Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Minä taas laitoin tuon samalla kun koelaudan päällinen oli irti.
    Ei paha senkään purku ole.
    Puhaltimen kanssa ihmeteltäessä sen joutui kuitenkin purkamaan.
    Last edited by Muurahainen; 28-05-2012, 20:29.

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16344
      • Leppävirta

      Originally posted by JiPe View Post
      Ite teippailin uuden soittimen johdot ja ujuttelin ne radio aukosta niin pitkälle kuin sai (eli liittimet jäi ihan siihen suulle että juuri ja juuri mahtui ne kiinni laittamaan) -> näin sain uuden soittimen sinne mahtumaan ilman muiden osien irroittelua.
      On kyllä täysin mahdotonta tuon soittimen kanssa. Soittimessa kiinni kaikenmaailman lisälaitteille tulevia johtoja joita ei saa poiskaan otettua. Lisäksi sitten se normi töpseli mistä kajari ja virtapiuhat menee.
      Noita lisälaitteiden piuhoja kun on molemmin puolin soitinta siellä takana eli sekä vasemmasta reunasta lähtee hirmu nippu RCA lähtöjä ja sitten oikealta puolen muiden lisälaitteiden piuhoja normitöpselin jäädessä keskelle soitinta. On pakko päästä kaivamaan piuhoja jotain muuta kautta. Varsinkin E34 oli tilaa todella huonosti ja vittumainen asentaa. Tuossa E38:ssa näytti tilaa olevan johdoille selkeästi paremmin mutta jostain silti on otettava johtoja vastaan ja ohjailtava niitä.

      Tai sitten pitäisi vaihtaa jälleen soitin.
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16344
        • Leppävirta

        Originally posted by Muurahainen View Post
        Minä taas laitoin tuon samalla kun koelaudan päällinen oli irti.
        Ei paha senkään purku ole. Puhaltimen kanssa sen joutui kuitenkin purkamaan.
        Minä en oikein ymmärrä tässä jutun juurta.. :think Koelaudan päällinen? Puhaltimen kanssa?
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • Ketku-
          Newbiemmer
          • Feb 2012
          • 22
          • Lahti

          Nyt on pakko kysyä teiltä! Alan vaipua epätoivoon vaan jotenkin näitten Vanteiden/Renkaitten kanssa, että mikä olisi hieno sopivalla madalluksella ja rengasleveydellä/korkeudella. :think Minkälaista madallusta ihmiset on ylipäätänsä käyttänyt tällä vannekoolla? Spacerit olisi tarkoitus laittaa jokatapauksessa.

          Auto: BMW E38 740i -95 (Vakio alusta toistaiseksi)

          Etusetti: Keskin KT4 Black 8,5x18 ET35 - 245/40/18
          Takasetti: Keskin KT4 Black 9,5x18 ET35 - 265/35/18

          Jos vaan mahdollista, niin kertokaa mulle. Ennenkuin nämä ovat Roskapöntössä..
          E70 X5 LCI 40d xDrive M-Sport -11

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16344
            • Leppävirta

            Originally posted by Ketku- View Post
            Nyt on pakko kysyä teiltä! Alan vaipua epätoivoon vaan jotenkin näitten Vanteiden/Renkaitten kanssa, että mikä olisi hieno sopivalla madalluksella ja rengasleveydellä/korkeudella. :think Minkälaista madallusta ihmiset on ylipäätänsä käyttänyt tällä vannekoolla? Spacerit olisi tarkoitus laittaa jokatapauksessa.

            Auto: BMW E38 740i -95 (Vakio alusta toistaiseksi)

            Etusetti: Keskin KT4 Black 8,5x18 ET35 - 245/40/18
            Takasetti: Keskin KT4 Black 9,5x18 ET35 - 265/35/18

            Jos vaan mahdollista, niin kertokaa mulle. Ennenkuin nämä ovat Roskapöntössä..
            Meinaa olla alikokoista rengasta. Ennemminkin E39 sopivat renkaat.

            Ennemminkin 235/50/18 ja 255/45/18 ja ois orkkiskoko.
            Ja noille vanteille 15mm spacerit niin ollaan suurinpiirtein orkkis lukemissa.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8258
              • Järvikylä (Nakkila)

              Originally posted by Muurahainen View Post
              Minä taas laitoin tuon samalla kun koelaudan päällinen oli irti.
              Ei paha senkään purku ole. Puhaltimen kanssa sen joutui kuitenkin purkamaan.
              Originally posted by Haju69 View Post
              Minä en oikein ymmärrä tässä jutun juurta.. :think Koelaudan päällinen? Puhaltimen kanssa?
              niin siis kojelaudan listojen yläpuolinen osa jossa ilmasuuttimet, valokytkimet ja mittaristo, todella helppo irrottaa/laittaa takaisin vaikkakin hiukan työläs.. sen alta näkyy soitin kokonaan
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • Haju69
                Administrator
                • Nov 2005
                • 16344
                • Leppävirta

                Tulipa tuossa mieleeni että huomasin parisen päivää sitten että auto olisi hieman vinossa takaapäin katsoessa. Itsellä tuli heti mieleen että takajousi poikki. Mitään eriskummallisia ääniä ei ole kuulunut. Vain tuossa lauantaina pistin merkille että auton perä on hieman vinossa kun ajelin auton perässä toisella autolla. Ajattelin että johtui väen määrästä autossa. Mutta tänään pistin merkille kaupan pihassa että näyttää siltikin perä olevan hieman kenossa vaikkei ketään autossa istu.

                Eipä ole aiemmin tullut tällaista vastaan niin olettaisin vaan ensimmäisenä että oisko jousi poikki? Vai onko mitään muuta juttua mikä tähän voisi viitata?
                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                Comment

                • Morkai
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 3197
                  • Saarijärvi

                  Originally posted by Haju69 View Post
                  Tulipa tuossa mieleeni että huomasin parisen päivää sitten että auto olisi hieman vinossa takaapäin katsoessa. Itsellä tuli heti mieleen että takajousi poikki. Mitään eriskummallisia ääniä ei ole kuulunut. Vain tuossa lauantaina pistin merkille että auton perä on hieman vinossa kun ajelin auton perässä toisella autolla. Ajattelin että johtui väen määrästä autossa. Mutta tänään pistin merkille kaupan pihassa että näyttää siltikin perä olevan hieman kenossa vaikkei ketään autossa istu.

                  Eipä ole aiemmin tullut tällaista vastaan niin olettaisin vaan ensimmäisenä että oisko jousi poikki? Vai onko mitään muuta juttua mikä tähän voisi viitata?
                  Ei oo mitään tavatonta että jousen alin kierros katkennut, viimeksi torstaina nähty moinen tapaus. Vika voi olla tosin rikki menneessä iskarin yläpäässäkin tai molempien kompo.
                  sigpic
                  E23 728iA V8-projekti
                  E38 730D -projekti
                  E39 540iA -projekti
                  I01 i3 -projekti

                  Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    Olen tässä jo jonkun aikaa pohtinut, että olisiko voinut seiskan etupyörän laakerit mennä entiseksi. Pitää nimittäin sellaista tasaista ujellusta ajossa, joka kovenee nopeuden noustessa ja ääni ei muutu edes kääntäessä. Ensiksi epäilin, että jo useamman vuoden vanhat Nokian NRY:t ovat syy ujellukseen, koska ääni on niin tasainen ja kuullostaa vähän kuin ajaisi nastarenkailla kesällä. Välystä en ole navoista löytänyt ja siksi ei viitsisi arvaamalla lähteä vaihtamaan laakereita.

                    Jos kuitenkin laakerinvaihto tulee eteen, niin kuinka helppo on nuo etupään laakerit vaihtaa? Lisäksi myydäänkö noita laakereita yksittäin, vai pareittain, koska eri sivustoilla on hieman hämääviä mainintoja siitä, onko kyseessä yhden pyörän laakeri, vai molemmat.

                    Hinnatkin vaihtelevat laidasta laitaan:

                    Motonet 70€/kpl
                    Schmiedmann 62€/kpl
                    Fixus 200€ (tiedoissa lukee kuitenkin pyöränlaakerisarja, eli tarkoittaakohan kahta kappaletta??)
                    Car-Parts 24 130€/kpl
                    KL-varaosat 99€/kpl (730i:n laakeri, mutta käsittääkseni laakeri sama, hintaa ei löytynyt suoraan 740i:n mallille netistä)

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      Kyllähän sieltä sitten repsikan etulaakeri on mennyt entiseksi nyt kun sain auton kunnolla ilmaan. Koeajolla huomasi tiukasti käännellessä oikealle, jolloin ääni hävisi ja vasemmalle kääntäessä korostui. Ilmassa kun vielä pyöritteli renkaita, repsikan puoli piti pientä meteliä siinä missä kuljettajan puoli oli täysin äänetön. KL:stä uusi etulaakeri suojakuppeineen tasan 100€.

                      Jos joku vielä vaihto-ohjeen kertoo/linkittää, olisin kiitollinen.
                      Last edited by Ramzez; 29-05-2012, 14:41.

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Olen tässä jo jonkun aikaa pohtinut, että olisiko voinut seiskan etupyörän laakerit mennä entiseksi. Pitää nimittäin sellaista tasaista ujellusta ajossa, joka kovenee nopeuden noustessa ja ääni ei muutu edes kääntäessä. Ensiksi epäilin, että jo useamman vuoden vanhat Nokian NRY:t ovat syy ujellukseen, koska ääni on niin tasainen ja kuullostaa vähän kuin ajaisi nastarenkailla kesällä. Välystä en ole navoista löytänyt ja siksi ei viitsisi arvaamalla lähteä vaihtamaan laakereita.

                        Jos kuitenkin laakerinvaihto tulee eteen, niin kuinka helppo on nuo etupään laakerit vaihtaa? Lisäksi myydäänkö noita laakereita yksittäin, vai pareittain, koska eri sivustoilla on hieman hämääviä mainintoja siitä, onko kyseessä yhden pyörän laakeri, vai molemmat.

                        Hinnatkin vaihtelevat laidasta laitaan:

                        Motonet 70€/kpl
                        Schmiedmann 62€/kpl
                        Fixus 200€ (tiedoissa lukee kuitenkin pyöränlaakerisarja, eli tarkoittaakohan kahta kappaletta??)
                        Car-Parts 24 130€/kpl
                        KL-varaosat 99€/kpl (730i:n laakeri, mutta käsittääkseni laakeri sama, hintaa ei löytynyt suoraan 740i:n mallille netistä)
                        Laakerit myydään erikseen ja jos kyseessä on "laakerisarja", niin se tarkoittaa joitain laakerin asentamiseen tarvittavien osien sisältymistä pakettiin.

                        Laakerin vaihto on todella helppo ja nopea homma. Tässä kuvalliset ohjeet. Jos sulta löytyy kunnollinen laakerin ulosvedin, niin hommat tekee kaikkineen puolessa tunnissa.
                        46mm mutteri pitää vetää 290nm kireyteen ja muista asentaa jarrukilpi takaisin ennen uuden laakerin asentamista napaan. Se on nimittäin todella helppo unohtaa.
                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by kaol View Post
                          Laakerit myydään erikseen ja jos kyseessä on "laakerisarja", niin se tarkoittaa joitain laakerin asentamiseen tarvittavien osien sisältymistä pakettiin.

                          Laakerin vaihto on todella helppo ja nopea homma. Tässä kuvalliset ohjeet. Jos sulta löytyy kunnollinen laakerin ulosvedin, niin hommat tekee kaikkineen puolessa tunnissa.
                          46mm mutteri pitää vetää 290nm kireyteen ja muista asentaa jarrukilpi takaisin ennen uuden laakerin asentamista napaan. Se on nimittäin todella helppo unohtaa.
                          Onko varmasti 46 millinen hylsy? Löytyy nimittäin 41 milliin asti hylsysarja ja sitten yksi 50 mm hylsy, mutta jää sopivasti se 46 mm puuttumaan. Se täytyy huomenissa sitten myös ostaa.

                          Minkälainen ulosvedin olisi paras tuohon hommaan? Itseltä löytyy kaksi- ja kolmijalkaisia "perinteisiä" ulosvetimiä hyvin suuriin kokoluokkiin asti, mutta mitään erityisiä ulosvetimiä nimenomaan laakereille ei taida olla. Jos olet noita vaihdellut, niin voitko laittaa linkkiä ulosvetimeen, joka tuohon hommaan käy. Ainakaan tuossa ohjeessa ei näytetty käyttäneen erikoistyökaluja.

                          Comment

                          • Timonki
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2009
                            • 45
                            • leppävirta

                            onko kellään 750 langia purussa? nyt ois kova tarve kardaanille.. on ilmeisesti kardaani kiero kun vaihdoin tukilaakerin uuteen niin ravistus vain voimistui..
                            eli siis kumiosa oli rikki tukilaakerista ja vaihdoin koko paketin uuteen vahvistettuun versioon ettei anna niin paljoa periksi, mutta elää kuitenkin kumin varassa ettei ole rauta rautaa vasten.
                            käykö mahdollisesti kardaani myös muista e38 langeista?
                            ja kiirus ois valtava.
                            e38 750ial -95
                            e36 318is -93


                            ex:
                            e46 320 2.2i -01
                            e39 523i -97
                            e30 316i -89
                            e30 320 2.3i -84
                            e30 316 1.8 -86
                            e21 315 -82
                            plus paljon kaikkia muun merkkisiä kiuluja, tosin ei yhtään ranskista

                            Comment

                            • McBeast
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2007
                              • 2998
                              • Tallinn

                              Originally posted by Timonki View Post
                              onko kellään 750 langia purussa? nyt ois kova tarve kardaanille.. on ilmeisesti kardaani kiero kun vaihdoin tukilaakerin uuteen niin ravistus vain voimistui..
                              eli siis kumiosa oli rikki tukilaakerista ja vaihdoin koko paketin uuteen vahvistettuun versioon ettei anna niin paljoa periksi, mutta elää kuitenkin kumin varassa ettei ole rauta rautaa vasten.
                              käykö mahdollisesti kardaani myös muista e38 langeista?
                              ja kiirus ois valtava.
                              Suosittelen olemaan yhteydessä Zoui nimimerkkiin. Ollut muutamiakin e38 750iL purussa.
                              Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                              Comment

                              • kaol
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 5007
                                • Ilmajoki

                                Originally posted by Ramzez View Post
                                Onko varmasti 46 millinen hylsy? Löytyy nimittäin 41 milliin asti hylsysarja ja sitten yksi 50 mm hylsy, mutta jää sopivasti se 46 mm puuttumaan. Se täytyy huomenissa sitten myös ostaa.

                                Minkälainen ulosvedin olisi paras tuohon hommaan? Itseltä löytyy kaksi- ja kolmijalkaisia "perinteisiä" ulosvetimiä hyvin suuriin kokoluokkiin asti, mutta mitään erityisiä ulosvetimiä nimenomaan laakereille ei taida olla. Jos olet noita vaihdellut, niin voitko laittaa linkkiä ulosvetimeen, joka tuohon hommaan käy. Ainakaan tuossa ohjeessa ei näytetty käyttäneen erikoistyökaluja.
                                Kyllä on 46mm mutteri.
                                Tuollainen ulosvedinsarja mulla on. On melkoisen ehdoton hankinta, jos tekee itse laakerirempat.

                                Originally posted by Timonki View Post
                                onko kellään 750 langia purussa? nyt ois kova tarve kardaanille.. on ilmeisesti kardaani kiero kun vaihdoin tukilaakerin uuteen niin ravistus vain voimistui..
                                eli siis kumiosa oli rikki tukilaakerista ja vaihdoin koko paketin uuteen vahvistettuun versioon ettei anna niin paljoa periksi, mutta elää kuitenkin kumin varassa ettei ole rauta rautaa vasten.
                                käykö mahdollisesti kardaani myös muista e38 langeista?
                                ja kiirus ois valtava.
                                Laitoitko kardaanin keskiliitoksen boorit samoille hampaille, kuin ne olivat ennen remonttia?

                                EDIT: Vain E38 750iL:n oma kardaani sopii, jos purkuosaa alat etsimään.
                                Kokeilemalla se selviää...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎