memebuy23buy

G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Petteri75
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post

    Niin mielelläni itsekin olisin sellaisen hankkinut, mutta oli tarjolla vain koko luukkua. Autokeskus Airportissa olisi ollut hyllyssäkin á 75.03. Jossain noissa YouTube-videoissa puhuttiin oli mainintaa, että vaikka näyttäisikin olevan kiinni jollain muoviklipeillä, ilmeisesti liimattu tms? Joka tapauksessa mentiin helpoimman kautta, Bavaria Espoossa oli osa hyllyssä ja asentajaltakin taisi olla se vartti vapaana, mikä tuon vaihto vei ja pienen alennuksen jälkeen taisi jäädä alle 190:n.

    Kuljettajan oven jälkeen tuota luukkua käytetään päivittäisessä ajossa eniten, joten olisi odottanut hiukan enemmän. 3v ja 61tkm, takuun päättymisestä oli kulunut 11pv. OK, edelleen todella paljon vähemmän vikaa kuin ex F30 320iA -17:tä, jonka ostin uutena ja jonka kanssa kävin varmistetusti n. 15 kertaa marmoritiskillä takuun aikana, mutta kyllä tämä maksoi enemmänkin.
    Latausluukku hajosi jälleen, nyt luukun jousi irtosi (klonk) ja tippu jonnekin koteloon (kolikolikoli). Käyrän nousun laannuttua soitin Olarinluoman BMW-hoitokeskukseen (kyllä, pääsin läpi kun soitin ilmeisesti keskuksen kautta) ja kysyin, että onko asennetuilla osilla joku takuu. "On" kuului vastaus ja sitten eilen auto meni sinne takuukorjaukseen (kestiköhän ehkä vartin?). Nyt tässä on kolmas latausluukun kansi, auto on 4-vuotias ja ajettu alle 100tkm. Latausluukkua myös käytetään keskimäärin parisen kertaa päivässä, eli se on käyttöä varten suunniteltu.

    a) Vaikka asennus vuosi sitten maksoikin, niin se kannatti. Netistä ostetun osan kanssa tämä olisi vaatinut enemmän harjoituksia.
    b) Vaikka ei viherpiipertäjä olekaan, niin täysin muuten käyttökelpoisten osien korjaaminen 1) lukitustapin ja 2) luukun palautusjousen hajoamisen takia tuntuu pelkältä haaskaukselta.

    100tkm lähestyessä ajatuksena on vaihtaa vaihteistoöljyt ennakoivasti. Kysyessäni tämän hintaa tuli ilmoitus, että BMW-konserni on muuttanut huolto-ohjettaan ja hyväksyy vain omat vaihteistoöljynsä. Siis samaa tavaraa mutta vain BMW-kannusta kaadettuna. Tämä ilmeisesti tulee maksamaan itse öljyjen osalta n. 50% aiempaa enemmän.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Originally posted by N54 View Post

    Itselläni oli aikanaan ongelmia uuden F30:n takuukorjauksen kanssa ja silloin tuli hyvin selväksi se, että maahantuojasta ei ole apua muuhun kuin kertomaan, että takuuasiat hoidetaan jälleenmyyjän kautta. Maahantuonnissa ei kukaan ota minkäänlaista kantaa itse asiaan, vaan kaikki kommunikaatio hoidetaan jälleenmyyjän kautta ja siinähän sitä sitten ollaan jos jälleenmyyjä ei asiaa ota hoitaakseen.

    Kävisin kysymässä tässä tapauksessa joltain toiselta jälleenmyyjältä, mutta jos johto on kovin pahoinpidellyn näköinen niin toisaalta ymmärrän sen, ettei se oikein takuuhomma ole silloin.
    Kiitos kommenteista.
    Joo näin se kai täytyy koittaa takuukäsittelyä "kilpailuttaa". Mielestäni vähän erikoista jos maahantuojaa ei kiinnosta, mitä heidän tuotetta edustavat liikkeet puuhaavat. Maahantuontiorganisaatioissa kuitenkin monesti on erinäisiä asiantuntijoita.
    Johto ei ole pahoinpidelty, eikä sen näköinen. Käytössä se on kuitenkin 2,5v ollut hajotessaan. Siitä petti muoviosien välinen liitos siitä kohdasta joka työntyy latausporttiin. Voisikohan pitkä lämmölle altistuminen heikentää muovin sitkeyttä ja altistaa sitten sen murtumaan pakkasessa tms. Pientä rasitustahan siihen käytössä kohdistuu, muttei sillä mitään epänormaalia ole tehty. Varsinainen lopullinen hajoaminen on ilmeisesti tapahtunut johdon kiinnityksesä latausporttiin, sillä lähes heti latauksen käynnistyttyä se on keskeytynyt virheilmoitukseen äpin mukaan.

    Auton myynyt taho ei ole myynyt vikahetkellä voimassa ollutta jatkotakuuta. Se on ostettu eri huoltoliikkeestä (samasta jossa takuuasiaa koitettu edistää), mutta selkeitä takuuehtoja ei ole tainnut näkyä joten ei oikeastaan ole tiedossa edes tarkasti mitä jatkotakuu kattaa tai ei kata ja mikä taho ko. palvelusta oikeastaan vastaa.


    Laitetaan nyt vielä sen verran tilannepäivitystä että hyvin on muuten mennyt ekat 90tkm 530e xdrive kanssa. Ei ole muita toimenpiteitä vaativia muuttujia tainnut olla ollenkaan (paitsi äpistä kytkettävän esilämmityksen bugi). Edit: latausluukku on vaihdettu kertaalleen jossain 60-70tkm nurkilla, kun lukitustappi vähän jumitteli. Kyllä se toimi edelleen, mutta luukku ei ponnahtanut enää sitä painaessa itsestään auki.

    Onkos joku teettänyt tämmöiseen voimansiirtoöljyjen vaihtoja ja missä ja mihin hintaan?
    Kaise olis hyvät peräöljyt, jakovaihteisto- ja vaihteistoöljy nyt tehdä jotta toimisi jatkossakin hyvin.
    Last edited by jj5; 26-03-2024, 09:45.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Juu ei ne takuu asiat maahantuojalle kuulu. Auton myynyt taho on vastuussa siitä.

    Leave a comment:


  • N54
    replied
    Originally posted by jj5 View Post

    No, auton mukana tullut 10a schuko latausjohto on kyseessä ja sitä on takuuseen nyt koitettu ja homma ei tyssännyt siihen, ettei se kuuluisi takuun piiriin.
    Ajattelin nyt lähinnä jos jollakulla muulla on ollut haasteita bmw liikkeen takuukäsittelyn kanssa ja miten asiassa on päästy eteenpäin, jos on.
    Itselläni oli aikanaan ongelmia uuden F30:n takuukorjauksen kanssa ja silloin tuli hyvin selväksi se, että maahantuojasta ei ole apua muuhun kuin kertomaan, että takuuasiat hoidetaan jälleenmyyjän kautta. Maahantuonnissa ei kukaan ota minkäänlaista kantaa itse asiaan, vaan kaikki kommunikaatio hoidetaan jälleenmyyjän kautta ja siinähän sitä sitten ollaan jos jälleenmyyjä ei asiaa ota hoitaakseen.

    Kävisin kysymässä tässä tapauksessa joltain toiselta jälleenmyyjältä, mutta jos johto on kovin pahoinpidellyn näköinen niin toisaalta ymmärrän sen, ettei se oikein takuuhomma ole silloin.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Eikös se mukana tullut latausjohto ole keskeinen "komponentti" jonka avulla auto saavuttaa mm. päästötavoitteensa. Ei se 30g teknisissä tiedoissa oleva päästölukema synny ilman sitä latausjohtoa. Itseasiassa päästöjen näkökulmasta yksi keskeisimmistä komponenteista. Noiden päästöjen vuoksi tehdas joutuu jonkinlaisen laturin toimittamaan auton mukana. Vetoaisin siis tuohon, että rikkinäisellä latausjohdolla auto on tavallaan päästöjen osalta "viallinen" auto. Mielestäni tätä taustaa vasten latausjohtoa täytyy koskea samat takuuehdot kuin itse autoa. Ei ole siinä mielessä irrallinen "vapaaehtoinen" osa.

    Kehottaisin laittamaan asiasta suoraan reklamaation maahantojan tekniseen tukeen noilla perusteilla. Yleensä ne sieltä vastaavat muutamassa päivässä. Itsekin sain sieltä ihan järkipäätöksen kun pyysin heitä lisäämään autoni tyyppitietoihin kärryä varten vetomassat hyvillä ja pitävillä perusteilla.
    Last edited by JKK; 15-03-2024, 09:24.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Originally posted by peto2 View Post

    Mä luulen että tässä on nyt termit sekaisin. Se latausasema sun seinällä ei ole laturi, se on vain "älykäs" jatkojohto. Laturi taas on kiinteä osa autoa. Jos kuitenkin auton takuuehdot kattavat jonkun latausaseman se tarkoittaa sitä auton mukana toimitettavaa suko-pistorasiaan liitettävää matkamallia. :think
    No, auton mukana tullut 10a schuko latausjohto on kyseessä ja sitä on takuuseen nyt koitettu ja homma ei tyssännyt siihen, ettei se kuuluisi takuun piiriin.
    Ajattelin nyt lähinnä jos jollakulla muulla on ollut haasteita bmw liikkeen takuukäsittelyn kanssa ja miten asiassa on päästy eteenpäin, jos on.

    Leave a comment:


  • mordai
    replied
    Originally posted by naamavelli View Post
    530e avain

    Onko tosi että tuo avain ei toimi kuin auton välittömässä läheisyydessä? Patterin vaihdatin avaimeen ja ei avaa ovia yms kuin ihan vieressä. Muuten toimii kyl
    Pitää olla patteri marmoritiskiltä hankittu - niissä on kuulemma eroja, vaikka patterin tyyppimerkki olisi sama. Minulla herjasi alhaista paristoa vaikka olin juuri vaihtanut tarvikepariston. Marmoritiskin lantilla loppui herja.

    Leave a comment:


  • mordai
    replied
    Oma 530e vm. 2020 lähti juuri vaihtoon 100tkm ajettuna. Ei ole luottoa autoon eikä varsinkaan täällä etelässä huoltoja hoitavaan firmaan. Jotain jos piti selvittää, piti auto viedä pajalle päiväksi, jonka jälkeen ilmoittivat että maksaa mansikoita ja pitää tuoda toiseksi päiväksi fiksattavaksi.
    Ovessa lonksuu se ns. haitta joka pidättää ovea eri asennoissa, kustannus taisi olla 1ke.
    Umpiossa kosteutta (why do they call it umpio?), olisko ollut 1600 e/puoli + työt.
    Comfort access alkaa reistailemaan, kun on pidempään ollut märkää
    Välillä myBMW:n kautta käynnistetty lämmitys laittaakin jäähdytyksen päälle (ulkona pakkasta)
    Vähän sitä sun tätä... Huoltoneuvojakin sanoi, ettei pitäisi tällaista autoa missään nimessä ilman voimassa olevaa takuuta. Valitettavaa, mutta BMW:n romahtanut laatu, BMW Suomen vastuusta laistaminen ja huollon surkea toiminta johti siihen, että bemarista meni maku.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by jj5 View Post
    Onkos kokemuksia BMW takuuasioiden hoidosta? Täällä nyt vähän haastetta

    Meidän taloudessa käytössä olevassa 530e on ollut hankittuna jatkotakuu, jonka piiriin myös auton laturin ilmoitettiin kuuluvan. Nyt sitten kun laturin "pistooli" levisi vajaan kolmen vuoden käytön jälkeen käsiin, korjaamon huoltonevoja ilmoitti vailla järkeviä perusteita jotenkin seuraavasti " laturit ei hajoa itsestään näin, tee ilkivaltavahinkoilmoitus vakuutusyhtiöön" ja tällä perusteella kieltäytyivät viemästä takuuasiaa eteenpäin. Kokeiltiin reklamoida asiasta BMW suomen asiakaspalveluun, sieltä ilmoittivat ensin tutkivansa asiaa mutta kysyttyään korjaamolta ilmoittivat vain etteivät hoida asioita siellä vaan takuuasiat pitää hoitaa liikkeen kanssa.
    Miten edetä virheellisen takuukäsittelyn kanssa?

    Defan laturi on nyt ollut käytössä, mutta uusi bmw laturi maistuisi, vaan ei siitä kiinnostaisi maksaa 400-500 euroa etenkään jos lisätakuu on erikseen ostettu jonka piiriin sen pitäisi kuulua. Ei ole kyllä tiedossa edes minkäänlaisia takuuehtoja, mutta ei korjaamokaan asiaa sellaisilla perustellut.

    E: yrityksen auto, kuluttajansuoja ei auta.
    Mä luulen että tässä on nyt termit sekaisin. Se latausasema sun seinällä ei ole laturi, se on vain "älykäs" jatkojohto. Laturi taas on kiinteä osa autoa. Jos kuitenkin auton takuuehdot kattavat jonkun latausaseman se tarkoittaa sitä auton mukana toimitettavaa suko-pistorasiaan liitettävää matkamallia. :think

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Melkoista touhua...
    Last edited by Rattiukko; 14-03-2024, 20:46.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Onkos kokemuksia BMW takuuasioiden hoidosta? Täällä nyt vähän haastetta

    Meidän taloudessa käytössä olevassa 530e on ollut hankittuna jatkotakuu, jonka piiriin myös auton laturin ilmoitettiin kuuluvan. Nyt sitten kun laturin "pistooli" levisi vajaan kolmen vuoden käytön jälkeen käsiin, korjaamon huoltonevoja ilmoitti vailla järkeviä perusteita jotenkin seuraavasti " laturit ei hajoa itsestään näin, tee ilkivaltavahinkoilmoitus vakuutusyhtiöön" ja tällä perusteella kieltäytyivät viemästä takuuasiaa eteenpäin. Kokeiltiin reklamoida asiasta BMW suomen asiakaspalveluun, sieltä ilmoittivat ensin tutkivansa asiaa mutta kysyttyään korjaamolta ilmoittivat vain etteivät hoida asioita siellä vaan takuuasiat pitää hoitaa liikkeen kanssa.
    Miten edetä virheellisen takuukäsittelyn kanssa?

    Defan laturi on nyt ollut käytössä, mutta uusi bmw laturi maistuisi, vaan ei siitä kiinnostaisi maksaa 400-500 euroa etenkään jos lisätakuu on erikseen ostettu jonka piiriin sen pitäisi kuulua. Ei ole kyllä tiedossa edes minkäänlaisia takuuehtoja, mutta ei korjaamokaan asiaa sellaisilla perustellut.

    E: yrityksen auto, kuluttajansuoja ei auta.

    Leave a comment:


  • nappe74
    replied
    530e vm. -20 kotilaturi (shuko) alkoi vilkuttaa punaista kun liitin sen virtapistokkeeseen kotona… koitettu jatkokelassa sekä suoraan seinätöpselissä eikä vaikutusta !!
    Auto latautui normaalisti töissä lämmitystolpasta.

    Mistähän vois johtua??

    Punainen valo on joskus vilkkunut kun akku on latautunut täyteen ja olen irroittamassa pistoketta mutta toiminut sen jälkeen normaalisti… nyt ei punainen lakkaa vilkkumasta !!

    EDIT: kaapeli oli tunnin ajan lämpöisessä tallissa jonka jälkeen toimii jälleen normaalisti… mikä lie härö ollut…
    Last edited by nappe74; 13-03-2024, 23:43.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Tässä kun omalla 2020 mallisella 530e:llä on tullut ajeltua 60tkm parin vuoden aikana ja mittarissa on nyt 110tkm. Auto toimii hyvin ja akkukin ottaa virtaa sisäänsä edelleen n. 10-11 kwh. Ja ajaminen on tähän saakka ollut kustannuksiltaan erittäin kohtuullista. Ainakin ylläpitokulujen osalta. Ainoastaan latausluukku on pitänut kerran takuuseen uusia. ja softat päivittää.

    Välillä kun näitä nettijuttuja lukee kuinka voi tuosta vaan pimentyä joku tuhansien hintainen purkki tms. niin väkisin alkaa miettimään että kuinka suurella riskillä tässä jatkaa, jos yrittäisi vielä toiset kaksi vuotta ajella tällä autolla? Akku varmaan ainakin hiipuu muutaman prosentin. Pahimmillaan ehkä jonkun kennon joutuu vaihdattamaan. Mutta jokatapauksessa saavutetut säästöt häviää kertalaakista taivaan tuuliin jos mikä tahansa HV-puolen purkki pimenee ja pitää omaan piikkiin uusia. Eli ajaminen näillä on halpaa kunnes......

    Lyhyesti sanottuna siis mietityttää että millähän todennäköisyydellä tällaisella pystyy ajamaan vaikkapa 200tkm siten että välttää ylimääräiseksi laskettavat tuhansien eurojen yllätysrempat? Ja että 200tkm mittarissa auto ja akku on vielä siinä kunnossa että kelpaa autoliikkeeseen vaihtoautoksi. Näitä asioita kun miettii liikaa niin alkaa teknisesti ennustettavampi diesel-auto hieman kiinnnostelemaan taas....

    Leave a comment:


  • N54
    replied
    Originally posted by jj5 View Post

    Xtraboost modella se jää käyntiin, jos moottorin haluaa pitää käynnissä. Valitettavasti sähköajoa ei taida saada mitenkään pysymään "käynnissä", ainakaan en ole keksinyt.
    Ainakin -18 mallisessa toimi se, että vedin apukuskin turvavyön kuskin turvavyön lukkoon kiinni, niin auto jäi nätisti "käyntiin" sähkömoodissakin. Uudemmista ei ole itsellä kokemuksia toimiiko sama niissäkin.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied


    Eli tuollain se menee sinne pohjille. Saa sinne kirjoitettua myös muutakin kuin 00000 jos haluaa... Työkaluna HU-ServiceManager 0.2, beetaversio, mutta näyttää toimivan tässäkin ok.
    Tein väliöljynvaihdon (1v /8tkm polttiksella) niin aattelin että laitetaan ny ylös. Siitähän se sit häviää jos käyttää paikassa missä tehdasyhteys.




    Ja joku tuolla aikaisemmin mietti sitä auton moottorin lämpenemistä, tässä video 330e mallisesta jo vähän aikaisemmin. En itse näe syytä miksi g30 toimisi erilailla, ainakin mittariston salavalikkoa kylmillä keleillä kun tsiigailee lähtöajastuksen aikoihin, niin kyllä olen havainnon tehnyt että moottori on lämpimämpi kuin sen pitäisi olla (ei esim polttis ole käynyt viikkoon, ulkona pakkasta ja silti moottorin lämmöt +6 tai yli. En keksi syytä miten sen muuten voisi selittää kuin esilämmityksellä)
    Last edited by repsa; 03-02-2024, 19:00. Reason: lisätty lämmitysjuttu

    Leave a comment:

Working...
X