Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juho-85
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 753
    • Pirkkala

    Originally posted by VaihtoVirta View Post
    Ketjuremppa vihdoin valmis! Aikaa kului kaikkineensa vähän alle 30tuntia näin ensikertalaiselta. Kokonaiskustannus ~420euroa sis.laahaimet, jakoketju, tiivisteet, tulpat, vent.kopan tiivisteet, vesiletkuja, öljyt, nesteet jne. Varaosat tuli pielmeieriltä. Öljypumpun ketjun tiukkasin ohjearvoihin, oli tosi löysällä! Yllättävän nätti homma tehdä, kunhan ei rupea hätäilemään, vaan tekee ajan kanssa.

    ps. Ja se kunkkupultin venyttäminen 100nm+60ast+60ast+30ast oli tiukka paikka! Nimim. pari hajonnutta 1/2" väännintä.

    pps. Löytys pari electrochrom -peiliä (siniset,laajakulma), toisesta on lähtenyt aineet leviämään, toinen ehjä. Jos jollain tarvetta jommallekummalle/molemmille niin priva tai nollaneljänolla-5456112 / Tero

    edit: Ja mittarissa tosiaan 320tkm. Keskilaahaimesta oli irronnut ~3cm siivu molemmista päistä, mutta muuten laahain oli ehjä.
    Halvalla oot kyllä osat saanu
    Vaihdoitko kiristintä ollenkaan?
    F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
    Tilattu i4 M50

    Exät:
    e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      Originally posted by |foder| View Post
      Kyselenpä ihan perus juttuja, ei vaan ole mulla jäänyt asioita päähän niin kyselenpä siis kertauksen vuoksi.
      Tuo M60B44 taisi tulla jo 1996 mutta milloin tuli sitten faceliftaus? Näyttäisi olevan vähän mitä sattuu myynnissä, tai sitten vain faceliftattu jälkeen päin.
      Entä missä vaiheessa auton johtoihin tuli päivitys, juurikin tuon tekniikan päivityksen myötä vai vasta kun tuli facelifti?
      Se tärkein ero taitaakin olla steppilaatikko, joka ilmeisesti taitaa olla kestävempi kuin M60B40 jatkona oleva (ei muistu mieleen mikä loota)?
      Laatikko on M60B40:ssä sama 5HP30, joka jäi 750:seen steppiohjauksen kaveriks. 740:seen laitettiin vähemmän vääntöä kestävä malli 5HP24, jossa ei juuri ole noita alkupään 5HP30 pikkuvikoja, mutta ei toisaalta taas samaa mekaanista kestävyyttä.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • ttw
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1016
        • Vantaa

        Saikos tosta kolmekasista etupään "räjäytettyä" sillai että voi vetää moottorin ja laatikon yhtenä palana pihalle?

        Tuli vaan näin jälkikäteen mieleen...
        728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
        Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
        MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

        Comment

        • |foder|
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 7087
          • Forssa

          Kiitos vastanneille!

          Onko järkevämpää kattella noita facelifti keulasia vai voiko rauhallisesti ostaa steppilaatikollisen -96? Onko noissa muuta eroa kuin ulkonäkö?
          kovasti tuollainen kiinnostaisi hakea ulkomailta niin tietäis sitten ostaa kerrasta sellanen peli että tulisi mahdollisesti toimimaankin pidempään kuin pari kuukautta.
          Tietenkin on huonoja yksilöitä mutta että lähtökohdat olis ees paremmat.
          Nyt:
          E82 135i -11

          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            Originally posted by |foder| View Post
            Kiitos vastanneille!

            Onko järkevämpää kattella noita facelifti keulasia vai voiko rauhallisesti ostaa steppilaatikollisen -96? Onko noissa muuta eroa kuin ulkonäkö?
            kovasti tuollainen kiinnostaisi hakea ulkomailta niin tietäis sitten ostaa kerrasta sellanen peli että tulisi mahdollisesti toimimaankin pidempään kuin pari kuukautta.
            Tietenkin on huonoja yksilöitä mutta että lähtökohdat olis ees paremmat.
            enemmän siinä uudemmassa on (kalliita) hajoavia osia kuten ne vanokset mutta sitten toisaalta vääntää paremmin alhaalta ja kulutuskin hiukan pienempi..

            mitä mä muistelisin nii kehuit vielä viime syksynä ettei oo e38 sun juttu
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • |foder|
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 7087
              • Forssa

              Originally posted by peto2 View Post
              enemmän siinä uudemmassa on (kalliita) hajoavia osia kuten ne vanokset mutta sitten toisaalta vääntää paremmin alhaalta ja kulutuskin hiukan pienempi..

              mitä mä muistelisin nii kehuit vielä viime syksynä ettei oo e38 sun juttu
              Nii juu ne vanokset jäi huomioimatta.
              Eli siis ne vanokset on vasta -99 eteenpäin?

              Ei nää oikein olekaan mutta kun olis tossa muutama halpa tarjokas tiedossa ja kai tollasella ajelee sen aikaa että saa verotettua. Sit myyntiin.
              Vaikeita nää isot on myydä niin hakee sitten sellasen että kestäis omassa ajossa hajoamatta ja tietenkin seuraavallakin mahdollisimman pitkäikäinen.

              Noissa tarjokkaissa olis muuten samanlaiset vanteet kuin sinulle myin. Tosin niissä 18" oem bmw vanteet.
              Last edited by |foder|; 06-05-2012, 20:23.
              Nyt:
              E82 135i -11

              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8262
                • Järvikylä (Nakkila)

                Originally posted by |foder| View Post
                Nii juu ne vanokset jäi huomioimatta.
                Eli siis ne vanokset on vasta -99 eteenpäin?

                Ei nää oikein olekaan mutta kun olis tossa muutama halpa tarjokas tiedossa ja kai tollasella ajelee sen aikaa että saa verotettua. Sit myyntiin.
                Vaikeita nää isot on myydä niin hakee sitten sellasen että kestäis omassa ajossa hajoamatta ja tietenkin seuraavallakin mahdollisimman pitkäikäinen.

                Noissa tarjokkaissa olis muuten samanlaiset vanteet kuin sinulle myin. Tosin niissä 18" oem bmw vanteet.
                juu -99 malliin tuli.. 96-99 oli jo se kaarilaahain mutta en tiedä onko se hajoavaa mallia alusta asti vai vasta 99 alkaen.

                vanteet on kyllä täyttä pornoa.. aina jää niitä vahtaamaan kun on vaan niin hienot
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Rudenorth
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 2415
                  • Iisalmi

                  Originally posted by |foder| View Post
                  olis tossa muutama halpa tarjokas tiedossa ja kai tollasella ajelee sen aikaa että saa verotettua
                  Eriasia jääkö halvaksi yleensä hinnat alkaen e38:t ovat siinä kunnossa ettei huoltoja ole tehty, alusta raveltaa jne.
                  MB W204 C320 CDI
                  Kawasaki Ninja ZX-7R

                  Comment

                  • |foder|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 7087
                    • Forssa

                    Originally posted by peto2 View Post
                    juu -99 malliin tuli.. 96-99 oli jo se kaarilaahain mutta en tiedä onko se hajoavaa mallia alusta asti vai vasta 99 alkaen.

                    vanteet on kyllä täyttä pornoa.. aina jää niitä vahtaamaan kun on vaan niin hienot
                    Ei auta kun vaihtaa laahain.

                    Ne vanteet on kyl sellaset että tekis mieli ostaa ne takas sulta.

                    Originally posted by Rudenorth View Post
                    Eriasia jääkö halvaksi yleensä hinnat alkaen e38:t ovat siinä kunnossa ettei huoltoja ole tehty, alusta raveltaa jne.
                    Ei tietenkään paskaa kannata ostaa.
                    Onneks voin delegoida enon tutkimaan autoja niin ei tartte kuin ite mennä paikalle rahat kourassa ja lyödä nimi lappuun.
                    Mietityttää että kuinka paljon tollaseen tulee veroja tän uuden käytännön mukaan. :think

                    E: Mikä on sen laahaimen vaihtoväli/milloin se laahain on yleensä ollut vaihtokunnossa?
                    Entäpä paljonko laahainmen vaihto kustantaa? Entä mitä maksaa pelkkä laahain+muut samalla vaihtoa kaipaavat hilppeet?
                    Last edited by |foder|; 06-05-2012, 20:58.
                    Nyt:
                    E82 135i -11

                    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                    Comment

                    • VaihtoVirta
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 558
                      • Kuusamo

                      Originally posted by juho-85 View Post
                      Halvalla oot kyllä osat saanu
                      Vaihdoitko kiristintä ollenkaan?
                      Kiristimen olin uusinut ~30tkm sitten

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Itse on tullut omistettua jokaista kolmea eri e38:ia ja kaikki siis 740iA. M60 on aika perusvarma motti, koska jakopää on tuplaketjulla, kone on suhteellisen yksinkertainen, jäähdytysjärjestelmä on kestävämpi johtuen matalammasta käyntilämpötilasta ja vähemmän antureita = vähemmän korjattavaa.

                        Sen perässä oleva laatikko taas ei ole niin pomminvarma, mutta toisaalta minkään seiskan laatikko ei ole epäluotettava, jos auto on ollut hyvällä pidolla ja laatikossa on ollut aina riittävästi öljyä. Voin väittää, että suurin osa laatikkorikoista johtuu liian vähäisestä öljytasosta, koska öljyjä ei vaihdeta, niitä ei myöskään tutkita, ennen kuin on liian myöhäistä.

                        Välimallin M62 on mielestäni aika hyvä kompromissi, koska se on lievästi TU-konetta yksinkertaisempi ja täten luotettavampi, mutta on myös M60 konetta taloudellisempi. Ei ole rallattavia vanoksia ja syystä taikka toisesta, perus M62:n jakopää kestää hieman TU-konetta paremmin. Siitä huolimatta aikanaan senkin jakopää pitää huoltaa, kun mittarissa on tarpeeksi kilometrejä. Lisäksi muutamia lompakkoa säästäviä ominaisuuksia koneessa on, kuten vain kaksi lambda-anturia, ei neljää kuten TU-koneessa, yms. Laatikko on jo tässä koneessa mallia steptronic, joka on edeltäjäänsä luotettavampi.

                        M62TU-kone on sitten se kaikista uusin ja taloudellisin e38:n moottori, mutta kärsii myös lievistä vioista, kuten aiemmin todettu, vanoksien rallatuksesta ja jakopään joutuu hieman aikaisemmin aukaisemaan tiettyjen yksilöiden kohdalla. Toisaalta itse olin melko tyytyväinen myös TU-koneeseen ja onhan siinä hieman enemmän vääntöä perus M62-koneeseen verrattuna. Lisäksi TU-koneen perässä on myös lievästi päivitetty steppilaatikko, jonka pitäisi olla aika pomminvarma, kunhan muistaa käyttää oikeita rengaskokoja. -9/98 jälkeen valmistetut laatikot ovat erittäin tarkkoja oikeasta rengaskoosta.

                        Faceliftaus tuli muistaakseni -9/98 ja se toi kaikenlaisia pieniä päivityksiä mm. keulan ilmeeseen ja sisusta sai samalla pientä päivitystä. Mitään merkittäviä uudistuksia ei kuitenkaan tullut, tai ainakaan sellaisia, mitä ei pystyisi prefaceliftiin tekemään, mutta onhan se facelift uudempaa tekniikkaa ja tiettyjen asioiden kanssa puljaaminen on faceliftissa helpompaa, esim. navin päivittäminen on helpompaa, kuin prefaceliftissa (varauksella). Joitakin varusteita sai vain ja ainoastaan facelift malleihin, kuten M-paketin, mutta tiettyjä yksittäisiä komponentteja voi löytää prefaceliftistä kuten M-sport ratin.

                        Hintapolitiikkaa tutkiessa, täytyy kuitenkin huomioida, että hyvästä faceliftistä voi joutua helposti pulittamaan toistakymmentätuhatta, kun hyvän prefaceliftin voi saada selvästi alle kympillä. Tämä vaikuttaa myös veroihin, mikäli auton tuo maahan. Hintaero ei kuitenkaan ole aivan mieletön, joten muutaman tonnin lisäsijoituksella voi saada sen arvosta paremman facelift e38:n. Myytäväksi toisin kuitenkin ehkä prefaceliftin, jos faceliftejä ei ole edukkaasti tarjolla, koska itse kokemuksesta voin sanoa, että se tuleva ostaja tulee vertaamaan autoasi vanhempiin yksilöihin, koska aika harva oikeastaan tunnistaa faceliftin ja prefaceliftin eroja, tai niitä on ainakin hankala perustella ostajalle.

                        Comment

                        • |foder|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 7087
                          • Forssa

                          Jumalauta siinäpä tyhjentävä vastaus!

                          Tuollaisia tekstejä täytyisi laittaa FAQiin tai jotenkin muuten koota yhteen!
                          Nyt:
                          E82 135i -11

                          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3197
                            • Saarijärvi

                            Henk koht etsisin mahdollisimman hyvän alkupään E38:n, mutta kyllähän sen ymmärtää jos faceliftin haluaa esim. lisävarusteiden takia. Noi uudemmat vaan tuntuu jostain ihme syystä olevan herkemmin ruosteisia ja huonokorisia. Varsinkin kun viime vuonna kateltiin urakalla vähän ajettuja diesel-faceliftejä niin olivatpa aika karkeita suurinosa ~10ke-hintaluokassa.
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              Ruostetta joo tuppaa olee, en tiiä mistä johtuu mutta kyl mä ite taas mieluummi kattosin faceliftei. Vanhat on jotenki kolkon tuntusia, eniten omaan silmään/kyynärpäähä häirittee käsituen pehmusteen puuttuminen ovipahveissa, näyttää ja tuntuu iha urpolta
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • kaol
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 5007
                                • Ilmajoki

                                Originally posted by ttw View Post
                                Saikos tosta kolmekasista etupään "räjäytettyä" sillai että voi vetää moottorin ja laatikon yhtenä palana pihalle?

                                Tuli vaan näin jälkikäteen mieleen...
                                Kyllä saa ja jopa kohtuullisen nopeastikin. Ainoan "ongelman" muodostaa ilmastoinnin kenno ja kylmäaineet...
                                Kokeilemalla se selviää...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎