memebuy23buy

G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ruostuuko alkupään G30-mallit tai onko jotain muita maaliongelmia ollut yleisemmin?

    Tuli vaan mieleen kun katellut https://www.lansiauto.fi/autohaku/ka...0/oulu/923507/ ...
    Eipä tuossa mitään ruostetta eikä maalipinnan kuplimista ollut, olisko ollut vaan vettä kuvassa. En vaan tajunnu omaa kuvaa ottaa samasta kohdasta ottaa kun koeajolla kävin. Takapuskuri silti näytti siltä että on ehkä maalattu, värissä oli sellaista epätasaisuutta mitä ei minusta muualla ollut.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Onkohan 2021-2023 valmistetuissa malleissa ollut komponenttipulaa, kun näiden "troikka" on oikeasti harvinaista yhdistelmää yhdessä autossa? Totta kai esim. ratinlämmitin olisi ns. kiva ja samoin tummennetut takalasit, mutta vaikeaksi menee. Yksi harvinaisimmista lisävarusteista on ollut LED-sumuvalot (5A1) eteen jostain syystä?
    Sumuvaloja ei LCI-malleissa ole kuin takana. Komponenttien rajoitettu saatavuus on näkynyt lähinnä pienempien mallisarjojen sähköosissa, kuten ilman touchboxia toimitetut ohjainrullat tietyllä valmistusajankohdalla. Mainittuja lisävarusteita koskien todennäköisempi syy niiden harvinaisempaan yhdistelyyn liittyy hinnoitteluun. Omassani kyseinen kombinaatio on, ja lisäksi istuinten nappanahkaverhoilu lisää aavistuksen mukavuutta perus-sensateciin tai dakotaan verrattuna. Sensatec-päällysteisen sisustan ehdotan tilanteen salliessa jättämään välistä.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Menee vähän varusteiden mukaan näköjään. Päällimmäiseksi on muodostunut:
    a) Comfort-penkit
    b) sähköalusta l. DDC ja
    c) 360° Park. Assist. Plus.

    Onkohan 2021-2023 valmistetuissa malleissa ollut komponenttipulaa, kun näiden "troikka" on oikeasti harvinaista yhdistelmää yhdessä autossa? Totta kai esim. ratinlämmitin olisi ns. kiva ja samoin tummennetut takalasit, mutta vaikeaksi menee. Yksi harvinaisimmista lisävarusteista on ollut LED-sumuvalot (5A1) eteen jostain syystä? Valopaneleissa on yleensä vain tyhjä kohta takasumuvalon yläpuolella, eli nappi sopisi kyllä. LCI-maskissa ei ollut enää tilaa muuta kuin M Sportissa?

    Hauissa on tullut joskus vastaan myös ensimmäisiä G60 520i:a. Varmasti ihan hyvä auto, mutta ainakaan kuvien pohjalta ei vaikuta nyt omalta valinnalta. 2024 oli mallimuutosvuosi, mutta mitenköhän on uuden isomman ja kalliimman 5-sarjalaisen myynti lähtenyt kulkemaan..

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Jos mahdollista tarttua 545 malliversioon, en edes miettisi 530 vaihtoehtona. Sellaisia sulosointuja toi 3 L kutonen päästää, joten ylimääräiset irtosataset vuoden polttoainekuluissa ovat sen arvoiset.
    Allekirjoitan tämän 100%. Edellinen oli (2020) 530e x-drive (70tkm), nykyinen (2022) 545e x-drive (ollut 3kk). Ero näiden kahden välillä on kuin yöllä ja päivällä. Suurempi kuin mallimerkinnästä voisi päätellä. Mitä tulee rangeen niin jostain syystä tämä uudempi 545e menee täydellä akulla jopa muutaman kilometrin enemmän kuin entinen pre-LCI 530e 12kwh samoilla km-lukemilla. Sisäänkin menee tässä tuoreessa 1kwh enemmän. Kesäkelillä 50km toteutuu 545e:llä helposti, tai ainakin helpohkosti, johon 530e ei meinannut millään taipua. Ja vastaavasti pari kuukautta ajossa ollut (50tkm ajettu) 330e x-drive meni vaivaiset 3-4km pidemmälle kuin 545e. Samaa rangekysymystä pelkäsin itsekin, mutta turhaan pelkäsin....

    Parhaiten näiden eroa kuvastaa se, että 530e:n kanssa sähkön loppuminen harmitti aina, koska polttomoottorilla ajaminen oli ankeaa. Saldoksi jäi pelkkä ketutus bensan kulumisesta kun voimalinja ei tarjonnut vähäistäkään elämyksellistä iloa. Kun taas 545e:n voimalinja/soundit on sellaiset että sähkön loppumista kirjaimellisesti toivoo koko ajan, eikä polttomoottorille siirtyminen tai bensan kuluminen harmita koskaan. Täytyy myöntää että tämän hankinta oli minullekin enemmän tai vähemmän "herätepäätös", joka tapahtui ainoastaan syystä että erehdyin sattumanvaraiselle koeajolle, jonka jälkeen ajatukset ei enää rauhoittuneet.... 545e:n voimalinja soundeineen on edelleenkin yksi hienoimpia ja hiotuimpia mihin olen törmännyt polttomooottoriperheautossa.

    Kulutusero 530e vs 545e on yllättävän marginaalinen. Rauhallisessa matka-ajossa 530e meni kesällä mökkimatkat lukemilla 5,4-5,8 l/100km. Kun taas 545e menee samalla matkalla 5,8-6,3 l/100km (myös talvella). Tosin mun ajotyyli tien päällä on hyvin rauhallinen. Seka-ajo-painotteisessa pyörittelyssä ero on litran luokkaa. Tässä tapauksessa asia on mielestäni merkityksetön siihen nähden mitä sille saa vastinetta!

    Mitä tulee G20 330e-malleihin. Olen yrittänyt kaksi kertaa antaa mahdollisuuden 330e x-drivelle, koska kokoluokka riittäisi hyvin. Vaikka G20 on konseptina napsun verran modernimpi, on se autona laadullisesti huonompi, jonka havainnointi ei ehkä vielä koeajolla täysimittaisesti aukea. Lisävarusteisilla akustiikkalaseilla G20 melu on ihan ok, peruslaseilla taas ei. Kun taas G30:n hiljaisuus on luonteeltaan "kassakaappimaisempaa" ja laadukkaampaa. G20:lle tyypillisistä alustan jyminöistä ei ole tietoakaan G30:ssa. Molemmat G20:t on minulta lähteneet parin kuukauden ajelun jälkeen saman ohjaukseen liittyvän kummallisuuden takia: Teoriassa ihan kiva ja nopeahko ohjaus, mutta ne jumittamiset, tahmaisuus, kelvoton palautus ja oudot tehostuksen "jäätymiset" sai hermot palamaan. Jälkimmäisen G20:n sain onneksi palautettua em. syistä täydellä hinnalla. Toki on sanottava että ei tuo ohjaus G30:ssä myöskään ole täyden kympin arvoinen tunnokkuudeltaan, mutta noihin em. G20:n ongelmiin en ole törmännyt koskaan näissä isommissa. Tokihan etupää on toteutettu G30-sarjassa hienostuneemmalla monivarsituennalla, kun taas G20:ssä käytetään perinteisiä joustitukia laakereineen.

    Originally posted by Petteri75 View Post
    ....jos talvella ei sitten pääse enää edes sitä n. 30km loppuun, niin se ei ole enää kivaa.

    Juuri ajoin töistä 35km työmatkan sähköllä +1C ulkolämpötilassa. Liikkeelle täydellä akulla +14 asteisesta parkkihallista. Kotipihassa jäljellä oleva range oli vielä 8km, jolla lienee olisi ajanut n.10km. Renkaina 19" kitkat.
    Last edited by JKK; 27-01-2025, 00:38.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Jos mahdollista tarttua 545 malliversioon, en edes miettisi 530 vaihtoehtona. Sellaisia sulosointuja toi 3 L kutonen päästää, joten ylimääräiset irtosataset vuoden polttoainekuluissa ovat sen arvoiset.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Autonvaihto on edessä, nyt vaihtoehtoina on viimeisen lähdön G30 530e tai sitten vähän vanhempi 545e. Ensinmainitulla on takana vähän yli 100tkm, jälkimmäisellä ei yhtään, kysymyksiä:

    - Kuinka paljon enemmän tuo 3-litrainen kuluttaa vs 530e, noin keskimäärin? Käyttösäde ei välttämättä ainakaan kasva kun sähköllä halua ajaa ja jos talvella ei sitten pääse enää edes sitä n. 30km loppuun, niin se ei ole enää kivaa.
    - G30 530e on aika painava pullalossi ja kun ei takavetoisia näköjään ole hirveästi tarjolla, niin tuntuuko isomman koneen ja nelivedon lisämassa?
    - Onko Active Steering eli ohjautuva taka-akseli etsimisen arvoinen? Vikaantuuko Suomen oloissa kuinka nopeasti?

    Olisihan se varmaan järkevämpää yrittää etsiä mahd. uusi ja vähänajettu G20, mutta kun ehti totuttamaan itsensä liian moneen lisävarusteeseen kattoluukusta alkaen, niin tässä sitä nyt sitten ollaan..

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Takakylki vaaleampaa sävyä ja samalla vedetty takapuskuri ja suuri sävyero paljastuu selkeämmin pelkääjän kyljen ja puskurin reilussa sävyerossa.

    Muoviset puskurit monissa sävyissä sopivasta kulmasta katsottuina erisävyisiä kuin viereinen peltiosa, joten aina lievä sävyero puskurin ja lokasuojan välillä ihan normaalia.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Maalinpaksuusmittari olis tosiaan varmasti hyvä olla jos vauriota epäilee. Pitääpä tutkailla saako sellaisen jostain järkevään hintaan.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Johan tuon näkee väristä että maalattu joskus. Eli paskasti tehty korjaus/maalaus.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Poikkeuksellisen paljon kukintaa tässä korimalli huomioiden. Helpottaa kun taskussa maalin paksuusmittari ja siitä voi helpommin arvailla onko tehdaspintaa vai ei.

    Sitten ei oo kyllä merkitystä, onko kolhittu uutena Hangon sorakentällä taikka prisman parkkihallissa naapurin Qassshhqain kanssa.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ruostuuko alkupään G30-mallit tai onko jotain muita maaliongelmia ollut yleisemmin?

    Tuli vaan mieleen kun katellut https://www.lansiauto.fi/autohaku/ka...0/oulu/923507/ joka näytti kuvissa tosi siistiltä. Kävin paikan päälläkin kattoon ja yhden naarmun huomasin etupuskurissa alanurkassa ja konepellissä, mutta nyt osui silmään ulkokuvasta tämmöinen ongelma vasemman takapyöränkaaren reunassa, jota en paikapäällä huomannu kun oli toinen auto aika lähellä vieressä eikä päässy kylkiä katteleen kunnolla:

    Click image for larger version Name:	G30.jpg?img=full.jpg Views:	0 Size:	60.4 KB ID:	5521406
    Kun huomioi, miten hyvin viimeisen 20v aikana tulleet bmw mallit tuntuvat kestävän suuremmin ruostumatta pintapeltien osalta, niin vaikuttaisi kummalta että tämmöiset alkaisi yleisesti ruostumaan tuolla tapaa tässä kohtaa. Olisikohan hieman epäonnistunut korjaus tuossa. Onhan tuo kaaren reuna kyllä aika altis kiveniskemille toisaalta.

    Leave a comment:


  • _Bäri_
    replied
    Mulla on ollut etupuskurissa, maalin lähtemistä. Voi olla toki että puskuri olisi joskus maalattu uudestaan.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Ruostuuko alkupään G30-mallit tai onko jotain muita maaliongelmia ollut yleisemmin?

    Tuli vaan mieleen kun katellut https://www.lansiauto.fi/autohaku/ka...0/oulu/923507/ joka näytti kuvissa tosi siistiltä. Kävin paikan päälläkin kattoon ja yhden naarmun huomasin etupuskurissa alanurkassa ja konepellissä, mutta nyt osui silmään ulkokuvasta tämmöinen ongelma vasemman takapyöränkaaren reunassa, jota en paikapäällä huomannu kun oli toinen auto aika lähellä vieressä eikä päässy kylkiä katteleen kunnolla:

    Click image for larger version  Name:	G30.jpg?img=full.jpg Views:	0 Size:	60.4 KB ID:	5521406

    Leave a comment:


  • heksu
    replied
    Originally posted by Whatnot View Post
    No kylläpä G31 (-22, 40tkm) taas tempun keksi: Oikea takaovi aukeaa noin 1/3 matkan ja sitten pysähtyy. En viittinyt enemmän antaa voimaa, kun tuntuu että jotain hajoaa. Saranassa jotain rikki kenties, onko kokemuksia?
    Lunta/jäätä oven etureunassa välissä?
    Tai sitten ovistoppari jumittaa jään/lian takia, tai on rikki.

    Leave a comment:


  • Whatnot
    replied
    No kylläpä G31 (-22, 40tkm) taas tempun keksi: Oikea takaovi aukeaa noin 1/3 matkan ja sitten pysähtyy. En viittinyt enemmän antaa voimaa, kun tuntuu että jotain hajoaa. Saranassa jotain rikki kenties, onko kokemuksia?

    Leave a comment:

Working...
X