Originally posted by Tomi T
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i4
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Originally posted by Hampsu View PostMuutama kysymys jo tähän autoon perehtyneille:
Onko järkeä tilata ilman xdriveä?
Lähinnä kiinnostaa painaako tämä jo niin paljon, että talvella sujuva ajo on ”mahdottomuus” takavedolla? Lähinnä tarkoitan ajomukavuutta jos liikkeelle lähtö on sen takia hidasta?
Myös range kasvaa vähän ilman vetäviä etupyöriä (paljon matka-ajoa duunissa, välillä), mutta onko siinä ihan konkreettista eroa vai ”pelkkiä” numeroita?
Mitkä näkisitte ns. pakollisiksi lisävarusteiksi ja mitkä varusteet ovat lähinnä mielestänne turhia/rahastusta?
Ensimäinen sähkövatkain pitäisi ensi vuonna tilata ja kyllähän se pelottaa.
Kyllä se takaveto vähempi kuluttaa, on konkreettista eroa. Onko se ratkaisevaa, niin tuskinpa.
Pakollisia lisävarusteita, jos M-pakettia (ilman sitä vaalea kattoverhoilu ja 2-puolainen ratti) et arvosta, niin mieltymyksien mukaan ne sähköpenkit (sensatec-verhoilun kanssa penkin etureunan korkeutta ei saa säädetty ellei ole sähköpenkit), adaptiiviset valot, harman/kardonit (selvästi paremmat kuin hifi, vaikkei nyt mitkään maailmanparhaan nekään). Jos ajoavustimia arvostaa, niin aktiivicruisea tai driving assistant prota. Ratinlämmitin kannattaa ilman muuta ruksia.
Leave a comment:
-
-
On kyllä 2-vetoiseksi mielestäni aivan erinomainen pito. Johtuu siitä, että sähkövoimalinjan kanssa tää vetää oikeasti aina kahdella pyörällä. Aiheeseen saa tuntumaa esim. jos ottaa ajonvakautuksen pois niin auto pyörähtää kaasulla lähes paikallaan. Aiemmista autoista tuo on onnistunut ainoastaan lukkoperäisillä autoilla, kaikki muut on vain sutanneet sisäpyörää.
Mutta toisaalta riippuu omasta tarpeesta paljon, osa haluaa aina kuitenkin nelivedon vaivattomuuden.
Maavara on pieni. Ei ole ollut itselleni ongelma, mutta auraamattomilla teillä tai Helsingin keskustan parkkeeraamisessa voi olla.
Varusteista jätän kommentit muille kun oon vähän spartalainen siinä suhteessa .
Leave a comment:
-
-
Muutama kysymys jo tähän autoon perehtyneille:
Onko järkeä tilata ilman xdriveä?
Lähinnä kiinnostaa painaako tämä jo niin paljon, että talvella sujuva ajo on ”mahdottomuus” takavedolla? Lähinnä tarkoitan ajomukavuutta jos liikkeelle lähtö on sen takia hidasta?
Myös range kasvaa vähän ilman vetäviä etupyöriä (paljon matka-ajoa duunissa, välillä), mutta onko siinä ihan konkreettista eroa vai ”pelkkiä” numeroita?
Mitkä näkisitte ns. pakollisiksi lisävarusteiksi ja mitkä varusteet ovat lähinnä mielestänne turhia/rahastusta?
Ensimäinen sähkövatkain pitäisi ensi vuonna tilata ja kyllähän se pelottaa.
Leave a comment:
-
-
Sellaisen huomasin että molemmat etuovet kolahtaa kun ne laittaa kiinni. Takaovet menee selvästi pehmeämmin kiinni. Onko huomiota muilla tälläisesta?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kobluna View Post
Onko näin? Tuossa yläpuolen linkissä nimenomaan kehutaan, että näistä uusista (artikkelin tekohetkellä) hiiliharjamoottoreista saa hyvin tehoa jopa iX M60:n tarpeisiin. En ole törmännyt muuallakaan tietoon, että missään mallissa olisi kestomagneetteja.
Ei siinä, itsekin olin skeptinen kestosta, mutta tosiaan toteutus on aika eri kuin vaikka polttomoottoristen 12V laturissa tai pölynimurissa. Tokihan vasta käytäntö osoittaa onko tuossa toteutuksessa kumminkin ongelmia keston kanssa vai onko hyödyt kumminkin isommat kuin haitat.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View PostBemari on laittanut kestomagneettimoottorit vain lippulaivamalleihin kuten esim. iX M60 malliin.
Ei siinä, itsekin olin skeptinen kestosta, mutta tosiaan toteutus on aika eri kuin vaikka polttomoottoristen 12V laturissa tai pölynimurissa. Tokihan vasta käytäntö osoittaa onko tuossa toteutuksessa kumminkin ongelmia keston kanssa vai onko hyödyt kumminkin isommat kuin haitat.
Leave a comment:
-
-
Bemari on laittanut kestomagneettimoottorit vain lippulaivamalleihin kuten esim. iX M60 malliin.
Leave a comment:
-
-
Joku hiiliharjallinen moottori siellä on. Tuleehan se huolto kuitenkin vastaan viimeistään siinä vaiheessa kun vikavalot on taulussa tai auto jättää tielle.
"Brushed electric motors are typically associated with having a shorter lifespan thanks to the internal brushes generating dust and other debris, and causing wear during operation. In the old days, replacing the brushes in a tool or alternator was a part of the scheduled maintenance, but in the world of EVs and the modern automobile, such expensive servicing and downtime is considered unacceptable."
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Rattiukko View PostOnko i4:ssä tosiaan hiiliharjallinen moottori? Siis moottorissa joka renkaita pyörittää? Jos näin on niin hiilten vaihto pitäisi olla huolto-ohjelmassa... kuulostaa uskomattomalta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Rattiukko View PostOnko i4:ssä tosiaan hiiliharjallinen moottori? Siis moottorissa joka renkaita pyörittää? Jos näin on niin hiilten vaihto pitäisi olla huolto-ohjelmassa... kuulostaa uskomattomalta.
Leave a comment:
-
-
Onko i4:ssä tosiaan hiiliharjallinen moottori? Siis moottorissa joka renkaita pyörittää? Jos näin on niin hiilten vaihto pitäisi olla huolto-ohjelmassa... kuulostaa uskomattomalta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bittivirhe View Post"Drivetrain fault. Drive carefully." Ja taas pajalle..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostNäin se kannattaa tämän auton kanssa tehdä ja kotona ajastaa laturista. Voisihan se olla toteutettu niinkin että saisi valita ajastetaanko autosta kellon mukaan vai lähtöajan. Tuskin olisi valtava ponnistus koodarille. Matkalla voisi navi kertoa minkä verran vähintään on ladattava mutta lataus kuitenkin jatkuisi asetettuun ylärajaan asti. Näin minä sen tekisin.
Jos taas asettaa lähtöajan aamuksi klo 9.00 ja latausajaksi 2.00-5.30, se alkaa käytännössä lataamaan tuolloin kahdelta ja lopettaa, kun haluttu lataustaso on saavutettu. Itsellä on 11 kW laturi, joten ehtii hyvin tuossa yön aikana lataamaan. Ikinä ei ole alkanut lataamaan tuon asetetun ajan ulkopuolella. Toki varmaan jos sinne panee mahdottoman pienen aikaikkunan, niin auto preferoi sitten akun lataamisen alkamaan siten, että se on ylipäätään mahdollista saada täyteen. Minusta parempi noin, kuin ladata vaan 10%, kun käyttäjä sattui antamaan vain tunnin aikaa.
Lisäksi penkin lämmitys on valittavissa käsin päälle sillä tasolla kuin haluaa eli kolme pykälää, kuten aina ennenkin ollut Bemarissa. Valikosta saa myös automaatin päälle, samoilla kolmella tasolla. Ratin lämmitys on mallia on/off, mutta senkin voi automatisoida.
Ainoa mikä itseä nyppii auton tekemissä päätöksissä, on pakollinen sammutus, kun poistuu autosta. Ärsyttää, kun hyppää autosta avaamaan vaikka puomia ja auto päättää sammua. Ei vanha polttisbemarikaan sammunut, kun avasin oven, mutta toki se oli muutenkin vanhempaa F30 sukupolvea. En tiedä tekeekö G20 samaa nykyään polttispuolellakin?
Edit. Lisäyksenä, että omassa sovelluksessa näkyy kesärenkaiden tiedot edelleen. Lämpötiloja se ei kerro, mutta koko, paine ja kulumistaso näkyy.Last edited by kobluna; 06-09-2024, 10:46.
Leave a comment:
-
Leave a comment: