Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LongJohn
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2017
    • 269
    • Kuopio

    Originally posted by Samu81 View Post
    Tässä oli akusto latautunut appin mukaan täyteen vasta 6.57 ja lähdin liikkeelle 7.10 eli ymmärtääkseni akustokin oli latausenergian vuoksi edes jollain tavalla lämmin. Samoin esilämmitysajastimen olin laittanut "Lähtö 7.00" kun todellisuudessa lähdin 7.10.

    Auto meni -5 C pakkasessa Länsiväylälle 110km/h mittarinopeuteen saakka mittariston mukaan sähköllä, mutta kun erehdyin painamaan hivenen liikaa kaasua (yli sen sinertävän asteikon) niin polttomoottori käynnistyi eikä suostunut enää sammumaan. Ja tosiaan sähkörange ei vähentynyt juuri mihinkään.

    Vielä työpaikan lähellä lähiöihin tullessani polttomoottori oli ainakin tuon mittaristonäytön mukaan päällä. Vaikka tuolla oli ajeltu hyvä tovi 80-alueella, jopa 60-alueella ja auto oli varmasti lämmin (ajomatkaa takana ~20km).

    Ihmettelen miksi systeemi jättäisi tuossa vaiheessa laskennallisesta 22km rangesta (kotipihassa) näinkin paljon, 6-7km käyttämättä. Varsinkin kun mielestäni tein kaiken juuri niin kuin BMW:n Youtubekanavalla kaltaisiani märkäkorvia opetetaan "How To" -videoilla:

    -Eco Pro
    -Karttaan osoite
    -Auto ladattu täyteen juuri ennen lähtöä
    -Lämmitysajastus päällä
    -Pikkupakkanen

    Onko näihin ollut jotain akkujen ohjelmistojen "recallia" tai päivitystä? Vielä olisi Bemarin omaa "jatkotakuuta" reilu viikko jäljellä.

    Avain noissa olosuhteissa on se Max eDriven päällelaitto. Sillä se suhaa vain sähköllä ja niin pitkälle kuin mehua vain riittää. Käynnistää kyllä bensan mutta vasta käytännössä pedaali lattiassa. Ilmoittaa kyllä Max eDriven kytkettyään että teho ja suorituskyky on madaltunut.



    Tuo pakkanen ei ole ollut ongelma, ladannut ennen liikkeellelähtöä, kabiinin voi vielä lämmittää auton ollessa laturissa niin säästää siltä osin sähköä ajoon (lämppäri on kuitenkin 5kW luokkaa kun laturi maksimissaan 3,7kW eli 1/3 lähtee akusta joka tapauksessa).



    Lataus ennen lähtöä, lämmitys just ennen lähtöä ja Max eDrive on tuossa omassa pelannut sinne 13-14 pakkasasteeseen saakka, 15 asteen tienoilla saattaa ajaa sähköavustettuna polttis pyörien 1km luokkaa, 20 asteen pakkasella 1-2km ja sen jälkeen sähköllä, kovemmassa pakkasessa sitten käytännössä vain sähköavusteista ajoa eli käyttäen molempia voimanlähteitä. Tuota voimalinjan toimintaa voi seurata ajon aikana iDrivesta. Koe tekniikka - eDrive näyttää mitä se touhuaa minäkin ajan hetkenä.



    Tuolla latauksella ennen liikkeellelähtöä on olennainen merkitys. Jos täydellä mutta kylmällä akulla lähtee aamulla liikenteeseen mennään polttis pyörien sähköavustettuna jo jossain 12-13 asteen pakkasissa.

    Comment

    • Tehari
      Bimmer Rookie
      • Mar 2018
      • 121
      • TKU Area

      Originally posted by Samu81 View Post
      Täytyypä testailla. Toimin mainitulla tavalla, koska "How To" -videoiden tutoriaalit ohjeistivat maksimaalisen sähkörangen / "efektiivisyyden" saavuttamiseksi.

      Tai sitten otan Länärin monista teslakuskeista mallia; satasen alueella maaseudun puolellakin mennään 80km/h jos on ("liikaa") pakkasta. Voin ottaa adaptiivisella vakkarilla kopin jostakusta niin siinähän mennään jonossa kuin köyhän talon päättömät porsaat konsanaan.

      Sä ostat 7-sarjan plugarin ja sit sillä pitää ajaa päin persettä jottei kulu bensaa ja jotta ajo on mahdollisimman taloudellista... Sulla laskee pelkästään auton arvo kuukaudessa enemmän kun 3-litrasella bensakoneella menee pelkkään polttoaineeseen.

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1092
        • Espoo

        Originally posted by LongJohn View Post
        Avain noissa olosuhteissa on se Max eDriven päällelaitto. Sillä se suhaa vain sähköllä ja niin pitkälle kuin mehua vain riittää. Käynnistää kyllä bensan mutta vasta käytännössä pedaali lattiassa. Ilmoittaa kyllä Max eDriven kytkettyään että teho ja suorituskyky on madaltunut.
        Max eDriven saa myös aina oletuksena päälle. Mä esim teen näin, koska suurin osa ajosta on nurkkapyöritystä pelkällä sähköllä. Sitten reissuissa navia & Auto eDrivea ja joskus bensalla akunlatausta.
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • LongJohn
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2017
          • 269
          • Kuopio

          Originally posted by PNM2 View Post
          Max eDriven saa myös aina oletuksena päälle. Mä esim teen näin, koska suurin osa ajosta on nurkkapyöritystä pelkällä sähköllä. Sitten reissuissa navia & Auto eDrivea ja joskus bensalla akunlatausta.

          Tämä taisi jonkun koodauksen vaatia vai löytyykö valikosta jotain? Samaten tuon ajomoodin jos saisi suoraan Eco Pro Individual asentoon.

          Comment

          • bmw323it
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1827
            • N/A

            Originally posted by PNM2 View Post
            Max eDriven saa myös aina oletuksena päälle. Mä esim teen näin, koska suurin osa ajosta on nurkkapyöritystä pelkällä sähköllä. Sitten reissuissa navia & Auto eDrivea ja joskus bensalla akunlatausta.
            Täytyy sanoa, että minulla on Auto eDrive vakiona päällä, ja olen erittäin tyytyväinen sen toimintaan. Mielestäni automatiikka toimii loistavasti. En käytä MAX eDrivea koskaan, koska silloin kun automatiikka kokee parhaaksi käynnistää polttomoottorin, niin yleensä se on myös tarpeen, mm. moottoritiellä. MAX eDrive päällä pelkän sähkömoottorin varassa kun tuo auto ei enää moottoritienopeuksissa varsinaisesti hyökkää eteenpäin.

            Mielestäni tuon hybridin paras puoli on siinä, että automatiikan voi antaa aina hoitaa koko helahoidon. Auto vie aina perille ihan älyttömän halvalla ja kulkee kuitenkin mukavasti, oli sitten maali 5 tai 500km päässä.
            Nyt:
            BMW 530e (g30)
            BMW 335i (e90)
            BMW 323iC (e36)
            BMW 850i (e31)
            Golf GTE
            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

            Comment

            • N54
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2012
              • 526
              • Satakunta

              Originally posted by PNM2 View Post
              Max eDriven saa myös aina oletuksena päälle. Mä esim teen näin, koska suurin osa ajosta on nurkkapyöritystä pelkällä sähköllä. Sitten reissuissa navia & Auto eDrivea ja joskus bensalla akunlatausta.
              Ei onnistu ”vanhoissa” autoissa suoraan tuo MAX e:n laitto oletukseksi. Taisi tulla johonkin -20 malleihin vasta tehtaalta tuo vaihtoehto.

              Comment

              • bmw323it
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1827
                • N/A

                Originally posted by LongJohn View Post
                Samaten tuon ajomoodin jos saisi suoraan Eco Pro Individual asentoon.
                Koodaamalla onnistuu.
                Nyt:
                BMW 530e (g30)
                BMW 335i (e90)
                BMW 323iC (e36)
                BMW 850i (e31)
                Golf GTE
                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                Comment

                • ptikkala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1571

                  Laitatko parametrin mikä muutetaan niin näpäsen itellekkin tuon päälle

                  Comment

                  • LongJohn
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2017
                    • 269
                    • Kuopio

                    Originally posted by bmw323it View Post
                    Täytyy sanoa, että minulla on Auto eDrive vakiona päällä, ja olen erittäin tyytyväinen sen toimintaan. Mielestäni automatiikka toimii loistavasti. En käytä MAX eDrivea koskaan, koska silloin kun automatiikka kokee parhaaksi käynnistää polttomoottorin, niin yleensä se on myös tarpeen, mm. moottoritiellä. MAX eDrive päällä pelkän sähkömoottorin varassa kun tuo auto ei enää moottoritienopeuksissa varsinaisesti hyökkää eteenpäin.

                    Mielestäni tuon hybridin paras puoli on siinä, että automatiikan voi antaa aina hoitaa koko helahoidon. Auto vie aina perille ihan älyttömän halvalla ja kulkee kuitenkin mukavasti, oli sitten maali 5 tai 500km päässä.

                    Kyllähän tuo Max eDrive säästää vielä lisää mutta sitä pitää melkein oman harkinnan mukaan käyttää. Eli kun tietää että virta riittää perille. Jos sen akun ajaa urveloon ja polttis sen jälkeen käynnistyy se alkaa latailla bensalla akkua kunnes siellä on se Auto eDriven edellyttämä ~10% varausta ja tämä on kaukana hyvästä hyötysuhteesta.



                    Mutta jos omasta käytöstä vaikka ajatellaan niin ajelen töihin näilläkin keleillä toiseen suuntaan Max eDrivella motareita myöten 0 kulutuksella ja kotiopäin sitten Auto eDrivella ajellen moottoritien bensalla vaihtaen sitten jonkun matkaa ennen kotia Maxille optimoiden sähkökäytön. +10 asteen kelissä tai lämpimämmässä pääsee sitten jo molempiin suuntiin kokonaan sähköllä. Tuossa tilanteessa motarin ajelu bensalla on taas lisää kulutusta.



                    Muilta osinhan tuo Auto eDrive toimii kyllä mainiosti ja osaa hyödyntää molempia voimalinjoja hyvin. Pakkaskeleissäkin kulkee sähköavustettuna ajona hyödyntäen molempia voimalinjoja jos kun akusto on liian kylmä pelkkään sähköajoon. Kulutus huitelee 2-3 litran luokassa...

                    Comment

                    • bmw323it
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1827
                      • N/A

                      Originally posted by LongJohn View Post
                      Kyllähän tuo Max eDrive säästää vielä lisää mutta sitä pitää melkein oman harkinnan mukaan käyttää. Eli kun tietää että virta riittää perille. Jos sen akun ajaa urveloon ja polttis sen jälkeen käynnistyy se alkaa latailla bensalla akkua kunnes siellä on se Auto eDriven edellyttämä ~10% varausta ja tämä on kaukana hyvästä hyötysuhteesta.



                      Mutta jos omasta käytöstä vaikka ajatellaan niin ajelen töihin näilläkin keleillä toiseen suuntaan Max eDrivella motareita myöten 0 kulutuksella ja kotiopäin sitten Auto eDrivella ajellen moottoritien bensalla vaihtaen sitten jonkun matkaa ennen kotia Maxille optimoiden sähkökäytön. +10 asteen kelissä tai lämpimämmässä pääsee sitten jo molempiin suuntiin kokonaan sähköllä. Tuossa tilanteessa motarin ajelu bensalla on taas lisää kulutusta.



                      Muilta osinhan tuo Auto eDrive toimii kyllä mainiosti ja osaa hyödyntää molempia voimalinjoja hyvin. Pakkaskeleissäkin kulkee sähköavustettuna ajona hyödyntäen molempia voimalinjoja jos kun akusto on liian kylmä pelkkään sähköajoon. Kulutus huitelee 2-3 litran luokassa...
                      Minä en kyllä jaksa kikkailla, ja vaimoa taas ei kiinnosta tasan yhtään auton hienoudet kunhan ne toimivat

                      Tämän keskustelun siivittämänä huvikseni seurasin eilisen työmatkan (20km) kulutusta. Polttomoottori tuli taas apuun moottoritiellä vaikka sitä ei olisi tarvinnutkaan, sähkökin olisi riittänyt perille asti. Perillä ajotietokoneen ilmoittama kulutus oli vähän yli 1l/100km kyseiselle matkalle, eli bensaa kului noin 2 dl. Kustannus oli siis noin 0.30 eur. Itse maksan sen mieluusti siitä ilosta, että kaasupolkimen takaa löytyy tarvittaessa jerkkua, mutta onhan tuossa tietty pieni säästömahdollisuus.

                      Mutta hei, mikä minä olen sanomaan miten kenenkin pitää autoaan ajaa! Siinähän tämän hybridin hauskuus on, että se antaa mahdollisuudeen joko optimoida kulutustaan tai ajaa helposti automatiikalla, miten kukin haluaa
                      Nyt:
                      BMW 530e (g30)
                      BMW 335i (e90)
                      BMW 323iC (e36)
                      BMW 850i (e31)
                      Golf GTE
                      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                      Comment

                      • LongJohn
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2017
                        • 269
                        • Kuopio

                        Originally posted by bmw323it View Post
                        Minä en kyllä jaksa kikkailla, ja vaimoa taas ei kiinnosta tasan yhtään auton hienoudet kunhan ne toimivat

                        Tämän keskustelun siivittämänä huvikseni seurasin eilisen työmatkan (20km) kulutusta. Polttomoottori tuli taas apuun moottoritiellä vaikka sitä ei olisi tarvinnutkaan, sähkökin olisi riittänyt perille asti. Perillä ajotietokoneen ilmoittama kulutus oli vähän yli 1l/100km kyseiselle matkalle, eli bensaa kului noin 2 dl. Kustannus oli siis noin 0.30 eur. Itse maksan sen mieluusti siitä ilosta, että kaasupolkimen takaa löytyy tarvittaessa jerkkua, mutta onhan tuossa tietty pieni säästömahdollisuus.

                        Mutta hei, mikä minä olen sanomaan miten kenenkin pitää autoaan ajaa! Siinähän tämän hybridin hauskuus on, että se antaa mahdollisuudeen joko optimoida kulutustaan tai ajaa helposti automatiikalla, miten kukin haluaa

                        Tämähän näissä. Letkassa liikennevaloissa pääsee sähköllä ja 113hv/240nm riittää aivan hienosti ja äänettömyyttä arvostaa. Vastaavasti isommalla tiellä tuo on sportilla sähköavusteisena yllättävänkin ripeä nimelliseen tehoreserviin verrattuna.



                        Varsinaiseksi mutkapeliksi en ainakaan noin pappa-alustalla ja OEM 18" rengastuksella sanoisi mutta se on toinen juttu.

                        Comment

                        • lnaukkar
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2015
                          • 189
                          • Helsinki

                          Originally posted by bmw323it View Post
                          Täytyy sanoa, että minulla on Auto eDrive vakiona päällä, ja olen erittäin tyytyväinen sen toimintaan. Mielestäni automatiikka toimii loistavasti. En käytä MAX eDrivea koskaan, koska silloin kun automatiikka kokee parhaaksi käynnistää polttomoottorin, niin yleensä se on myös tarpeen, mm. moottoritiellä. MAX eDrive päällä pelkän sähkömoottorin varassa kun tuo auto ei enää moottoritienopeuksissa varsinaisesti hyökkää eteenpäin.
                          Toi 113 hp sähköteho riittää käytännössä 50 km/h asti ja sen jälkeen tällä painolla meno on hyvin tuskaista. Kuskihan siinä kiihtyy, ei se kannata.
                          2023 G26 i4 M50
                          2023 U11 iX1 xDrive30

                          Comment

                          • LongJohn
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2017
                            • 269
                            • Kuopio

                            Originally posted by lnaukkar View Post
                            Toi 113 hp sähköteho riittää käytännössä 50 km/h asti ja sen jälkeen tällä painolla meno on hyvin tuskaista. Kuskihan siinä kiihtyy, ei se kannata.

                            Random henkilöauton perässä moottoritielle ja tuolla pysyy sähköllä kyydissä ihan sujuvasti. Aika karulla tavalla konkretisoitunut tuo ylenpalttisen suorituskyvyn todellinen tarve tuon kanssa. Ex oli E61 535d 400Hv/850nm trimmissä. Hyvin harvoin sitä tosiasiassa sai hyödynnettyä ja samaan aikaan voimalle mitoitettu alusta ym on sitten taas epämukavia siinä todellisessa muun liikenteen mukana matelussa.

                            Comment

                            • Petteri75
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2550
                              • Kirkkonummi

                              Originally posted by lnaukkar View Post
                              Toi 113 hp sähköteho riittää käytännössä 50 km/h asti ja sen jälkeen tällä painolla meno on hyvin tuskaista. Kuskihan siinä kiihtyy, ei se kannata.
                              Omalla kohdalla on tullut ajeltua nyt puolisen vuotta kaikki työ- ja kauppamatkat sähköllä, pidemmät bensaa polttaen. Suurin osa tästä Kehä III:lla 80-100km/h. Se mikä tuossa sähkötehossa on erona on se välittömyys. Lähtee heti kun painaa, ei tarvitse odotella. Kyllä tuo 1.9-tonninen pullalossi aivan tarpeeksi kiihtyy moottoritiellekin nykyliikenteessä ja talvella teholla ei tee mitään kun ei ole pitoa ja/tai näkyvyyttäkään. Perusliikenteessää tuollainen perusvaihtoehto toimii.
                              Last edited by Petteri75; 21-01-2022, 00:03.
                              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6730
                                • PK-seutu

                                Originally posted by bmw323it View Post
                                Minä en kyllä jaksa kikkailla, ja vaimoa taas ei kiinnosta tasan yhtään auton hienoudet kunhan ne toimivat

                                Tämän keskustelun siivittämänä huvikseni seurasin eilisen työmatkan (20km) kulutusta. Polttomoottori tuli taas apuun moottoritiellä vaikka sitä ei olisi tarvinnutkaan, sähkökin olisi riittänyt perille asti. Perillä ajotietokoneen ilmoittama kulutus oli vähän yli 1l/100km kyseiselle matkalle, eli bensaa kului noin 2 dl. Kustannus oli siis noin 0.30 eur. Itse maksan sen mieluusti siitä ilosta, että kaasupolkimen takaa löytyy tarvittaessa jerkkua, mutta onhan tuossa tietty pieni säästömahdollisuus.

                                Mutta hei, mikä minä olen sanomaan miten kenenkin pitää autoaan ajaa! Siinähän tämän hybridin hauskuus on, että se antaa mahdollisuudeen joko optimoida kulutustaan tai ajaa helposti automatiikalla, miten kukin haluaa
                                Siinähän makselet sitten moottoriremontteja kun polttis on aina vaan hetken käynnissä pienellä kuormalla, eikä koskaan lämpene kunnolla käyntilämpötilaan.

                                - Mikäli tietää sähkön riittävän matkaan, käytä max eDrive
                                - Mikäli tiedät, että sähkö ei riitä koko matkaan, niin aja keppi sporttiasennossa (ei start/stopia) alkumatka eli kone ja kabiini lämpimäksi. Sitten loppumatka max eDrivelle kun osaat sanoa, että sähkö riittää perille asti.

                                Vain töpselistä ladattu sähkö on halpaa ja tärkeintä on saada se akku tyhjäksi perille / laturille saavuttaessa.
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎