memebuy23buy

G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • makebm5
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post

    Pelotevaikutusta tällä pyritään edistämään. Jos ajoneuvon pakokaaasupäästöihin vaikuttavat komponentit ovat katsastustilanteessa paikallaan, mittaustuloksiin perustuva näyttötaakka on valvovalla katsastusviranomaisella ja asiaa ei tee ainakaan yhtään helpommaksi se, ettei räpeltämättömistä saman verran ajetuista ajoneuvoista ole vertailukelpoista tilastotietoa käytettävissä mikäli esim. typenoksidipitoisuuksia tms. aiemmin seuraamatonta tietoa ryhdyttäisiin mittaamaan valvontatoimenpiteenä. Kuinka moni nykyinen räpeltämätön polttomoottoriauto läpäisee katsastuksen alkuperäisillä tyyppihyväksyntätietoihin kirjatuilla raja-arvoilla esim. 250 tkm ajettuna, ja edelleen millainen sanktiojärjestelmä tätä varten tulisi luoda.
    Pelottelusta varmasti kysymys ja heitetään epämääräinen sumuverho isoilla sanktioilla ilmaan. Toisaalta eipä itseä haittaisi järjettömillä savumäärillä varustettujen autojen poistuminen liikenteestä.
    Ei varmaan noin tarkalle tasolle mittaukset mene mutta se että pystytäänkö ohjelmistojen muutokset todentamaan. Jatkossa katsastus kestää sen 1h ja tutkitaan kaikki 500e hintalapulla.
    Käytännössä katsastuksesta tulee hylky jos tällainen päästömanipulaatio havaitaan. Tien päällä sitten poliisi voi määrätä liikennevirhemaksun.
    Last edited by makebm5; 12-05-2024, 06:33.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Melkoinen oikeusmurha jos pelkkä epäilys johtaisi liikennevirhemaksuun ilman kunnollista näyttöä.
    Pelotevaikutusta tällä pyritään edistämään. Jos ajoneuvon pakokaaasupäästöihin vaikuttavat komponentit ovat katsastustilanteessa paikallaan, mittaustuloksiin perustuva näyttötaakka on valvovalla katsastusviranomaisella ja asiaa ei tee ainakaan yhtään helpommaksi se, ettei räpeltämättömistä saman verran ajetuista ajoneuvoista ole vertailukelpoista tilastotietoa käytettävissä mikäli esim. typenoksidipitoisuuksia tms. aiemmin seuraamatonta tietoa ryhdyttäisiin mittaamaan valvontatoimenpiteenä. Kuinka moni nykyinen räpeltämätön polttomoottoriauto läpäisee katsastuksen alkuperäisillä tyyppihyväksyntätietoihin kirjatuilla raja-arvoilla esim. 250 tkm ajettuna, ja edelleen millainen sanktiojärjestelmä tätä varten tulisi luoda.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by U. Turhapuro View Post
    Luin IS:n uutisen ja sen perusteella taitaa mennä lähes kaikki ohjelmoidut autot laittomiksi ja perään tulee rahallinen muistutus sen olemassa olosta
    Onhan ne laittomia nytkin. Melkoinen oikeusmurha jos pelkkä epäilys johtaisi liikennevirhemaksuun ilman kunnollista näyttöä.

    Leave a comment:


  • _Bäri_
    replied
    Juuri tuon takia lennosta vaihdettava kartta olisi kätevä. Toki uskaltaako optimointeja kukaan enää myydä, jos myymisestäkin rangaistaan?

    Leave a comment:


  • U. Turhapuro
    replied
    Luin IS:n uutisen ja sen perusteella taitaa mennä lähes kaikki ohjelmoidut autot laittomiksi ja perään tulee rahallinen muistutus sen olemassa olosta

    Leave a comment:


  • nappe74
    replied
    Originally posted by _Bäri_ View Post
    Mitäs vaihtoehtoja 520d xdrive ohjelmoimiseen olisi? Kiinnostaisi mhd? Tyylinen. Missä voisi lennosta vaihdella karttaa yms. Vieläkö uskaltaa perinteisiä ohjelma pajoja käyttää?
    Kannattaa ottaa huomioon tämä kun optimointia suunnittelee… —>

    edit: yritin lisätä IS:n uutislinkin tulevaan uuteen lakiin joka tiukentaa optimointien sääntöjä…
    Last edited by nappe74; 10-05-2024, 19:39.

    Leave a comment:


  • _Bäri_
    replied
    Mitäs vaihtoehtoja 520d xdrive ohjelmoimiseen olisi? Kiinnostaisi mhd? Tyylinen. Missä voisi lennosta vaihdella karttaa yms. Vieläkö uskaltaa perinteisiä ohjelma pajoja käyttää?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Kiding View Post
    Mistä löytyy sisäilman lämpötila anturi?
    G-sarjalaisessa ne sijaitsevat hieman syvemmällä keskellä ja kummankin puolen puhallinkanavissa.

    Leave a comment:


  • Kiding
    replied
    Mistä löytyy sisäilman lämpötila anturi? Edellisessä E61 mallissa se oli sen pienen ritilän takana ilmastoinnin nappien vieressä....

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Joo ainakin f11 korissa ad tekee ohjauksesta täysin erilaisen vs ilman kyseistä varustetta. Eri ajomoodit vaikuttaa jäykkyyteen myös.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Ok. Täytyypä käydä testaamassa auto kyseisisillä varusteilla.
    Mainitsemillani lisävarusteilla on olennaisin merkitys ohjaustuntumaan vakioastelmaan verrattuna. Tuo 2VF on tarjolla vain M550 -malleihin. Yleisesti BMW Adaptive Drive ymmärretään mukautuvien kallistuksenvakaajien ja iskunvaimentajien automaattisesta jäykkyyssäädöstä käännöksissä ja jyrkemmissä mutkissa, mutta saattaa näillä olla hieman vaikutusta myös yleiseen ohjaustuntumaan, subjektiivisuudesta huolimatta.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Ok. Täytyypä käydä testaamassa auto kyseisisillä varusteilla. Kävin yhtä 540xd:tä kokeilemassa ja ojaus oli kyllä luokaton jopa F11 verrattuna. F11 siis adaptive drive, jota toivon myös tulevaan.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Onko g3x ohjaus kaikissa malleissa yhtä tunnoton ja löysä.
    Lisävaruste 2VH tarjoaa aktiiviohjauksen ja 2VF mukautuvan M-alustan, joilla vaikutusta myös EPS:n toimintaan.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Onko g3x ohjaus kaikissa malleissa yhtä tunnoton ja löysä. Vai onko adaptive drivessä ohjauksessa eroa normiin?

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Originally posted by jj5 View Post



    Onkos joku teettänyt tämmöiseen voimansiirtoöljyjen vaihtoja ja missä ja mihin hintaan?
    Kaise olis hyvät peräöljyt, jakovaihteisto- ja vaihteistoöljy nyt tehdä jotta toimisi jatkossakin hyvin.
    530e xdrive touringiin Schmiedmannilla oli alle 1500eur moottorilöljyt, jarruneste, raittari+ kaikki voimansiirtoöljyt laatikon öljypohjineen ym.
    Mielenkiintoisena mainintana HV pois kytkentä ja sähkömoottorin kaapelin I/A + etukardaanin I/A.

    Merkkiliikkeessä vaihteistoöljy oli kultaakin kalliimpaa tosiaan.

    Leave a comment:

Working...
X