Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tome
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 548
    • Joensuu

    Levyt ei itsekseen kieroudu. Eikä ne itseasiassa kieroudu vaan levyn paloihin vastaavasta pinnasta tulee epäkeskeinen. Sen aiheuttaa jumittavat jarrut ja paskaiset napojen tasopinnat. Näissä kuten muissakin bemareissa on tehtävä säännöllisesti kaikkien navan/levyn tasopintojen hionta vapaaksi stanssaantuneesta ruosteesta (jotta levy istuu navassa tasan heitottomasti) ja viilattava palojen karrierit satuloista ja puhdistettava liukutapit. Toinen jarrutärinää aiheuttava on reaktiotangon puslat.

    Comment

    • Jeans
      Newbiemmer
      • Jul 2015
      • 12
      • häme

      Originally posted by Tome View Post
      Levyt ei itsekseen kieroudu. Eikä ne itseasiassa kieroudu vaan levyn paloihin vastaavasta pinnasta tulee epäkeskeinen. Sen aiheuttaa jumittavat jarrut ja paskaiset napojen tasopinnat. Näissä kuten muissakin bemareissa on tehtävä säännöllisesti kaikkien navan/levyn tasopintojen hionta vapaaksi stanssaantuneesta ruosteesta (jotta levy istuu navassa tasan heitottomasti) ja viilattava palojen karrierit satuloista ja puhdistettava liukutapit. Toinen jarrutärinää aiheuttava on reaktiotangon puslat.
      Tuo on totta, että puhtaus on ensiarvoisen tärkeää jarruhommissa.
      Uskaltaisin kuitenkin olla erimieltä levyjen itsestään kieroutumisesta.
      Erityisesti tarvikelevyjen huono valuseos voi helposti aihuettaa levyn itsestään kieroutumisen jarruttaessa. Kierous ei tule heti ilmi, mutta pienllä viiveellä ja on ihan mittakellolla todistettavissa.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 9995
        • KVLA

        Originally posted by Jeans View Post
        Tuo on totta, että puhtaus on ensiarvoisen tärkeää jarruhommissa.
        Uskaltaisin kuitenkin olla erimieltä levyjen itsestään kieroutumisesta.
        Erityisesti tarvikelevyjen huono valuseos voi helposti aihuettaa levyn itsestään kieroutumisen jarruttaessa. Kierous ei tule heti ilmi, mutta pienllä viiveellä ja on ihan mittakellolla todistettavissa.
        Ei ne jarrulevyt kyllä itsestään vetele kieroksi eikä pakkasilla oikene.Ihan tuubaa.Ja jos jarrutuksien jälkeen alkaa levyt kieroutumaan löytyy syy jumittavista jarruista.Jarrulevyt kieroutuu vain jarrutuksissa,ei siis itsekseen.Tai jos kunnolla laahaavat jarrut käy kuumana.

        Männät voi jumittaa.Satuloiden liukutapit myös.Kuten halvimmat paskat jarrupallat,jotka ei liiku herkästi carriessa.Ja kun jarrut laahaa tai toimii ainoastaan levyn toiselta puolelta,niin silloin levyt voi kieroutua.Etenkin,jos kumalle jarrulevylle lentää tieltä vettä.Kun jarrulevyn pinta lasittuu,niin tärinät voi palata takaisin piankin levyjen uusimisen jälkeen.

        Comment

        • Jeans
          Newbiemmer
          • Jul 2015
          • 12
          • häme

          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Ei ne jarrulevyt kyllä itsestään vetele kieroksi eikä pakkasilla oikene.Ihan tuubaa.Ja jos jarrutuksien jälkeen alkaa levyt kieroutumaan löytyy syy jumittavista jarruista.Jarrulevyt kieroutuu vain jarrutuksissa,ei siis itsekseen.Tai jos kunnolla laahaavat jarrut käy kuumana.

          Männät voi jumittaa.Satuloiden liukutapit myös.Kuten halvimmat paskat jarrupallat,jotka ei liiku herkästi carriessa.Ja kun jarrut laahaa tai toimii ainoastaan levyn toiselta puolelta,niin silloin levyt voi kieroutua.Etenkin,jos kumalle jarrulevylle lentää tieltä vettä.Kun jarrulevyn pinta lasittuu,niin tärinät voi palata takaisin piankin levyjen uusimisen jälkeen.
          Jarrut on tietenkin tehty käytettäväksi, enkä,edes odottant että joku luulee jarrujen kieroutuvan auton seistessä. Näin ei tietenkään ole, joten oiken hyvä täsmennys.
          Tuollaisessa raskaassa X-sarjalaisessa levyt ovat luonnostaan melko kovilla. Ottaen huomioon, että auton perään saa vielä ripustaa 2700kiloa perävaunumassaa, niin ei tee tiukkaakaan saada levyt punahohtoisiksi. Kyseiseen ilmiöön ei tarvita jumittavia jarrusatuloitakaan.
          Jarulevyn halkaisijassakin on merkittävä ero, jos verrataan levyä esimerkiksi mihinkätahansa tavalliseen perhefarmariin. Levyn valuseoksessa ei tarvitse olla suurtakaan vikaa, kun se tuollasen ison levyn halkaisjassa on jo millin kymmenyksen ero, ja se alkaa tuntumaan ratissa.
          Itsestään kieroksi menemisellä tarkoitin tosiaan sitä, että normaalilla käytöllä lämpenemiset ja jäähtymiset saavat levyn huonosta valusta johtuen vetämään kieroon. Tähän ei tarvita mitään muita ulkoisia tekijöitä tai vikoja.
          Se totuus että normaali lämpötilassa (tai pakkasella) jarrut voivat hetken tuntua hyviltä, johtuu varmasti siitä, että palojen ja levyjen välinen jarruteho ei ole tuolloin kovin hyvä. Kun levy vähän lämpenee, niin jarruteho paranee ja kierous tulee taas esiin.
          Asia n varmasti niinkuin sanoitkn, että pakkasella levy ei varsinaisesti oikene.

          Comment

          • X07
            Bimmer Rookie
            • Apr 2012
            • 107
            • Finland

            Omassa X:ssä ratti vapisi jarruttaessa, ettei ratti meinannut käsissä pysyä.
            Syynä oli loppuunkuluneet kierot etulevyt.

            Jostain luin, että voimakkaan jarrutuksen jälkeen esim liikennevaloihin pysähdyttäessä ohuet loppuunkuluneet levyt jäähtyy epätasaisesti, jos autoa pidetään paikoillaan jarrun avulla (siis jalkajarrun). Jarrupalojen kohdalta levyt jäähtyy hitaammin kuin muualta (kuuma levy ja kuuma jarrupala), joka aiheuttaa levyjen epätasaisen jäähtymisen ja siten niiden vääntymisen.

            Saattaa teoria pitää paikansakin, koska etulevyt ottaa vastaan varsin voimakkaan energian, tiedä sitten onko marginaalinen teoria.

            Comment

            • Mockba11
              Newbiemmer
              • Jan 2016
              • 11
              • Finland

              CD vaihtajan poisto kyynärtuen kotelosta.

              Onko jollekkin tuttu homma?

              Olen siis ottamassa CD-vaihtajaa pois kyynärtuen alta ja vaihtamassa sinne ison säilytyslokeron. Lähdin purkamaan netistä löytämien ohjeiden mukaan mutta koko ajan ilmenee uutta purettavaa. Olen jämähtänyt sellaiseen vaiheeseen etten tiedä kuinka avata linkin kuvan nro-3 ruuvit jotta saan koko kehikon irti (nro-1)? Vaihdekepin ympärillä oleva paneeli ilmeisesti pitää myös ottaa pois, mutta miten?



              Kiitos : )

              Comment

              • Kissvesala
                Moderator
                • Jun 2010
                • 3110
                • Liminka

                Originally posted by Mockba11 View Post
                Onko jollekkin tuttu homma?

                Olen siis ottamassa CD-vaihtajaa pois kyynärtuen alta ja vaihtamassa sinne ison säilytyslokeron. Lähdin purkamaan netistä löytämien ohjeiden mukaan mutta koko ajan ilmenee uutta purettavaa. Olen jämähtänyt sellaiseen vaiheeseen etten tiedä kuinka avata linkin kuvan nro-3 ruuvit jotta saan koko kehikon irti (nro-1)? Vaihdekepin ympärillä oleva paneeli ilmeisesti pitää myös ottaa pois, mutta miten?



                Kiitos : )
                Tuo linkki ei toimi, olit saman laittanu privaan, mutta ei auennut.
                Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                Kissvesala.fi
                Priva tai o443424479

                Comment

                • Mockba11
                  Newbiemmer
                  • Jan 2016
                  • 11
                  • Finland

                  niinpä tietenkin.. sorry!

                  uusi yritys:



                  : )

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Tilasin eilisiltana korjaussarjan jossa tulee muoviosat ja vaijerit joten nähtäväksi jää pärjääkö niillä. Kokonaisia mekanismejakin oli tyrkyllä
                    Korjaussarja tuli (11 euroa) ja käytin siitä vain muoviosan, josta vaijeri oli päässyt irti. Osa oli tarvike ja siinä joutui liimaamaan yhden kumin paikalleen kun ei ollut kaikkia lakuperäisen pieniä muotoja osattu kopioida mutta nyt se ikkuna taas pelaa.

                    Netistä oli ohjeet mukana ja pitivät muuten kutinsa paitsi ovipahvin kiinnityksen osalta. Yläreuna ei irtoa ainakaan omassa 10/06 valmistuneessa ylös- vaan sisäänpäin ja ovenkahvan takana ei ole kiinnitysruuvia.
                    Last edited by -Tapi; 04-02-2016, 15:30.
                    ---

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Peilinlämmityksen piiri sanoo vastukseksi 175 ohm. Mitäköhän sen tulisi olla?
                      Uusi peilinlasi tuli Latviasta ja maksoi parikymppiä. Meni paikalleen ja vastus näytti noin kymmenesosan ylläolevasta eli pelannee (kunnes hajoaa jälleen).
                      ---

                      Comment

                      • teko
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2012
                        • 45
                        • Helsinki

                        Originally posted by BMWE39 View Post
                        En ole vielä tähän päivään kuullut, että kylmä ilma olisi vääntyneitä levyjä oikonut.

                        Puslat sieltä ovat pakkasella jäykistyneet ja uusilla levyillä ei vielä ole ilmennyt niin paljoa paikallaan seistessä tulevaa ruostetta joka yleisesti aiheuttaa täristystä, etenkin parissa ensimmäisessä jarrutuksessa.

                        Kunhan levyjen pinta tuosta vähän kulahtaa, niin päästään kuuntelemaan ihmettelyä, miten näin äkkiä alkoivat uudet levyt ravistamaan.
                        Originally posted by teko View Post
                        Itse uskon, että vika oli levyissä, mutta katsotaan alkaako tärinä uudestaan ja palaillaan asiaan
                        Edellisellä sivulla oli vääntöä näistä etujarrulevyistä. Olen nyt ajanut levyjen vaihdon jälkeen 7000km, eikä ratin tärinä ole palautunut.

                        Comment

                        • Riksterii
                          Newbiemmer
                          • May 2013
                          • 21
                          • Hki

                          N47d20, joku hihna luistaa esim pysäköidessä, onko koneessa muita kuin yksi moniurahihna? Minkälainen homma vaihtaa? Tekeekö tarvikehihnalla mitään?

                          Comment

                          • Chatchat
                            Bimmer Rookie
                            • May 2012
                            • 100
                            • jyväskylä

                            Olisin laittamassa autoon lisävaloja ja mietin että mistä vetää suora virta kun akku on takakontissa ja mihin vetää katkaisijalta piuha että saa lisäpitkät pois päältä

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              Originally posted by Chatchat View Post
                              Olisin laittamassa autoon lisävaloja ja mietin että mistä vetää suora virta kun akku on takakontissa ja mihin vetää katkaisijalta piuha että saa lisäpitkät pois päältä
                              Miksi niille lisäpitkille pitäisi oma katkaisia laittaa? Eikö olisi paljon järkevämpi ottaa releelle heräte pitkiltä? Virta sitten apuvirtapisteestä.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Chatchat
                                Bimmer Rookie
                                • May 2012
                                • 100
                                • jyväskylä

                                Originally posted by HTK12 View Post
                                Miksi niille lisäpitkille pitäisi oma katkaisia laittaa? Eikö olisi paljon järkevämpi ottaa releelle heräte pitkiltä? Virta sitten apuvirtapisteestä.
                                Saa pitkät pois kesäksi päältä....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎