Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia Vol. II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 2bar..ahhh
    BTCF Honorary Member
    • Nov 2004
    • 3351
    • haapavesi

    Originally posted by Muurahainen View Post
    Miksi ei automaattia voi itse korjata?
    Silloin sen korjaaminen on jo paljon halvempaa kuin tuo kytkin
    €34 M5 pelastetaan museoinnilta

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      Originally posted by JiPe View Post
      No pitäneepä kokeilla vaihtaa pelkkä hela, kun kerrankin saa osan auton alta pois, eikä tarvii siellä auton alla puhista.
      Mut tehostimen puolella ei oo mitään vastaavaa, mikä ois hyvä vaihtaa samalla?
      muista sitten säätää se ohjaustanko taas oikeaan korkoon, eli sekä apusimpukka että simpukan käyttövarsi pitää olla runkoon nähden samalla korkeudella (plusmiinus 1,2mm). Muuten sitä autoa ei saa mikään mahti maailmassa kulkemaan suoraan.

      Originally posted by Supa View Post
      Simpukka...tietty tulee hintoihin mutta sieltä valitettavasti ne suurimmat välykset vanhoissa vessoissa tulee :(
      kannattaa kuitenkin säätää se simpukka ennen kuin vaihtaa uuteen... toki jos ei säädölläkään lähde enää välykset niin minkäs sille sitten enää teet.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • JiPe
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2010
        • 2548
        • Kuopio

        Originally posted by BeamR View Post
        muista sitten säätää se ohjaustanko taas oikeaan korkoon, eli sekä apusimpukka että simpukan käyttövarsi pitää olla runkoon nähden samalla korkeudella (plusmiinus 1,2mm). Muuten sitä autoa ei saa mikään mahti maailmassa kulkemaan suoraan.



        kannattaa kuitenkin säätää se simpukka ennen kuin vaihtaa uuteen... toki jos ei säädölläkään lähde enää välykset niin minkäs sille sitten enää teet.
        Pitääpä olla tarkkana kun rupeaa purkamaan. Ei ois jotain kuvaa missä näkee sen säädön? vai onko se ihan selvä tilanne kun kömpii auton alle?

        Originally posted by Muurahainen View Post
        Miksi ei automaattia voi itse korjata?
        Silloin sen korjaaminen on jo paljon halvempaa kuin tuo kytkin
        Voi kai senkin itse korjata, en oo vaa koskaan vielä semmosta korjaillu, niin ei oo pahemmin sitten tietoakaan kuinka haastavia hommia ne on.
        MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
        MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
        MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
        Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          Originally posted by JiPe View Post
          Pitääpä olla tarkkana kun rupeaa purkamaan. Ei ois jotain kuvaa missä näkee sen säädön? vai onko se ihan selvä tilanne kun kömpii auton alle?
          Ota mitta siitä korkeudesta ennen purkua. Jos et pura toista puolta niin laittaa sitten samalla tasolle valmiiksi.

          Helppohan se on kyllä verrata keskenään tuota korkeutta jos olet nosturilla tuota tekemässä.


          Originally posted by JiPe View Post
          Voi kai senkin itse korjata, en oo vaa koskaan vielä semmosta korjaillu, niin ei oo pahemmin sitten tietoakaan kuinka haastavia hommia ne on.
          Yllättävän yksinkertainen vekotin sitten kun sen purkaa. Ihan mekaaninen kapistus kuitenkin.

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Kuinka moni oikeastaan tälläkään foorumilla korjaa noita Bemarien automaattilaatikoita? Aika moni guru täälläkin myöntää, että melkein mitä vaan pystyy korjaamaan, mutta automaattilaatikon korjaaminen onkin sitten aivan toinen juttu. Eikä ole ulkomaisillakaan foorumeilla kauheasti juttua DIY tomaattilaatikon korjauksista.

            Comment

            • thuttu77
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 160

              Originally posted by Ramzez View Post
              Kuinka moni oikeastaan tälläkään foorumilla korjaa noita Bemarien automaattilaatikoita? Aika moni guru täälläkin myöntää, että melkein mitä vaan pystyy korjaamaan, mutta automaattilaatikon korjaaminen onkin sitten aivan toinen juttu. Eikä ole ulkomaisillakaan foorumeilla kauheasti juttua DIY tomaattilaatikon korjauksista.
              Ei noi automaatit nyt niin imeellisiä kyllä oo tullut kerran vaihdettua 5HP18
              laatikkoon kytkinlevyt ja tiivisteet, purettua venttiilikoneisto ja putsattua
              siitä vaan service manual käteen ja tekemään

              eipä laatikon yläkerrassa ihan hirveästi ollut roinaa muutama laakeri pari planeettapyörästöä kasa rumpuja niiden sisällä männät ja kytkinlevyjä
              kasa + tiivisteet, vaikeinta tossa lienee saada oikeat välykset.

              jos turbiinille joutus tekemään jotain niin on varmaan helpompi ostaa uus
              kuin vanhan aukaisu / kasaus tasapainotus yms.

              Tosin jostain kumman syystä jätin nykyisen kulkineen laatikon huoltoliikkeen tekemäksi mutta johtuen lähinnä tilojen puutteesta ja siitä että autoremontit on nykyään aika evvk.

              Comment

              • 2bar..ahhh
                BTCF Honorary Member
                • Nov 2004
                • 3351
                • haapavesi

                Originally posted by Ramzez View Post
                Kuinka moni oikeastaan tälläkään foorumilla korjaa noita Bemarien automaattilaatikoita? Aika moni guru täälläkin myöntää, että melkein mitä vaan pystyy korjaamaan, mutta automaattilaatikon korjaaminen onkin sitten aivan toinen juttu. Eikä ole ulkomaisillakaan foorumeilla kauheasti juttua DIY tomaattilaatikon korjauksista.
                juu palio niitä rappaajia tuntuu olevan... Ei aivan samoja kamppeita ole mit jotku th400 jenkkilaatikot.... kiinostus ois itellä rueta noiki opetteleen tahtoo vaan nyt noi m6x koneet ja E6x:sät jo työlistävän aivan tapreeksi et vapa-ajan ongelmia ei ole... Tuohon viel laatikkojumpat niin ei kiitos. =)
                €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  Originally posted by JiPe View Post
                  Pitääpä olla tarkkana kun rupeaa purkamaan. Ei ois jotain kuvaa missä näkee sen säädön? vai onko se ihan selvä tilanne kun kömpii auton alle?
                  simpukasta ohjaustankoon tuleva vipu on aika saman näköinen kuin apusimpukkakin, mutta se on rihloilla kiinni simpukassa kun taas apusimpukka on helalla kiinni korissa. Tarkoitus on, että ohjaustangon päät on samalla korkeudella suhteessa koriin (i.e. Yhtä kaukana esim runkopalkeista). Koska apusimpukassa ei ole säätöä, niin säätö tehdään liikuttamalla varsinaista käyttötankoa siinä simpukan rihlauksessa. Eli laitat apusimpukan paikalleen, löysäät simpukan päästä varsinaista käyttötankoa ja säädät korkeuden oikeaksi. Ja heittoa saisi olla siis muistaakseni max 1,2mm. Korkeuden mittaaminen ennen purkua ei hyödytä, koska apusimpukkaa ei voi säätää millään tavalla, se asettuu siihen mihin se asettuu.
                  Last edited by BeamR; 16-01-2013, 04:25.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • JiPe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2010
                    • 2548
                    • Kuopio

                    Originally posted by BeamR View Post
                    simpukasta ohjaustankoon tuleva vipu on aika saman näköinen kuin apusimpukkakin, mutta se on rihloilla kiinni simpukassa kun taas apusimpukka on helalla kiinni korissa. Tarkoitus on, että ohjaustangon päät on samalla korkeudella suhteessa koriin (i.e. Yhtä kaukana esim runkopalkeista). Koska apusimpukassa ei ole säätöä, niin säätö tehdään liikuttamalla varsinaista käyttötankoa siinä simpukan rihlauksessa. Eli laitat apusimpukan paikalleen, löysäät simpukan päästä varsinaista käyttötankoa ja säädät korkeuden oikeaksi. Ja heittoa saisi olla siis muistaakseni max 1,2mm. Korkeuden mittaaminen ennen purkua ei hyödytä, koska apusimpukkaa ei voi säätää millään tavalla, se asettuu siihen mihin se asettuu.
                    Kiitän.
                    MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                    MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                    MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                    Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by BeamR View Post
                      simpukasta ohjaustankoon tuleva vipu on aika saman näköinen kuin apusimpukkakin, mutta se on rihloilla kiinni simpukassa kun taas apusimpukka on helalla kiinni korissa. Tarkoitus on, että ohjaustangon päät on samalla korkeudella suhteessa koriin (i.e. Yhtä kaukana esim runkopalkeista). Koska apusimpukassa ei ole säätöä, niin säätö tehdään liikuttamalla varsinaista käyttötankoa siinä simpukan rihlauksessa. Eli laitat apusimpukan paikalleen, löysäät simpukan päästä varsinaista käyttötankoa ja säädät korkeuden oikeaksi. Ja heittoa saisi olla siis muistaakseni max 1,2mm. Korkeuden mittaaminen ennen purkua ei hyödytä, koska apusimpukkaa ei voi säätää millään tavalla, se asettuu siihen mihin se asettuu.
                      Ootko mittaillut onko säädölle yleensä ollut tarvetta? Muuttuuko asemointi apusimpukan vaihdon myötä siis yleensä?
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                        juu palio niitä rappaajia tuntuu olevan... Ei aivan samoja kamppeita ole mit jotku th400 jenkkilaatikot.... kiinostus ois itellä rueta noiki opetteleen tahtoo vaan nyt noi m6x koneet ja E6x:sät jo työlistävän aivan tapreeksi et vapa-ajan ongelmia ei ole... Tuohon viel laatikkojumpat niin ei kiitos. =)
                        Tuota mikäs tuosta tekee kauhean erilaisen kuin jenkkien laatikot?

                        Itse en ole BMW laatikoita joutunut purkamaan / kasaamaan mutta jenkkien laatikot nyt kyllä todistettavasti onnistuvat.

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          Originally posted by Supa View Post
                          Ootko mittaillut onko säädölle yleensä ollut tarvetta? Muuttuuko asemointi apusimpukan vaihdon myötä siis yleensä?
                          Nyt on pakko sanoa, että en osaa sanoa onko lähtökohtaisesti ollut säätö oikein, mutta L7:n joutui vaihtamaan tuon apusimpukan helan ja sen jälkeen oli säätö piirun verran perseellään. toisaalta, jos se apusimpukan hela on aivan paskana, niin sekin jo aiheuttaa heittoa mittoihin.

                          Summa summarum: mun mielestä on ainakin hyvä tarkistaa säätö helan vaihdon jälkeen, ei se ainakaan haittaa.

                          Joka tapauksessa sen säädön joutuu tekemään jos se ohjaustanko vaihdetaan, mutta se onkin sitten eri juttu.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • 2bar..ahhh
                            BTCF Honorary Member
                            • Nov 2004
                            • 3351
                            • haapavesi

                            Originally posted by Muurahainen View Post
                            Tuota mikäs tuosta tekee kauhean erilaisen kuin jenkkien laatikot?

                            Itse en ole BMW laatikoita joutunut purkamaan / kasaamaan mutta jenkkien laatikot nyt kyllä todistettavasti onnistuvat.
                            periaattessahan ei mikään mekaanisesti mut kyl toleranssin ja muutenki bemarin käyttämät laatikot ja jenkkilaatikot ovat vaan eri kaliperia toisen voi lyyä läjään kinttaat kädessä ja toiseen joutuu vaihtaan ohkasemmat. Muutaman stepin käyttäny rummut levällään ja jenkkilaatikoita tutkaillu niin on niis vaan....
                            €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                              periaattessahan ei mikään mekaanisesti mut kyl toleranssin ja muutenki bemarin käyttämät laatikot ja jenkkilaatikot ovat vaan eri kaliperia toisen voi lyyä läjään kinttaat kädessä ja toiseen joutuu vaihtaan ohkasemmat. Muutaman stepin käyttäny rummut levällään ja jenkkilaatikoita tutkaillu niin on niis vaan....
                              Joo no toleranssit.
                              Tolla periaatteella ois pitäny pitäytyä työntötanko koneissa

                              Comment

                              • 2bar..ahhh
                                BTCF Honorary Member
                                • Nov 2004
                                • 3351
                                • haapavesi

                                Originally posted by Muurahainen View Post
                                Joo no toleranssit.
                                Tolla periaatteella ois pitäny pitäytyä työntötanko koneissa
                                hehe! Ite koittanu pitää et ei ainakaan kauheena joka asiaan sekaannu ja opettele (kugel "syöttöpumpun" testipenkki teonalla) ei rahkeet riitä. Ja eikait nois tonäri moteissakaan mitään pahaa ole ovat vaan liian yksin kertaisia paitsi nyt on noi uudet lt koneet aika sekaaviijo lepuutus toimintoineen ja vvt hässäköiden lisäyksen myötä. Viimeviikonloppuna purettiin 2010 camaron kone niin onhan siel teheny insinööri ratkasuja varsinkin tuon lepuutus toiminnon kanssa ( sori ot )
                                €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎