Ketjuremppa vihdoin valmis! Aikaa kului kaikkineensa vähän alle 30tuntia näin ensikertalaiselta. Kokonaiskustannus ~420euroa sis.laahaimet, jakoketju, tiivisteet, tulpat, vent.kopan tiivisteet, vesiletkuja, öljyt, nesteet jne. Varaosat tuli pielmeieriltä. Öljypumpun ketjun tiukkasin ohjearvoihin, oli tosi löysällä! Yllättävän nätti homma tehdä, kunhan ei rupea hätäilemään, vaan tekee ajan kanssa.
ps. Ja se kunkkupultin venyttäminen 100nm+60ast+60ast+30ast oli tiukka paikka! Nimim. pari hajonnutta 1/2" väännintä.
pps. Löytys pari electrochrom -peiliä (siniset,laajakulma), toisesta on lähtenyt aineet leviämään, toinen ehjä. Jos jollain tarvetta jommallekummalle/molemmille niin priva tai nollaneljänolla-5456112 / Tero
edit: Ja mittarissa tosiaan 320tkm. Keskilaahaimesta oli irronnut ~3cm siivu molemmista päistä, mutta muuten laahain oli ehjä.
Halvalla oot kyllä osat saanu
Vaihdoitko kiristintä ollenkaan?
Kyselenpä ihan perus juttuja, ei vaan ole mulla jäänyt asioita päähän niin kyselenpä siis kertauksen vuoksi.
Tuo M60B44 taisi tulla jo 1996 mutta milloin tuli sitten faceliftaus? Näyttäisi olevan vähän mitä sattuu myynnissä, tai sitten vain faceliftattu jälkeen päin.
Entä missä vaiheessa auton johtoihin tuli päivitys, juurikin tuon tekniikan päivityksen myötä vai vasta kun tuli facelifti?
Se tärkein ero taitaakin olla steppilaatikko, joka ilmeisesti taitaa olla kestävempi kuin M60B40 jatkona oleva (ei muistu mieleen mikä loota)?
Laatikko on M60B40:ssä sama 5HP30, joka jäi 750:seen steppiohjauksen kaveriks. 740:seen laitettiin vähemmän vääntöä kestävä malli 5HP24, jossa ei juuri ole noita alkupään 5HP30 pikkuvikoja, mutta ei toisaalta taas samaa mekaanista kestävyyttä.
Onko järkevämpää kattella noita facelifti keulasia vai voiko rauhallisesti ostaa steppilaatikollisen -96? Onko noissa muuta eroa kuin ulkonäkö?
kovasti tuollainen kiinnostaisi hakea ulkomailta niin tietäis sitten ostaa kerrasta sellanen peli että tulisi mahdollisesti toimimaankin pidempään kuin pari kuukautta.
Tietenkin on huonoja yksilöitä mutta että lähtökohdat olis ees paremmat.
Onko järkevämpää kattella noita facelifti keulasia vai voiko rauhallisesti ostaa steppilaatikollisen -96? Onko noissa muuta eroa kuin ulkonäkö?
kovasti tuollainen kiinnostaisi hakea ulkomailta niin tietäis sitten ostaa kerrasta sellanen peli että tulisi mahdollisesti toimimaankin pidempään kuin pari kuukautta.
Tietenkin on huonoja yksilöitä mutta että lähtökohdat olis ees paremmat.
enemmän siinä uudemmassa on (kalliita) hajoavia osia kuten ne vanokset mutta sitten toisaalta vääntää paremmin alhaalta ja kulutuskin hiukan pienempi..
mitä mä muistelisin nii kehuit vielä viime syksynä ettei oo e38 sun juttu
enemmän siinä uudemmassa on (kalliita) hajoavia osia kuten ne vanokset mutta sitten toisaalta vääntää paremmin alhaalta ja kulutuskin hiukan pienempi..
mitä mä muistelisin nii kehuit vielä viime syksynä ettei oo e38 sun juttu
Nii juu ne vanokset jäi huomioimatta.
Eli siis ne vanokset on vasta -99 eteenpäin?
Ei nää oikein olekaan mutta kun olis tossa muutama halpa tarjokas tiedossa ja kai tollasella ajelee sen aikaa että saa verotettua. Sit myyntiin.
Vaikeita nää isot on myydä niin hakee sitten sellasen että kestäis omassa ajossa hajoamatta ja tietenkin seuraavallakin mahdollisimman pitkäikäinen.
Noissa tarjokkaissa olis muuten samanlaiset vanteet kuin sinulle myin. Tosin niissä 18" oem bmw vanteet.
Nii juu ne vanokset jäi huomioimatta.
Eli siis ne vanokset on vasta -99 eteenpäin?
Ei nää oikein olekaan mutta kun olis tossa muutama halpa tarjokas tiedossa ja kai tollasella ajelee sen aikaa että saa verotettua. Sit myyntiin.
Vaikeita nää isot on myydä niin hakee sitten sellasen että kestäis omassa ajossa hajoamatta ja tietenkin seuraavallakin mahdollisimman pitkäikäinen.
Noissa tarjokkaissa olis muuten samanlaiset vanteet kuin sinulle myin. Tosin niissä 18" oem bmw vanteet.
juu -99 malliin tuli.. 96-99 oli jo se kaarilaahain mutta en tiedä onko se hajoavaa mallia alusta asti vai vasta 99 alkaen.
vanteet on kyllä täyttä pornoa.. aina jää niitä vahtaamaan kun on vaan niin hienot
Eriasia jääkö halvaksi yleensä hinnat alkaen e38:t ovat siinä kunnossa ettei huoltoja ole tehty, alusta raveltaa jne.
Ei tietenkään paskaa kannata ostaa.
Onneks voin delegoida enon tutkimaan autoja niin ei tartte kuin ite mennä paikalle rahat kourassa ja lyödä nimi lappuun.
Mietityttää että kuinka paljon tollaseen tulee veroja tän uuden käytännön mukaan. :think
E: Mikä on sen laahaimen vaihtoväli/milloin se laahain on yleensä ollut vaihtokunnossa?
Entäpä paljonko laahainmen vaihto kustantaa? Entä mitä maksaa pelkkä laahain+muut samalla vaihtoa kaipaavat hilppeet?
Itse on tullut omistettua jokaista kolmea eri e38:ia ja kaikki siis 740iA. M60 on aika perusvarma motti, koska jakopää on tuplaketjulla, kone on suhteellisen yksinkertainen, jäähdytysjärjestelmä on kestävämpi johtuen matalammasta käyntilämpötilasta ja vähemmän antureita = vähemmän korjattavaa.
Sen perässä oleva laatikko taas ei ole niin pomminvarma, mutta toisaalta minkään seiskan laatikko ei ole epäluotettava, jos auto on ollut hyvällä pidolla ja laatikossa on ollut aina riittävästi öljyä. Voin väittää, että suurin osa laatikkorikoista johtuu liian vähäisestä öljytasosta, koska öljyjä ei vaihdeta, niitä ei myöskään tutkita, ennen kuin on liian myöhäistä.
Välimallin M62 on mielestäni aika hyvä kompromissi, koska se on lievästi TU-konetta yksinkertaisempi ja täten luotettavampi, mutta on myös M60 konetta taloudellisempi. Ei ole rallattavia vanoksia ja syystä taikka toisesta, perus M62:n jakopää kestää hieman TU-konetta paremmin. Siitä huolimatta aikanaan senkin jakopää pitää huoltaa, kun mittarissa on tarpeeksi kilometrejä. Lisäksi muutamia lompakkoa säästäviä ominaisuuksia koneessa on, kuten vain kaksi lambda-anturia, ei neljää kuten TU-koneessa, yms. Laatikko on jo tässä koneessa mallia steptronic, joka on edeltäjäänsä luotettavampi.
M62TU-kone on sitten se kaikista uusin ja taloudellisin e38:n moottori, mutta kärsii myös lievistä vioista, kuten aiemmin todettu, vanoksien rallatuksesta ja jakopään joutuu hieman aikaisemmin aukaisemaan tiettyjen yksilöiden kohdalla. Toisaalta itse olin melko tyytyväinen myös TU-koneeseen ja onhan siinä hieman enemmän vääntöä perus M62-koneeseen verrattuna. Lisäksi TU-koneen perässä on myös lievästi päivitetty steppilaatikko, jonka pitäisi olla aika pomminvarma, kunhan muistaa käyttää oikeita rengaskokoja. -9/98 jälkeen valmistetut laatikot ovat erittäin tarkkoja oikeasta rengaskoosta.
Faceliftaus tuli muistaakseni -9/98 ja se toi kaikenlaisia pieniä päivityksiä mm. keulan ilmeeseen ja sisusta sai samalla pientä päivitystä. Mitään merkittäviä uudistuksia ei kuitenkaan tullut, tai ainakaan sellaisia, mitä ei pystyisi prefaceliftiin tekemään, mutta onhan se facelift uudempaa tekniikkaa ja tiettyjen asioiden kanssa puljaaminen on faceliftissa helpompaa, esim. navin päivittäminen on helpompaa, kuin prefaceliftissa (varauksella). Joitakin varusteita sai vain ja ainoastaan facelift malleihin, kuten M-paketin, mutta tiettyjä yksittäisiä komponentteja voi löytää prefaceliftistä kuten M-sport ratin.
Hintapolitiikkaa tutkiessa, täytyy kuitenkin huomioida, että hyvästä faceliftistä voi joutua helposti pulittamaan toistakymmentätuhatta, kun hyvän prefaceliftin voi saada selvästi alle kympillä. Tämä vaikuttaa myös veroihin, mikäli auton tuo maahan. Hintaero ei kuitenkaan ole aivan mieletön, joten muutaman tonnin lisäsijoituksella voi saada sen arvosta paremman facelift e38:n. Myytäväksi toisin kuitenkin ehkä prefaceliftin, jos faceliftejä ei ole edukkaasti tarjolla, koska itse kokemuksesta voin sanoa, että se tuleva ostaja tulee vertaamaan autoasi vanhempiin yksilöihin, koska aika harva oikeastaan tunnistaa faceliftin ja prefaceliftin eroja, tai niitä on ainakin hankala perustella ostajalle.
Henk koht etsisin mahdollisimman hyvän alkupään E38:n, mutta kyllähän sen ymmärtää jos faceliftin haluaa esim. lisävarusteiden takia. Noi uudemmat vaan tuntuu jostain ihme syystä olevan herkemmin ruosteisia ja huonokorisia. Varsinkin kun viime vuonna kateltiin urakalla vähän ajettuja diesel-faceliftejä niin olivatpa aika karkeita suurinosa ~10ke-hintaluokassa.
Ruostetta joo tuppaa olee, en tiiä mistä johtuu mutta kyl mä ite taas mieluummi kattosin faceliftei. Vanhat on jotenki kolkon tuntusia, eniten omaan silmään/kyynärpäähä häirittee käsituen pehmusteen puuttuminen ovipahveissa, näyttää ja tuntuu iha urpolta
Comment