Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Pihtivirtamittari ehkä helpompi. Pitäisi kuitenkin odottaa sen 16 minuuttia luukut kiinni jotta näkee mihin tippuu.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      Originally posted by Supa View Post
      Pihtivirtamittari ehkä helpompi. Pitäisi kuitenkin odottaa sen 16 minuuttia luukut kiinni jotta näkee mihin tippuu.
      aivan oikein, hyvä huomio tuo 16min odotusaika: se tosiaan on muistettava odottaa.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Originally posted by BeamR View Post
        Mä lueskelin noita aikaisempia posteja, ja en nyt ymmärrä miksi mittailet akun jännitettä (Voltit) moottori sammuksissa, kun varsinainen ongelma on virrankulutus (eli ampeerit)? kennovikainen akku toimii vähän miten sattuu eikä jaksa pitää varausta kovin pitkään, vaikka heti latauksen jälkeen näyttääkin ihan ok:lta.

        Eli:
        - moottori käynnissä latausjännitteen tulee olla 13.6V tai enemmän; tällöin järjestelmä lataa ja sen puolesta ok
        - moottori sammuksissa akun varaus hiipuu hissukseen, ampeerit putoaa lepokulutuksen mukaisesti alas, ja nimenomaan tuo lepokulutus pitää mitata, EI AKUN JÄNNITE.

        Eli yleismittari käteen, ampeerimittaus valikosta, miinusnapa irti akusta, testeri akun miinusnavan ja auton miinuskaapelin väliin. Jos kulutus on jotain 0.0xA -luokkaa LEPOTILASSA, niin kaikki lienee ok. Jos kulutus on Ampeeriluokkaa tai vaikka 0.5A, niin silloin jokin syö sitä akkua.

        Itse veikkaan, että sulla on niin hemmetin huono akku, että se ei jaksa kerätä varausta, tai vaihtoehtoisesti se ei jaksa luovuttaa varausta (ongelma ei siis ole lepovirrankulutus, vaan akun huono kunto).
        Mulla kävi E38:n kanssa niin, että 2013 elokuussa ostin uuden sznajder (tms mikä perkele nyt olikaan) 110A akun seiskaan, ja keväällä se oli niin tööt, että se ei enää ottanut eikä antanut kunnolla varausta: kun sen latasi "täyteen"; niin seuraavana aamuna auto ei enää jaksanut käynnistyä.

        Ratkaisu: täysin uusi laatuakku (Bosch) -> ongelma poistui.
        Tämä on nyt hienoa, kun kahteen topikkiin kirjoitetaan näitä saman kysyjän juttuja, mutta itsekin olen sitä mieltä, että akun kunto pitäisi ensiksi tarkistaa. Erityisen helppoa on todeta akun kunto ihan jännitteenkin avulla siten, että sammuttaa auton, jättää vaikka ajovalot ja pitkät päälle ja menee konttiin seuraamaan akun jännitteen kehitystä. Jos jännite putoaa nopeasti 9 volttiin, on yksi akun kennoista mennyt entiseksi ja silloin se ei pysty varaamaan kovin paljoa sähköä, eikä kestä kuormaa. Hetkellisesti akku voi kuitenkin näyttää täyttä 12 volttia latauksen jälkeen.

        Jos vika on akussa, niin uudeksi akuksi suosittelen esim. Varta Silver Dynamicia 100 amppeerisena, jos normaali lyijyakku riittää, eikä tarvita hyytelöä.

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          Originally posted by Ramzez View Post
          Tämä on nyt hienoa, kun kahteen topikkiin kirjoitetaan näitä saman kysyjän juttuja,
          Tätä se nyt on kun kysyjä olettaa että vastauksia pitää saada samalla sekunnilla kun itse painaa submittia.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • shaaka
            Bimmer Rookie
            • Dec 2013
            • 59
            • Jyväskylä

            Originally posted by BeamR View Post
            Mä lueskelin noita aikaisempia posteja, ja en nyt ymmärrä miksi mittailet akun jännitettä (Voltit) moottori sammuksissa, kun varsinainen ongelma on virrankulutus (eli ampeerit)? kennovikainen akku toimii vähän miten sattuu eikä jaksa pitää varausta kovin pitkään, vaikka heti latauksen jälkeen näyttääkin ihan ok:lta.

            Eli:
            - moottori käynnissä latausjännitteen tulee olla 13.6V tai enemmän; tällöin järjestelmä lataa ja sen puolesta ok
            - moottori sammuksissa akun varaus hiipuu hissukseen, ampeerit putoaa lepokulutuksen mukaisesti alas, ja nimenomaan tuo lepokulutus pitää mitata, EI AKUN JÄNNITE.

            Eli yleismittari käteen, ampeerimittaus valikosta, miinusnapa irti akusta, testeri akun miinusnavan ja auton miinuskaapelin väliin. Jos kulutus on jotain 0.0xA -luokkaa LEPOTILASSA, niin kaikki lienee ok. Jos kulutus on Ampeeriluokkaa tai vaikka 0.5A, niin silloin jokin syö sitä akkua.

            Itse veikkaan, että sulla on niin hemmetin huono akku, että se ei jaksa kerätä varausta, tai vaihtoehtoisesti se ei jaksa luovuttaa varausta (ongelma ei siis ole lepovirrankulutus, vaan akun huono kunto).
            Mulla kävi E38:n kanssa niin, että 2013 elokuussa ostin uuden sznajder (tms mikä perkele nyt olikaan) 110A akun seiskaan, ja keväällä se oli niin tööt, että se ei enää ottanut eikä antanut kunnolla varausta: kun sen latasi "täyteen"; niin seuraavana aamuna auto ei enää jaksanut käynnistyä.

            Ratkaisu: täysin uusi laatuakku (Bosch) -> ongelma poistui.
            -Moottori käynnissä latausjännite pyörii 13.90-14.10 väliltä
            -Auto ei mene taaskaan lepotilaan, vaan "p" valo jää palamaan taas 16min jälkeen.
            -Tällä hetkellä on 2 akkua, joita molempia pyöritellyt tässä laturin ja auton välillä, toisaalta molemmat akut on käytettyjä, niin voihan vika niissäkin olla.

            Itse uskoisin perimmäisen syyn olevan tuo, ettei mene lepotilaan ja sen takia syö tuota virtaa. Yhdessä vaiheessa, kun ronklasin virtalukon pohjan johtoa irti ja kiinni, niin meni nukkumaan muutamana päivänä, sen jälkeen jäi taas hereille.

            Joo, ymmärrän että tulee melko epäselvää tekstiä, varsinkin kun pyörittelen kahdessa eri ketjussa, mutta ajattelin, että eri ihmisiä saattaa seurata vain toista ketjua, niin laitoin molempiin.

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              Originally posted by shaaka View Post
              -Moottori käynnissä latausjännite pyörii 13.90-14.10 väliltä
              -Auto ei mene taaskaan lepotilaan, vaan "p" valo jää palamaan taas 16min jälkeen.
              -Tällä hetkellä on 2 akkua, joita molempia pyöritellyt tässä laturin ja auton välillä, toisaalta molemmat akut on käytettyjä, niin voihan vika niissäkin olla.

              Itse uskoisin perimmäisen syyn olevan tuo, ettei mene lepotilaan ja sen takia syö tuota virtaa. Yhdessä vaiheessa, kun ronklasin virtalukon pohjan johtoa irti ja kiinni, niin meni nukkumaan muutamana päivänä, sen jälkeen jäi taas hereille.

              Joo, ymmärrän että tulee melko epäselvää tekstiä, varsinkin kun pyörittelen kahdessa eri ketjussa, mutta ajattelin, että eri ihmisiä saattaa seurata vain toista ketjua, niin laitoin molempiin.
              eli sitä lepovirrankulutusta ei ole mitattu?
              onko se virtalukon pohjan liitin kunnolla kiinni?

              jos se akku on hyvä ja silti varaus menee päivässä niin huonoksi ettei edes lähde pyörittämään, niin virrankulutuksen pitäisi olla tosi kovaa luokkaa, esim jos virrankulutus on 1A/tunti (joka on paljon), niin vuorokaudessa menisi 24Ah, ja silti sen pitäisi kyllä pyörähtää vielä jos on täysi 100Ah akku.
              Eli kuvauksen perusteella virtaa pitää kulua paljon.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • shaaka
                Bimmer Rookie
                • Dec 2013
                • 59
                • Jyväskylä

                Originally posted by BeamR View Post
                eli sitä lepovirrankulutusta ei ole mitattu?
                onko se virtalukon pohjan liitin kunnolla kiinni?

                jos se akku on hyvä ja silti varaus menee päivässä niin huonoksi ettei edes lähde pyörittämään, niin virrankulutuksen pitäisi olla tosi kovaa luokkaa, esim jos virrankulutus on 1A/tunti (joka on paljon), niin vuorokaudessa menisi 24Ah, ja silti sen pitäisi kyllä pyörähtää vielä jos on täysi 100Ah akku.
                Eli kuvauksen perusteella virtaa pitää kulua paljon.
                Liitin on käytetty irti ja kiinni, eli kyllä sen pitäisi olla kunnossa.
                lepovirrankulutusta ei ole mitattu vielä, mutta eikös tuota mittausta varten pitäisi auton ensin mennä lepoon asti, itselläni jää palamaan tuo P:n valo.

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  Originally posted by BeamR View Post
                  eli sitä lepovirrankulutusta ei ole mitattu?
                  onko se virtalukon pohjan liitin kunnolla kiinni?

                  jos se akku on hyvä ja silti varaus menee päivässä niin huonoksi ettei edes lähde pyörittämään, niin virrankulutuksen pitäisi olla tosi kovaa luokkaa, esim jos virrankulutus on 1A/tunti (joka on paljon), niin vuorokaudessa menisi 24Ah, ja silti sen pitäisi kyllä pyörähtää vielä jos on täysi 100Ah akku.
                  Eli kuvauksen perusteella virtaa pitää kulua paljon.
                  Hyvä pointti. Ei taida tyhjentyä täysi akku vaikka auto ei nukkuisi yön aikana.

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    Originally posted by shaaka View Post
                    Liitin on käytetty irti ja kiinni, eli kyllä sen pitäisi olla kunnossa.
                    lepovirrankulutusta ei ole mitattu vielä, mutta eikös tuota mittausta varten pitäisi auton ensin mennä lepoon asti, itselläni jää palamaan tuo P:n valo.
                    entäs jos ainoa vika onkin sen P-ledin palaminen?
                    on iso ero että kuluttaako se auto 0.3A vai 3A, koska ensimmäisellä vaihtoehdolla akku on tos näk paska jos ei auto käynnisty seuraavana aamuna. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa mikään akku ei jaksa pyöräyttää konetta enää seuraavana aamuna.

                    Eli ratkaistaan yksi ongelma kerrallaan, ja nyt pitäisi tietää se lepovirrankulutus (tai oletettu lepovirrankulutus, mikä tahansa mikä on sen 16min jälkeen).
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • shaaka
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2013
                      • 59
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by BeamR View Post
                      entäs jos ainoa vika onkin sen P-ledin palaminen?
                      on iso ero että kuluttaako se auto 0.3A vai 3A, koska ensimmäisellä vaihtoehdolla akku on tos näk paska jos ei auto käynnisty seuraavana aamuna. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa mikään akku ei jaksa pyöräyttää konetta enää seuraavana aamuna.

                      Eli ratkaistaan yksi ongelma kerrallaan, ja nyt pitäisi tietää se lepovirrankulutus (tai oletettu lepovirrankulutus, mikä tahansa mikä on sen 16min jälkeen).
                      Käyn kohtapuoliin tsekkaamassa. Alkuperäinen akku, joka edellisen omistajan jäljiltä oli kiinni, oli 63AH, nyt oon parilla käytetyllä akulla koittanut pyöritellä, mutta aina aamuun mennessä on niin vähän akkua, ettei pyöritä, vaan menee vikatilaan. Toki voi huonolla tuurilla olla molemmat akut paskoja.

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        Selkeesti alikokoinen ollut ainakin. Vähintää 90Ah pitäisi olla.
                        Jos se toinenkaan ei ole sen isompi tai parempi niin hae suosiolla uusi oikean kokoinen akku siihen nyt ainakin.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • shaaka
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2013
                          • 59
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Supa View Post
                          Selkeesti alikokoinen ollut ainakin. Vähintää 90Ah pitäisi olla.
                          Jos se toinenkaan ei ole sen isompi tai parempi niin hae suosiolla uusi oikean kokoinen akku siihen nyt ainakin.
                          Löytyy 95ah ja 80ah joita nyt olen molempia pyöritellyt tuossa kiinni.

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Laita nyt sinne peräkonttiin isoin varmasti toimiva ladattu akku, mitä löytyy. Sen jälkeen selvität sen, mitä auto syö sähköä lepotilassa ollessaan. Ota kuitenkin huomioon, että auto ei siirry lepotilaan tai pysy lepotilassa, jos edes aukaiset tai suljet ovia! Älä siis tee mitään ylimääräistä kun odotat auton siirtyvän lepotilaan. Sitten kun tuo 16 min on varmasti kulunut, ilman, että mitään on härvätty siinä välillä, mittaat, paljonko auto syö sähköä paikalla ollessaan. Ennen kuin tämä on tehty, kenenkään meistä on aika vaikea arvioida, mikä vian aiheuttaa.

                            Comment

                            • shaaka
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2013
                              • 59
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Laita nyt sinne peräkonttiin isoin varmasti toimiva ladattu akku, mitä löytyy. Sen jälkeen selvität sen, mitä auto syö sähköä lepotilassa ollessaan. Ota kuitenkin huomioon, että auto ei siirry lepotilaan tai pysy lepotilassa, jos edes aukaiset tai suljet ovia! Älä siis tee mitään ylimääräistä kun odotat auton siirtyvän lepotilaan. Sitten kun tuo 16 min on varmasti kulunut, ilman, että mitään on härvätty siinä välillä, mittaat, paljonko auto syö sähköä paikalla ollessaan. Ennen kuin tämä on tehty, kenenkään meistä on aika vaikea arvioida, mikä vian aiheuttaa.
                              Joo, täytyy käydä mittaamassa "lepotilaan" mennessä kulutus, ainut vaan ettei ainakaan tuon P valon mukaan menisi ylipäätänsä

                              Joku ehdotti, että tuo valo saattaa palaa, vaikka olisikin lepotilassa, eli voiko tuo valo hämätä?

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by shaaka View Post
                                Joo, täytyy käydä mittaamassa "lepotilaan" mennessä kulutus, ainut vaan ettei ainakaan tuon P valon mukaan menisi ylipäätänsä

                                Joku ehdotti, että tuo valo saattaa palaa, vaikka olisikin lepotilassa, eli voiko tuo valo hämätä?
                                Kyllä se sammuu, kun auto menee oikeasti lepotilaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎