Paineantureita on ainakin R12 mallissa kolme, kaikki kuivaimessa. En tiedä R134 systeemistä varmaksi. Kuitenkin R134 retrofit-kitissä tulee uusi paineanturi (Yksi kappale, joka korvaa kaikki kolme vanhaa) ja kuivain. Toki siinä kitissä tulee muutakin, mutta tämä nyt näihin paineantureihin liittyen.
Uusi kuivain ja vanhat paineanturit eivät ole yhteensopivia, enkä tiedä saako vanhoja paineantureitakaan enää ostettua.
Tuolta voit vertailla vanhan ja uuden kuivain + paineanturi systeemin ulkonäöllisiä eroja: http://bmwe32.masscom.net/johan/airc...con_R134a.html
Sitten siihen kompressorin magneettikytkimen testaamiseen

Kuten yllä olevassakin kuvassa näkyy, kompressoriin menee kolme johtoa.
Omassani nuo kaksi samaan paikkaan menevää johtoa olivat kompressorin alapuolella ja ovat ilmeisesti jonkin anturin johdot itse kompressorissa.
Se magneettikytkimen johto menee tuonne hihnapyörän taakse, johon syöttämällä 12v voi kokeilla pelaako se.
Sen tehtävähän on siis antaa hihnan rullata, ilman että kompura pyörii. Kunnes magneettikytkin saa virtaa ja hihna alkaa pyörittämään kompressoria.
Helpoin tapa varmaan saada virtaa tuohon johtoon on konehuoneen + navasta joten maadoituksesta ei tarvitse huolehtia. Auton ei tarvitse olla käynnissä tätä testataksesi.
Itse tein niin, että otin hihnan irti, syötin virtaa ja kokeilin pyörittää kompressoria samasta kohtaa kuin hihnakin sitä pyörittäisi, jos sisäosa pyörii mukana niin kytkimen pitäisi olla kunnossa.
Sen magneettikytkimen voi vaihtaa, ilman että kompressoria tarvitsee irrottaa taikka kylmä-aineita laskea järjestelmästä ulos.
Jos kytkin toimii niin sitten kai paineantureista alkaisin vikaa etsimään, niiden testauksesta minulla ei kyllä ole mitään käsitystä.
Itse ostin Schmiedmanilta uuden kuivaimen ja kun huomasin etteivät vanhat anturit siihen sovikkaan, niin tilasin Ebaysta uuden paineanturin noin 40€ hintaan.
Toivottavasti vastasin edes johonkin kysymykseen.
Uusi kuivain ja vanhat paineanturit eivät ole yhteensopivia, enkä tiedä saako vanhoja paineantureitakaan enää ostettua.
Tuolta voit vertailla vanhan ja uuden kuivain + paineanturi systeemin ulkonäöllisiä eroja: http://bmwe32.masscom.net/johan/airc...con_R134a.html
Sitten siihen kompressorin magneettikytkimen testaamiseen

Kuten yllä olevassakin kuvassa näkyy, kompressoriin menee kolme johtoa.
Omassani nuo kaksi samaan paikkaan menevää johtoa olivat kompressorin alapuolella ja ovat ilmeisesti jonkin anturin johdot itse kompressorissa.
Se magneettikytkimen johto menee tuonne hihnapyörän taakse, johon syöttämällä 12v voi kokeilla pelaako se.
Sen tehtävähän on siis antaa hihnan rullata, ilman että kompura pyörii. Kunnes magneettikytkin saa virtaa ja hihna alkaa pyörittämään kompressoria.
Helpoin tapa varmaan saada virtaa tuohon johtoon on konehuoneen + navasta joten maadoituksesta ei tarvitse huolehtia. Auton ei tarvitse olla käynnissä tätä testataksesi.
Itse tein niin, että otin hihnan irti, syötin virtaa ja kokeilin pyörittää kompressoria samasta kohtaa kuin hihnakin sitä pyörittäisi, jos sisäosa pyörii mukana niin kytkimen pitäisi olla kunnossa.
Sen magneettikytkimen voi vaihtaa, ilman että kompressoria tarvitsee irrottaa taikka kylmä-aineita laskea järjestelmästä ulos.
Jos kytkin toimii niin sitten kai paineantureista alkaisin vikaa etsimään, niiden testauksesta minulla ei kyllä ole mitään käsitystä.
Itse ostin Schmiedmanilta uuden kuivaimen ja kun huomasin etteivät vanhat anturit siihen sovikkaan, niin tilasin Ebaysta uuden paineanturin noin 40€ hintaan.
Toivottavasti vastasin edes johonkin kysymykseen.

Comment