Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1066
    • Espoo

    Originally posted by makebm5 View Post
    Onko muuten xDrive?
    57 km oli mulla paras pelkällä akulla ajettu matka. Pääkaupunkiseudulla rajoitusten mukaan kesäkelissä kehäteitä ilmastointi päällä ja eco prolla. xDrive eli isompiakkuinen kyseessä.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2306
      • Uusimaa

      Originally posted by PNM2 View Post
      57 km oli mulla paras pelkällä akulla ajettu matka. Pääkaupunkiseudulla rajoitusten mukaan kesäkelissä kehäteitä ilmastointi päällä ja eco prolla. xDrive eli isompiakkuinen kyseessä.
      Samoilla huittella täälläkin on ennätys. Ei kovin usein pysty toistamaan Mutta se vaatii sen tietynlaisen tyynen ja lämpimän kesäkelin.

      Tuolloin muistaakseni keskikulutus näyttää jotain 15,5-15,9 kwh/100kmh.

      Vertailun vuoksi: Mulla oli muutama vuosi sitten ekan sukupolven täyssähköinen e-Golf, joka oli btw erittäin mainio yleisauto! Sillä pääsin parhaimmillaan alle 11kwh/100km parhaissa mahdollisissa olosuhteissa.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1363
        • Lempäälä

        Jos tuollaiseen 15,5kwh/100km pääsisi, niin pikkuakkuisella pitäisi päästä jopa 46km. Pitääpä joskus oikein sopivalla kelillä yms ihan kokeilla, pääseekö lähellekään.

        Jokatapauksessa, eihän tuo paljoa ole, bensaksi muutettuna noin 1,7litraa/100km.
        Sit jos miettii että minimissään oikeasti menisikin pelkällä bensalla joku 6l/100km, voi nopeasti laskea bensakoneen hyötysuhteen tuosta.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2539
          • Kirkkonummi

          Originally posted by PNM2 View Post
          57 km oli mulla paras pelkällä akulla ajettu matka. Pääkaupunkiseudulla rajoitusten mukaan kesäkelissä kehäteitä ilmastointi päällä ja eco prolla. xDrive eli isompiakkuinen kyseessä.
          Täällä ilman 4-vetoa. Auto on MY20 / LCI, eli isommalla akulla varustettu mutta jos oikein luki markkinointimateriaalia, akuston mitat eivät muuttuneet. Alla 17-tuumaiset "taksikumit" mukavuussyistä.
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2306
            • Uusimaa

            Originally posted by repsa View Post
            Jos tuollaiseen 15,5kwh/100km pääsisi, niin pikkuakkuisella pitäisi päästä jopa 46km. Pitääpä joskus oikein sopivalla kelillä yms ihan kokeilla, pääseekö lähellekään.
            Renkailla on myös todella suuri vaikutus. Nämä 15:sta alkavat kulutuslukemat ei ainakaan tällä nelivedolla onnistu kuin 17" renkailla ja niillä ultrakevyillä karvalakkivanteilla.

            Nyt on 235/50R18 kokoiset uudet renkaat ja 16,5 alkaa olla kipurajoilla. 19" setillä voi unohtaa jo koko leikin. Varsinkin jos on leveä takakumi.

            Originally posted by repsa View Post
            Jokatapauksessa, eihän tuo paljoa ole, bensaksi muutettuna noin 1,7litraa/100km.
            Sit jos miettii että minimissään oikeasti menisikin pelkällä bensalla joku 6l/100km, voi nopeasti laskea bensakoneen hyötysuhteen tuosta.
            Juuri tehtiin par viikoa sitten 3500km kesälomareissu pohjoisnorjassa. Koko reissun keskikulutus bensalla näytti kotipihassa 5,4l/100km. Ainoastaan lähtiessä oli akku täynnä. Muuten ei ladattu kertaakaan. Alla oli 17" renkaat. Mun mielestä kohtuu hyvä suoritus liki 2000kg painoiselle nelivedolle. Kyseessä sedan.
            Last edited by JKK; 04-08-2023, 17:06.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • torx
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 383
              • Tuusula

              Originally posted by JKK View Post
              Renkailla on myös todella suuri vaikutus. Nämä 15:sta alkavat kulutuslukemat ei ainakaan tällä nelivedolla onnistu kuin 17" renkailla ja niillä ultrakevyillä karvalakkivanteilla.

              Nyt on 235/50R18 kokoiset uudet renkaat ja 16,5 alkaa olla kipurajoilla. 19" setillä voi unohtaa jo koko leikin. Varsinkin jos on leveä takakumi.



              Juuri tehtiin par viikoa sitten 3500km kesälomareissu pohjoisnorjassa. Koko reissun keskikulutus bensalla näytti kotipihassa 5,4l/100km. Ainoastaan lähtiessä oli akku täynnä. Muuten ei ladattu kertaakaan. Alla oli 17" renkaat. Mun mielestä kohtuu hyvä suoritus liki 2000kg painoiselle nelivedolle. Kyseessä sedan.

              Itsellä pikkuakku versio. Työmatka sen 31km. ja molemmissa päissä lataus. Tuon pääsee kesällä kyllä. Talvipakkasilla ajan alkuun sen verran, että motti on lämmin ja loput sähköllä. Sisätilan lämmitys vie rangea kuitenkin jonkin verran.

              Pitäisi joskus kokeilla vaikka ajaa ihan "eko" tyylillä, mutta itse en halua olla liittymissä ja risteyksissä tien tukkona joten aika rivakasti tulee sähköllä ajettua. Puoliso kun ajaa niin huomaa heti, että kulutus on paljon pienempi. Mulla se 24-25kw/h. Autossa 275/20" takana ja 245/20" edessä.
              Edit: Kesällä ja talvella toki ilmastoinnin asetukset niin, että autossa on mukava olla
              Last edited by torx; 04-08-2023, 18:02.
              G30 530e m-sport -19.
              https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
              -
              Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.

              Comment

              • makebm5
                Bimmer Enthusiast
                • May 2009
                • 1224
                • Kainuu

                Tuli testattua sähköajan kantamaa ja tulokseksi tuli 43km. Lämpötila aika ihanteellinen n 20 astetta ja ei lämmitystä/ jäähdytystä. Ajosäätimellä 90 km/h. Ilmeisesti näissä isoja eroja tulee kuskin ja akun antaman virran takia.
                10-11 kWh appin mukaan menee ladattaessa sisään. Auto siis isommalla akulla.
                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                Comment

                • PNM2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2015
                  • 1066
                  • Espoo

                  Originally posted by makebm5 View Post
                  Tuli testattua sähköajan kantamaa ja tulokseksi tuli 43km. Lämpötila aika ihanteellinen n 20 astetta ja ei lämmitystä/ jäähdytystä. Ajosäätimellä 90 km/h. Ilmeisesti näissä isoja eroja tulee kuskin ja akun antaman virran takia.
                  10-11 kWh appin mukaan menee ladattaessa sisään. Auto siis isommalla akulla.
                  Onhan ajossa yleensä aina regenerointia mukana. Joskus mökillä, jossa ei ollut mitään latausmahdollisuutta, lähdin liikkeelle tyhjällä akulla ja noin 60 kilsan suht iisisti rullaillusta kokonaismatkasta taittui sähköllä 15%. 10,7 kWh taisi olla aina aika vakio tyhjästä täyteen ladattuna.
                  i4 M50
                  ex: G30 530e xDrive M-Sport
                  ex: F11 525d xDrive
                  ex: F11 520d
                  ex: E91 318i

                  Comment

                  • makebm5
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2009
                    • 1224
                    • Kainuu

                    Originally posted by PNM2 View Post
                    Onhan ajossa yleensä aina regenerointia mukana. Joskus mökillä, jossa ei ollut mitään latausmahdollisuutta, lähdin liikkeelle tyhjällä akulla ja noin 60 kilsan suht iisisti rullaillusta kokonaismatkasta taittui sähköllä 15%. 10,7 kWh taisi olla aina aika vakio tyhjästä täyteen ladattuna.
                    Toki noin "kikkailemalla" saa sähköajon matkaa nostettua.
                    BMW i4 M50, BMW E89 35is
                    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1066
                      • Espoo

                      Originally posted by makebm5 View Post
                      Toki noin "kikkailemalla" saa sähköajon matkaa nostettua.
                      Niin tai ei se mitään kikkailua ole; enemmän ilman ilmastointia ajaminen on kikkailua mun mielestä. Tuskin regeneraatiota saa pois kokonaan ja sama se on sähköautoillakin eli energiaa kerätään talteen.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • makebm5
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2009
                        • 1224
                        • Kainuu

                        Originally posted by PNM2 View Post
                        Niin tai ei se mitään kikkailua ole; enemmän ilman ilmastointia ajaminen on kikkailua mun mielestä. Tuskin regeneraatiota saa pois kokonaan ja sama se on sähköautoillakin eli energiaa kerätään talteen.
                        Tarkoitin kikkailulla jos ajalee useamman sadankilometrin lenkin nostaa regeroinnin osuus ajotietokoneen sähköllä ajon määrä kymmenillä kilometreilla ja sitten vertaillaan paljonko ajettu sähköllä yhdellä latauksella.
                        Itseä kiinnosti tässä kohdin puhtaasti akulla ajettu kilometrimäärä. Toki väkisellä tulee vähän regerointia mukaan mutta jos lähtee liikkeelle max edrivellä niin osuus jää vähemmän merkitykselliseksi.
                        BMW i4 M50, BMW E89 35is
                        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1066
                          • Espoo

                          Originally posted by makebm5 View Post
                          Tarkoitin kikkailulla jos ajalee useamman sadankilometrin lenkin nostaa regeroinnin osuus ajotietokoneen sähköllä ajon määrä kymmenillä kilometreilla ja sitten vertaillaan paljonko ajettu sähköllä yhdellä latauksella.
                          Itseä kiinnosti tässä kohdin puhtaasti akulla ajettu kilometrimäärä. Toki väkisellä tulee vähän regerointia mukaan mutta jos lähtee liikkeelle max edrivellä niin osuus jää vähemmän merkitykselliseksi.
                          Niin, siis mä ajoin 57km lähdöstä pelkällä akulla ennenkuin bensakone heräsi ensimmäisen kerran mutta on tossakin matkassa varmasti regenerointia mukana. Sitten taas täysin toinen keissi oli, kun lähdin mökiltä käymään pidemmällä kaupassa täysin tyhjällä akulla ja 60 km:n matkasta about kymmenen kilsaa kuljettiin sähköllä.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • makebm5
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2009
                            • 1224
                            • Kainuu

                            Originally posted by PNM2 View Post
                            Niin, siis mä ajoin 57km lähdöstä pelkällä akulla ennenkuin bensakone heräsi ensimmäisen kerran mutta on tossakin matkassa varmasti regenerointia mukana.
                            Juuri tuo hain ja itsellä tuollainen matka päättyi 43 km kohdalla.
                            EDIT
                            Max edrive modessa 5km taajamaa ja loput valtatietä 100km rajoituksella niin 39,5km meni ennen kuin moottori käynnistyi.
                            Last edited by makebm5; 18-08-2023, 11:14.
                            BMW i4 M50, BMW E89 35is
                            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2306
                              • Uusimaa

                              Kysymys teille ketkä lataatte ajoakkuja jonkinlaista tarkempaa dataa antavalla "äly-laitteella". Mielenkiinnosta vaan kyselen, että minkä verran teillä virtaa sähköä akkuun silloin kun pistätte auton laturiin aivan "kuivaksi ajettuna"? En ole kiinnostunut niistä apin tarjoamista pyöristetyistä suurpiirteisistä lukemista. Vaan tarkoista arvoista?

                              Itselläni on 93.000km ajettu 12kwh-versio ja eilen sain auton laturiin siten että varmaan 200m sisällä olisi kone hörähtänyt käyntiin. Aamulla go-e -laturin oma appi ilmoitti että 10,42kwh on sähköä ladattu. Vähän on sellainen fiilis, että (tarkkana lukemana) 11kwh ei enää mene rikki. Liekö mennyt koskaan? Tämähän on se lukema, joka kertoo todellisen akun kunnon.

                              Pistäkää auton kilometrilukema, käytetty laturi/mittaväline ja "paras saavutettu" latauslukema tyhjästä täyteen. Saa vähän vertailudataa tänne asiasta. Helpottaa varmasti monen käytetyn yksilön ostamista jos pääsee kerran lataamaan tyhjästä täyteen ja vertaamaan johonkin. Itse olen pitänyt tuota 10-11kwh väliä ehjän akun merkkinä.
                              Last edited by JKK; 17-08-2023, 10:13.
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • repsa
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 1363
                                • Lempäälä



                                olen itse kerännyt aina välillä noita tietoja ylös.

                                On kiinalainen lcd-näytöllinen laturi, mistä saa datan sellaisenaan pihalle, sekä jotain älypistorasioita missä on kulutusmittari.

                                Mitään näistä mittaavista elementeistä en ole tarkistanut mitään kalibroitua mittaria vasten. On pitänyt ottaa testiä mutta enpä oo kerinny.. Mutta sen tiedä, että noissa on heittoa - yksi noista rasioista näyttää verkon jännitteeksi 18v liian vähä, mikä tekee kumulatiivisena kWh määränä jo ihan jotain desimaalia.

                                Ei siis absoluuttiseen tarkkuuteen pääse, mutta hyvin voi taulukoida suuntaa.
                                Ja kyllä, se latauksen käyttämä energia on paras mittari akuston kunnon selvittämiseen.

                                Kun noita taulukoita tekee, niin jotenkin kannattaa laskennassakin käyttää sitten ajatusta mukana, joutuu hienosäätämään jotain kiinteitä kertoimia (hyötysuhde esim), että se akun SOH ei mene missään vaiheessa yli 100%. Näinhän se ei vaan voi olla
                                Ja jos mittaukset tekee siten, että akussa on kapasiteettia paljonkin jäljellä (ehkä >10%?) se auton näyttämä akun % ei ole mitenkään lineaarisesti sovitettavissa kapasiteettiin. On enemmänkin arvaus.
                                Tuon ymmärtää kun katsoo Li-ion kennojen tyypillisen latauskäyrän liikettä jännitteen suhteen - välisiirtymä kun on melkein vaakasuora viiva, on siitä hituC hankala saada excatomundo % pihalle.
                                Last edited by repsa; 19-08-2023, 12:21.
                                5c jetta 1.2TSI 140/220
                                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                                a4 cabi 220/300
                                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎