F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soininen
    BTCF Member
    • Nov 2006
    • 1300
    • Kajaani

    #76
    Originally posted by Soininen View Post
    Pitäs talvivanteille renkaiden uusinnan yhteydessä vaihtaa tmps anturit. Toissa kesänä laitoin Schraderin anturit kesävanteisiin ja ajattelin samanmoiset talvisiinkin. En vain kuollakseni muista mitkä anturit kesäsiin pistin...

    Joten mitä eroa nuilla antureilla on muuta kun toinen on kumivenalla toinen hopea ja toinen musta. Tuolla nuita perus hopeita on useita vaihtoehtoja, mikäs nuista nyt olisi varmasti se passeli?

    https://aeromotors.fi/haku?s=36+10+6...t_by=price.asc
    Vastaan itselleni.

    https://aeromotors.fi/tuote/9049171/3108-schrader

    Hiukan kaivelin ja tämä anturi pitäisi olla se sopiva jota ei tarvitse koodata autoon, vain resetoida autosta ja ajella auringonlaskuun.

    Saasnährä!
    E28 "525i" M52 -84
    F11 520d xDrive -16

    Comment

    • Kamppi
      Newbiemmer
      • Dec 2024
      • 16
      • In the middle of nowhere

      #77
      No niin, eilen pillahti kolmio mittaristoon. Näytössä selaten ilmoitus teksti: Drivetrain tai jokin tuohon suuntaa. Moottorin sammutus ja käynnistys. Info katosi, jonkin matkaa ajaessa uudelleen kolmio killitti. Pistin merkille jotta info/häly generoitui uudelleen kun öljylämpötila saavutti lähes normi lämpötilan. Kävin toki koodin luennassa, näytti dpf filterin paineanturi olleen oikosulussa ja painearvo näytti puutaheinää. Vaihoin uuden anturin, eikä kyseistä hälytystä enää ilmaantunu. Taisi myös vaihdon jälkeen nokipolttoa tekeen mielestäni.

      Comment

      • mEL0
        Newbiemmer
        • Mar 2023
        • 19
        • Tampere

        #78
        Mitäs öljyä porukka näissä käyttänyt? B47 F11 520d '15 kyseessä ja ajattelin jos tekis itse ekaa kertaa tähän kaaraan öljynvaihdon. Suodin varmaan boschilta mutta öljyn laadusta/määrästä haluais kuulla vinkkejä mistä löytyis fiksuiten. Samaan syssyyn kysyn miten öljynvaihdon jälkeen huollon kuittaus, onnistuuko esim BimmerCodella joka puhelimessa NexLinkin lukijalla? Muita vehkeitä ei itsellä oo käytössä ja ensimmäinen tämänlainen auto alla niin vinkit tervetulleita Jos ihan perus motonetistä löytyy tarpeet niin ei siitä haittaakaan ole, mutta jos on hyviä paikkoja vinkata mistä tilais kaiken niin sekin passaa!
        Last edited by mEL0; 05-09-2025, 19:41.

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 5181
          • Paimio

          #79
          Öljynvaihdon kuittaus hoituu ihan mittariston kautta ei tarvita mitään laitteita.


           
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2413
            • Vantaa

            #80
            Kunhan on ll-04 luokitus niin merkillä ei niin väliä. 0w30 tai 5w30 viskositeetti ok.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • HanSep57
              Newbiemmer
              • Aug 2025
              • 3
              • Oulu, Suomi

              #81
              F11 520dx (2016 B47) LCI öljyt;
              Olen vaihdattanut öljyt Oulussa BMW merkkihuollossa (SAH) , en ole toivonut mitään tiettyä öljymerkkiä.
              Alussa moottoriin laittoivat Mobil Super XE1 5W-30 (Longlife 04) öljyä (jähmepiste -36 astetta)
              Jossain vaiheessa öljyksi vaihtui Mobil ESP 5W-30 (Longlife 04) (jähmepiste -42 astetta)
              Viime talvena oli öljyt vaihtunut Mobil ESP LV 0W-30 (Longlife 12-FE) (jähmepiste -51 astetta)
              Öljynvaihtoväli on ollut n.15000km.

              Varmaankin ESP LV 0W-30 on hyväksi turbolle koska voitelu lähtee heti myös kovalla pakkasella?
              Ei ole tallia ja olen käynnistänyt auton jopa -34 asteesta ilman mitään lämmitystä, joten liru öljy lienee hyväksi kylmäkäynnistykseen.

              Nyt autolla on ajettu 241000km

              121000km;n kohdalla meni moottori (varmaankin turbosta johtuva); vaihdettiin 4600km ajettu moottori ja tarvike turbo (turbotukku)
              239000km:n kohdalla vaihettiin viheltävä turbo BR-turboon (vaihdettiin samalla öljyt, öljynputsari ja ilmanpuhdistin)
              (voitaneen päätellä että turbot kestää 100000-120000km, vaikka on maskisuoja talvella ja B47 jäähdyttäjän edessä puolat)

              "Kun hankit bemarin muuttuu autoilu harrastukseksi..."

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2413
                • Vantaa

                #82
                Kyllä orkkis ahtimen(garret) pitäisi kestää huomattavasti pidempään(300-400tkm). Nuo "tehdas korjatut" sitten erikseen. Mikä moottorista meni? Auto vakio?
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • HanSep57
                  Newbiemmer
                  • Aug 2025
                  • 3
                  • Oulu, Suomi

                  #83
                  Ostin auton 2021 kun sillä oli ajettu 117000km. Moottori leikkas kiinni 121000km tietämillä. Huoltoliikkeen kommentti oli ; "naarmuja yhdessä sylinterissä ja tavaraa männän päällä". Kun moottori oli vaihdettu ei turbo toiminut.
                  Tietääkseni rikki mennyt turbo oli Garretin orkkis.

                  Turbotukun turbossa oli jälkiä siivissä ja välystä akselissa (239000km), huoltoliike epäili jään aiheuttaneen vaurioita turbon siipiin.
                  Miten on, jos turbon siivistä lähtee murusia kiertoon, jäävätkö muruset lopulta hiukkassuodattimeen?

                  Vakio auto, huollettu BMW:n huolto-ohjelman mukaisesti.
                  Jostain luin että suurin syy turbojen vikaantumisiin on huono öljyn kierto, en tiedä pitääkö paikkaansa.

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2413
                    • Vantaa

                    #84
                    Jää onglemia ollut 3-sarjalaisissa, en muista lukeneeni että vitosissa olisi ollut, toki kaikki mahdollista. Mikä lie alkuperäisen ongelman aiheuttanut, olisi varmaan vaatinut syvällisempää tutkimista.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • vekkuli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1341
                      • Liminka

                      #85
                      Originally posted by VilleP View Post
                      Jää onglemia ollut 3-sarjalaisissa, en muista lukeneeni että vitosissa olisi ollut, toki kaikki mahdollista. Mikä lie alkuperäisen ongelman aiheuttanut, olisi varmaan vaatinut syvällisempää tutkimista.
                      Kyllä on joutunut vitosiin samallailla vaihtamaan turboja siipirikon vuoksi.
                      E93 ///M3
                      E60 530dA aka M5
                      F11 525dA Xdrive
                      Tesla model 3 LR MY22

                      Comment

                      • Crete88
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2023
                        • 60
                        • Lohja

                        #86
                        Öljyissä olen itse siirtyny Total yhtiön tuotteisiin, esim. Motonetista löytyy Elf Sporti 9 LL 5W30 (LL-04), Total Quartz Ineo LL 5W30 (LL-04), Total Quartz Ineo Efficiency 0W30 (LL-04, LL-12FE, LL-19FE). Viimeinen on noilla uusimmilla BMW luokituksilla. Total käyttää vielä kätevästi 5L kannuja mikä riittää B47 koneelle.

                        Comment

                        Working...
                        X