G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jj5
    replied
    Olisiko jollakulla ehdotuksia g30 lci sopivasta kännykkä äpistä vikakoodinlukuun/diagnosointiin?
    Mhd palikka on käytössä.

    Bimmercode äppi löytyy myös, mutta sillä ei taida saada vikoja lueskeltua.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Sportilla käyttää helposti sähkömoottoria apuvoimana kun ei pelkkä bensamylly riitä kaasupolkimella pyydettyyn kiihtyvyyteen. Lisäksi kylmän bensakoneen kylmät jäähdytysnesteet ei riitä kuuman ohjaamoilman tuottamiseen ja kas kummaa, siihenkin katoaa ajoakusta virtaa kun sähkövastus alussa apuna ilman lämmittämisessä.
    Ja tosiaan nämähän käyttää sportilla ajellessa ajoakkua hyödyksi sekä kesällä että talvella, joka leikkaa pahimmilta kulutuspiikeiltä terän ja tasaa hetkellistä keskikulutusta eri nopeuksilla. Olen näitä verrannut kahtakin yksilöä nyt neljättä vuotta vakiomittaisella 290km mökkimatkalla, jotka ajan aina samalla "kaavalla". Siten että lähden täydellä akulla liikkeelle, ja motarilla 5km lähdöstä päräytän koneen käyntiin, ja ajelen sportilla koko matkan. Akku hiipuu koko matkan ajan hiljalleen kun sähkömoottori näyttää avustelevan ainakin isommissa ylämäissä pitkin matkaa. Ja esim.120km/h pätkillä toisinaan hetkellinen kulutus näyttää pitkiäkin aikoja "epärealistisen" alhaista lukemaa, jolloin asiaa selittää ainoastaan ns. "hybridi-veto".

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Tarkoitatko, että aamulla auto kertoisi akun varaustilaksi 50%? Tuskin sellaista tapahtuu ikinä. Auton mielestä akku on edelleen 100% täynnä, mutta range on pienempi kuin lämpimällä akulla (energiaa saadaan purettua akusta normaalia vähemmän ja tietysti kulutuskin on suurempi).

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Voi kokeeksi jättää täyteen ladatun yöksi pakkasen katsoa aamulla onko akun varauksesta esim puolet hävinny pakkashäviöinä.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Sportilla käyttää helposti sähkömoottoria apuvoimana kun ei pelkkä bensamylly riitä kaasupolkimella pyydettyyn kiihtyvyyteen. Lisäksi kylmän bensakoneen kylmät jäähdytysnesteet ei riitä kuuman ohjaamoilman tuottamiseen ja kas kummaa, siihenkin katoaa ajoakusta virtaa kun sähkövastus alussa apuna ilman lämmittämisessä.
    Niin. Eipä tuo silti oikein selitä kuvailemaani ilmiötä kun sen havaitsee esim useaman sadan kilsan maantiesiirtymällä kovilla pakkasilla. Eli kone on kyllä lämmin ja tehontarve satasen matkanopeuteen ei niin kummoinen, etteikö b48 siitä selviytyisi. Mutta kai se avustelee sitten jostain syystä pakkasella jotenkin enemmän ja tietenkin tuo akku varmaan toimii muutenkin melko huonosti kovin kylmässä.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Sportilla käyttää helposti sähkömoottoria apuvoimana kun ei pelkkä bensamylly riitä kaasupolkimella pyydettyyn kiihtyvyyteen. Lisäksi kylmän bensakoneen kylmät jäähdytysnesteet ei riitä kuuman ohjaamoilman tuottamiseen ja kas kummaa, siihenkin katoaa ajoakusta virtaa kun sähkövastus alussa apuna ilman lämmittämisessä.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    sportillahan se on hyvä ajella ja sähköllä sitten ne mitä haluaa ajaa sähköllä. Tässä tosin on oikein kovilla pakkasilla sellainen juttu, että sähköt häviää akusta johonkin hiljalleen (ei kuitenkaan alle ~20% varauksen), vaikka ajaa sportilla.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Nyt on pakko tunnustaa etten löytänyt tuollaista Battery Control toimintokohtaa...
    X5:ssä sille on oma nappi vaihdekepin vieressä. Miten lie 500-sarjassa?

    EDIT: Seisontajarrusta vasemmalle ja hiukan ylös, akun näköinen symboli jossa palkkeja sisällä.
    Last edited by bittivirhe; 05-02-2025, 15:01.

    Leave a comment:


  • vekkuli
    replied
    Tappi on jousikuormitteinen, ettei vaan olisi jämähtänyt pohjaan?

    Originally posted by Tommix View Post
    Takalasin pyyhin jämähti paikoilleen. Onkohan tuo vasemman puoleinen tappi vaan poikki?:



    Tähän vasempaan koloon tuo katkennut tappi pitäisi mennä?:
    Tuo musta kiekko pyörähtää kyllä.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Takalasin pyyhin jämähti paikoilleen. Onkohan tuo vasemman puoleinen tappi vaan poikki?:



    Tähän vasempaan koloon tuo katkennut tappi pitäisi mennä?:
    Tuo musta kiekko pyörähtää kyllä.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post

    Kytke ajon aikana Battery Control -toiminto käyttöön ja aseta tavoitearvo akun purkaukselle.
    Nyt on pakko tunnustaa etten löytänyt tuollaista Battery Control toimintokohtaa...

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Itte ajelen aina (bensalla ajaessa) sport-moodissa. On kivempi response, eikä päästä ajoakun rangea alle 6km. Tässä voi tosin olla moottorityyppiin ja softa-tasoon liittyviä eroja?

    Mitä tulee kulutukseen, niin pidemmässä matka-ajossa en ole saanut käytännössä minkäänlaisia bensa-kulutuseroja kolmen eri "mode"-vaihtoehdon välillä.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Akun latauksen maximin saa säädettyä kyllä valikosta. Mutta sitä ei vissiin saa että mihin varausasteeseen purkaa akkua?
    Kytke ajon aikana Battery Control -toiminto käyttöön ja aseta tavoitearvo akun purkaukselle.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Akun latauksen maximin saa säädettyä kyllä valikosta. Mutta sitä ei vissiin saa että mihin varausasteeseen purkaa akkua? Olisi kätevää jos voisi säätää että auto käyttää akun minimisään vaikka 5 km rangeen. Näin jäisi kapasiteettia joka tilanteessa esilämmitykseen/jäähdytykseen. Vituttaa kun reissulla ajaa aina akun tyhjäksi oletuksena. Koita siinä sitten esilämmittää kabiinia, ei onnistu.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Parasta tavaraa tiivisteisiin lienee happirasva, jota BMW myy Krytox kauppanimellä.
    Itse olen talvella laittanut tätä huomattuani että G-sarjalaisen takaovien tiivisteet tuppaavat jäätyessään tarttumaan varsin tiukkaan, vaikka pinnat putsataan ja kuivataan parin viikon välein. Shellin puikko sisältää glyserolia, mikä sekin auttaa, mutta vesiliukoisena käsittelyn joutuu uusimaan tiheämmin. Silikonin välttäminen tulee e39 ajoilta, kun niiden ovet alkoivat talvisin natista ja nitistä jos oli silikonipuikkoa näyttänyt. Siitä on foorumilla lukuisia vanhoja keskusteluja.

    Leave a comment:

Working...
X