Pihtivirtamittari ehkä helpompi. Pitäisi kuitenkin odottaa sen 16 minuuttia luukut kiinni jotta näkee mihin tippuu.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E38 Kysymyksiä ja vastauksia IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by BeamR View PostMä lueskelin noita aikaisempia posteja, ja en nyt ymmärrä miksi mittailet akun jännitettä (Voltit) moottori sammuksissa, kun varsinainen ongelma on virrankulutus (eli ampeerit)? kennovikainen akku toimii vähän miten sattuu eikä jaksa pitää varausta kovin pitkään, vaikka heti latauksen jälkeen näyttääkin ihan ok:lta.
Eli:
- moottori käynnissä latausjännitteen tulee olla 13.6V tai enemmän; tällöin järjestelmä lataa ja sen puolesta ok
- moottori sammuksissa akun varaus hiipuu hissukseen, ampeerit putoaa lepokulutuksen mukaisesti alas, ja nimenomaan tuo lepokulutus pitää mitata, EI AKUN JÄNNITE.
Eli yleismittari käteen, ampeerimittaus valikosta, miinusnapa irti akusta, testeri akun miinusnavan ja auton miinuskaapelin väliin. Jos kulutus on jotain 0.0xA -luokkaa LEPOTILASSA, niin kaikki lienee ok. Jos kulutus on Ampeeriluokkaa tai vaikka 0.5A, niin silloin jokin syö sitä akkua.
Itse veikkaan, että sulla on niin hemmetin huono akku, että se ei jaksa kerätä varausta, tai vaihtoehtoisesti se ei jaksa luovuttaa varausta (ongelma ei siis ole lepovirrankulutus, vaan akun huono kunto).
Mulla kävi E38:n kanssa niin, että 2013 elokuussa ostin uuden sznajder (tms mikä perkele nyt olikaan) 110A akun seiskaan, ja keväällä se oli niin tööt, että se ei enää ottanut eikä antanut kunnolla varausta: kun sen latasi "täyteen"; niin seuraavana aamuna auto ei enää jaksanut käynnistyä.
Ratkaisu: täysin uusi laatuakku (Bosch) -> ongelma poistui.
Jos vika on akussa, niin uudeksi akuksi suosittelen esim. Varta Silver Dynamicia 100 amppeerisena, jos normaali lyijyakku riittää, eikä tarvita hyytelöä.
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostMä lueskelin noita aikaisempia posteja, ja en nyt ymmärrä miksi mittailet akun jännitettä (Voltit) moottori sammuksissa, kun varsinainen ongelma on virrankulutus (eli ampeerit)? kennovikainen akku toimii vähän miten sattuu eikä jaksa pitää varausta kovin pitkään, vaikka heti latauksen jälkeen näyttääkin ihan ok:lta.
Eli:
- moottori käynnissä latausjännitteen tulee olla 13.6V tai enemmän; tällöin järjestelmä lataa ja sen puolesta ok
- moottori sammuksissa akun varaus hiipuu hissukseen, ampeerit putoaa lepokulutuksen mukaisesti alas, ja nimenomaan tuo lepokulutus pitää mitata, EI AKUN JÄNNITE.
Eli yleismittari käteen, ampeerimittaus valikosta, miinusnapa irti akusta, testeri akun miinusnavan ja auton miinuskaapelin väliin. Jos kulutus on jotain 0.0xA -luokkaa LEPOTILASSA, niin kaikki lienee ok. Jos kulutus on Ampeeriluokkaa tai vaikka 0.5A, niin silloin jokin syö sitä akkua.
Itse veikkaan, että sulla on niin hemmetin huono akku, että se ei jaksa kerätä varausta, tai vaihtoehtoisesti se ei jaksa luovuttaa varausta (ongelma ei siis ole lepovirrankulutus, vaan akun huono kunto).
Mulla kävi E38:n kanssa niin, että 2013 elokuussa ostin uuden sznajder (tms mikä perkele nyt olikaan) 110A akun seiskaan, ja keväällä se oli niin tööt, että se ei enää ottanut eikä antanut kunnolla varausta: kun sen latasi "täyteen"; niin seuraavana aamuna auto ei enää jaksanut käynnistyä.
Ratkaisu: täysin uusi laatuakku (Bosch) -> ongelma poistui.
-Auto ei mene taaskaan lepotilaan, vaan "p" valo jää palamaan taas 16min jälkeen.
-Tällä hetkellä on 2 akkua, joita molempia pyöritellyt tässä laturin ja auton välillä, toisaalta molemmat akut on käytettyjä, niin voihan vika niissäkin olla.
Itse uskoisin perimmäisen syyn olevan tuo, ettei mene lepotilaan ja sen takia syö tuota virtaa. Yhdessä vaiheessa, kun ronklasin virtalukon pohjan johtoa irti ja kiinni, niin meni nukkumaan muutamana päivänä, sen jälkeen jäi taas hereille.
Joo, ymmärrän että tulee melko epäselvää tekstiä, varsinkin kun pyörittelen kahdessa eri ketjussa, mutta ajattelin, että eri ihmisiä saattaa seurata vain toista ketjua, niin laitoin molempiin.
Comment
-
-
Originally posted by shaaka View Post-Moottori käynnissä latausjännite pyörii 13.90-14.10 väliltä
-Auto ei mene taaskaan lepotilaan, vaan "p" valo jää palamaan taas 16min jälkeen.
-Tällä hetkellä on 2 akkua, joita molempia pyöritellyt tässä laturin ja auton välillä, toisaalta molemmat akut on käytettyjä, niin voihan vika niissäkin olla.
Itse uskoisin perimmäisen syyn olevan tuo, ettei mene lepotilaan ja sen takia syö tuota virtaa. Yhdessä vaiheessa, kun ronklasin virtalukon pohjan johtoa irti ja kiinni, niin meni nukkumaan muutamana päivänä, sen jälkeen jäi taas hereille.
Joo, ymmärrän että tulee melko epäselvää tekstiä, varsinkin kun pyörittelen kahdessa eri ketjussa, mutta ajattelin, että eri ihmisiä saattaa seurata vain toista ketjua, niin laitoin molempiin.
onko se virtalukon pohjan liitin kunnolla kiinni?
jos se akku on hyvä ja silti varaus menee päivässä niin huonoksi ettei edes lähde pyörittämään, niin virrankulutuksen pitäisi olla tosi kovaa luokkaa, esim jos virrankulutus on 1A/tunti (joka on paljon), niin vuorokaudessa menisi 24Ah, ja silti sen pitäisi kyllä pyörähtää vielä jos on täysi 100Ah akku.
Eli kuvauksen perusteella virtaa pitää kulua paljon.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View Posteli sitä lepovirrankulutusta ei ole mitattu?
onko se virtalukon pohjan liitin kunnolla kiinni?
jos se akku on hyvä ja silti varaus menee päivässä niin huonoksi ettei edes lähde pyörittämään, niin virrankulutuksen pitäisi olla tosi kovaa luokkaa, esim jos virrankulutus on 1A/tunti (joka on paljon), niin vuorokaudessa menisi 24Ah, ja silti sen pitäisi kyllä pyörähtää vielä jos on täysi 100Ah akku.
Eli kuvauksen perusteella virtaa pitää kulua paljon.
lepovirrankulutusta ei ole mitattu vielä, mutta eikös tuota mittausta varten pitäisi auton ensin mennä lepoon asti, itselläni jää palamaan tuo P:n valo.
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View Posteli sitä lepovirrankulutusta ei ole mitattu?
onko se virtalukon pohjan liitin kunnolla kiinni?
jos se akku on hyvä ja silti varaus menee päivässä niin huonoksi ettei edes lähde pyörittämään, niin virrankulutuksen pitäisi olla tosi kovaa luokkaa, esim jos virrankulutus on 1A/tunti (joka on paljon), niin vuorokaudessa menisi 24Ah, ja silti sen pitäisi kyllä pyörähtää vielä jos on täysi 100Ah akku.
Eli kuvauksen perusteella virtaa pitää kulua paljon.
Comment
-
-
Originally posted by shaaka View PostLiitin on käytetty irti ja kiinni, eli kyllä sen pitäisi olla kunnossa.
lepovirrankulutusta ei ole mitattu vielä, mutta eikös tuota mittausta varten pitäisi auton ensin mennä lepoon asti, itselläni jää palamaan tuo P:n valo.
on iso ero että kuluttaako se auto 0.3A vai 3A, koska ensimmäisellä vaihtoehdolla akku on tos näk paska jos ei auto käynnisty seuraavana aamuna. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa mikään akku ei jaksa pyöräyttää konetta enää seuraavana aamuna.
Eli ratkaistaan yksi ongelma kerrallaan, ja nyt pitäisi tietää se lepovirrankulutus (tai oletettu lepovirrankulutus, mikä tahansa mikä on sen 16min jälkeen).F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View Postentäs jos ainoa vika onkin sen P-ledin palaminen?
on iso ero että kuluttaako se auto 0.3A vai 3A, koska ensimmäisellä vaihtoehdolla akku on tos näk paska jos ei auto käynnisty seuraavana aamuna. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa mikään akku ei jaksa pyöräyttää konetta enää seuraavana aamuna.
Eli ratkaistaan yksi ongelma kerrallaan, ja nyt pitäisi tietää se lepovirrankulutus (tai oletettu lepovirrankulutus, mikä tahansa mikä on sen 16min jälkeen).
Comment
-
-
Laita nyt sinne peräkonttiin isoin varmasti toimiva ladattu akku, mitä löytyy. Sen jälkeen selvität sen, mitä auto syö sähköä lepotilassa ollessaan. Ota kuitenkin huomioon, että auto ei siirry lepotilaan tai pysy lepotilassa, jos edes aukaiset tai suljet ovia! Älä siis tee mitään ylimääräistä kun odotat auton siirtyvän lepotilaan. Sitten kun tuo 16 min on varmasti kulunut, ilman, että mitään on härvätty siinä välillä, mittaat, paljonko auto syö sähköä paikalla ollessaan. Ennen kuin tämä on tehty, kenenkään meistä on aika vaikea arvioida, mikä vian aiheuttaa.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostLaita nyt sinne peräkonttiin isoin varmasti toimiva ladattu akku, mitä löytyy. Sen jälkeen selvität sen, mitä auto syö sähköä lepotilassa ollessaan. Ota kuitenkin huomioon, että auto ei siirry lepotilaan tai pysy lepotilassa, jos edes aukaiset tai suljet ovia! Älä siis tee mitään ylimääräistä kun odotat auton siirtyvän lepotilaan. Sitten kun tuo 16 min on varmasti kulunut, ilman, että mitään on härvätty siinä välillä, mittaat, paljonko auto syö sähköä paikalla ollessaan. Ennen kuin tämä on tehty, kenenkään meistä on aika vaikea arvioida, mikä vian aiheuttaa.
Joku ehdotti, että tuo valo saattaa palaa, vaikka olisikin lepotilassa, eli voiko tuo valo hämätä?
Comment
-
-
Originally posted by shaaka View PostJoo, täytyy käydä mittaamassa "lepotilaan" mennessä kulutus, ainut vaan ettei ainakaan tuon P valon mukaan menisi ylipäätänsä
Joku ehdotti, että tuo valo saattaa palaa, vaikka olisikin lepotilassa, eli voiko tuo valo hämätä?
Comment
-
Comment