G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rattiukko
    replied
    Vesi edelleen jäätyy pakkasella vaikka mitä tekisi. Sisätilanlämmitin auttaa. Ei se silikoni jäätymistä estä, mutta hieman vähentää tarttumista, eikä kovin pitkään paikoillan pysy. Glykoli laskee jäätymispistettä. Tai suola. En ole kuullut että joku olisi niitä käyttänyt.
    Last edited by Rattiukko; 03-02-2025, 22:21.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Parasta tavaraa tiivisteisiin lienee happirasva, jota BMW myy Krytox kauppanimellä. Itsekin olen tavallista "silikonia" käyttänyt välillä joihinkin käyttöautoihin, mutta eipä tuo oikein tahdo toimia.

    Ässän vinkki putsaukseen on se lähtökohta, josta pitäisi lähteä liikkeelle.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Putsaa ja kuivaa tiivisteet, ei ne mitään muuta enää tarvitse ja silikonia laittaisin vasta hätätapauksessa.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Silikoni ja kumi sopii kyllä hyvin yhteen? Silikonia nimenomaan myydään maininnalla että pitää kumin kimmoisana. Ja se todellakin vähentää tiivisteen tarttumista karmiin.
    Last edited by Rattiukko; 03-02-2025, 12:46.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by Kiding View Post
    Varsinkin takaovet tuntuvat välillä jäätyvän tiivisteestä todella lujaan kiinni, onko ehdotuksia mitä tuolle tekisi? Silikonisprayta tiivisteeseen, ettei ime vettä itseensä?
    Originally posted by grändi View Post
    Putsaa ja kuivaa tiivisteet, sitten silikonipuikkoa tai spraytä perään



    Tuttu vaiva, muten hyvä neuvo yllä mutta tiivisteihin ei mitään silikonia, kumi ei nääs tykkää siitä, vaan esim tätä:

    Leave a comment:


  • grändi
    replied
    Originally posted by Kiding View Post
    Varsinkin takaovet tuntuvat välillä jäätyvän tiivisteestä todella lujaan kiinni, onko ehdotuksia mitä tuolle tekisi? Silikonisprayta tiivisteeseen, ettei ime vettä itseensä?
    Putsaa ja kuivaa tiivisteet, sitten silikonipuikkoa tai spraytä perään

    Leave a comment:


  • Kiding
    replied
    Varsinkin takaovet tuntuvat välillä jäätyvän tiivisteestä todella lujaan kiinni, onko ehdotuksia mitä tuolle tekisi? Silikonisprayta tiivisteeseen, ettei ime vettä itseensä?

    Leave a comment:


  • TTP79
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Autonvaihto on edessä, nyt vaihtoehtoina on viimeisen lähdön G30 530e tai sitten vähän vanhempi 545e. Ensinmainitulla on takana vähän yli 100tkm, jälkimmäisellä ei yhtään, kysymyksiä:

    - Kuinka paljon enemmän tuo 3-litrainen kuluttaa vs 530e, noin keskimäärin? Käyttösäde ei välttämättä ainakaan kasva kun sähköllä halua ajaa ja jos talvella ei sitten pääse enää edes sitä n. 30km loppuun, niin se ei ole enää kivaa.
    - G30 530e on aika painava pullalossi ja kun ei takavetoisia näköjään ole hirveästi tarjolla, niin tuntuuko isomman koneen ja nelivedon lisämassa?
    - Onko Active Steering eli ohjautuva taka-akseli etsimisen arvoinen? Vikaantuuko Suomen oloissa kuinka nopeasti?

    Olisihan se varmaan järkevämpää yrittää etsiä mahd. uusi ja vähänajettu G20, mutta kun ehti totuttamaan itsensä liian moneen lisävarusteeseen kattoluukusta alkaen, niin tässä sitä nyt sitten ollaan..
    Perskeles, just pukkasin vaihdossa takavetosen g30 -21 m-sportin kohtuu varusteilla vaihdossa uuteen, tulee varmaan myyntiin Hedinille ens viikon loppupuolella tai seuraavalla viikolla, hyvä kampe ollut sen mitä mulla n:2v ollut ajossa ja ei vikoja ollut.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ruostuuko alkupään G30-mallit tai onko jotain muita maaliongelmia ollut yleisemmin?

    Tuli vaan mieleen kun katellut https://www.lansiauto.fi/autohaku/ka...0/oulu/923507/ ...
    Eipä tuossa mitään ruostetta eikä maalipinnan kuplimista ollut, olisko ollut vaan vettä kuvassa. En vaan tajunnu omaa kuvaa ottaa samasta kohdasta ottaa kun koeajolla kävin. Takapuskuri silti näytti siltä että on ehkä maalattu, värissä oli sellaista epätasaisuutta mitä ei minusta muualla ollut.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Onkohan 2021-2023 valmistetuissa malleissa ollut komponenttipulaa, kun näiden "troikka" on oikeasti harvinaista yhdistelmää yhdessä autossa? Totta kai esim. ratinlämmitin olisi ns. kiva ja samoin tummennetut takalasit, mutta vaikeaksi menee. Yksi harvinaisimmista lisävarusteista on ollut LED-sumuvalot (5A1) eteen jostain syystä?
    Sumuvaloja ei LCI-malleissa ole kuin takana. Komponenttien rajoitettu saatavuus on näkynyt lähinnä pienempien mallisarjojen sähköosissa, kuten ilman touchboxia toimitetut ohjainrullat tietyllä valmistusajankohdalla. Mainittuja lisävarusteita koskien todennäköisempi syy niiden harvinaisempaan yhdistelyyn liittyy hinnoitteluun. Omassani kyseinen kombinaatio on, ja lisäksi istuinten nappanahkaverhoilu lisää aavistuksen mukavuutta perus-sensateciin tai dakotaan verrattuna. Sensatec-päällysteisen sisustan ehdotan tilanteen salliessa jättämään välistä.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Menee vähän varusteiden mukaan näköjään. Päällimmäiseksi on muodostunut:
    a) Comfort-penkit
    b) sähköalusta l. DDC ja
    c) 360° Park. Assist. Plus.

    Onkohan 2021-2023 valmistetuissa malleissa ollut komponenttipulaa, kun näiden "troikka" on oikeasti harvinaista yhdistelmää yhdessä autossa? Totta kai esim. ratinlämmitin olisi ns. kiva ja samoin tummennetut takalasit, mutta vaikeaksi menee. Yksi harvinaisimmista lisävarusteista on ollut LED-sumuvalot (5A1) eteen jostain syystä? Valopaneleissa on yleensä vain tyhjä kohta takasumuvalon yläpuolella, eli nappi sopisi kyllä. LCI-maskissa ei ollut enää tilaa muuta kuin M Sportissa?

    Hauissa on tullut joskus vastaan myös ensimmäisiä G60 520i:a. Varmasti ihan hyvä auto, mutta ainakaan kuvien pohjalta ei vaikuta nyt omalta valinnalta. 2024 oli mallimuutosvuosi, mutta mitenköhän on uuden isomman ja kalliimman 5-sarjalaisen myynti lähtenyt kulkemaan..

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Jos mahdollista tarttua 545 malliversioon, en edes miettisi 530 vaihtoehtona. Sellaisia sulosointuja toi 3 L kutonen päästää, joten ylimääräiset irtosataset vuoden polttoainekuluissa ovat sen arvoiset.
    Allekirjoitan tämän 100%. Edellinen oli (2020) 530e x-drive (70tkm), nykyinen (2022) 545e x-drive (ollut 3kk). Ero näiden kahden välillä on kuin yöllä ja päivällä. Suurempi kuin mallimerkinnästä voisi päätellä. Mitä tulee rangeen niin jostain syystä tämä uudempi 545e menee täydellä akulla jopa muutaman kilometrin enemmän kuin entinen pre-LCI 530e 12kwh samoilla km-lukemilla. Sisäänkin menee tässä tuoreessa 1kwh enemmän. Kesäkelillä 50km toteutuu 545e:llä helposti, tai ainakin helpohkosti, johon 530e ei meinannut millään taipua. Ja vastaavasti pari kuukautta ajossa ollut (50tkm ajettu) 330e x-drive meni vaivaiset 3-4km pidemmälle kuin 545e. Samaa rangekysymystä pelkäsin itsekin, mutta turhaan pelkäsin....

    Parhaiten näiden eroa kuvastaa se, että 530e:n kanssa sähkön loppuminen harmitti aina, koska polttomoottorilla ajaminen oli ankeaa. Saldoksi jäi pelkkä ketutus bensan kulumisesta kun voimalinja ei tarjonnut vähäistäkään elämyksellistä iloa. Kun taas 545e:n voimalinja/soundit on sellaiset että sähkön loppumista kirjaimellisesti toivoo koko ajan, eikä polttomoottorille siirtyminen tai bensan kuluminen harmita koskaan. Täytyy myöntää että tämän hankinta oli minullekin enemmän tai vähemmän "herätepäätös", joka tapahtui ainoastaan syystä että erehdyin sattumanvaraiselle koeajolle, jonka jälkeen ajatukset ei enää rauhoittuneet.... 545e:n voimalinja soundeineen on edelleenkin yksi hienoimpia ja hiotuimpia mihin olen törmännyt polttomooottoriperheautossa.

    Kulutusero 530e vs 545e on yllättävän marginaalinen. Rauhallisessa matka-ajossa 530e meni kesällä mökkimatkat lukemilla 5,4-5,8 l/100km. Kun taas 545e menee samalla matkalla 5,8-6,3 l/100km (myös talvella). Tosin mun ajotyyli tien päällä on hyvin rauhallinen. Seka-ajo-painotteisessa pyörittelyssä ero on litran luokkaa. Tässä tapauksessa asia on mielestäni merkityksetön siihen nähden mitä sille saa vastinetta!

    Mitä tulee G20 330e-malleihin. Olen yrittänyt kaksi kertaa antaa mahdollisuuden 330e x-drivelle, koska kokoluokka riittäisi hyvin. Vaikka G20 on konseptina napsun verran modernimpi, on se autona laadullisesti huonompi, jonka havainnointi ei ehkä vielä koeajolla täysimittaisesti aukea. Lisävarusteisilla akustiikkalaseilla G20 melu on ihan ok, peruslaseilla taas ei. Kun taas G30:n hiljaisuus on luonteeltaan "kassakaappimaisempaa" ja laadukkaampaa. G20:lle tyypillisistä alustan jyminöistä ei ole tietoakaan G30:ssa. Molemmat G20:t on minulta lähteneet parin kuukauden ajelun jälkeen saman ohjaukseen liittyvän kummallisuuden takia: Teoriassa ihan kiva ja nopeahko ohjaus, mutta ne jumittamiset, tahmaisuus, kelvoton palautus ja oudot tehostuksen "jäätymiset" sai hermot palamaan. Jälkimmäisen G20:n sain onneksi palautettua em. syistä täydellä hinnalla. Toki on sanottava että ei tuo ohjaus G30:ssä myöskään ole täyden kympin arvoinen tunnokkuudeltaan, mutta noihin em. G20:n ongelmiin en ole törmännyt koskaan näissä isommissa. Tokihan etupää on toteutettu G30-sarjassa hienostuneemmalla monivarsituennalla, kun taas G20:ssä käytetään perinteisiä joustitukia laakereineen.

    Originally posted by Petteri75 View Post
    ....jos talvella ei sitten pääse enää edes sitä n. 30km loppuun, niin se ei ole enää kivaa.

    Juuri ajoin töistä 35km työmatkan sähköllä +1C ulkolämpötilassa. Liikkeelle täydellä akulla +14 asteisesta parkkihallista. Kotipihassa jäljellä oleva range oli vielä 8km, jolla lienee olisi ajanut n.10km. Renkaina 19" kitkat.
    Last edited by JKK; 27-01-2025, 01:38.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Jos mahdollista tarttua 545 malliversioon, en edes miettisi 530 vaihtoehtona. Sellaisia sulosointuja toi 3 L kutonen päästää, joten ylimääräiset irtosataset vuoden polttoainekuluissa ovat sen arvoiset.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Autonvaihto on edessä, nyt vaihtoehtoina on viimeisen lähdön G30 530e tai sitten vähän vanhempi 545e. Ensinmainitulla on takana vähän yli 100tkm, jälkimmäisellä ei yhtään, kysymyksiä:

    - Kuinka paljon enemmän tuo 3-litrainen kuluttaa vs 530e, noin keskimäärin? Käyttösäde ei välttämättä ainakaan kasva kun sähköllä halua ajaa ja jos talvella ei sitten pääse enää edes sitä n. 30km loppuun, niin se ei ole enää kivaa.
    - G30 530e on aika painava pullalossi ja kun ei takavetoisia näköjään ole hirveästi tarjolla, niin tuntuuko isomman koneen ja nelivedon lisämassa?
    - Onko Active Steering eli ohjautuva taka-akseli etsimisen arvoinen? Vikaantuuko Suomen oloissa kuinka nopeasti?

    Olisihan se varmaan järkevämpää yrittää etsiä mahd. uusi ja vähänajettu G20, mutta kun ehti totuttamaan itsensä liian moneen lisävarusteeseen kattoluukusta alkaen, niin tässä sitä nyt sitten ollaan..

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Takakylki vaaleampaa sävyä ja samalla vedetty takapuskuri ja suuri sävyero paljastuu selkeämmin pelkääjän kyljen ja puskurin reilussa sävyerossa.

    Muoviset puskurit monissa sävyissä sopivasta kulmasta katsottuina erisävyisiä kuin viereinen peltiosa, joten aina lievä sävyero puskurin ja lokasuojan välillä ihan normaalia.

    Leave a comment:

Working...
X