iX
Collapse
X
-
No nyt on iX50 haettu pihaan. Ja onhan se hieno auto. Paljon parempi ajaa ja ketterämpi kuin X5. Miten näin edes voi olla kun auto on kuitenkin painavampi. Ehkä se johtuu matalasta painopisteestä yms. Ohjaus on tarkka ja kevyt. Ehkä jopa liiankin kevyt omaan makuun. Toki Sport-asennolla se paranee mut en jaksa ajomoodia aina erikseen Sportille kääntää. Vähän hölmöä et käynnistyksessä olevaa Personal moodia ei pysty räätälöimään haluamilleen asetuksille. Mikä ihmeen Personal mode se sellainen on. Ehkä täytyy softakavereiden vielä hieman miettiä juttuja paremmaksi käyttäjän kannalta. Ilmajouset ja 4p-ohjaus on kyllä kiva. Auto on 22” tehdasvanteilla ja Pirellin P Zero Elect -renkailla. Aivan uskomattoman hiljainen ja mukava on ajaa tollakin setillä. Vaikka kyllä mieluummin ajaisin 21” renkailla. Täytyy vielä vähän funtsia miten tän hoitaa kun nykyiset Pirellit tulevat tiensä päähän.
Karmittomista ovista en edelleenkään tykkää. Ovat halvan oloiset ja muutenkin jotenkin oudommat käyttää kun vertaa ex G05 X5:en oviin jotka pystyi ihan huolella paiskomaan kiinni. Soft closet löytyy myös mut ne on kyllä aikamoinen vitsi tuossa iX:ssä. Toimivat vasta aivan lopussa kun ovi on jo kiinni salvassa. No ovet on mitä on. Toinen asia on nuo mukavuuspenkit penkit. Tästä löytyy täysnahka Amidot jotka on myös tuuletettu ja hieronnat löytyy myös. Hierontatoiminto on aivan hyödytön varuste mut tuuletus on ihan kiva. Varsinkin kun lämmitystä ja tuuletusta pystyy ajamaan tarvittaessa samaan aikaan penkkiin. X5:en Comfort Merinot on paremmat istua. iDrive 8 oppii myös pikkuhiljaa käyttämään. Yhtä käytännöllinen se ei ole kuin iDrive7 mut kyllä sen kanssa pärjää. Merkkarilla täytyy vaan käydä asennuttamassa viimeisen softaversio 07/2023 jossa tuo akun manuaalinen esilämmitys on lisättynä iDrive valikon taakse.
Kiinteä panoraama lasikatto on mielestäni kiva. Autosta saa mukavan valoisan ja tarvittaessa auringon saa myös blokattua pois. Tuo toimii minusta hyvin. Joten ei valittamista. Sisusta on laadukas ja avaran tuntuinen. Samaa laatutasoa kuin X5. Ehkä jopa vähän laadukkaampi. Ja kyllä auton ulkonäköönkin myös tottuu. Vähän aikaa kun sitä kattelee niin tietyistä kulmista näyttää jopa todella hyvällä. Ja tietyistä kulmista taas melkoiselle pökäleelle.
Kulutus yllätti positiivisesti. Matka-ajossa menee todella maltillisesti. Toistuvasti saa kyllä alle 20 kWh/100km. Sunnuntaina tultiin mökiltä kotiin niin 203km matka meni 16,8 kWh/100km kulutuksella ja ~87km/h keskinopeudella. Ei tuo ole paha noin isolle autolle kun ottaa huomioon vielä noin 22” tehdaspyörät.
Laservaloista ei ole vielä mitään kokemusta kun en ole pimeällä ajanut. Kyllä kait nuo tien valaisee. Ja talvikulutuksen näkee sit talvella.
Takakontin alueen ämpärimuovin käyttö lienee nykypäivää tän hintasissa Bemareissa. Hiekkatiellä montuissa takaboksin sisusta kyllä pitää jonkun verran ääntä. Muovit yms. siellä taitaa rämistä/kolahdella. Täytyy vielä vähän tarkemmin tutkia kun pääsee ajamaan huonommalla tiellä. Muuten olen kyllä varsin tyytyväinen autoon. Yhtä käytännöllinen se ei ole kuin X5 mutta on mielestäni hieno näyte siitä mihin Saksalainen insinööri pystyy kun kehitetään täyssähköauto. Täydellinen auto iX50 ei missään tapauksessa ole mutta on hyvä kompromissi kaikkea. Siihen et saadaan joskus täyssähköinen X5 Suomen markkinoille menee vielä useampi vuosi. Aikanaan sekin on varmasti todella hieno ja käytännöllinen auto. Sitä odotellassa ajellaan tällä. Eikä kyllä sähköautoilu pelota enää yhtään. Meni nimittäin niin kevyesti ja vaivattomasti matka tuolla Ruotsin Malmöstä tänne Kuopioon saakka.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostTottakai matalla nopeudella pyöriminen laskee keskinopeutta mutta myös kulutusta.
Laita MyBMW kohdilleen, kun kulutuksista olet kiinnostunut. Sieltä on hyvä seurailla kulutuksia, päivämatkojen pituuksia ja ajomääriä yleisemmin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostOliko iX:ssä talvirenkaat ?
Nyt alla ovat ne n. 9k ajetut 22” Pirellit, Style 1020 vanteilla. Yritin vaihtaa nämä pienempiin mutta eivät suostuneet. Kuulemma auto täytyy myydä niillä spekseillä jolla se on tehtaalta lähtenyt.
Leave a comment:
-
-
Täytyy heti muistaa laittaa itsekin tuo päälle kun käyn oman iX50:n ruottista hakemassa parin viikon päästä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jori View PostMy BMW omat matkat ei näytä mitään koska en ilmeisesti ole niitä aktivoinut…ehkäpä pitäisi.
Kävin juuri autossa kurkkimassa mitä latauksen jälkeen ajotiedot näyttää. Tuntimäärä ja kulutetut kWh löytyy mutta ei keskinopeutta…? Outoa. Noh, insinöörinä laskin ne itse ja sain 99km/h. Tässä siis mukana Tampereella pyöriminen ravintolaa etsien, Tampere-talolla käynti sekä pikku kakkosen puiston etsintä työteiden lomasta.Tottakai matalla nopeudella pyöriminen laskee keskinopeutta mutta myös kulutusta.
Laita MyBMW kohdilleen, kun kulutuksista olet kiinnostunut. Sieltä on hyvä seurailla kulutuksia, päivämatkojen pituuksia ja ajomääriä yleisemmin.Last edited by tiko4tiko; 04-08-2023, 22:14.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jori View PostMy BMW omat matkat ei näytä mitään koska en ilmeisesti ole niitä aktivoinut…ehkäpä pitäisi.
Kävin juuri autossa kurkkimassa mitä latauksen jälkeen ajotiedot näyttää. Tuntimäärä ja kulutetut kWh löytyy mutta ei keskinopeutta…? Outoa. Noh, insinöörinä laskin ne itse ja sain 99km/h. Tässä siis mukana Tampereella pyöriminen ravintolaa etsien, Tampere-talolla käynti sekä pikku kakkosen puiston etsintä työteiden lomasta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostNämä on hyviä. Itsellä ei ole mitään käsitystä miten paljon iX 50 kuluttaa, omat koeajot on ko.mallilla hyvin lyhyitä ~½h korttelin kiertoja.
Auttaisi kovasti (ainakin minua) jos laitat rapsaan keskinopeuden pihasta pihaan, myBMW kertoo tuon suoraan, sieltä kai on tuo kulutuskin.
Kävin juuri autossa kurkkimassa mitä latauksen jälkeen ajotiedot näyttää. Tuntimäärä ja kulutetut kWh löytyy mutta ei keskinopeutta…? Outoa. Noh, insinöörinä laskin ne itse ja sain 99km/h. Tässä siis mukana Tampereella pyöriminen ravintolaa etsien, Tampere-talolla käynti sekä pikku kakkosen puiston etsintä työteiden lomasta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jori View PostVielä yksi matka päivitys
Tänään sadekelissä Vantaa-Tampere-Vantaa, 335km.
Akkua meni 76%, vauhti 10-20% yli sallitun riippuen sateesta. Välillä mentiin 70km/h rankkasateessa. Keskikulutus jäi 24.2kWh/100km.
Hinta reissulle 9.6€.. Itsellä ei ole mitään käsitystä miten paljon iX 50 kuluttaa, omat koeajot on ko.mallilla hyvin lyhyitä ~½h korttelin kiertoja.
Auttaisi kovasti (ainakin minua) jos laitat rapsaan keskinopeuden pihasta pihaan, myBMW kertoo tuon suoraan, sieltä kai on tuo kulutuskin.
Leave a comment:
-
-
Vielä yksi matka päivitys
Tänään sadekelissä Vantaa-Tampere-Vantaa, 335km.
Akkua meni 76%, vauhti 10-20% yli sallitun riippuen sateesta. Välillä mentiin 70km/h rankkasateessa. Keskikulutus jäi 24.2kWh/100km.
Hinta reissulle 9.6€.
Leave a comment:
-
-
Tänään tuli heitettyä pääosin sadekelillä Vantaa-Tykkimäki-Vantaa keikka. Keskikulutus jäi 22.3kWh ja akkua meni 53%koko keikalla, kilometrejä kertyi pyöreästi 260. Nopeus 10% yli sallitun. Hintaa keikalle tuli 7€ kun kotona latasin eikä muualla ollut tarvetta latailla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostSanoit, että ajoit i4M50:llä maantieajoa, ajoitko siis mitä vauhtia? Cruisessa montako km/h? Ja miten pitkään ajoit? Näissä kestää jonkun aikaa ennenkuin GOM, eli rangearvio mittaristossa päivittyy
Koska en pysty ajamaan millään (ja kuka pystyisi) koejajoja akkua 100->0%, nuo mun rangearvot on ihan laskettu kulutuksesta ja nettoakusta. Nollaan kulutusmittarin ja pyöräytän lenkin 80-100kmh teitä joilla nopeutta olen pitänyt normi +20kmh päälle rajoituksen. Lenkin mitta 150-200km. Auton omien rangemittarien arvot on mitä on. Usein miten tuo rangearvio on kyllä omassa koeajossa parantunut lähtötilanteesta, joten silläkin hieman ihmettelen näitä täällä esitettyjä rangeja mutta hienosti on ajettu, kun noihin pääsee.
Seka-ajon rangella ei ainakaan mulle ole mitään merkitystä, kun autoa voi ladata kotona, joten täydennystä saa paljon ennen rangen loppumista. Näillä omilla 'testeillä' olen vaan yrittänyt itselle selvittää, mihin sähköautolla pääse nykyisellä omalla ajotavallani maantieajoa ennenkuin laturi pitää löytyä.
Leave a comment:
-
Leave a comment: