No niin, X3 on pihassa, ja noin 300 km:n ajon jälkeen edelleen tuntuu ok:lle.
Peräosasta kuuluva kolahdus käännyttäessä oli ilmeisesti jonkin sortin tyyppivika? Auttoiko siihen peräöljyjen vaihto?
Ajettavuudeltaan on hyvä auto, ei toki voi verrata uudempaan käyttikseen, mutta onhan ikäeroakin melkein 10 vuotta.
18" vanteet on vissiin aika passelit tuohon, mutta millä et:llä, että sais pyöriä hiukan lähemmäs kaaria, nyt ovat niin hiivatin syvällä, vai vaikuttaako negatiivisesti ajettavuuteen, jos menee vaihtamaan et:tä?
-Tsekkaa onko lattiat kuivat. Ovien höyrysulut voi olla vuotaneet enemmin tai vähemmin.
-Pyyhkijöiden vivusto yksi vikakohde. Tuppaa väljistymään pienilläkin kilometreillä ja sulat osuu toisiinsa.
-ABS-kehät näissä pullahtelee ruostuessaan. Joten mitään hälyvaloja ei saisi mittaristossa näkyä.
-Takajouset saattaa mennä poikki jousen yläpäästä. Tuokin voi olla hankala huomata.
Tuossa muutamia pikku juttuja,joita ensimmäisenä tuli mieleen. Sitten ne normit mitä muutenkin autoa ostaessa tsekataan.
Pyyhkijöiden vivut ostin juuri 230tkm mentyyn. Alle satkulla uudet alvadista. Toimitettiin 2 vuorokaudessa. Josko vielä saisi Laitettua paikalleen.
Vielä vaikuttanut ok hankinnalta mutta Joku tuossa kuitenkin vielä tekee sen että veto alueen alapäässä se kevyesti kuormittaessa ihan selvästi nyppää pari kertaa kuin polttoaine loppuisi tms. Ennen kuin se lähtee vetämään.
Moottorina m47 ja kierrokset aina siinä 1500rmp tuntumassa. Mitään koodia ei tule.
Ideoita?
Jakolaatikon öljyt on vaihdettu. Ei vaikuttanut.
Renkaissa on noin 2mm ero kuluneisuudessa. Toiset renkaat kokeilematta mutta anturi ei noista ainakaan herjaa.
Ahdin ääntää Mutta eiköhän se lopettaisi ääntämisen kokonaan jos se noin ahdistaisi.
Suuttimet katsottu ehjiksi.
Selvästi kyyhdyttäessä ja muutenki normaalissa ajossa se ei tuota tee mutta vaikka tilanne jossa nostaa vähän vauhtia, esim kun näkee että alue vaihtuu 50->60kmh tai jos ajaa siinä alta 1500rmp ja tulee loiva ylämäki niin taas nyppää pari kertaa ennen kuin kiipeää
Itsellä on nyt vähän reilun vuoden ollut 2005 mallinen 2.0d X3. Tämä on sillä 150hv koneella eli vielä M47. N47 koneissahan on sitten ketjuongelmia niin en itse ainakaan sellaista uskaltanut ostaa.
Olen itse ollut erittäin tyytyväinen tuohon X3:een. Mielestäni parempi ajaa mitä E34 tai E46 oli. Jousitus tuntui ensituntumalta jäykältä, mutta nyt kun siihen on tottunut niin se on aika hyvä, napakka, mutta ei mikään kivireki. Olettaisin että M-Sport on jo liian jäykkä normiajoon.
Tuossa 2.0d:ssä on oikeastaan ihan riittävästi potkua normaaliajoon. En tiedä onko tämä oma sitten lastutettu, mutta tuntuu kyllä käytännössä pirteämmältä kuin entinen 136hv 2.0d e46. Ainoa huono puoli näinkin massiivisessa autossa on mielestäni manuaalivaihteisto. Matka-ajossa toki ok, mutta kaupungissa tuota vaihdekeppiä saa hämmentää aika lailla. Jos nyt ostaisin tällaista niin 218hp 3,0diesel automaatti olisi varmasti se versio, jota katselisin ja etsisin. Siinä on peruslujaksi todettu moottori ja 6 vaihteinen zf aski, joka on myös lujaa tekoa. Facelift on hieman paremman näköinen tuo ensimmäinen versio ainakin jos auto on eri värinen kuin musta.
Sadetunnistin tuntuu olevan todella tarkka korimallista riippumatta. Kannattaa puhdistaa se kohta lasista esim. isopropanolilla.
Uusitulla lasilla toimi aluksi hyvin. Pesin jo sulat sekä lasin muutamaan kertaan. Silti toiminta oli epäloogista. Tänään sitten tutkailin tarkemmin ja vaihdoin nuo sulat. Ei ainakaan E60:ssä ollut noin herkkä epäloogisuudelle. Siinäkin oli lasi uusittu ja vanhat sulat. Sen takia tuota vähän hämmästelin.
Tänään "korjasin" tuosta X3:sta sadetunnistimen uusimalla pyyhkijän sulat. Kyllähän on todella pikkutarkka tuo tunnistin. Sen kohdalla sulasta tuli pienen pieni viiru pyyhkimen jälkeen. Eli sulassa oli miltei näkymätön ura/lovi joka tuon aiheutti. Siis oikeasti mitätön viiru tuon epäloogisen toiminnan aiheuttajana. Liekö sitten uusi ja virheetön tuulilasi vaikutti jotenkin tuohon,vaikka lasin vaihdon jälkeen toimi useamman kuukauden. Orkkis lasi oli kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä.
Sadetunnistin tuntuu olevan todella tarkka korimallista riippumatta. Kannattaa puhdistaa se kohta lasista esim. isopropanolilla.
Pidän X3:sta mahtavana autona, vähän liian kovasta alustasta huolimatta. Vaimokekin siitä pitää kovasti.
Samaa mieltä alustahan on oikeastaan kova vain metsäautotiellä ja taajamassa, maantiellä ja kovassa vauhdissa auto istuu tiessä todella hyvin.
Ei olla kyllä kaduttu yhtään auton ostoa, vaikka pidin ensi alkuun vähän kirveellä veistetyltä mutta ehkä sen takia se on vaan niin hyvä
Hiukan alkanut mietityttämään alkupään X3:sen ostaminen, mutta mennäänkö täysin metsään näiden kanssa?
Yksi laite olisi jo kiikarissa, mittarissa reilut 300 tkm, laatikko vaihdettu uuteen pari vuotta sitten. Muuten siisti laite. Pieni klonksahdus kuuluu hitaassa vauhdissa välillä, kun kääntää ratin ääriasentoon ( ilmeisesti jakolaatikko--->öljyt vaihtoon? ).
Minkälainen laite ylipäätään? Onko hyvinkin vikainen jo noilla kilometreillä yleisesti ottaen?
Mielipiteitä, kokemuksia?
Täällä ollut 91tkm eli välin 172-263tkm juurikin tuo X3 3.0DA 2004, noin 2,5 vuotta. Täytyy sanoa, että on ollut paras auto mitä minulla on ollut ikinä ja on edelleen talossa. Vikoja ei ole ollut tuona aikana kuin juuri nimeksikään:
- likainen ABS-kehä aiheutti vikavalon syttymisiä joskus
- termostaatit piti vaihtaa
- reaktiotangon puslat
- startti
- radio kuuluu huonommin kuin muissa bemareissa tähän asti
Laatikon turbiinin vaihdatin Siekkisellä ennen kuin mikään ehti mennä rikki tai oireili eli ennakkohuoltona. Turbiini pitäisi vaihtaa uuteen noin 200tkm välein, jotta paikat kestää eikä laatikkoon pääse metallimurua.
Rahaa on mennyt todella vähän korjauksiin ikään ja kilsoihin nähden. Tosin kilsoja vielä alle 300tkm. Työkaverin X5:seen (e53) on mennyt yli 10ke korjauksii samassa ajassa, mutta autolla on ajettu jo 490tkm.
Pidän X3:sta mahtavana autona, vähän liian kovasta alustasta huolimatta. Vaimokekin siitä pitää kovasti.
Tänään "korjasin" tuosta X3:sta sadetunnistimen uusimalla pyyhkijän sulat. Kyllähän on todella pikkutarkka tuo tunnistin. Sen kohdalla sulasta tuli pienen pieni viiru pyyhkimen jälkeen. Eli sulassa oli miltei näkymätön ura/lovi joka tuon aiheutti. Siis oikeasti mitätön viiru tuon epäloogisen toiminnan aiheuttajana. Liekö sitten uusi ja virheetön tuulilasi vaikutti jotenkin tuohon,vaikka lasin vaihdon jälkeen toimi useamman kuukauden. Orkkis lasi oli kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä.
Leave a comment: