G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vex
    replied
    Ite ajanut nyt reilut 10tkm viime lokakuusta lähtien 520xd ja täyttömäärän kilometrit on laskenut 14 000km:iin kun lähdössä oli 15 000km. Eikös tuota ureaa kulu vasta kun moottori ahdistuu ja lämpiää tarpeeksi? Oletan että talviköröttelyt 80 km/h ei sitä ole juuri kuluttanut.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Onko tämä ymmärrettävissä niin, että mitä enemmän maantieajoa, sitä enemmän ureaa kuluu?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    SCR-katalysaattori lämpiää samalla periaatteella kuin muutkin katalysaattorit, eli passiivisesti pakokaasun mukanaan tuomalla lämpöenergialla. Ympäristöolosuhteilla ja ajotavalla on luonnollisesti merkitystä lämpiämisnopeuteen, mutta järjestelmän toiminta on suunniteltu siten, ettei Frau Müllerin tarvitse uhrata ajatustakaan sen toiminnasta varmistuakseen. Häririötilanteissa iDriveen tulee ilmoitus että järjestelmässä on jotakin poikkeuksellista tai urealiuos on loppumassa.

    Leave a comment:


  • _Bäri_
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post

    SCR-järjestelmä on aktiivisesti käytössä kun SCR-katalysaattorin lämpötila on vähintään 200 celsiusastetta, jolloin moottorinohjausyksikkö säätää urealiuoksen syöttömäärää ruiskutettavaksi SCR-katalysaattoriin hyödyntämällä typpioksidiantureilta saapuvaa tietoa pakokaasun typenoksidipitoisuudesta.
    Millasen ajomatkan katalysaattori tarvii lämmitäkseen tarpeeksi? Onko autossa älyä, joka lämmittää tuon? Voiko tuota jotenkin ajossa huomata?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by _Bäri_ View Post
    En oo tota toiminta logiikkaa ymmärtänyt.
    SCR-järjestelmä on aktiivisesti käytössä kun SCR-katalysaattorin lämpötila on vähintään 200 celsiusastetta, jolloin moottorinohjausyksikkö säätää urealiuoksen syöttömäärää ruiskutettavaksi SCR-katalysaattoriin hyödyntämällä typpioksidiantureilta saapuvaa tietoa pakokaasun typenoksidipitoisuudesta.

    Leave a comment:


  • _Bäri_
    replied
    En oo tota toiminta logiikkaa ymmärtänyt. Omalla olen ajanut 17tkm, lisäämättä vielä adblueta. Täyttömääräksi näyttää nyt 9l ja range olisi 6500km. Välillä syö enenmän. Ja nyt tuo range on ollu samana ~2000km ajan. Joku fiksumpi vois kertoa, millon tuo ruiskuttaa ureaa joukkoon?

    Leave a comment:


  • Shuko
    replied
    Originally posted by Kiding View Post
    Paljonko 520d adblue range on täydellä tankilla?
    Viisaammat korjatkoon, mutta eikös se ole luokkaa 12l ja 15k km?

    Leave a comment:


  • Kiding
    replied
    Paljonko 520d adblue range on täydellä tankilla?

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post

    Pelotevaikutusta tällä pyritään edistämään. Jos ajoneuvon pakokaaasupäästöihin vaikuttavat komponentit ovat katsastustilanteessa paikallaan, mittaustuloksiin perustuva näyttötaakka on valvovalla katsastusviranomaisella ja asiaa ei tee ainakaan yhtään helpommaksi se, ettei räpeltämättömistä saman verran ajetuista ajoneuvoista ole vertailukelpoista tilastotietoa käytettävissä mikäli esim. typenoksidipitoisuuksia tms. aiemmin seuraamatonta tietoa ryhdyttäisiin mittaamaan valvontatoimenpiteenä. Kuinka moni nykyinen räpeltämätön polttomoottoriauto läpäisee katsastuksen alkuperäisillä tyyppihyväksyntätietoihin kirjatuilla raja-arvoilla esim. 250 tkm ajettuna, ja edelleen millainen sanktiojärjestelmä tätä varten tulisi luoda.
    Pelottelusta varmasti kysymys ja heitetään epämääräinen sumuverho isoilla sanktioilla ilmaan. Toisaalta eipä itseä haittaisi järjettömillä savumäärillä varustettujen autojen poistuminen liikenteestä.
    Ei varmaan noin tarkalle tasolle mittaukset mene mutta se että pystytäänkö ohjelmistojen muutokset todentamaan. Jatkossa katsastus kestää sen 1h ja tutkitaan kaikki 500e hintalapulla.
    Käytännössä katsastuksesta tulee hylky jos tällainen päästömanipulaatio havaitaan. Tien päällä sitten poliisi voi määrätä liikennevirhemaksun.
    Last edited by makebm5; 12-05-2024, 07:33.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Melkoinen oikeusmurha jos pelkkä epäilys johtaisi liikennevirhemaksuun ilman kunnollista näyttöä.
    Pelotevaikutusta tällä pyritään edistämään. Jos ajoneuvon pakokaaasupäästöihin vaikuttavat komponentit ovat katsastustilanteessa paikallaan, mittaustuloksiin perustuva näyttötaakka on valvovalla katsastusviranomaisella ja asiaa ei tee ainakaan yhtään helpommaksi se, ettei räpeltämättömistä saman verran ajetuista ajoneuvoista ole vertailukelpoista tilastotietoa käytettävissä mikäli esim. typenoksidipitoisuuksia tms. aiemmin seuraamatonta tietoa ryhdyttäisiin mittaamaan valvontatoimenpiteenä. Kuinka moni nykyinen räpeltämätön polttomoottoriauto läpäisee katsastuksen alkuperäisillä tyyppihyväksyntätietoihin kirjatuilla raja-arvoilla esim. 250 tkm ajettuna, ja edelleen millainen sanktiojärjestelmä tätä varten tulisi luoda.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by U. Turhapuro View Post
    Luin IS:n uutisen ja sen perusteella taitaa mennä lähes kaikki ohjelmoidut autot laittomiksi ja perään tulee rahallinen muistutus sen olemassa olosta
    Onhan ne laittomia nytkin. Melkoinen oikeusmurha jos pelkkä epäilys johtaisi liikennevirhemaksuun ilman kunnollista näyttöä.

    Leave a comment:


  • _Bäri_
    replied
    Juuri tuon takia lennosta vaihdettava kartta olisi kätevä. Toki uskaltaako optimointeja kukaan enää myydä, jos myymisestäkin rangaistaan?

    Leave a comment:


  • U. Turhapuro
    replied
    Luin IS:n uutisen ja sen perusteella taitaa mennä lähes kaikki ohjelmoidut autot laittomiksi ja perään tulee rahallinen muistutus sen olemassa olosta

    Leave a comment:


  • nappe74
    replied
    Originally posted by _Bäri_ View Post
    Mitäs vaihtoehtoja 520d xdrive ohjelmoimiseen olisi? Kiinnostaisi mhd? Tyylinen. Missä voisi lennosta vaihdella karttaa yms. Vieläkö uskaltaa perinteisiä ohjelma pajoja käyttää?
    Kannattaa ottaa huomioon tämä kun optimointia suunnittelee… —>

    edit: yritin lisätä IS:n uutislinkin tulevaan uuteen lakiin joka tiukentaa optimointien sääntöjä…
    Last edited by nappe74; 10-05-2024, 20:39.

    Leave a comment:


  • _Bäri_
    replied
    Mitäs vaihtoehtoja 520d xdrive ohjelmoimiseen olisi? Kiinnostaisi mhd? Tyylinen. Missä voisi lennosta vaihdella karttaa yms. Vieläkö uskaltaa perinteisiä ohjelma pajoja käyttää?

    Leave a comment:

Working...
X