Announcement

Collapse
No announcement yet.

G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8260
    • Järvikylä (Nakkila)

    Originally posted by jj5 View Post
    Onkos kokemuksia BMW takuuasioiden hoidosta? Täällä nyt vähän haastetta

    Meidän taloudessa käytössä olevassa 530e on ollut hankittuna jatkotakuu, jonka piiriin myös auton laturin ilmoitettiin kuuluvan. Nyt sitten kun laturin "pistooli" levisi vajaan kolmen vuoden käytön jälkeen käsiin, korjaamon huoltonevoja ilmoitti vailla järkeviä perusteita jotenkin seuraavasti " laturit ei hajoa itsestään näin, tee ilkivaltavahinkoilmoitus vakuutusyhtiöön" ja tällä perusteella kieltäytyivät viemästä takuuasiaa eteenpäin. Kokeiltiin reklamoida asiasta BMW suomen asiakaspalveluun, sieltä ilmoittivat ensin tutkivansa asiaa mutta kysyttyään korjaamolta ilmoittivat vain etteivät hoida asioita siellä vaan takuuasiat pitää hoitaa liikkeen kanssa.
    Miten edetä virheellisen takuukäsittelyn kanssa?

    Defan laturi on nyt ollut käytössä, mutta uusi bmw laturi maistuisi, vaan ei siitä kiinnostaisi maksaa 400-500 euroa etenkään jos lisätakuu on erikseen ostettu jonka piiriin sen pitäisi kuulua. Ei ole kyllä tiedossa edes minkäänlaisia takuuehtoja, mutta ei korjaamokaan asiaa sellaisilla perustellut.

    E: yrityksen auto, kuluttajansuoja ei auta.
    Mä luulen että tässä on nyt termit sekaisin. Se latausasema sun seinällä ei ole laturi, se on vain "älykäs" jatkojohto. Laturi taas on kiinteä osa autoa. Jos kuitenkin auton takuuehdot kattavat jonkun latausaseman se tarkoittaa sitä auton mukana toimitettavaa suko-pistorasiaan liitettävää matkamallia. :think
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • mordai
      Bimmer Rookie
      • Dec 2008
      • 81
      • Hki

      Oma 530e vm. 2020 lähti juuri vaihtoon 100tkm ajettuna. Ei ole luottoa autoon eikä varsinkaan täällä etelässä huoltoja hoitavaan firmaan. Jotain jos piti selvittää, piti auto viedä pajalle päiväksi, jonka jälkeen ilmoittivat että maksaa mansikoita ja pitää tuoda toiseksi päiväksi fiksattavaksi.
      Ovessa lonksuu se ns. haitta joka pidättää ovea eri asennoissa, kustannus taisi olla 1ke.
      Umpiossa kosteutta (why do they call it umpio?), olisko ollut 1600 e/puoli + työt.
      Comfort access alkaa reistailemaan, kun on pidempään ollut märkää
      Välillä myBMW:n kautta käynnistetty lämmitys laittaakin jäähdytyksen päälle (ulkona pakkasta)
      Vähän sitä sun tätä... Huoltoneuvojakin sanoi, ettei pitäisi tällaista autoa missään nimessä ilman voimassa olevaa takuuta. Valitettavaa, mutta BMW:n romahtanut laatu, BMW Suomen vastuusta laistaminen ja huollon surkea toiminta johti siihen, että bemarista meni maku.
      -Petsku-

      Comment

      • mordai
        Bimmer Rookie
        • Dec 2008
        • 81
        • Hki

        Originally posted by naamavelli View Post
        530e avain

        Onko tosi että tuo avain ei toimi kuin auton välittömässä läheisyydessä? Patterin vaihdatin avaimeen ja ei avaa ovia yms kuin ihan vieressä. Muuten toimii kyl
        Pitää olla patteri marmoritiskiltä hankittu - niissä on kuulemma eroja, vaikka patterin tyyppimerkki olisi sama. Minulla herjasi alhaista paristoa vaikka olin juuri vaihtanut tarvikepariston. Marmoritiskin lantilla loppui herja.
        -Petsku-

        Comment

        • jj5
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 1337
          • pks

          Originally posted by peto2 View Post

          Mä luulen että tässä on nyt termit sekaisin. Se latausasema sun seinällä ei ole laturi, se on vain "älykäs" jatkojohto. Laturi taas on kiinteä osa autoa. Jos kuitenkin auton takuuehdot kattavat jonkun latausaseman se tarkoittaa sitä auton mukana toimitettavaa suko-pistorasiaan liitettävää matkamallia. :think
          No, auton mukana tullut 10a schuko latausjohto on kyseessä ja sitä on takuuseen nyt koitettu ja homma ei tyssännyt siihen, ettei se kuuluisi takuun piiriin.
          Ajattelin nyt lähinnä jos jollakulla muulla on ollut haasteita bmw liikkeen takuukäsittelyn kanssa ja miten asiassa on päästy eteenpäin, jos on.
          sigpic

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2317
            • Uusimaa

            Eikös se mukana tullut latausjohto ole keskeinen "komponentti" jonka avulla auto saavuttaa mm. päästötavoitteensa. Ei se 30g teknisissä tiedoissa oleva päästölukema synny ilman sitä latausjohtoa. Itseasiassa päästöjen näkökulmasta yksi keskeisimmistä komponenteista. Noiden päästöjen vuoksi tehdas joutuu jonkinlaisen laturin toimittamaan auton mukana. Vetoaisin siis tuohon, että rikkinäisellä latausjohdolla auto on tavallaan päästöjen osalta "viallinen" auto. Mielestäni tätä taustaa vasten latausjohtoa täytyy koskea samat takuuehdot kuin itse autoa. Ei ole siinä mielessä irrallinen "vapaaehtoinen" osa.

            Kehottaisin laittamaan asiasta suoraan reklamaation maahantojan tekniseen tukeen noilla perusteilla. Yleensä ne sieltä vastaavat muutamassa päivässä. Itsekin sain sieltä ihan järkipäätöksen kun pyysin heitä lisäämään autoni tyyppitietoihin kärryä varten vetomassat hyvillä ja pitävillä perusteilla.
            Last edited by JKK; 15-03-2024, 10:24.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • N54
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2012
              • 526
              • Satakunta

              Originally posted by jj5 View Post

              No, auton mukana tullut 10a schuko latausjohto on kyseessä ja sitä on takuuseen nyt koitettu ja homma ei tyssännyt siihen, ettei se kuuluisi takuun piiriin.
              Ajattelin nyt lähinnä jos jollakulla muulla on ollut haasteita bmw liikkeen takuukäsittelyn kanssa ja miten asiassa on päästy eteenpäin, jos on.
              Itselläni oli aikanaan ongelmia uuden F30:n takuukorjauksen kanssa ja silloin tuli hyvin selväksi se, että maahantuojasta ei ole apua muuhun kuin kertomaan, että takuuasiat hoidetaan jälleenmyyjän kautta. Maahantuonnissa ei kukaan ota minkäänlaista kantaa itse asiaan, vaan kaikki kommunikaatio hoidetaan jälleenmyyjän kautta ja siinähän sitä sitten ollaan jos jälleenmyyjä ei asiaa ota hoitaakseen.

              Kävisin kysymässä tässä tapauksessa joltain toiselta jälleenmyyjältä, mutta jos johto on kovin pahoinpidellyn näköinen niin toisaalta ymmärrän sen, ettei se oikein takuuhomma ole silloin.

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2167
                • Vantaa

                Juu ei ne takuu asiat maahantuojalle kuulu. Auton myynyt taho on vastuussa siitä.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • jj5
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1337
                  • pks

                  Originally posted by N54 View Post

                  Itselläni oli aikanaan ongelmia uuden F30:n takuukorjauksen kanssa ja silloin tuli hyvin selväksi se, että maahantuojasta ei ole apua muuhun kuin kertomaan, että takuuasiat hoidetaan jälleenmyyjän kautta. Maahantuonnissa ei kukaan ota minkäänlaista kantaa itse asiaan, vaan kaikki kommunikaatio hoidetaan jälleenmyyjän kautta ja siinähän sitä sitten ollaan jos jälleenmyyjä ei asiaa ota hoitaakseen.

                  Kävisin kysymässä tässä tapauksessa joltain toiselta jälleenmyyjältä, mutta jos johto on kovin pahoinpidellyn näköinen niin toisaalta ymmärrän sen, ettei se oikein takuuhomma ole silloin.
                  Kiitos kommenteista.
                  Joo näin se kai täytyy koittaa takuukäsittelyä "kilpailuttaa". Mielestäni vähän erikoista jos maahantuojaa ei kiinnosta, mitä heidän tuotetta edustavat liikkeet puuhaavat. Maahantuontiorganisaatioissa kuitenkin monesti on erinäisiä asiantuntijoita.
                  Johto ei ole pahoinpidelty, eikä sen näköinen. Käytössä se on kuitenkin 2,5v ollut hajotessaan. Siitä petti muoviosien välinen liitos siitä kohdasta joka työntyy latausporttiin. Voisikohan pitkä lämmölle altistuminen heikentää muovin sitkeyttä ja altistaa sitten sen murtumaan pakkasessa tms. Pientä rasitustahan siihen käytössä kohdistuu, muttei sillä mitään epänormaalia ole tehty. Varsinainen lopullinen hajoaminen on ilmeisesti tapahtunut johdon kiinnityksesä latausporttiin, sillä lähes heti latauksen käynnistyttyä se on keskeytynyt virheilmoitukseen äpin mukaan.

                  Auton myynyt taho ei ole myynyt vikahetkellä voimassa ollutta jatkotakuuta. Se on ostettu eri huoltoliikkeestä (samasta jossa takuuasiaa koitettu edistää), mutta selkeitä takuuehtoja ei ole tainnut näkyä joten ei oikeastaan ole tiedossa edes tarkasti mitä jatkotakuu kattaa tai ei kata ja mikä taho ko. palvelusta oikeastaan vastaa.


                  Laitetaan nyt vielä sen verran tilannepäivitystä että hyvin on muuten mennyt ekat 90tkm 530e xdrive kanssa. Ei ole muita toimenpiteitä vaativia muuttujia tainnut olla ollenkaan (paitsi äpistä kytkettävän esilämmityksen bugi). Edit: latausluukku on vaihdettu kertaalleen jossain 60-70tkm nurkilla, kun lukitustappi vähän jumitteli. Kyllä se toimi edelleen, mutta luukku ei ponnahtanut enää sitä painaessa itsestään auki.

                  Onkos joku teettänyt tämmöiseen voimansiirtoöljyjen vaihtoja ja missä ja mihin hintaan?
                  Kaise olis hyvät peräöljyt, jakovaihteisto- ja vaihteistoöljy nyt tehdä jotta toimisi jatkossakin hyvin.
                  Last edited by jj5; 26-03-2024, 10:45.
                  sigpic

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2542
                    • Kirkkonummi

                    Originally posted by Petteri75 View Post

                    Niin mielelläni itsekin olisin sellaisen hankkinut, mutta oli tarjolla vain koko luukkua. Autokeskus Airportissa olisi ollut hyllyssäkin á 75.03. Jossain noissa YouTube-videoissa puhuttiin oli mainintaa, että vaikka näyttäisikin olevan kiinni jollain muoviklipeillä, ilmeisesti liimattu tms? Joka tapauksessa mentiin helpoimman kautta, Bavaria Espoossa oli osa hyllyssä ja asentajaltakin taisi olla se vartti vapaana, mikä tuon vaihto vei ja pienen alennuksen jälkeen taisi jäädä alle 190:n.

                    Kuljettajan oven jälkeen tuota luukkua käytetään päivittäisessä ajossa eniten, joten olisi odottanut hiukan enemmän. 3v ja 61tkm, takuun päättymisestä oli kulunut 11pv. OK, edelleen todella paljon vähemmän vikaa kuin ex F30 320iA -17:tä, jonka ostin uutena ja jonka kanssa kävin varmistetusti n. 15 kertaa marmoritiskillä takuun aikana, mutta kyllä tämä maksoi enemmänkin.
                    Latausluukku hajosi jälleen, nyt luukun jousi irtosi (klonk) ja tippu jonnekin koteloon (kolikolikoli). Käyrän nousun laannuttua soitin Olarinluoman BMW-hoitokeskukseen (kyllä, pääsin läpi kun soitin ilmeisesti keskuksen kautta) ja kysyin, että onko asennetuilla osilla joku takuu. "On" kuului vastaus ja sitten eilen auto meni sinne takuukorjaukseen (kestiköhän ehkä vartin?). Nyt tässä on kolmas latausluukun kansi, auto on 4-vuotias ja ajettu alle 100tkm. Latausluukkua myös käytetään keskimäärin parisen kertaa päivässä, eli se on käyttöä varten suunniteltu.

                    a) Vaikka asennus vuosi sitten maksoikin, niin se kannatti. Netistä ostetun osan kanssa tämä olisi vaatinut enemmän harjoituksia.
                    b) Vaikka ei viherpiipertäjä olekaan, niin täysin muuten käyttökelpoisten osien korjaaminen 1) lukitustapin ja 2) luukun palautusjousen hajoamisen takia tuntuu pelkältä haaskaukselta.

                    100tkm lähestyessä ajatuksena on vaihtaa vaihteistoöljyt ennakoivasti. Kysyessäni tämän hintaa tuli ilmoitus, että BMW-konserni on muuttanut huolto-ohjettaan ja hyväksyy vain omat vaihteistoöljynsä. Siis samaa tavaraa mutta vain BMW-kannusta kaadettuna. Tämä ilmeisesti tulee maksamaan itse öljyjen osalta n. 50% aiempaa enemmän.
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • jj5
                      BTCF Member
                      • Aug 2012
                      • 1337
                      • pks

                      Originally posted by jj5 View Post



                      Onkos joku teettänyt tämmöiseen voimansiirtoöljyjen vaihtoja ja missä ja mihin hintaan?
                      Kaise olis hyvät peräöljyt, jakovaihteisto- ja vaihteistoöljy nyt tehdä jotta toimisi jatkossakin hyvin.
                      530e xdrive touringiin Schmiedmannilla oli alle 1500eur moottorilöljyt, jarruneste, raittari+ kaikki voimansiirtoöljyt laatikon öljypohjineen ym.
                      Mielenkiintoisena mainintana HV pois kytkentä ja sähkömoottorin kaapelin I/A + etukardaanin I/A.

                      Merkkiliikkeessä vaihteistoöljy oli kultaakin kalliimpaa tosiaan.
                      sigpic

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2167
                        • Vantaa

                        Onko g3x ohjaus kaikissa malleissa yhtä tunnoton ja löysä. Vai onko adaptive drivessä ohjauksessa eroa normiin?
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2693
                          • Tampere

                          Originally posted by VilleP View Post
                          Onko g3x ohjaus kaikissa malleissa yhtä tunnoton ja löysä.
                          Lisävaruste 2VH tarjoaa aktiiviohjauksen ja 2VF mukautuvan M-alustan, joilla vaikutusta myös EPS:n toimintaan.
                          B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2167
                            • Vantaa

                            Ok. Täytyypä käydä testaamassa auto kyseisisillä varusteilla. Kävin yhtä 540xd:tä kokeilemassa ja ojaus oli kyllä luokaton jopa F11 verrattuna. F11 siis adaptive drive, jota toivon myös tulevaan.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2693
                              • Tampere

                              Originally posted by VilleP View Post
                              Ok. Täytyypä käydä testaamassa auto kyseisisillä varusteilla.
                              Mainitsemillani lisävarusteilla on olennaisin merkitys ohjaustuntumaan vakioastelmaan verrattuna. Tuo 2VF on tarjolla vain M550 -malleihin. Yleisesti BMW Adaptive Drive ymmärretään mukautuvien kallistuksenvakaajien ja iskunvaimentajien automaattisesta jäykkyyssäädöstä käännöksissä ja jyrkemmissä mutkissa, mutta saattaa näillä olla hieman vaikutusta myös yleiseen ohjaustuntumaan, subjektiivisuudesta huolimatta.
                              B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • VilleP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2167
                                • Vantaa

                                Joo ainakin f11 korissa ad tekee ohjauksesta täysin erilaisen vs ilman kyseistä varustetta. Eri ajomoodit vaikuttaa jäykkyyteen myös.
                                F11 530xd LCI
                                S2 Avant

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎