Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FlyingFinn
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 642

    Mikäs vitsi tuo latauksen ajastus on? Tänään kokeilin ensimmäisen kerran. Ei ole aiemmin ollut tarvetta kun olen ajastanut laturin mutta nyt kokeilin auton omaa laturia 3-vaihepistokkeesta. Laitoin latausväliksi auton valikossa klo 1.00-6.00. Tätä ei pysty asettamaan mikäli ei samalla aseta lähtöaikaa. Miksi ihmeessä se tarvitaan??? No, laitoin lähtöajaksi huomisen klo 12.00. Sitten tökkäsin laturin kiinni ja alkoi sininen valo vilkkumaan ja hurina kuulumaan. Että mitähän ***tua. Tarkistin asetukset, että ne on varmasti oikein ja kellonaika asetettu. Kyllä oli mutta auto se vaan latailee vaikka pitäisi aloittaa vasta yöllä. Sitten otin taas kerran ylimääräiseksi ajanvietteeksi puhelinaplikaation esiin. Siinä näkyi samat asetukset. Sitten kun kokeeksi nappasin täpän pois ilmastoinnista lähtöaikaan ja lähetin autoon niin lataus loppui ja ehkä nyt sitten alkaa silloin kun käyttäjä haluaa. Aplikaatiossa kyllä iloisesti luki, että aikaväli on tuo asettamani mutta saatetaan ladata muulloinkin. Eli auton käyttäjä voi kyllä tehdä asetuksia mutta niistä paskat välitetään. Mikäli haluaisit vaikka hyödyntää edullista pörssisähköa niin ei se niin vain sinun päätettävissä ole.

    BMW voisi lopettaa näiden ATK-laitteiden tekemisen kun eivät osaa. Tekisivät autoja kun se on tähän mennessä kohtuullisesti onnistunut. Aikaa on ollut auton kehitysvaiheesta tähän päivään kaikkien typerien virheiden korjaamiseen. Tämän auton jälkeen vaihtuu merkki. Kaikkien näiden softatyperyyksien lisäksi kyllästyttää myös tuo em. Suomen maahantuojan perseily. Ajoavustimia en tarvitse, osaan vaihtaa kaistaa itse ja seuraan liikennettä sen verran että näen ikkunasta onko liikennevalot vai ei. Tosin jos tuo kaistanvaihtoavustin pakottaa kaikki ne apinat käyttämään vilkkua jotka eivät sitä tunnu osaavan niin sittenhän se on aivan o.k.

    Kaiken puhelimella käyttämisen typeryys tuli omalle kohdalle kunnolla esiin viime viikolla kun luurin näyttö hajosi ja hetken päästä puhelin lukittui kuten ne yleensä tekee. Tämän jälkeen se ei ollut enää mitenkään käytettävissä. Näyttö hajosi itsestään sisältä päin ja ilman mitään kolhuja tms. Olisi lievästi kyrsinyt jos käyttäisin jotenkin laajemmin puhelinaplikaatioita ja etenkin jos auton käyttö tästä syystä estyisi. Rahan käytöstä puhumattakaan.
    Last edited by FlyingFinn; 28-06-2023, 16:16.

    Comment

    • Tomi T
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 3830
      • Nokia

      Kyllähän nämä atk-meret jotain uimataitoa vaatii väistämättä, ei voi kieltää.

      Mutta jos osaa tai on sopivat kellukkeet, niin hyvin maistuu!

      edit: Näin yleistipisinä, jonka kaikki nyt varmaan tietääkin: Näihin saa 3 BMW ID:tä kytkettyä autoon niin, että sitä voi käyttää MyBMW:llä.
      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

      ex. 53*BMW

      Comment

      • Reeti
        Bimmer Rookie
        • Jun 2021
        • 38
        • suomi

        Originally posted by FlyingFinn View Post
        Mikäs vitsi tuo latauksen ajastus on? Tänään kokeilin ensimmäisen kerran. Ei ole aiemmin ollut tarvetta kun olen ajastanut laturin mutta nyt kokeilin auton omaa laturia 3-vaihepistokkeesta. Laitoin latausväliksi auton valikossa klo 1.00-6.00. Tätä ei pysty asettamaan mikäli ei samalla aseta lähtöaikaa. Miksi ihmeessä se tarvitaan??? No, laitoin lähtöajaksi huomisen klo 12.00. Sitten tökkäsin laturin kiinni ja alkoi sininen valo vilkkumaan ja hurina kuulumaan. Että mitähän ***tua. Tarkistin asetukset, että ne on varmasti oikein ja kellonaika asetettu. Kyllä oli mutta auto se vaan latailee vaikka pitäisi aloittaa vasta yöllä. Sitten otin taas kerran ylimääräiseksi ajanvietteeksi puhelinaplikaation esiin. Siinä näkyi samat asetukset. Sitten kun kokeeksi nappasin täpän pois ilmastoinnista lähtöaikaan ja lähetin autoon niin lataus loppui ja ehkä nyt sitten alkaa silloin kun käyttäjä haluaa. Aplikaatiossa kyllä iloisesti luki, että aikaväli on tuo asettamani mutta saatetaan ladata muulloinkin. Eli auton käyttäjä voi kyllä tehdä asetuksia mutta niistä paskat välitetään. Mikäli haluaisit vaikka hyödyntää edullista pörssisähköa niin ei se niin vain sinun päätettävissä ole.



        Rauhoitu hyvä mies. Kyseessä käyttäjävirhe. Tuo toiminto toimii ihan hyvin ja loogisesti. Kun olet sen aikavälin setannut, käynnistyy lataus minuutiksi-pariksi, jonka aikana järjestelmä tunnustelee millaista virtaa sieltä nyt on saatavilla jotta tietää miten täyttää toiveesti lähtöajasta, ts, vaaditko enempi kuin on mahdollista asettamillasi arvoilla antaa. Jos näin on niin käynnistää varsiansien latauksen sitten ennen antamaasi aikaikkunaa jotta varmasti on haluttu prosentti akussa ja akkulämmöt ja sisätilat esivalmsiteltuna kun lähtöaika saavutetaan.

        Comment

        • FlyingFinn
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 642

          Originally posted by Tomi T View Post
          Kyllähän nämä atk-meret jotain uimataitoa vaatii väistämättä, ei voi kieltää.

          Mutta jos osaa tai on sopivat kellukkeet, niin hyvin maistuu!

          edit: Näin yleistipisinä, jonka kaikki nyt varmaan tietääkin: Näihin saa 3 BMW ID:tä kytkettyä autoon niin, että sitä voi käyttää MyBMW:llä.
          Paitsi jos ne on täynnä bugeja niin siinä ei auta hyönteismyrkytkään.

          Comment

          • FlyingFinn
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 642

            Originally posted by Reeti View Post
            Rauhoitu hyvä mies. Kyseessä käyttäjävirhe. Tuo toiminto toimii ihan hyvin ja loogisesti. Kun olet sen aikavälin setannut, käynnistyy lataus minuutiksi-pariksi, jonka aikana järjestelmä tunnustelee millaista virtaa sieltä nyt on saatavilla jotta tietää miten täyttää toiveesti lähtöajasta, ts, vaaditko enempi kuin on mahdollista asettamillasi arvoilla antaa. Jos näin on niin käynnistää varsiansien latauksen sitten ennen antamaasi aikaikkunaa jotta varmasti on haluttu prosentti akussa ja akkulämmöt ja sisätilat esivalmsiteltuna kun lähtöaika saavutetaan.
            O.k. Otetaan takaisin jos näin tosiaan on. Onkohan tämä asia oikein kerrottukin jossain vai olisiko tieto pitänyt imeä äidinmaidon mukana?

            Edelleenkään en kyllä ymmärrä miksi en saa itse valita milloin sitä autoa ladataan, riippumatta lähtöajasta. Taas yksi aivan turha asetus lisää, tämäkin voisi olla vapaasti valittavana optiona. Sama juttu kuin niissä ajoavustimissa, aivan varmasti osaan tehdä itse päätökseni ilman auton holhoamista, pärjäisin ilmankin ja tässäkin tapauksessa paljon paremmin. Eipä tuolla omassa käytössä suurta väliä ole kun yleensä lataan kiinteällä laturilla millä hoituu ajastukset ilman askarteluapaskartelua.

            Lähtöajan jos erehtyy asettamaan ja ilmastoinnin vielä lähtöaikaan niin siinähän tulee sitten tuo aiemmin kirjoittamani lämmitysongelma. Auto alkaa touhuamaan sisätiloja oikeaan lämpötilaan puolta tuntia ennen lähtöaikaa vaikka lämpötilaeroa olisi vain yksi aste. Sitten jos ero on siihen suuntaan, että aloitetaan jäähdytyksellä niin tämä saksalaisen insinöörityön taidonnäyte jäähdyttää ensin liian kylmäksi ja sitten kytkee lämmityksen päälle tämän virheensä korjaamiseksi. Samalla lämpenee ratti kuumaksi. Kesäkuussa. Nykytekniikalla.
            Last edited by FlyingFinn; 28-06-2023, 20:45.

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6698
              • PK-seutu

              Originally posted by FlyingFinn View Post
              O.k. Otetaan takaisin jos näin tosiaan on. Onkohan tämä asia oikein kerrottukin jossain vai olisiko tieto pitänyt imeä äidinmaidon mukana?

              Edelleenkään en kyllä ymmärrä miksi en saa itse valita milloin sitä autoa ladataan, riippumatta lähtöajasta. Taas yksi aivan turha asetus lisää, tämäkin voisi olla vapaasti valittavana optiona. Sama juttu kuin niissä ajoavustimissa, aivan varmasti osaan tehdä itse päätökseni ilman auton holhoamista, pärjäisin ilmankin ja tässäkin tapauksessa paljon paremmin. Eipä tuolla omassa käytössä suurta väliä ole kun yleensä lataan kiinteällä laturilla millä hoituu ajastukset ilman askarteluapaskartelua.
              Jos noin ahdistaa niin miksi ajastaa jos se on vaikeaa? Letku kiinni ja mehut akkuun vaan heti.
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • FlyingFinn
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 642

                Originally posted by pyroz View Post
                Jos noin ahdistaa niin miksi ajastaa jos se on vaikeaa? Letku kiinni ja mehut akkuun vaan heti.
                Esimerkiksi siitä syystä, että yöllä sähkö on halvempaa eikä ole tarvetta ladata heti. Eikös se ajastin sitä varten ole, että sitä voi käyttää siihen tarkoitukseen mihin se on tehty?

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5386
                  • S:t Karins

                  Mybmw apissa tuo ajastetun latauksen asetus on kyllä käsittämötän floppi. En ymmärrä Gyntherin logiikkaa että lähtöaika on pakko asettaa jotta ajastettu lataus toimisi
                  Tästä on annettu runsaasti palautetta BMW Suomelle mutta katsotaan johtaako mihinkään...
                  Ja olen havainnut myös tuon taukojäähdytyksen eriskummallisuuden. Auto jäähdyttää kabiinin lämpötilan selvästi alle pyynnin. Miksi? Auton käydessä ilmastointi pitää kyllä asetetun lämpötilan. Ja mulla siis hybridi kyseessä.
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • FlyingFinn
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 642

                    Originally posted by Tommix View Post
                    Ja olen havainnut myös tuon taukojäähdytyksen eriskummallisuuden. Auto jäähdyttää kabiinin lämpötilan selvästi alle pyynnin. Miksi? Auton käydessä ilmastointi pitää kyllä asetetun lämpötilan. Ja mulla siis hybridi kyseessä.
                    Noin se tosiaan tekee. Kärppänä saa olla kyttäämässä, että osuu sopivaan aikaikkunaan jos käyttää jäähdytystä. Mikäli menet vähän liian myöhään auto on liian kylmä ja jos menet vielä vähän myöhemmin niin auto on käynnistänyt lämmityksen ja ratti on kuuma. Aika fakiiri pitää olla että osaa mennä autoon silloin kun lämpötila on pyynnissä. Kehittyneemmät autonvalmistajat ovat ratkaisseet tämän asian toimivilla antureilla ja automatiikalla.

                    Comment

                    • lnaukkar
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2015
                      • 189
                      • Helsinki

                      Originally posted by jobo View Post
                      Kyllä omassa i4 ajotila on käynnistyksessä se mikä siinä oli sammutettaessakin? Eli onnistuu se että konffaa kerran ja on päällä ikuisesti.

                      i4:ssä mulla sport pysyy päällä, sport boost ei pysy päällä (seuraavassa startissa comfort). Arvaa kummalla ajan, kun ärsyttää.

                      Ja tosiaan ton toisen uudemman SP21 tms auton kanssa ei yhtään mene paremmin, koska iX1 starttaa aina personal-moodissa, ihan sama mikä tila oli viimeksi päällä. Ja koska ollaan i4 keskustelussa, niin toi Personal on siis uusien autojen uusi nimi comfort-moodille, jossa ei voi säätää mitään (iskareita, ratin vastetta, yms.). Pitää mennä sportille ennen kuin noi saa kohdalleen. Ja seuraavassa käynnistyksessä taas uusiksi.
                      2023 G26 i4 M50
                      2023 U11 iX1 xDrive30

                      Comment

                      • lnaukkar
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2015
                        • 189
                        • Helsinki

                        Originally posted by Tommix View Post
                        Mybmw apissa tuo ajastetun latauksen asetus on kyllä käsittämötän floppi. En ymmärrä Gyntherin logiikkaa että lähtöaika on pakko asettaa jotta ajastettu lataus toimisi
                        Tästä on annettu runsaasti palautetta BMW Suomelle mutta katsotaan johtaako mihinkään...
                        Kyllä, se vaatis kolmannen tilan että "lataa tällä aikavälillä niin paljon kun ehtii" ja koska saksalainen auto niin ton jälkeen se vaatii käyttäjältä jonkun YMMÄRRÄN ETTÄ AKKU EI EHKÄ TULE TÄYTEEN.

                        En usko että palaute auttaa, mutta aina kannattaa yrittää. Ehkä vielä joskus uusiin autoihin tulee tommonen ominaisuus )


                        Originally posted by Tommix View Post
                        Ja olen havainnut myös tuon taukojäähdytyksen eriskummallisuuden. Auto jäähdyttää kabiinin lämpötilan selvästi alle pyynnin. Miksi? Auton käydessä ilmastointi pitää kyllä asetetun lämpötilan. Ja mulla siis hybridi kyseessä.
                        Joo sama i4:ssä, toi "lisälämmitin" eli ilmastonti lämmittää / viilentää yli tavoitteen sillä logiikalla, että kun "autossa ei ole ketään" niin se tehokkaammin viilentää/lämmittää kylmät/kuumat pinnat. Sitä ei ole siis tarkoitettu siihen että autossa oleskeltaisiin kun sitä käytetään.

                        Sinänsä saksalaisilla on järki mutta ei ihan aina osu maaliin.


                        Ainiin, ärsyttää mua sekin, että lisälämmitystä ei voi käyttää kuin 3 kertaa jos auto ei liiku välissä. Siis sähköautossa, come on. Ominaisuus on alun perin lisätty varmaan suojelemaan 12V akkua webaston liian monelta peräkkäiseltä käytöltä. Mutta hienoa että se tuli sähköautoihin asti, koska miksipä se maailma muuttuisi vuosien aikana mihinkään vaikka vanhat tyhmät jutut (polttomoottori) katoaa.
                        Last edited by lnaukkar; 29-06-2023, 09:28.
                        2023 G26 i4 M50
                        2023 U11 iX1 xDrive30

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6698
                          • PK-seutu

                          Originally posted by FlyingFinn View Post
                          Esimerkiksi siitä syystä, että yöllä sähkö on halvempaa eikä ole tarvetta ladata heti. Eikös se ajastin sitä varten ole, että sitä voi käyttää siihen tarkoitukseen mihin se on tehty?
                          Kuulostaa melko vaikealta elämältä jos 85k€ autoa ladatessa tarvitsee tehdä elämästä vaikeaa ja säästää senttejä.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • jobo
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2009
                            • 143
                            • Espoo

                            Originally posted by lnaukkar View Post
                            i4:ssä mulla sport pysyy päällä, sport boost ei pysy päällä (seuraavassa startissa comfort). Arvaa kummalla ajan, kun ärsyttää.

                            Ja tosiaan ton toisen uudemman SP21 tms auton kanssa ei yhtään mene paremmin, koska iX1 starttaa aina personal-moodissa, ihan sama mikä tila oli viimeksi päällä. Ja koska ollaan i4 keskustelussa, niin toi Personal on siis uusien autojen uusi nimi comfort-moodille, jossa ei voi säätää mitään (iskareita, ratin vastetta, yms.). Pitää mennä sportille ennen kuin noi saa kohdalleen. Ja seuraavassa käynnistyksessä taas uusiksi.
                            Kokeilin niin sport boost pysyy kun ajelee sport individualilla mistä nyt saa muutkin setit omaan makuun. Itellä kaikki muu comfort mutta sport boost päällä.
                            Luulisi että nää on kaikki samalla softalla ja toimisi identtisesti niin pitäisi sullakin toimia?
                            BMW i4 M50 -23

                            BMW 330e M-sport -17
                            BMW 120d M-sport -14
                            MINI JCW -09

                            Comment

                            • FlyingFinn
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 642

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Kuulostaa melko vaikealta elämältä jos 85k€ autoa ladatessa tarvitsee tehdä elämästä vaikeaa ja säästää senttejä.
                              Ei sen tarvitsisi olla vaikeaa, eikä olisi jos laitteet toimisi. En maksanut omasta noin paljon mutta voin maksaa vaikka tuplat sellaisesta mikä toimii.

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5386
                                • S:t Karins

                                Originally posted by FlyingFinn View Post
                                Ei sen tarvitsisi olla vaikeaa, eikä olisi jos laitteet toimisi. En maksanut omasta noin paljon mutta voin maksaa vaikka tuplat sellaisesta mikä toimii.
                                Sä tarvitsisit taas (sori) uuden apin ohjaamaan latausta, esim.Gridio:n.
                                Kyllä näistä tehdään välillä ihan turhan vaikeita juttua käyttäjille.
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎