Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kiko750
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 362
    • Oulu/Finland

    M70B50 nokka-akseli "jumissa"

    Kyseessä E32 750iL 88'. Kone siis M70B50. Purin koneesta yläkertaa tiivistejumppaa varten, jotta saisin neste- ja imuvuodot kuriin. Oikeanpuoleisen venttiilikopan alta löytyi jotain ei toivottua: banjopultit löysällä ja osittain auki kiertyneenä nokkien voitelulinjasta ja nokkapukkien pultit lähes kaikki sormitiukkuudella, osa hivenen aukikiertyneenä. Yksikään ei varmasti oikeassa momentissa. Vasemmassa kannessa tilanne parempi mutta ei täydellinen.

    Käytin pukit yksi kerrallaan irti pintojen tsekkaamiseksi ja kohtuu hyvältä vielä näyttivät samoin kuin nokkien päät. Vetelin pultit momenttiin. Yritin pyöritää konetta kampuran päästä mutta ei liiku mihinkään. Alkoi pyörimään vasta kun löysäilin oikean nokka-akselin pukkeja löysemmälle. Öljyä on ruutattu joka väliin. Vasen nokka ei tunnu ahdistavan.

    Onko havaintoja mikä voisi ahdistaa? Kiero nokka-akseli/kansi? Nokkapukit on 15Nm momentissa. Jotain koneremppaa tuohon on tehty kun oikea kansi on 91 vuodelta ja vasen 89 vuodelta. Muut koneen osat mitä on tsiikaillu on orggis 88 leimoilla.

    Kone on siis ollut ihan käyntikuntoinen, eikä ole ääntänyt pahasti tjms. Pientä naputusta kylmänä oikealta puolelta ja tuo nokan löysyys selittänee sen.

    Vinkkejä kaivataan. Uskaltaako laittaa kasaan ja pyörittää startilla?

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      Ne nokathan on niin kovaa tavaraa, että eivät kyllä kieroon mene katkeamatta. Melkein uskaltasin väittää, että sulle ei sen pahempaa tapahdu kuin mulla sen vasemman puolen kanssa sillon kaks vuotta sitten. Harmillista että en tota toistakin puolta sillon tsekannut kun vasen levis, selkeesti samat viat kuin toisella puolellakin oli.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • peNKku
        Newbiemmer
        • Oct 2011
        • 12
        • Raisio

        Onko E34:sen 535 eibach madallusjouset yhteen sopivat e32 735:seen?

        Comment

        • Kiko750
          BTCF Member
          • Oct 2009
          • 362
          • Oulu/Finland

          Ei menny ihan putkeen, tuloksena 4 katkennutta keinuvipua, vääntynyttä venttiilinpäätä jne. Ostetaan palstalla hakusessa olis M70B50 toimiva mosa. Saapi tarjota


          Originally posted by Morkai View Post
          Ne nokathan on niin kovaa tavaraa, että eivät kyllä kieroon mene katkeamatta. Melkein uskaltasin väittää, että sulle ei sen pahempaa tapahdu kuin mulla sen vasemman puolen kanssa sillon kaks vuotta sitten. Harmillista että en tota toistakin puolta sillon tsekannut kun vasen levis, selkeesti samat viat kuin toisella puolellakin oli.

          Comment

          • Morkai
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 3197
            • Saarijärvi

            Originally posted by Kiko750 View Post
            Ei menny ihan putkeen, tuloksena 4 katkennutta keinuvipua, vääntynyttä venttiilinpäätä jne. Ostetaan palstalla hakusessa olis M70B50 toimiva mosa. Saapi tarjota
            Mitä ihmettä sille tapahtu, että keinuvivut katkes?
            sigpic
            E23 728iA V8-projekti
            E38 730D -projekti
            E39 540iA -projekti
            I01 i3 -projekti

            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

            Comment

            • asse21
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2005
              • 1246
              • Tampere

              Löytyykö jostain tarkempaa tietoa valmiiksi selostettuna venttiilikopan tiivisteiden vaihdosta ja lähinnä mitä muuta ylläreitä pitää ottaa huomioon samalla.

              Tuossa jo yritin haeskella, muttei sattunut silmään sopivaa threadia..
              Siis 750ia E32 kyseessä.

              edit: ja mistä ootte tilaillu noita tiivisteitä?
              E39 523i
              i3

              Comment

              • Kiko750
                BTCF Member
                • Oct 2009
                • 362
                • Oulu/Finland

                Tässä on hyvä linkki: http://twrite.org/shogunnew/files/fo..._Refurbish.pdf
                Siinä on kerrottu ne ylläritkin
                Venakopan tiivisteet ei paljoa maksa marmorilla. Imusarjojen tiivisteet kannattaa putsata hyvin ja kiinnittää silikonilla.

                Originally posted by asse21 View Post
                Löytyykö jostain tarkempaa tietoa valmiiksi selostettuna venttiilikopan tiivisteiden vaihdosta ja lähinnä mitä muuta ylläreitä pitää ottaa huomioon samalla.

                Tuossa jo yritin haeskella, muttei sattunut silmään sopivaa threadia..
                Siis 750ia E32 kyseessä.

                edit: ja mistä ootte tilaillu noita tiivisteitä?

                Comment

                • Kiko750
                  BTCF Member
                  • Oct 2009
                  • 362
                  • Oulu/Finland

                  Kone pyöri nokka-akselin pukkien kiristämisen jälkeen kampuran päästä vaivoin mutta meni kuitenkin ympäri ihan ok tuntuisesti. Päätin sitten kokeilla startilla ja sitten alkoi rutina. Ilmeisesti nokka oli sen verran jumissa, että ketju pomppas tjms ja varmaan mäntä/venttiilit ottanu hittiä. Ihme homma, voisko se kansi olla kasattu väärillä osilla (venttilijouset, nokkapukit jne). Ei varmaan selviä muuten kuin purkamalla kansi osiksi (joskus), mutta nyt olis tarkoitus hommata toinen kone tilalle kun koko ajan tulee uusia ylläreitä. Kansiremonttiin ja tiivisteisiin palaa kohta vaihtokoneen hinta...

                  Originally posted by Morkai View Post
                  Mitä ihmettä sille tapahtu, että keinuvivut katkes?

                  Comment

                  • Mielonen
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2009
                    • 56
                    • suomi

                    Tämä vähän helpottaa itseäni henkisesti, että muillakin on huonoa tuuria eikä vain minulla. Itselläni petti ketjunkiristin ja jako pääsi hyppäämään, seurauksena venttiilit solmuun.

                    Originally posted by Kiko750 View Post
                    Kone pyöri nokka-akselin pukkien kiristämisen jälkeen kampuran päästä vaivoin mutta meni kuitenkin ympäri ihan ok tuntuisesti. Päätin sitten kokeilla startilla ja sitten alkoi rutina. Ilmeisesti nokka oli sen verran jumissa, että ketju pomppas tjms ja varmaan mäntä/venttiilit ottanu hittiä. Ihme homma, voisko se kansi olla kasattu väärillä osilla (venttilijouset, nokkapukit jne). Ei varmaan selviä muuten kuin purkamalla kansi osiksi (joskus), mutta nyt olis tarkoitus hommata toinen kone tilalle kun koko ajan tulee uusia ylläreitä. Kansiremonttiin ja tiivisteisiin palaa kohta vaihtokoneen hinta...

                    Comment

                    • Kiko750
                      BTCF Member
                      • Oct 2009
                      • 362
                      • Oulu/Finland

                      Joo, tällaista tämä harrastaminen on Olen edelleen sitä mieltä, että toi V12 on hieno kone. Tarttee vaan pitää paikat kunnossa ja purkkaviritykset poissa

                      Originally posted by Mielonen View Post
                      Tämä vähän helpottaa itseäni henkisesti, että muillakin on huonoa tuuria eikä vain minulla. Itselläni petti ketjunkiristin ja jako pääsi hyppäämään, seurauksena venttiilit solmuun.

                      Comment

                      • MGT
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2007
                        • 360
                        • Mynämäki-

                        Varmistellaas vielä asioita, sopiikos 735 perästä otettu automaattilodju 730:n perään vai onkos niissä suuria eroavaisuuksia?

                        ja siis 730:ssä on myös m30 kone.

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by MGT View Post
                          Varmistellaas vielä asioita, sopiikos 735 perästä otettu automaattilodju 730:n perään vai onkos niissä suuria eroavaisuuksia?

                          ja siis 730:ssä on myös m30 kone.
                          Fyysisesti ainakin sopii.

                          Comment

                          • Eetu
                            Banned
                            • Oct 2008
                            • 2843

                            Kellään beigeä nahkasisustaa e32essa? Jos jollain on niin olisitko ystävällinen ja kertoisit mulle sen sisustan värikoodin?

                            Comment

                            • asse21
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2005
                              • 1246
                              • Tampere

                              750ia, 4hp24 automaatti vaihtaa liian terävästi isommalle.

                              Eli ongelma seuraavanlainen:
                              automaatti vaihtaa kyllä ihan hyvin, kaikki vaihteet pelaa jne.
                              Mutta ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tuntuu ihan takapuolessa asti, eli vaihto on lähinnä raju "rytkäys" isommalle.
                              Muillakin vaihdoilla voi jotain huomata, mutta tuo on selkeästi pahin.
                              Toisinaan vaihtaa ihan sievästi, riippuen nilkan asennosta.
                              Searchilla kaivelin tietoa, mutta haluaisin vielä jonkun mielipiteen asiaan.
                              Voisko öljynvaihto suodattimineen vaikuttaa vaihdon pehmeyteen? En ole vielä tarkistanut öljyn määrää.
                              Miten se näissä tarkistetaan? Oliko joku mittatikku?

                              Aleksi
                              E39 523i
                              i3

                              Comment

                              • Peksu_M20
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 2122
                                • Lahti

                                Originally posted by asse21 View Post
                                750ia, 4hp24 automaatti vaihtaa liian terävästi isommalle.

                                Eli ongelma seuraavanlainen:
                                automaatti vaihtaa kyllä ihan hyvin, kaikki vaihteet pelaa jne.
                                Mutta ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tuntuu ihan takapuolessa asti, eli vaihto on lähinnä raju "rytkäys" isommalle.
                                Muillakin vaihdoilla voi jotain huomata, mutta tuo on selkeästi pahin.
                                Toisinaan vaihtaa ihan sievästi, riippuen nilkan asennosta.
                                Searchilla kaivelin tietoa, mutta haluaisin vielä jonkun mielipiteen asiaan.
                                Voisko öljynvaihto suodattimineen vaikuttaa vaihdon pehmeyteen? En ole vielä tarkistanut öljyn määrää.
                                Miten se näissä tarkistetaan? Oliko joku mittatikku?

                                Aleksi
                                Veikkaan että lootassa ei ole öljyä tarpeeksi. Ensin sen tarkastus/vaihto

                                -Pekka
                                Mahtiala kustom - No connection
                                Bmw E21 320A -81 "330i"
                                Bmw e30 318is

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎