Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • radiaani
    Bimmer Rookie
    • Jul 2016
    • 130
    • Etelä-Suomi

    Originally posted by 316bemi View Post
    Miten porukalla f10 pelannu pakkasilla? Mulla muutoin kaikki ok mutta varsinkin takaiskarit aivan kuin rautatangot ois iskareiden tilalla. -20-25 pakkasilla vielä ihan hyvä ajaa,mutta lähempänä -30 nii huonompi ku jotkut tateknix lintat. Toissa syksynä laitoin orggis sachsit taakse ja nyt syksyllä eibachin jouset niille(madallus korkeintaan 20mm alkuperäseen nähden). Iskareilla ajettu +15tkm ja tosiaa kelin lämmetessä tuntuu vaimennus pelaavan kuin kuuluu. Mietin vaan onko ominaisuus sachseilla et oisko bilstein tai trw pitäny laittaa. Perus iskarit siis ovat eikä edc.
    Yleisesti ottaen hämmästyttävän hyvin ainakin pk-seudun pakkasilla vaikka joutuu lähtemään kylmänä liikkeelle. Lämmön riittävyys on suurin haaste: ainakin 25-28 asteen pakkasessa motarilla lämpö riittää mutta 80 km/h maantieajossa on joutuu säätelemään tai lämmöt alkaa laskea. Todella hidas tämä on lämpenemään -20 asteen pakkasesta. Ajettavuudessa vakioalustalla (nyt Sachs-iskarit) en ole huomannut mitään erityistä.

    "Charge Battery" ei lopulta aiheuttanut mitään ongelmaa eikä toistunut enää tänään. Auto lähti ensi yrittämällä -23 asteesta. Tavallisesta poiketen kaikki oli pimeänä, kunnes painoi Start-nappia. Nyt on lauhempaa luvassa, niin luulisi akunkin latautuvan ajossa paremmin.


    Ajossa: F10 520d SE (2012)

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17511
      • Turku

      Pakkasten jäljiltä huomasin, ettei näytä imuovi toimivan kuskinovessa. Mitä näistä yleensä menee tai on vialla? Muut ovet toimivat ja äänestä päätellen "moottori" pyörii kyllä.
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17511
        • Turku

        Originally posted by Laku View Post
        Pakkasten jäljiltä huomasin, ettei näytä imuovi toimivan kuskinovessa. Mitä näistä yleensä menee tai on vialla? Muut ovet toimivat ja äänestä päätellen "moottori" pyörii kyllä.
        Mitä nyt tätä tutkin, vaikuttaisi lukkolaitteen vialta. Lienee pakko purkaa ovipahvi auki ja katsoa, onko lukkolaite antautunut jotenkin, onko jotenkin korjattavissa (vaijeri) vai meneekö uuden osan tilaukseksi. Yllättäen tätä saa myös tarvikkeena, osanumero on 51217185689. Onko kellään kokemuksia tästä ongelmasta​?

        Tarvikeosan saa halvimmillaan uutena Ebaystä vajaalla satkulla, käytetyn Ebaystä 60 eurolla ja uusi tarvikeosa Aeromotorsilta n. 150€.
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Pata8
          Newbiemmer
          • Jun 2021
          • 3
          • Järvenpää

          Harkinnassa F11 535d. Muutamia kysymyksiä kokeneemmille tai joilla sellainen/vastaava on.

          -Missä kohti tarvii alkaa yleensä vaihtamaan isoa/pientä turboa? Kustannukset?
          -Jos autossa on alkuperäinen webasto, paljonko sen modaus maksaa että saa veden myös lämpiämään?
          -jakoketjun vaihtohinta about liikkeessä?
          -millainen huoltobudjetti tälläiselle suunnilleen vuodessa? (tiedän, tähän vaikuttaa miljoona muuttujaa)
          -onko näissä alustanosat kuinka kestäviä? Ettei tarvii vaihdella tukivarsia/palloniveliä 50tkm välein?
          -vai kuitenkin 530d softalla? Onko järkeä maksaa tuplaturbosta kuitenkaan?

          Comment

          • H-enkka
            BTCF Member
            • Jun 2007
            • 150
            • Helsinki

            F11 520d -11 tehtaan webastolla, termostaatti vaihdettu juuri ja salavalikosta katsellut lämpöjä, niin ei tunnu yli 80-83C nousevan, vaikka ajaa kaupungissa, taajamaa, motaria yms, eniten ihmetyttää miten sekä neste- ja öljynlämmöt tipahtaa alas, jos kiihdyttää reippaammin?
            Minkälaisia lämpöjä muilla on ja onko vielä jotain mitä voisi tehdä, jotta pääsisin ongelmasta eroon?
            F36 ///M-sport Grancoupe


            Ex
            E38 740i
            E61 530d M-Sport LCI
            E46 M3

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14380
              • Oulu

              Kyllä oma ilman webastoakin nostaa öljyn lämmöt sinne liki sataan motarilla n
              17km ajolla. Muutenhan tuo on hidas lämpenemään, kaupungissa lämmöt karkaa sisätiloihin äkkiä kovilla pakkasilla.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17511
                • Turku

                Originally posted by Pata8 View Post
                Harkinnassa F11 535d. Muutamia kysymyksiä kokeneemmille tai joilla sellainen/vastaava on.

                -Missä kohti tarvii alkaa yleensä vaihtamaan isoa/pientä turboa? Kustannukset?
                -Jos autossa on alkuperäinen webasto, paljonko sen modaus maksaa että saa veden myös lämpiämään?
                -jakoketjun vaihtohinta about liikkeessä?
                -millainen huoltobudjetti tälläiselle suunnilleen vuodessa? (tiedän, tähän vaikuttaa miljoona muuttujaa)
                -onko näissä alustanosat kuinka kestäviä? Ettei tarvii vaihdella tukivarsia/palloniveliä 50tkm välein?
                -vai kuitenkin 530d softalla? Onko järkeä maksaa tuplaturbosta kuitenkaan?
                Vastailen kohdittain.
                - 350tkm ajettu ja molemmat turgot alkuperäisiä. Paljon maantieajoa takana autolla. Yksilöstä ja ajo- sekä pitotavasta kiinni.
                - 5€ + oma työ tai valmis vastus liittimellä n. 20€.
                - 2k€ saanee vähän takaisin, tämä vaihtelee. Itsellä 250tkm ajettu tehtaan vaihtokone ilman ongelmia.
                - Riippuu, mitä vuoden aikana pitää tehdä. 2016 ostanut ja monta vuotta mennyt pelkillä öljynvaihtohuolloilla, joinain vuosina sitten muutakin. 200 -2000€ kun varaa per vuosi hyvän yksilöön.
                - Omassa ajossa todella kestäviä. Kaikki tukivarret ja nivelet vielä alkuperäisiä minulla. Vain takaiskarin pohjaanlyöntikumit menossa toiseen kertaan uusiksi (oli ostaessa repaleiset ja nyt taas). Muutaman kympin pieti.
                - Tämä on makuasia. Yksi huollettava kohde vähemmän, kalliimmat jarrut jne 535d:ssä. Oma toki ohjelmoitu lisäksi.
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • pyyn0
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 1053
                  • Fin

                  Tietääkö joku mitä ainetta tuo umpioissa käytetty valkoinen elastinen tiivistenmassa on, joilla tiivistetään ledit? Silikonia tuskin tai butyylumassaa.

                  -BMW F11 530xd -12
                  -BMW E60 530dA -04
                  -BMW E23 735iA -85
                  Ex
                  -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                  -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                  -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                  -BMW E39 528i 96

                  Comment

                  • Bugsneeze
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2023
                    • 37
                    • Suomi

                    Mikäs olisi edullinen ratkaisu 520d xDrive (F10, vm. 2014) vikakoodinlukuun?

                    Comment

                    • Bugsneeze
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2023
                      • 37
                      • Suomi

                      Originally posted by 316bemi View Post
                      Miten porukalla f10 pelannu pakkasilla? Mulla muutoin kaikki ok mutta varsinkin takaiskarit aivan kuin rautatangot ois iskareiden tilalla. -20-25 pakkasilla vielä ihan hyvä ajaa,mutta lähempänä -30 nii huonompi ku jotkut tateknix lintat. Toissa syksynä laitoin orggis sachsit taakse ja nyt syksyllä eibachin jouset niille(madallus korkeintaan 20mm alkuperäseen nähden). Iskareilla ajettu +15tkm ja tosiaa kelin lämmetessä tuntuu vaimennus pelaavan kuin kuuluu. Mietin vaan onko ominaisuus sachseilla et oisko bilstein tai trw pitäny laittaa. Perus iskarit siis ovat eikä edc.

                      Verrokkina esim tänää f20 180tkm ajetulla vakioalustalla toimi kuin kesäkelissä vaikka pakkanen hipo -30.
                      Mulla F10 520d. -30 pakkasella melko kankeaa menoa ohjauksen ja vaihteiston kanssa ensimmäiset kilometrit. Jousitus kuitenkin toiminut kohtuu pehmeästi - orkkisjousitus, ei madallettu.

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2164
                        • Vantaa

                        Originally posted by Bugsneeze View Post
                        Mikäs olisi edullinen ratkaisu 520d xDrive (F10, vm. 2014) vikakoodinlukuun?
                        Enet piuha ja läppäri, jos sellainen löytyy jo.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • Rattiukko
                          BTCF Member
                          • Nov 2022
                          • 533
                          • Uusimaa

                          Bimmer tool androidille ja ELM327 bluetooth adapteri?


                          Comment

                          • 316bemi
                            BTCF Member
                            • Oct 2010
                            • 216
                            • Joensuu

                            Originally posted by Bugsneeze View Post

                            Mulla F10 520d. -30 pakkasella melko kankeaa menoa ohjauksen ja vaihteiston kanssa ensimmäiset kilometrit. Jousitus kuitenkin toiminut kohtuu pehmeästi - orkkisjousitus, ei madallettu.
                            Okei. Joo kysäsin aeromotorsilta voiko valmistajalle päin laitella viestiä et mikä heidän kanta. 2v ois takuu mutta yllättäin iskarit pitäs irrottaa ja lähettää aerolle. Sitte kait siinä muutama viikko menis että toteavat niiden olevan ehjät. Mut tais jäädä viimesiks sachseiks itelle jos laatu tämmöstä nykyää. Kumminki esim trw ja kybbiä esim huomattavasti halvemmalla tarjolla taakse.

                            Comment

                            • TheRipper
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2012
                              • 4991
                              • Paimio

                              Itselläkin tuli eilen ekaa kertaa tänä talvena tuo Low Battery herja. Olen nyt koko päivän ladannut ja reilun tunnin oli myös sisätilanlämmitin takaluukussa akkua lämmittämässä.
                              Vasta toinen talvi akulla että ei pitäisi sen vielä antaa myöden.

                              EDIT
                              Päivän latauksella poistui herja.
                              Taitaa ongelmaksi muodustua se että akku on liian kylmässä paikassa näissä eikä siksi edes ajossa lataudu riittävästi. Eli lämmittää kannattaa ja latailla kotosalla vaikka ihan säännöllisesti.
                              Yksinään/kahdestaan kun ajelee niin voisi tietty olla kova sana ottaa yksi takapenkki nurin jolloin lämmintää pääsee myös tavaratilaan.
                              Last edited by TheRipper; 19-01-2024, 19:12.
                              F10 523iA 2010

                              Ex: E39 528iA 1997
                              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                              Ex: E65 745iA 2003
                              Ex: E46 318i 1998
                              Ex: E34 525iA 1989

                              Comment

                              • Kahimooni
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2017
                                • 122
                                • Espoo

                                Webaston kaukosäätimestä laite päälle ja ”ok” kuittaa kake. Silti käynnistettäessä vaikuttaa, että ei ole ollut päällä. Akku on suht uusi. Voiko olla, että weba ei lähde tulille jos ja kun auto kovilla pakkasilla aina herjaa ”low battery”? Lauhemmalla kelillä laite kyllä käynnistyi.

                                -K

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎