Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    Originally posted by rocroc View Post
    Ongelma 728:in ilmeisesti pakoputken resonointi, eli käynnistäessä pakoputki kuin tärähtäisi jotenkin, pienillä kierroksilla ajaessa alkaa resonoimaan todella ärsyttävästi, kun kone kuumenee resonoi ajoittain myös tyhjäkäynnillä. Kaikki pöntöt+katit on ehyet. Isommilla kierroksilla, ei mitään onglelmia

    Korjaamolla tutkittiin putkistoa mutta mitään ilmiselvää vikaa ei ole löytynyt, kannakkeet vaihdettiin keskivaimentimeen ja takavaimentimiin, mutta ei vaikutusta, keskivaimennin on vaihdettu viime kesänä.

    Onko etuputket (katit ) yhdistetty alunperin mitenkään ennen keskivaimenninta?



    Tuon kuvan mukaan kannake olisi ollut, mutta ei pohjassa näkynyt mitään siihen viittavaa että ois koskaan ollutkaan tuollaista kannakerautaa.

    Entä onko takapönttöjä yhdistetty millään tuella toisiinsa keskipömpelin jälkeen.?

    Todella V..mäinen vika muuten hiljaisessa autossa
    Joskus oli sellanen ongelma, että katit osuvat toisiinsa, kun niiden välinen etäisyys ei ollut säädetty tehtaan arvoihin. Joku 5mm sinne pitäs saada väliin vängättyä liitoksia liikuttelemalla. Toisaalta voi olla myös katit rikki, tai pakoputken sisäputki irti, jolloin ei auta kuin vaihtaa tai korjata.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • rocroc
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 573
      • keminmaa

      Originally posted by Morkai View Post
      Joskus oli sellanen ongelma, että katit osuvat toisiinsa, kun niiden välinen etäisyys ei ollut säädetty tehtaan arvoihin. Joku 5mm sinne pitäs saada väliin vängättyä liitoksia liikuttelemalla. Toisaalta voi olla myös katit rikki, tai pakoputken sisäputki irti, jolloin ei auta kuin vaihtaa tai korjata.
      Ei ota katit kiinni toisiinsa, katit on myös ehjät, katsottiin samalla kun keskipönttö vaihdettiin, resonointi ei mielestäni tule putken sisältä, se ei siis rämise, kolise tms, pöntöissä ei ole kalut irti, ompahan vaan sellainen pirullinen ääni.

      Itse alan kallistua (taka)pakoputkiston tukemisen puolelle, tarkemmin vielä tutkiessani huomattiin että takaputkia toisiinsa päin tukemalla putki ei enää kopauttaessa resonoinnut, eli joku päivä kun tulee aikaa, pönttöjen välille laitetaan yhdysrauta ja ihmetellään sitten lisää.

      Mitäs muuten tarkoitat pakoputken sisäputkella?

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        Originally posted by rocroc View Post

        Mitäs muuten tarkoitat pakoputken sisäputkella?
        Näissä on kaksikerroksinen putki orginaalina.

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          Originally posted by rocroc View Post
          Mitäs muuten tarkoitat pakoputken sisäputkella?

          Omassa seiskassa ratkesi aikanaan yksi lämpösuojan kulma takapäästä, joka otti tietyissä tilanteissa kiinni pakoputkeen ja aiheutti ikävää resonointia. Tsekkaa siis huolella, ettei mikään ole löysällä, tai pahempaa, ota kiinni putkistoon.

          Onko myös varma, että autossa on alkuperäiset katit? Nimittän laiskat jampat eivät jaksa puhdistaa putkistoa vanhojen kattien kappaleista tai sitten ne on puhdistettu, mutta huolimattomasti ja sinne on jäänyt joku palanen putkistoon, joka nyt aiheuttaa resonointia.

          Comment

          • rocroc
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2003
            • 573
            • keminmaa

            Originally posted by Muurahainen View Post
            Näissä on kaksikerroksinen putki orginaalina.
            Ilmankos putki on ennen takapönttöjä sellainen "paksumpi", ehdottomasti tutkimisen arvoinen homma josko vika on tuossa, alkupää lienee normaalia yksi kerrosputkea? Katit on orkkikset vielä.

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Jos en väärin muista, niin jo pakosarjoilta tulevat putket kateille ovat kaksikerrosputkea. Nimimerkillä ne halkaissut, kun katit vaihdoin.

              Comment

              • rocroc
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 573
                • keminmaa

                Originally posted by Ramzez View Post
                Jos en väärin muista, niin jo pakosarjoilta tulevat putket kateille ovat kaksikerrosputkea. Nimimerkillä ne halkaissut, kun katit vaihdoin.
                Kiitoksia tiedoista, ja nähtävästi myös ainakin 8 koneisten pakosarjat on 2 kerroksisia, miten lienee tuon kutosen

                Comment

                • Masi33
                  Newbiemmer
                  • Dec 2011
                  • 13
                  • Riihimäki

                  Tankinvaihtoremppa edennyt siihen pisteeseen, että pitäis saada kardaani irti perästä. Tuon ohjeen mukaan etenin:



                  Mutterit aukes takaa hyvin, pultit on tiukasti paikallaan. Keskikannatin on irti, mutta kardaani ei lähde vetämällä irti. Mitenkäs se käytännössä pitäisi tehdä? Kolkutella pultit ensin läpi, vai naputella sieltä pultinpäiden puolelta? Siis loppuiko usko ja voima, vai onko joku oikeaoppinen tapa tehdä se?

                  Tuon ohjeen seitsemäs kuva on siis kyseessä:

                  Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16344
                    • Leppävirta

                    E38 kokemukset hieman vähäiset. Ajokokemukset sisältää lyhyet testiajot 730 manuaali ja 750iAL. Mietin että oisko 740 manuaali fiksu paketti? Automaattia en vieroksu mutta jostain syystä jokin takaraivossa hankaa vastaan noita alkupään automaatteja vastaan. Steppi laatikolla kun pudjetti sitten pitäisi olla korkeampi. Ja sellaisen kyllä mielellään ottaisin ihan vaan E39m kokemuksen perusteella. Vai kannattaako jännittää jos sekin vanhempi automaatti vaan toimii kuten pitääkin?

                    Edit: toivon siis kokemuksia mieluusti sellaisilta joilla kokemusta molemmista eli automaatti vs manuaali
                    Last edited by Haju69; 13-05-2012, 14:38.
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • JiPe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2010
                      • 2548
                      • Kuopio

                      Originally posted by Haju69 View Post
                      E38 kokemukset hieman vähäiset. Ajokokemukset sisältää lyhyet testiajot 730 manuaali ja 750iAL. Mietin että oisko 740 manuaali fiksu paketti? Automaattia en vieroksu mutta jostain syystä jokin takaraivossa hankaa vastaan noita alkupään automaatteja vastaan. Steppi laatikolla kun pudjetti sitten pitäisi olla korkeampi. Ja sellaisen kyllä mielellään ottaisin ihan vaan E39m kokemuksen perusteella. Vai kannattaako jännittää jos sekin vanhempi automaatti vaan toimii kuten pitääkin?

                      Edit: toivon siis kokemuksia mieluusti sellaisilta joilla kokemusta molemmista eli automaatti vs manuaali
                      Mulla manuaali on ja alkuun se loisto valinnalta tuntuikin. Nyt auto ollu n. 1½ vuotta omistuksessa ja takaraivossa alkanu olemaan ajatus, että olisi pitänyt automaatti ostaa. Ei tossa manuaalissa siis mitään vikaa ole, mutta kyllä tämän tyyppiseen autoon automaatti paremmin sopii. Itselläkin tosin oli ostovaiheessa kova hinku hämmentää itse soppaa ja lisäksi se tieto/päähän pinttymä etteivät nuo automaatit ole niitä kestävimpiä 200-300tkm jälkeen.
                      MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                      MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                      MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                      Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14353
                        • Oulu

                        Eiköhän tuo laatikon rikkoutuminen ole aika arpapeliä jo E38 ikäluokan autossa. Voi hajota milloin vain. Alkupään 740i:ssähän on sama laatikko mikä löytyy E34/E32 540i/740i perästä, eli 5HP30. Yleisin murhe lienee venttiilikoneistoviat, jonka kunnostus ei maltaita maksa.

                        Itse en ainakaan uskaltas lähtä väittämään, että 5HP24 olisi jotenkin luotettavampi kuin 5HP30.
                        Last edited by zener; 13-05-2012, 20:08.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8258
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          Originally posted by JiPe View Post
                          Mulla manuaali on ja alkuun se loisto valinnalta tuntuikin. Nyt auto ollu n. 1½ vuotta omistuksessa ja takaraivossa alkanu olemaan ajatus, että olisi pitänyt automaatti ostaa. Ei tossa manuaalissa siis mitään vikaa ole, mutta kyllä tämän tyyppiseen autoon automaatti paremmin sopii. Itselläkin tosin oli ostovaiheessa kova hinku hämmentää itse soppaa ja lisäksi se tieto/päähän pinttymä etteivät nuo automaatit ole niitä kestävimpiä 200-300tkm jälkeen.
                          yhtälailla ne manuaalit alkaa porsimaan noilla kilometreillä.. manuaalilaatikko ei vaan useimmiten kuole kertalaakista joka taas on yleisempi automaatin hajoamistapa.. itellä ollut kaikki automaatit 160-376tkm ajettuja eikä yksikään ole hajonnut mutta siinä yhdessä manuaalissa joka joukkoon on eksynyt oli 2-vaihteen synkrot loppu jo ~245tkm kohdalla.

                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • Vesku1
                            Photographer
                            • Jun 2005
                            • 1401
                            • Haukipudas

                            Mistä style 37 parallel-vanteet?
                            Kenelläkään jäänyt yli?

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              Jos turvallisia kilometrejä haluaa omalta automaatilta, niin parasta on ajaa auto nosturille, käydä huolellisesti kaikki liitokset ja letkut läpi, jottei mikään vuoda ja huuhtelemalla vaihtaa öljyt laatikkoon. Tällöin 90% varmuudella se laatikko jatkaa toimintaansa vielä useamman vuoden. Tietysti auton historia voi ulosmitata laatikon hyvän huolenpidon, mutta harvemmin nämä isot seiskat ovat sellaisten kuljettajien suosiossa, jotka repivät autoa päivästä toiseen.

                              Jos se laatikko päättää sitten kaikesta huolimatta porsia, niin käsittääkseni laatikon saa korjattua ihan Suomessa ja suhteellisen huokealla hinnalla. Eipä sen jälkeen tarvitse miettiä pitkään aikaan, että ainakaan laatikko antaisi periksi.

                              Comment

                              • Powr
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2008
                                • 1589
                                • Kankaanpää

                                Suuret kiitokset kaikille jotka auttoivat paikallistamaan seiskan vian!

                                Vika tosiaankin oli tukkeutuneissa kateissa. Nytte menee hommaukseen katti luultavammin WTF-Tuningilta.
                                "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎