Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Originally posted by VaihtoVirta View Post
    Tästä peilikaupoille ja äkkiä ennenku menee! Onhan tuo autom.himmennys niin hieno varuste, ettei siitä kannata luopua!
    Noinkohan tuo on luotettava myyjä? :think Lukenut tälläkin foorumilla aivan riittävästi tapauksia, missä rahat ovat menneet ja sitten onkin peileillä hintaa. Lisäksi kun ei ole Paypal-tunnuksia, niin hieman hankalahkoksi tuo ostaminen menee. Voisikohan jostakin muualta saada aivan tavallisia peilejä kohtuulliseen rahaan?

    Soittelin KL:ään ja he ilmoittivat EC:n hinnaksi 300€/kpl ja tavallisten peilien hinnat olivat tuon Schmiedmannin luokkaa, eli vähän päälle 90€/kpl. Mielelläni ostaisin EC:t, mutta ei viitsisi pelkistä peileistä maksaa tajuttomia, kun normaalitkin kelpaisivat minulle. Tai jos jollakin on purkuautosta myydä e38:n normaalit lämpiävät laajakulmat, niin ottakaa yhteyttä! EC:n peilejä en viitsisi lähteä kauhean mielelläni käytettyinä ostamaan, ellei hinta ole sopiva. Minun säkälläni leviävät kuitenkin hyvin äkkiä.

    Comment

    • bmwonly
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2009
      • 225
      • kokkola

      pitääpä kysästä täältäki eli omassa e38 (728ia) käynnistymis ongelmaa. Elikkäs auto kyllä starttaa muttei lähde käymää bensa kyllä rupeaa haisemaa eli bensapumppu luulis olevan ehjä. Mistä lähden etsimää vikaa kampiakselin asentotunnistin tms? Kovasti auttais myös jos kokkolan seudulta löytyy vikakoodinlukijoita.
      NYT: e39 520i

      ex kulkineet:
      E36 318, ->E36 328, -> e34 525td, -> e34 525i, ->e34 520, -> e39 523i -> E38 NAVARROVIOLET :smoke -> e39 523i->

      Comment

      • VaihtoVirta
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 558
        • Kuusamo

        Nyt on uusi jakoketju + laahaimet asennettu, huomenna täytyy jatkaa kasausta.. Lyhyesti homma meni näin:
        - Kampiakselin lukitus yläkuolokohtaan (vauhtipyörään lukitustapilla)
        - Merkit vanos yksiköiden hammasrattaisiin, että tietää missä kohtaa oikea paikka
        - Merkit vanhaan ketjuun/hammasrattaisiin (huolellisuutta!), laskin lenkkivälin merkkien väliltä ja tein piirustuksen varmuuden välttämiseksi
        - Merkkien siirto vanhasta ketjusta uuteen, lenkkiväli laskien
        - Laahaimet irti

        (tässä vaiheessa vasen vanosyksikkö liikahti hieman vastapäivään)

        - Vasemman vanosyksikön liikuttelu takaisin merkkiin jonka aiemmin tein, jonka jälkeen ketju merkkeihin (ei yltänyt kohdalleen ennen vasemman vanoksen liikuttamista)

        (tässä vaiheessa oikea vanosyksikkö liikahti hieman myötäpäivään)

        - Kiristävä laahain oikeaan kireyteen, jolloin oikea vanosyksikkö on jälleen merkissä
        - Merkkien ja lenkkivälien tarkastus, kaikki merkit kohdallaan

        Pientä sydämentykytystä aiheutti nuo nokkien/vanoksien epämääräiset liikkeet, mutta seuraavalla kerralla hieman viisaampana.. Voiko joku vielä vahvistaa, ettei tässä hommassa käynyt ed.olevan pohjalta mitään asennusvirhettä?
        Last edited by VaihtoVirta; 02-05-2012, 22:05.

        Comment

        • Bummii
          Bimmer Rookie
          • Sep 2009
          • 84
          • Lapinlahti

          autona E38 730ia -95 aj. 213tkm


          Kertokaas viisaammat.

          Tässä hieman vikoja, jos joku osaisi vastata näihin kolmeen tai johonkin niistä olisin kiitollinen.

          1.

          Tehoja uupuu välillä esim kunnon kiihdytys ja kierrokset n. 3000 niin yht'äkkiä tehot uupuu hetkeks, vauhti ei kiihdy ja kierrokset pysyy samassa ja sitten kaasua onkin liikaa vaikkakin pitää kaasun samassa asennossa ja auto kiihtyy pienesti töksähtäen kun kaasua on tullut ns "liikaa".


          2.

          Sitten todella harvoin tekee niin kun neloselta pitäs lootan vaihtaa vaihe vitoseen päälle 80 vauhissa niin tyrkkääkin kolmosen naksahtaen päälle mut melki heti takas neloselle ja sit vitoselle.


          3.

          Nyt on ruvennut tekemään 90km/h ja siitä ylöspäin niin että vitosvaihteella töksähtää ihankuin menis johkin toiseen vaihteeseen? Senkun on tehnyt kierrokset ei nouse jos painaa kaasua, ainoastaan kierrokset menee sitä mukaa paljonko on vauhtia. Kun kaasua painaa vähän enemmän niin sitten tää normaali 5 vaihde kytkeytyy takaisin päälle ja kierrokset alkaa heräämään kun kaasua painaa, sitten saattaa taas kytkeytyä tähän ihme vaihteeseen.
          Tää vaatii sen että kone on täysin lämminnyt, että ihme lisävaihe kytkeytyy päälle.
          Ei ole tehnyt koskaan ennen näin, ei talvella eikä viime kesänä.


          Lisätietoja voi kysellä, vastaan parhaani mukaan!
          Bmw E38 730ia -95
          Ex: Bmw E34 520i -89 Bronzitbeige-metallic

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            Lisäilen tuonne Quoten väliin vähän jotain omia arvioita.

            Originally posted by Bummii View Post
            autona E38 730ia -95 aj. 213tkm


            Kertokaas viisaammat.

            Tässä hieman vikoja, jos joku osaisi vastata näihin kolmeen tai johonkin niistä olisin kiitollinen.

            1.

            Tehoja uupuu välillä esim kunnon kiihdytys ja kierrokset n. 3000 niin yht'äkkiä tehot uupuu hetkeks, vauhti ei kiihdy ja kierrokset pysyy samassa ja sitten kaasua onkin liikaa vaikkakin pitää kaasun samassa asennossa ja auto kiihtyy pienesti töksähtäen kun kaasua on tullut ns "liikaa".

            Olisiko kenties MAF?

            2.

            Sitten todella harvoin tekee niin kun neloselta pitäs lootan vaihtaa vaihe vitoseen päälle 80 vauhissa niin tyrkkääkin kolmosen naksahtaen päälle mut melki heti takas neloselle ja sit vitoselle.

            Tämä kuulostaa pahalta. Nouseeko kierrokset samalla?

            3.

            Nyt on ruvennut tekemään 90km/h ja siitä ylöspäin niin että vitosvaihteella töksähtää ihankuin menis johkin toiseen vaihteeseen? Senkun on tehnyt kierrokset ei nouse jos painaa kaasua, ainoastaan kierrokset menee sitä mukaa paljonko on vauhtia. Kun kaasua painaa vähän enemmän niin sitten tää normaali 5 vaihde kytkeytyy takaisin päälle ja kierrokset alkaa heräämään kun kaasua painaa, sitten saattaa taas kytkeytyä tähän ihme vaihteeseen.
            Tää vaatii sen että kone on täysin lämminnyt, että ihme lisävaihe kytkeytyy päälle.
            Ei ole tehnyt koskaan ennen näin, ei talvella eikä viime kesänä.

            Tuo "lisävaihde" voisi olla turbiinilukko. Sen pitääkin kytkeytyä mutta ei kovin töksähtäen. Omassa sen juuri ja juuri tuntee.

            Lisätietoja voi kysellä, vastaan parhaani mukaan!

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Laatikon toiminnasta mainittakoon, että on aivan normaalia, että laatikko luistaa muutaman kilometrin ennen kuin turbiini lukittuu. Tämä lienee jonkinlainen laatikonöljyjen lämmitystoimenpide, joka korostuu kylmillä ilmoilla. Riippuen lämpötilasta, turbiini saattaa lukittua vasta useiden kilometrien ajon jälkeen. Ongelmia syntyy siinä vaiheessa, jos turbiini ei lukitu ollenkaan. Moni sekoittaa turbiinin lukittumisen yhdeksi vaihteeksi. Normaali kierrosluku ainakin kaseissa on 1850 rpm / 100 km/h. Yli 2000 kierrosta ja turbiini ei ole lukittunut.

              Comment

              • Rudenorth
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 2415
                • Iisalmi

                Originally posted by Ramzez View Post
                Voisitko laittaa linkkiä, mistä peilit ostit? Vai tulivatko ne ikinä perille? Itsekin nyt nettiä selalleena tulin siihen tulokseen, että normaalit peilinlasit sopivat EC:n tilalle.

                Ainoa kysymysmerkki on se, että minkälaiset peilit tuohon voi laittaa tilalle? Niitä tuntuu olevan monenlaisia. Vanhat peilit olivat nuo electrochromet lämmityksellä.

                Esim. Merteililtä saisi peilit suht sopivasti.

                Myös KL:stä kaiketi saisi peilit, tosin hintaa niille tulee todennäköisesti 75€/kpl, mikä on mielestäni aika tyyris. Tuo hinta oli e39:n peilistä, kun e38:lle ei löydy peilinlasia heidän nettisivuiltaan.
                Ihan ebay:stä ostin ja alle viikossa tulivat. Kävivät EC tilalle heittämällä. Muuten lasi aikalailla samankokoinen, päästä hieman kaarevampi.

                MB W204 C320 CDI
                Kawasaki Ninja ZX-7R

                Comment

                • VaihtoVirta
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 558
                  • Kuusamo

                  Originally posted by VaihtoVirta View Post
                  Nyt on uusi jakoketju + laahaimet asennettu, huomenna täytyy jatkaa kasausta.. Lyhyesti homma meni näin:
                  - Kampiakselin lukitus yläkuolokohtaan (vauhtipyörään lukitustapilla)
                  - Merkit vanos yksiköiden hammasrattaisiin, että tietää missä kohtaa oikea paikka
                  - Merkit vanhaan ketjuun/hammasrattaisiin (huolellisuutta!), laskin lenkkivälin merkkien väliltä ja tein piirustuksen varmuuden välttämiseksi
                  - Merkkien siirto vanhasta ketjusta uuteen, lenkkiväli laskien
                  - Laahaimet irti

                  (tässä vaiheessa vasen vanosyksikkö liikahti hieman vastapäivään)

                  - Vasemman vanosyksikön liikuttelu takaisin merkkiin jonka aiemmin tein, jonka jälkeen ketju merkkeihin (ei yltänyt kohdalleen ennen vasemman vanoksen liikuttamista)

                  (tässä vaiheessa oikea vanosyksikkö liikahti hieman myötäpäivään)

                  - Kiristävä laahain oikeaan kireyteen, jolloin oikea vanosyksikkö on jälleen merkissä
                  - Merkkien ja lenkkivälien tarkastus, kaikki merkit kohdallaan

                  Pientä sydämentykytystä aiheutti nuo nokkien/vanoksien epämääräiset liikkeet, mutta seuraavalla kerralla hieman viisaampana.. Voiko joku vielä vahvistaa, ettei tässä hommassa käynyt ed.olevan pohjalta mitään asennusvirhettä?
                  Taas kasailtu illalla pari tuntia ja pyörittelin konetta käsin ja nokat asettuu ykk:ssa ihan oikein. Mistä johtuu että tähän (ainakin jenkkifoorumeilla) kaikki pitää itsestäänselvyytenä, ettei homma onnistu ilman ajoitustyökaluja? Eihän tuosta voi mennä ajoitus pieleen/muuttua, jos ketjun saa takaisin samoille hampaille ja lenkkiväli pysyy samana. :think Kuitenkaan kovin moni ei tämän remontin yhteydessä ole vaihtanut muuta kuin ketjun ja laahaimet..
                  Last edited by VaihtoVirta; 04-05-2012, 08:47.

                  Comment

                  • Maikkeliiih
                    Newbiemmer
                    • Sep 2010
                    • 11
                    • Tampere

                    Korjaileekos kukaan Tampereella/Pirkanmaalla/Etelä-Suomessa noita abs-dsc pokseja, että sais noi kolme valoa mittaristosta sammumaan? Mieluusti vielä nopeasti, nimimerkillä leimaa jäljellä viikko

                    Comment

                    • Rahu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 6464
                      • Tuusula

                      Originally posted by Maikkeliiih View Post
                      Korjaileekos kukaan Tampereella/Pirkanmaalla/Etelä-Suomessa noita abs-dsc pokseja, että sais noi kolme valoa mittaristosta sammumaan? Mieluusti vielä nopeasti, nimimerkillä leimaa jäljellä viikko
                      Tule käymään täällä niin vaihdetaan sulle käytetty toimiva boksi edullisesti ja aikaa jää katsastukseen vielä viikko.
                      BMW Service
                      P.o4oo925441
                      [email protected]
                      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Olisi tarvetta tilata seiskaan repsikan puolelle takaylätukivarsi, eli se "bumerangi". Mutkia matkaan toi kuitenkin se, että Car Partsin sivuilla kyseisen osan lisätiedoissa lukee, ettei sovellu xenon valolliseen autoon, joka minun autoni siis on. Mitä nyt tuota tukivartta on seiskan alla tullut tiirailtua, niin sen kylkeenhän on kytketty sellainen tanko, joka ilmeisesti liittyy valojen automaattisäätöön, mutta millälailla tuo konsepti muuttaa tukivarren rakennetta? Nimittäin kun vuosi takaperin vaihdoin kuskin puolelle samaisen tukivarren, ainakin siinä tukivarressa oli tukivarren puolivälissä reikä. Eikös se valojen säätötanko pultata samaiseen reikään siellä repsikan puolella?
                        Originally posted by VaihtoVirta View Post
                        Kyllä se valojen korkeudensäätötanko oli ainakin omassani näin:



                        En ymmärrä miksi tukivarsi olisi erilainen valojen korkeudensäädöllä varustetuissa, kun tuon kiinnitys on kynkässä
                        Jatkoa tähän aiheeseen, eli oli pakko vielä käydä tarkistamassa tuon oman autoni tilanne ja kyllä siellä tosiaan menee joku tanko, minkä veikkaisin olevan xenonien säätöön liittyvä, kiinni takaylätukivarteen. Alla pari havainnollistavaa kuvaa, joskaan ei hyviä sellaisia.





                        Samalla huomasin, että myös edessä on vastaavanlainen tanko, joka menee kiinni repsikan puolella suoraan alatukivarteen. Molempien toinen pää on kytketty johonkin sähkömoottoriin. Tarkoittaako tämä, että auto tarvitsee repsikan puolelle jotkut omanlaisensa tukivarret, taakse takaylätukivarren ja eteen suoran alatukivarren? Ketuttaa aika huolella jos noiden takia ei voi ostaa sellaista tukivarsisettiä, joka tulisi halvemmaksi.

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8258
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          hmm.. mitäpä tekis. etupyörän laakeri vissiin kaput ja vaihtoehdot olis NoName tarvike 49,90€ ja SKF VKBA 3451 129,99€

                          vai onko muitakin vaihtoehtoja?

                          Edit, onhan niitä

                          QUINTON HAZELL 127,56€
                          MAPCO 115,67€
                          FAG 83,90€
                          VAICO 89,46€
                          NK 59,98€
                          OPTIMAL 57,38€
                          Last edited by peto2; 04-05-2012, 20:47.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • 2bar..ahhh
                            BTCF Honorary Member
                            • Nov 2004
                            • 3351
                            • haapavesi

                            Originally posted by Ramzez View Post
                            Jatkoa tähän aiheeseen, eli oli pakko vielä käydä tarkistamassa tuon oman autoni tilanne ja kyllä siellä tosiaan menee joku tanko, minkä veikkaisin olevan xenonien säätöön liittyvä, kiinni takaylätukivarteen. Alla pari havainnollistavaa kuvaa, joskaan ei hyviä sellaisia.





                            Samalla huomasin, että myös edessä on vastaavanlainen tanko, joka menee kiinni repsikan puolella suoraan alatukivarteen. Molempien toinen pää on kytketty johonkin sähkömoottoriin. Tarkoittaako tämä, että auto tarvitsee repsikan puolelle jotkut omanlaisensa tukivarret, taakse takaylätukivarren ja eteen suoran alatukivarren? Ketuttaa aika huolella jos noiden takia ei voi ostaa sellaista tukivarsisettiä, joka tulisi halvemmaksi.
                            eiköhän se tukivarresta löydy ku runko numerolla tilaa oiket siis kiinitys valojen tason säädolle... Itellä seiska niin ton tissa et olen joutunut muuttaan kiinitysta aavistuksen ettei valot sojota mihin sattuun... Ja kun sitä m6 mutteria aukaiset niin suosittelen varovaisuutta ettei se muvivarsi katkea...
                            Last edited by 2bar..ahhh; 04-05-2012, 18:10. Reason: mutterin koko m6
                            €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                              eiköhän se tukivarresta löydy ku runko numerolla tilaa oiket siis kiinitys valojen tason säädolle... Itellä seiska niin ton tissa et olen joutunut muuttaan kiinitysta aavistuksen ettei valot sojota mihin sattuun... Ja kun sitä m6 mutteria aukaiset niin suosittelen varovaisuutta ettei se muvivarsi katkea...
                              Nyt kun olen selvittänyt asiaa, niin ne varret tosiaan ovat xenonien automaattisäätöön liittyvät ja ilmeisesti prefacelift malleissa nuo tangot kiinnitettiin takaylätukivarteen ja edessä suoraan alatukivarteen. Uudemmissa malleissa kiinnitys on erilainen. Mielenkiintoisen tilanteesta tekee se, että esimerkiksi bmwfans antaa saman varaosanumeron kyseisille tukivarsille, vaikka etsisi osia auton vin-numerolla. Lisäksi esim. Schmiedmann myy eteen tuota säätötankoa, jossa näyttäisi olevan jonkinlainen kiinnitysrauta tukivartta varten:



                              Voisikohan tässä päästä helpolla ja ostaisi vain nuo "normaalit" tukivarret ja sitten tarvittaessa hommaisi uudet säätötangot? Takanakin niissä alkuperäisissä tukivarsissa on reikä siinä kohtaa, missä tuo taaempi tanko on kiinni, joten teoriassa niiden normaalien tukivarsien voisi kuvitella sopivan xenoneilla varustettuun autoon. :think
                              Last edited by Ramzez; 04-05-2012, 21:12.

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                Ei kukaan sattuisi tietämään, mistä saisin uudet sivupeilit seiskaan? Schmiedmann ja KL pyytävät aika kovia hintoja normaaleista peileistä (n. 90€/kpl), joten halvempaa myyntipaikkaa etsitään. Car Partsilta ei saa ja Ebaysta myös aika huonosti löytyy tavallisia peilejä. Yksi paikka löytyi, mutta on hieman epäselvää, että voisiko kyseiseen paikkaan maksaa tilisiirrolla, kun paypal-tunnuksia ei ole. Mielestäni kyseisten peilien pitäisi sopia, koska ainakin mitat täsmäävät. Tietysti jos nurkissasi pyörii purkuauto, josta voisit lasit myydä, niin ota yhteyttä.

                                EDIT: Taisikin käydä säkä, sillä aloin etsiä peilejä ihan Suomesta ja satuin selaamaan Fixuksen nettikauppaa, kun sieltä pistivät esille laajakulmaiset & lämmitettävät peilit seiskaan. Täytyy vielä viikon alussa soitella paikalliseen Fixus-liikkeeseen ja varmistaa peilien koko. Ainakin kuvan perusteella peili olisi oikea. Käsittääkseni sama peili menee kummallekin puolelle??
                                Last edited by Ramzez; 05-05-2012, 16:11.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎