Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PNM2
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    Ratinlämmitin kannattaa ilman muuta ruksia.
    Saako ratinlämmittimen valittua jäämään pois päältä esilämmityksen yhteydessä? Jokainen kerta esilämmityksen jälkeen tämän joutuu painamaan välittömästi pois päältä, koska ratti on kuuma. Toistaiseksi tää on ollut mulle täysin turha varuste, koska esilämmitys toimii niin hyvin. Eri asia, jos ratinlämmityksen voimakkuutta saisi säädettyä jostain tai sen saisi hybridien tapaan jätettyä kokonaan pois päältä.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by Hampsu View Post
    Muutama kysymys jo tähän autoon perehtyneille:
    Onko järkeä tilata ilman xdriveä?
    Lähinnä kiinnostaa painaako tämä jo niin paljon, että talvella sujuva ajo on ”mahdottomuus” takavedolla? Lähinnä tarkoitan ajomukavuutta jos liikkeelle lähtö on sen takia hidasta?
    Myös range kasvaa vähän ilman vetäviä etupyöriä (paljon matka-ajoa duunissa, välillä), mutta onko siinä ihan konkreettista eroa vai ”pelkkiä” numeroita?
    Mitkä näkisitte ns. pakollisiksi lisävarusteiksi ja mitkä varusteet ovat lähinnä mielestänne turhia/rahastusta?

    Ensimäinen sähkövatkain pitäisi ensi vuonna tilata ja kyllähän se pelottaa.
    No, ei siinä erityisesti järkeä ole hinnoittelun puolesta (M50 niin edullinen), ellei sitten aio ottaa 35- tai 40-mallia ilman juuri mitään varusteita. M50 on vakiona kuitenkin M-paketti, sähköpenkit, hifikaiuttimet.

    Kyllä se takaveto vähempi kuluttaa, on konkreettista eroa. Onko se ratkaisevaa, niin tuskinpa.

    Pakollisia lisävarusteita, jos M-pakettia (ilman sitä vaalea kattoverhoilu ja 2-puolainen ratti) et arvosta, niin mieltymyksien mukaan ne sähköpenkit (sensatec-verhoilun kanssa penkin etureunan korkeutta ei saa säädetty ellei ole sähköpenkit), adaptiiviset valot, harman/kardonit (selvästi paremmat kuin hifi, vaikkei nyt mitkään maailmanparhaan nekään). Jos ajoavustimia arvostaa, niin aktiivicruisea tai driving assistant prota. Ratinlämmitin kannattaa ilman muuta ruksia.

    Leave a comment:


  • JH.
    replied
    On kyllä 2-vetoiseksi mielestäni aivan erinomainen pito. Johtuu siitä, että sähkövoimalinjan kanssa tää vetää oikeasti aina kahdella pyörällä. Aiheeseen saa tuntumaa esim. jos ottaa ajonvakautuksen pois niin auto pyörähtää kaasulla lähes paikallaan. Aiemmista autoista tuo on onnistunut ainoastaan lukkoperäisillä autoilla, kaikki muut on vain sutanneet sisäpyörää.

    Mutta toisaalta riippuu omasta tarpeesta paljon, osa haluaa aina kuitenkin nelivedon vaivattomuuden.

    Maavara on pieni. Ei ole ollut itselleni ongelma, mutta auraamattomilla teillä tai Helsingin keskustan parkkeeraamisessa voi olla.

    Varusteista jätän kommentit muille kun oon vähän spartalainen siinä suhteessa .

    Leave a comment:


  • Hampsu
    replied
    Muutama kysymys jo tähän autoon perehtyneille:
    Onko järkeä tilata ilman xdriveä?
    Lähinnä kiinnostaa painaako tämä jo niin paljon, että talvella sujuva ajo on ”mahdottomuus” takavedolla? Lähinnä tarkoitan ajomukavuutta jos liikkeelle lähtö on sen takia hidasta?
    Myös range kasvaa vähän ilman vetäviä etupyöriä (paljon matka-ajoa duunissa, välillä), mutta onko siinä ihan konkreettista eroa vai ”pelkkiä” numeroita?
    Mitkä näkisitte ns. pakollisiksi lisävarusteiksi ja mitkä varusteet ovat lähinnä mielestänne turhia/rahastusta?

    Ensimäinen sähkövatkain pitäisi ensi vuonna tilata ja kyllähän se pelottaa.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Sellaisen huomasin että molemmat etuovet kolahtaa kun ne laittaa kiinni. Takaovet menee selvästi pehmeämmin kiinni. Onko huomiota muilla tälläisesta?

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by kobluna View Post

    Onko näin? Tuossa yläpuolen linkissä nimenomaan kehutaan, että näistä uusista (artikkelin tekohetkellä) hiiliharjamoottoreista saa hyvin tehoa jopa iX M60:n tarpeisiin. En ole törmännyt muuallakaan tietoon, että missään mallissa olisi kestomagneetteja.

    Ei siinä, itsekin olin skeptinen kestosta, mutta tosiaan toteutus on aika eri kuin vaikka polttomoottoristen 12V laturissa tai pölynimurissa. Tokihan vasta käytäntö osoittaa onko tuossa toteutuksessa kumminkin ongelmia keston kanssa vai onko hyödyt kumminkin isommat kuin haitat.
    Joo on vähän ristiriitaista tietoa. Tuo kestomagneetti jäi vaan mieleen kun muistan miten toimittajat kilpaa kehuivat iX M60 julkistuksen jälkeen et siinä on erilaiset moottorit vs. iX50 malliin ja puhuivat juuri ”permanent magnet motors”. Samapa tuo mulle on mitkä siellä pyörii..

    Leave a comment:


  • kobluna
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Bemari on laittanut kestomagneettimoottorit vain lippulaivamalleihin kuten esim. iX M60 malliin.
    Onko näin? Tuossa yläpuolen linkissä nimenomaan kehutaan, että näistä uusista (artikkelin tekohetkellä) hiiliharjamoottoreista saa hyvin tehoa jopa iX M60:n tarpeisiin. En ole törmännyt muuallakaan tietoon, että missään mallissa olisi kestomagneetteja.

    Ei siinä, itsekin olin skeptinen kestosta, mutta tosiaan toteutus on aika eri kuin vaikka polttomoottoristen 12V laturissa tai pölynimurissa. Tokihan vasta käytäntö osoittaa onko tuossa toteutuksessa kumminkin ongelmia keston kanssa vai onko hyödyt kumminkin isommat kuin haitat.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Bemari on laittanut kestomagneettimoottorit vain lippulaivamalleihin kuten esim. iX M60 malliin.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Joku hiiliharjallinen moottori siellä on. Tuleehan se huolto kuitenkin vastaan viimeistään siinä vaiheessa kun vikavalot on taulussa tai auto jättää tielle.

    "Brushed electric motors are typically associated with having a shorter lifespan thanks to the internal brushes generating dust and other debris, and causing wear during operation. In the old days, replacing the brushes in a tool or alternator was a part of the scheduled maintenance, but in the world of EVs and the modern automobile, such expensive servicing and downtime is considered unacceptable."

    The i4, iX, and iX3, along with the upcoming i7, all rely on what BMW refers to as fifth-generation eDrive units to move down the road. These eDrive units, more

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post
    Onko i4:ssä tosiaan hiiliharjallinen moottori? Siis moottorissa joka renkaita pyörittää? Jos näin on niin hiilten vaihto pitäisi olla huolto-ohjelmassa... kuulostaa uskomattomalta.
    Lienee harjat, joiden kautta roottoriin syötetään magnetointivirtaa? En ole BMW:n sähkömoottoreihin perehtynyt.

    Leave a comment:


  • kobluna
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post
    Onko i4:ssä tosiaan hiiliharjallinen moottori? Siis moottorissa joka renkaita pyörittää? Jos näin on niin hiilten vaihto pitäisi olla huolto-ohjelmassa... kuulostaa uskomattomalta.
    Miksi pitäisi olla huolto-ohjelmassa? Niiden on arvioitu kestävän vähintään 300 tkm, mutta todennäköisesti vähintään tuplasti. Tässä ei ole sitä "perinteistä" hiiliharjamoottoria, mitä varmaan mietit, vaan slip ring tyyppinen, joka ei siis hankaa likimainkaan samaan tapaan. Hiiliharjat on myös suunniteltu olevan vaihdettavissa ja osat maksaa 50€ (+ työt). Eihän se ole kulu eikä mikään noilla kilsoilla, varsinkaan verrattuna polttomoottorin kuluihin.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Onko i4:ssä tosiaan hiiliharjallinen moottori? Siis moottorissa joka renkaita pyörittää? Jos näin on niin hiilten vaihto pitäisi olla huolto-ohjelmassa... kuulostaa uskomattomalta.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Eristysvastusvika moottorissa, ilmeisesti hiiliharjoissa (kuulemma).
    Pitäis olla ne kestomagneettimoottorit..

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    "Drivetrain fault. Drive carefully." Ja taas pajalle..
    Eristysvastusvika moottorissa, ilmeisesti hiiliharjoissa (kuulemma).

    Leave a comment:


  • kobluna
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post
    Näin se kannattaa tämän auton kanssa tehdä ja kotona ajastaa laturista. Voisihan se olla toteutettu niinkin että saisi valita ajastetaanko autosta kellon mukaan vai lähtöajan. Tuskin olisi valtava ponnistus koodarille. Matkalla voisi navi kertoa minkä verran vähintään on ladattava mutta lataus kuitenkin jatkuisi asetettuun ylärajaan asti. Näin minä sen tekisin.
    Onkohan näin iso ero sillä, onko autossa iDrive 8.0 vai 8.5? Omassa on tuo uudempi ja toimii ihan eri tavalla, kuin tässä kerrot. Jos menee navin ohjaamana laturille, se kertoo minimin, jolloin voi lähteä ajamaan eli vaikka 52%. Tässä kohtaa myös puhelimeen tulee ilmoitus, että ajoa voi jatkaa. Kuitenkin jos auton jättää laturille, se lataa aina 100% asti jos ehtii. Tämä kerrotaan selkeästi myös puhelimeen tulevassa ilmoituksessa. Ja näin se siis omassa myös toimii, on testattu monta kertaa.

    Jos taas asettaa lähtöajan aamuksi klo 9.00 ja latausajaksi 2.00-5.30, se alkaa käytännössä lataamaan tuolloin kahdelta ja lopettaa, kun haluttu lataustaso on saavutettu. Itsellä on 11 kW laturi, joten ehtii hyvin tuossa yön aikana lataamaan. Ikinä ei ole alkanut lataamaan tuon asetetun ajan ulkopuolella. Toki varmaan jos sinne panee mahdottoman pienen aikaikkunan, niin auto preferoi sitten akun lataamisen alkamaan siten, että se on ylipäätään mahdollista saada täyteen. Minusta parempi noin, kuin ladata vaan 10%, kun käyttäjä sattui antamaan vain tunnin aikaa.

    Lisäksi penkin lämmitys on valittavissa käsin päälle sillä tasolla kuin haluaa eli kolme pykälää, kuten aina ennenkin ollut Bemarissa. Valikosta saa myös automaatin päälle, samoilla kolmella tasolla. Ratin lämmitys on mallia on/off, mutta senkin voi automatisoida.

    Ainoa mikä itseä nyppii auton tekemissä päätöksissä, on pakollinen sammutus, kun poistuu autosta. Ärsyttää, kun hyppää autosta avaamaan vaikka puomia ja auto päättää sammua. Ei vanha polttisbemarikaan sammunut, kun avasin oven, mutta toki se oli muutenkin vanhempaa F30 sukupolvea. En tiedä tekeekö G20 samaa nykyään polttispuolellakin?

    Edit. Lisäyksenä, että omassa sovelluksessa näkyy kesärenkaiden tiedot edelleen. Lämpötiloja se ei kerro, mutta koko, paine ja kulumistaso näkyy.
    Last edited by kobluna; 06-09-2024, 10:46.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎