Levyt ei itsekseen kieroudu. Eikä ne itseasiassa kieroudu vaan levyn paloihin vastaavasta pinnasta tulee epäkeskeinen. Sen aiheuttaa jumittavat jarrut ja paskaiset napojen tasopinnat. Näissä kuten muissakin bemareissa on tehtävä säännöllisesti kaikkien navan/levyn tasopintojen hionta vapaaksi stanssaantuneesta ruosteesta (jotta levy istuu navassa tasan heitottomasti) ja viilattava palojen karrierit satuloista ja puhdistettava liukutapit. Toinen jarrutärinää aiheuttava on reaktiotangon puslat.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by Tome View PostLevyt ei itsekseen kieroudu. Eikä ne itseasiassa kieroudu vaan levyn paloihin vastaavasta pinnasta tulee epäkeskeinen. Sen aiheuttaa jumittavat jarrut ja paskaiset napojen tasopinnat. Näissä kuten muissakin bemareissa on tehtävä säännöllisesti kaikkien navan/levyn tasopintojen hionta vapaaksi stanssaantuneesta ruosteesta (jotta levy istuu navassa tasan heitottomasti) ja viilattava palojen karrierit satuloista ja puhdistettava liukutapit. Toinen jarrutärinää aiheuttava on reaktiotangon puslat.
Uskaltaisin kuitenkin olla erimieltä levyjen itsestään kieroutumisesta.
Erityisesti tarvikelevyjen huono valuseos voi helposti aihuettaa levyn itsestään kieroutumisen jarruttaessa. Kierous ei tule heti ilmi, mutta pienllä viiveellä ja on ihan mittakellolla todistettavissa.
Comment
-
-
Originally posted by Jeans View PostTuo on totta, että puhtaus on ensiarvoisen tärkeää jarruhommissa.
Uskaltaisin kuitenkin olla erimieltä levyjen itsestään kieroutumisesta.
Erityisesti tarvikelevyjen huono valuseos voi helposti aihuettaa levyn itsestään kieroutumisen jarruttaessa. Kierous ei tule heti ilmi, mutta pienllä viiveellä ja on ihan mittakellolla todistettavissa.
Männät voi jumittaa.Satuloiden liukutapit myös.Kuten halvimmat paskat jarrupallat,jotka ei liiku herkästi carriessa.Ja kun jarrut laahaa tai toimii ainoastaan levyn toiselta puolelta,niin silloin levyt voi kieroutua.Etenkin,jos kumalle jarrulevylle lentää tieltä vettä.Kun jarrulevyn pinta lasittuu,niin tärinät voi palata takaisin piankin levyjen uusimisen jälkeen.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostEi ne jarrulevyt kyllä itsestään vetele kieroksi eikä pakkasilla oikene.Ihan tuubaa.Ja jos jarrutuksien jälkeen alkaa levyt kieroutumaan löytyy syy jumittavista jarruista.Jarrulevyt kieroutuu vain jarrutuksissa,ei siis itsekseen.Tai jos kunnolla laahaavat jarrut käy kuumana.
Männät voi jumittaa.Satuloiden liukutapit myös.Kuten halvimmat paskat jarrupallat,jotka ei liiku herkästi carriessa.Ja kun jarrut laahaa tai toimii ainoastaan levyn toiselta puolelta,niin silloin levyt voi kieroutua.Etenkin,jos kumalle jarrulevylle lentää tieltä vettä.Kun jarrulevyn pinta lasittuu,niin tärinät voi palata takaisin piankin levyjen uusimisen jälkeen.
Tuollaisessa raskaassa X-sarjalaisessa levyt ovat luonnostaan melko kovilla. Ottaen huomioon, että auton perään saa vielä ripustaa 2700kiloa perävaunumassaa, niin ei tee tiukkaakaan saada levyt punahohtoisiksi. Kyseiseen ilmiöön ei tarvita jumittavia jarrusatuloitakaan.
Jarulevyn halkaisijassakin on merkittävä ero, jos verrataan levyä esimerkiksi mihinkätahansa tavalliseen perhefarmariin. Levyn valuseoksessa ei tarvitse olla suurtakaan vikaa, kun se tuollasen ison levyn halkaisjassa on jo millin kymmenyksen ero, ja se alkaa tuntumaan ratissa.
Itsestään kieroksi menemisellä tarkoitin tosiaan sitä, että normaalilla käytöllä lämpenemiset ja jäähtymiset saavat levyn huonosta valusta johtuen vetämään kieroon. Tähän ei tarvita mitään muita ulkoisia tekijöitä tai vikoja.
Se totuus että normaali lämpötilassa (tai pakkasella) jarrut voivat hetken tuntua hyviltä, johtuu varmasti siitä, että palojen ja levyjen välinen jarruteho ei ole tuolloin kovin hyvä. Kun levy vähän lämpenee, niin jarruteho paranee ja kierous tulee taas esiin.
Asia n varmasti niinkuin sanoitkn, että pakkasella levy ei varsinaisesti oikene.
Comment
-
-
Omassa X:ssä ratti vapisi jarruttaessa, ettei ratti meinannut käsissä pysyä.
Syynä oli loppuunkuluneet kierot etulevyt.
Jostain luin, että voimakkaan jarrutuksen jälkeen esim liikennevaloihin pysähdyttäessä ohuet loppuunkuluneet levyt jäähtyy epätasaisesti, jos autoa pidetään paikoillaan jarrun avulla (siis jalkajarrun). Jarrupalojen kohdalta levyt jäähtyy hitaammin kuin muualta (kuuma levy ja kuuma jarrupala), joka aiheuttaa levyjen epätasaisen jäähtymisen ja siten niiden vääntymisen.
Saattaa teoria pitää paikansakin, koska etulevyt ottaa vastaan varsin voimakkaan energian, tiedä sitten onko marginaalinen teoria.
Comment
-
-
CD vaihtajan poisto kyynärtuen kotelosta.
Onko jollekkin tuttu homma?
Olen siis ottamassa CD-vaihtajaa pois kyynärtuen alta ja vaihtamassa sinne ison säilytyslokeron. Lähdin purkamaan netistä löytämien ohjeiden mukaan mutta koko ajan ilmenee uutta purettavaa. Olen jämähtänyt sellaiseen vaiheeseen etten tiedä kuinka avata linkin kuvan nro-3 ruuvit jotta saan koko kehikon irti (nro-1)? Vaihdekepin ympärillä oleva paneeli ilmeisesti pitää myös ottaa pois, mutta miten?
Kiitos : )
Comment
-
-
Originally posted by Mockba11 View PostOnko jollekkin tuttu homma?
Olen siis ottamassa CD-vaihtajaa pois kyynärtuen alta ja vaihtamassa sinne ison säilytyslokeron. Lähdin purkamaan netistä löytämien ohjeiden mukaan mutta koko ajan ilmenee uutta purettavaa. Olen jämähtänyt sellaiseen vaiheeseen etten tiedä kuinka avata linkin kuvan nro-3 ruuvit jotta saan koko kehikon irti (nro-1)? Vaihdekepin ympärillä oleva paneeli ilmeisesti pitää myös ottaa pois, mutta miten?
Kiitos : )Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostTilasin eilisiltana korjaussarjan jossa tulee muoviosat ja vaijerit joten nähtäväksi jää pärjääkö niillä. Kokonaisia mekanismejakin oli tyrkyllä
Netistä oli ohjeet mukana ja pitivät muuten kutinsa paitsi ovipahvin kiinnityksen osalta. Yläreuna ei irtoa ainakaan omassa 10/06 valmistuneessa ylös- vaan sisäänpäin ja ovenkahvan takana ei ole kiinnitysruuvia.Last edited by -Tapi; 04-02-2016, 15:30.---
Comment
-
-
Originally posted by BMWE39 View PostEn ole vielä tähän päivään kuullut, että kylmä ilma olisi vääntyneitä levyjä oikonut.
Puslat sieltä ovat pakkasella jäykistyneet ja uusilla levyillä ei vielä ole ilmennyt niin paljoa paikallaan seistessä tulevaa ruostetta joka yleisesti aiheuttaa täristystä, etenkin parissa ensimmäisessä jarrutuksessa.
Kunhan levyjen pinta tuosta vähän kulahtaa, niin päästään kuuntelemaan ihmettelyä, miten näin äkkiä alkoivat uudet levyt ravistamaan.Originally posted by teko View PostItse uskon, että vika oli levyissä, mutta katsotaan alkaako tärinä uudestaan ja palaillaan asiaan
Comment
-
-
Originally posted by Chatchat View PostOlisin laittamassa autoon lisävaloja ja mietin että mistä vetää suora virta kun akku on takakontissa ja mihin vetää katkaisijalta piuha että saa lisäpitkät pois päältäe39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Comment