Oma 530e vm. 2020 lähti juuri vaihtoon 100tkm ajettuna. Ei ole luottoa autoon eikä varsinkaan täällä etelässä huoltoja hoitavaan firmaan. Jotain jos piti selvittää, piti auto viedä pajalle päiväksi, jonka jälkeen ilmoittivat että maksaa mansikoita ja pitää tuoda toiseksi päiväksi fiksattavaksi.
Ovessa lonksuu se ns. haitta joka pidättää ovea eri asennoissa, kustannus taisi olla 1ke.
Umpiossa kosteutta (why do they call it umpio?), olisko ollut 1600 e/puoli + työt.
Comfort access alkaa reistailemaan, kun on pidempään ollut märkää
Välillä myBMW:n kautta käynnistetty lämmitys laittaakin jäähdytyksen päälle (ulkona pakkasta)
Vähän sitä sun tätä... Huoltoneuvojakin sanoi, ettei pitäisi tällaista autoa missään nimessä ilman voimassa olevaa takuuta. Valitettavaa, mutta BMW:n romahtanut laatu, BMW Suomen vastuusta laistaminen ja huollon surkea toiminta johti siihen, että bemarista meni maku.
G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Mä luulen että tässä on nyt termit sekaisin. Se latausasema sun seinällä ei ole laturi, se on vain "älykäs" jatkojohto. Laturi taas on kiinteä osa autoa. Jos kuitenkin auton takuuehdot kattavat jonkun latausaseman se tarkoittaa sitä auton mukana toimitettavaa suko-pistorasiaan liitettävää matkamallia. :thinkOriginally posted by jj5 View PostOnkos kokemuksia BMW takuuasioiden hoidosta? Täällä nyt vähän haastetta
Meidän taloudessa käytössä olevassa 530e on ollut hankittuna jatkotakuu, jonka piiriin myös auton laturin ilmoitettiin kuuluvan. Nyt sitten kun laturin "pistooli" levisi vajaan kolmen vuoden käytön jälkeen käsiin, korjaamon huoltonevoja ilmoitti vailla järkeviä perusteita jotenkin seuraavasti " laturit ei hajoa itsestään näin, tee ilkivaltavahinkoilmoitus vakuutusyhtiöön" ja tällä perusteella kieltäytyivät viemästä takuuasiaa eteenpäin. Kokeiltiin reklamoida asiasta BMW suomen asiakaspalveluun, sieltä ilmoittivat ensin tutkivansa asiaa mutta kysyttyään korjaamolta ilmoittivat vain etteivät hoida asioita siellä vaan takuuasiat pitää hoitaa liikkeen kanssa.
Miten edetä virheellisen takuukäsittelyn kanssa?
Defan laturi on nyt ollut käytössä, mutta uusi bmw laturi maistuisi, vaan ei siitä kiinnostaisi maksaa 400-500 euroa etenkään jos lisätakuu on erikseen ostettu jonka piiriin sen pitäisi kuulua. Ei ole kyllä tiedossa edes minkäänlaisia takuuehtoja, mutta ei korjaamokaan asiaa sellaisilla perustellut.
E: yrityksen auto, kuluttajansuoja ei auta.
Leave a comment:
-
Onkos kokemuksia BMW takuuasioiden hoidosta? Täällä nyt vähän haastetta
Meidän taloudessa käytössä olevassa 530e on ollut hankittuna jatkotakuu, jonka piiriin myös auton laturin ilmoitettiin kuuluvan. Nyt sitten kun laturin "pistooli" levisi vajaan kolmen vuoden käytön jälkeen käsiin, korjaamon huoltonevoja ilmoitti vailla järkeviä perusteita jotenkin seuraavasti " laturit ei hajoa itsestään näin, tee ilkivaltavahinkoilmoitus vakuutusyhtiöön" ja tällä perusteella kieltäytyivät viemästä takuuasiaa eteenpäin. Kokeiltiin reklamoida asiasta BMW suomen asiakaspalveluun, sieltä ilmoittivat ensin tutkivansa asiaa mutta kysyttyään korjaamolta ilmoittivat vain etteivät hoida asioita siellä vaan takuuasiat pitää hoitaa liikkeen kanssa.
Miten edetä virheellisen takuukäsittelyn kanssa?
Defan laturi on nyt ollut käytössä, mutta uusi bmw laturi maistuisi, vaan ei siitä kiinnostaisi maksaa 400-500 euroa etenkään jos lisätakuu on erikseen ostettu jonka piiriin sen pitäisi kuulua. Ei ole kyllä tiedossa edes minkäänlaisia takuuehtoja, mutta ei korjaamokaan asiaa sellaisilla perustellut.
E: yrityksen auto, kuluttajansuoja ei auta.
Leave a comment:
-
530e vm. -20 kotilaturi (shuko) alkoi vilkuttaa punaista kun liitin sen virtapistokkeeseen kotona… koitettu jatkokelassa sekä suoraan seinätöpselissä eikä vaikutusta !!
Auto latautui normaalisti töissä lämmitystolpasta.
Mistähän vois johtua??
Punainen valo on joskus vilkkunut kun akku on latautunut täyteen ja olen irroittamassa pistoketta mutta toiminut sen jälkeen normaalisti… nyt ei punainen lakkaa vilkkumasta !!
EDIT: kaapeli oli tunnin ajan lämpöisessä tallissa jonka jälkeen toimii jälleen normaalisti… mikä lie härö ollut…Last edited by nappe74; 14-03-2024, 00:43.
Leave a comment:
-
Tässä kun omalla 2020 mallisella 530e:llä on tullut ajeltua 60tkm parin vuoden aikana ja mittarissa on nyt 110tkm. Auto toimii hyvin ja akkukin ottaa virtaa sisäänsä edelleen n. 10-11 kwh. Ja ajaminen on tähän saakka ollut kustannuksiltaan erittäin kohtuullista. Ainakin ylläpitokulujen osalta. Ainoastaan latausluukku on pitänut kerran takuuseen uusia. ja softat päivittää.
Välillä kun näitä nettijuttuja lukee kuinka voi tuosta vaan pimentyä joku tuhansien hintainen purkki tms. niin väkisin alkaa miettimään että kuinka suurella riskillä tässä jatkaa, jos yrittäisi vielä toiset kaksi vuotta ajella tällä autolla? Akku varmaan ainakin hiipuu muutaman prosentin. Pahimmillaan ehkä jonkun kennon joutuu vaihdattamaan. Mutta jokatapauksessa saavutetut säästöt häviää kertalaakista taivaan tuuliin jos mikä tahansa HV-puolen purkki pimenee ja pitää omaan piikkiin uusia. Eli ajaminen näillä on halpaa kunnes......
Lyhyesti sanottuna siis mietityttää että millähän todennäköisyydellä tällaisella pystyy ajamaan vaikkapa 200tkm siten että välttää ylimääräiseksi laskettavat tuhansien eurojen yllätysrempat? Ja että 200tkm mittarissa auto ja akku on vielä siinä kunnossa että kelpaa autoliikkeeseen vaihtoautoksi. Näitä asioita kun miettii liikaa niin alkaa teknisesti ennustettavampi diesel-auto hieman kiinnnostelemaan taas....
Leave a comment:
-
Ainakin -18 mallisessa toimi se, että vedin apukuskin turvavyön kuskin turvavyön lukkoon kiinni, niin auto jäi nätisti "käyntiin" sähkömoodissakin. Uudemmista ei ole itsellä kokemuksia toimiiko sama niissäkin.Originally posted by jj5 View Post
Xtraboost modella se jää käyntiin, jos moottorin haluaa pitää käynnissä. Valitettavasti sähköajoa ei taida saada mitenkään pysymään "käynnissä", ainakaan en ole keksinyt.
Leave a comment:
-

Eli tuollain se menee sinne pohjille. Saa sinne kirjoitettua myös muutakin kuin 00000 jos haluaa... Työkaluna HU-ServiceManager 0.2, beetaversio, mutta näyttää toimivan tässäkin ok.
Tein väliöljynvaihdon (1v /8tkm polttiksella) niin aattelin että laitetaan ny ylös. Siitähän se sit häviää jos käyttää paikassa missä tehdasyhteys.
Ja joku tuolla aikaisemmin mietti sitä auton moottorin lämpenemistä, tässä video 330e mallisesta jo vähän aikaisemmin. En itse näe syytä miksi g30 toimisi erilailla, ainakin mittariston salavalikkoa kylmillä keleillä kun tsiigailee lähtöajastuksen aikoihin, niin kyllä olen havainnon tehnyt että moottori on lämpimämpi kuin sen pitäisi olla (ei esim polttis ole käynyt viikkoon, ulkona pakkasta ja silti moottorin lämmöt +6 tai yli. En keksi syytä miten sen muuten voisi selittää kuin esilämmityksellä)
Leave a comment:
-
aftermarket työkalulla sinne saa kirjoitettua mitä haluaa. Se tekee sen että viimeisin huolto menee aina alimmaiseksi ; eli jos haluaa pitää oikean järjestyksen, pitää samalla työkalulla ensiksi lanata vanhat tiedot, ja kirjoittaa oikeassa järjesteykssä sisään.Originally posted by Supa View Post2018 G31 on tehty 2 viimeistä huoltoa ilmeisesti jossain nyrkkipajalla koska huoltopisteen koodina näyttää nollia.
Nämä näkyy ärsyttävästi huoltohistoriasivun alimmaisena vaikka muuten kaikki huollot menee ajan ja kilometrin mukaan järjestyksessä niin, että viimeisin ylhäällä.
Näissä huolloissa kilsat ja ajat kuitenkin oikein.
Onko ominaisuus vai saako tuota sorttausta pakotettua jotenkin? Miten muilla näkyy?
Kun menee sit merkkarille/sinne missä käytössä bmw-AOS soppari, niin sieltä sitten kun kirjoitetaan seuraava huoltomerknitä ylös -> sepä lanaa ne itsetehdyt merkinnät.
Mutta rivien välistä : sähköinen huoltokirja ei ole tae mistään.
Tuosta kafas-jutusta: omassa autossa oli syksyllä matkustajan puoleinen kamera huurussa aamusella, aina samassa kohtaa matkaa.
Rupesin tutkimaan enemmän asiaa -> kafas kouraan ja huomasin että siinä kohtaa, missä kafaksen "etureuna" ottaa kiinni lasiin ja lämmityselementtiin, olikin siinä lasissa olevassa valkoisessa kalvossa musta kohta. Siitä kohti meni oikosulkuun siihen kameran runkoon.
Sen pystyikin toteamaan sillä, kun laittoi istalla kafaksen lämpötilamittauksen päälle ja sehän nousikin 70c asti sitten. Onneksi lasissa lanka oli siis ehjä -> kaptonteippiä 4 kerrosta kameran metalliosan päälle, mitkä tulee lasia vasten. Sit kameran kalibrointi kun sen asema tietysti irrottaessa aina vähän muuttuu -> rupesi kamerassa molemmat linssin kaukalot lämpenemään. Halpa korjaus, kun tuon äkkäsin ennenkuin lanka oli katkennut.
Jos lanka katkeaa, niin siinä ei auta ku odottaa lasivakuutuksen tarpeen muodostumista.
Leave a comment:
-
Vaatii siis tehdasyhteys istalla lisäksi huoltokirjan ajon autoon, mikäli autoon on tehty jotain omia merkintöjä ei bmw testerillä.
00000 merkinnät tulee kaikilta ketkä eivät ole virallisia Bmw jämyjä/huoltoja.
Aftersales tunnukset omaavilla korjaamoilla on pidempi tämä id numero joka ei autoon mahdu näkyville, siksi 00000 merkintä.
Leave a comment:
-
Kiitoksia. Täytyy käydä merkkarilla tarkistamassa ja synkkaamassa avain.
Leave a comment:
-
Pitäisi mennä oikeaan järjestykseen kun käyttää avaimen lukulaitteessa sellaisella pajalla jolla on lukija, yleensä kun on avaimen lukenut huollon yhteydessä sekä täyttänyt sähköisen kannan niin on mennyt järjestykseen.Originally posted by Supa View Post2018 G31 on tehty 2 viimeistä huoltoa ilmeisesti jossain nyrkkipajalla koska huoltopisteen koodina näyttää nollia.
Nämä näkyy ärsyttävästi huoltohistoriasivun alimmaisena vaikka muuten kaikki huollot menee ajan ja kilometrin mukaan järjestyksessä niin, että viimeisin ylhäällä.
Näissä huolloissa kilsat ja ajat kuitenkin oikein.
Onko ominaisuus vai saako tuota sorttausta pakotettua jotenkin? Miten muilla näkyy?
Leave a comment:
-
Ne on sinne itse lisäilty, niin siksi näkyy siellä alimpana. Onko näistä huolloista mitään kuittia tai näkyykö ne siellä virallisessa sähköisessä huoltokirjassa?Originally posted by Supa View Post2018 G31 on tehty 2 viimeistä huoltoa ilmeisesti jossain nyrkkipajalla koska huoltopisteen koodina näyttää nollia.
Nämä näkyy ärsyttävästi huoltohistoriasivun alimmaisena vaikka muuten kaikki huollot menee ajan ja kilometrin mukaan järjestyksessä niin, että viimeisin ylhäällä.
Näissä huolloissa kilsat ja ajat kuitenkin oikein.
Onko ominaisuus vai saako tuota sorttausta pakotettua jotenkin? Miten muilla näkyy?
Leave a comment:
-
2018 G31 on tehty 2 viimeistä huoltoa ilmeisesti jossain nyrkkipajalla koska huoltopisteen koodina näyttää nollia.
Nämä näkyy ärsyttävästi huoltohistoriasivun alimmaisena vaikka muuten kaikki huollot menee ajan ja kilometrin mukaan järjestyksessä niin, että viimeisin ylhäällä.
Näissä huolloissa kilsat ja ajat kuitenkin oikein.
Onko ominaisuus vai saako tuota sorttausta pakotettua jotenkin? Miten muilla näkyy?
Leave a comment:
-
Kiitoksia. Vähän kattelin ettei tuosta paljoa nää ilman kameran irroitusta. Eipä tuo ole oireillut kuin vikakoodin muodossa. Täytynee joskus vaihtaa tuulilasi niin korjaantuu varmaankin sillä sitten.Originally posted by rikuh1 View PostKafasin lämmitys on tuulilasissa sellaiseen ”muovikelmuun” ympätty, se mitä olen nähnyt, tuntuu että kun lanka palaa niin muovi myös sulaa. Ei onnistunut ainakaan yhden tapauksen kanssa näillä sähköä johtavilla maaleilla korjata, ehkä pitäisi sada kairattua muovia auki tms että saisi kontaktia. Tässä tapauksessa oli useasta paikkaa lisäksi palojälkiä.
Leave a comment:
Leave a comment: