Vissiin itekki vanhas tulossa ku miettii enemmän ajettavuuta ku ulkonäköä.emännän mielestä ikinuori .vuosia tullut jyrättyä noilla madalletuilla vehkeillä nii ois tarkotus seuraava pitää vakiokorkeudessa. X5 sopis siihen hyvin.
X5 kuume polttelee joten vähän tässä pitää ruveta viisaammilta neuvoja kyselemään.millainen alusta x5 vertaa e60:seen.omassa tämänhetkisessä e60 h&r-35 jouset ja matalat kumit.mielestäni ihan liian kova alusta ja mieluummin sais olla huomattavasti "normaalimpi".joten onko alusta reilusti pehmeämpi x5:sessa entä sport alusta?ja onko x5 olemassa normaalilla rautajousilla ja iskareilla?ja muutenkin onko ajettavuus hyvä vertaa 500 bemariin?
Mites kulutus,ilmeisesti syö 1-2 litraa sadalle enemmän?
Mites vakuutukset täysillä bonareilla ja käyttövoimavero?
Mulla on toi möhkö ihan rautajousilla. Mun käsityksen mukaan, jos ei ole tehdaskoukkua ja 7-paikkaisuutta, niin silloin on rautajouset joka nurkassa. Me vaihdettiin E61 535d:stä tähän nykyiseen 3.0sd möhköön. E61 meni pehmeämmin kun oli vakioalustalla vrt. X5:n sporttialusta. Ajettavuus on äxässä ihan perushyvä, mutta tosiaan ihan erilainen kuin E61:ssä. Aavistuksen verran tunnottomampi se mun mielestä on, mutta muuten oikein hyvä. Naftaa menee seka-ajossa reilu 9 litraa kun vastaavassa ajossa 535d meni 8,5 litraa. Eli on se kulutus vähän suurempi, mutta ei mun mielestä mitenkään ratkaisevan paljon.
Mulla on toi möhkö ihan rautajousilla. Mun käsityksen mukaan, jos ei ole tehdaskoukkua ja 7-paikkaisuutta, niin silloin on rautajouset joka nurkassa. Me vaihdettiin E61 535d:stä tähän nykyiseen 3.0sd möhköön. E61 meni pehmeämmin kun oli vakioalustalla vrt. X5:n sporttialusta. Ajettavuus on äxässä ihan perushyvä, mutta tosiaan ihan erilainen kuin E61:ssä. Aavistuksen verran tunnottomampi se mun mielestä on, mutta muuten oikein hyvä.
E70:ssä on ilmajouset juuri mainitsemasi 7-paikkaisuuden ja automaattisen tasonsäätö/tehdaskoukun/lisätyn vetokapasiteetin (tulevat kaikki samassa paketissa koukun kanssa) lisäksi myös Adaptive Driven kanssa, mutta toisaalta sitten on myös mahdollista, että löytyy kaikki nuo ja on silti rautajouset, esim mulla enkä itse en ole pystynyt ymmärtää miksei ole ilmajousia takana, no on yksi murhekohta vähemmän. Kaikkiaan vaihtoehtoja on ollut 5, alla on pätkä "E70 Chasis Dynamics" dokkarista.
Itsellä on samanlainen fiilis on, että e70:nen rautajousilla on f11/e61:een verrattuna selkeästi pintakovempi, mutta toisaalta omalla mökkitiellä parissa isoissa heitoissa pohjaa herkästi jopa ilman kuormaakin.
Damping/Suspension
The E70 is equipped with steel springs and conventional dampers as the standard
suspension setup. In addition, the following combinations are available:
• Standard suspension with sport suspension setup
• Standard suspension with 1-axis air spring
• Adaptive drive with steel springs and VDC dampers
• Adaptive drive with 2 steel springs and 1-axis air spring and VDC dampers
Q7 e-tron TDI -17
MB CLA 250e -21
E81 116i -09 Ex:
F60 Countryman S E ALL4 -17
F15 X5 30d -14
E70 X5 40d M Sport -12
F20 120da -13
E61 530xd -09
F11 520d -12
E60 520d -09
Marmorilta tai täällä foorumillakin yksi kaveri myy. Siis mikäli omasi ovat aidot BMW:n vanteet.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
X5 kuume polttelee joten vähän tässä pitää ruveta viisaammilta neuvoja kyselemään.millainen alusta x5 vertaa e60:seen.omassa tämänhetkisessä e60 h&r-35 jouset ja matalat kumit.mielestäni ihan liian kova alusta ja mieluummin sais olla huomattavasti "normaalimpi".joten onko alusta reilusti pehmeämpi x5:sessa entä sport alusta?ja onko x5 olemassa normaalilla rautajousilla ja iskareilla?ja muutenkin onko ajettavuus hyvä vertaa 500 bemariin?
Mites kulutus,ilmeisesti syö 1-2 litraa sadalle enemmän?
Mites vakuutukset täysillä bonareilla ja käyttövoimavero?
Adaptive Drive siinä vastaus hyvään alustaan...Ja kulutuksesta niin reilu 2l enempi vie satasella kuin e 60xd 3.0d reippaassa kaupunki-ajossa X5 vie 11l ja matkassa 8-9l väliin..
x5 kuume polttelee joten vähän tässä pitää ruveta viisaammilta neuvoja kyselemään.millainen alusta x5 vertaa e60:seen.omassa tämänhetkisessä e60 h&r-35 jouset ja matalat kumit.mielestäni ihan liian kova alusta ja mieluummin sais olla huomattavasti "normaalimpi".joten onko alusta reilusti pehmeämpi x5:sessa entä sport alusta?ja onko x5 olemassa normaalilla rautajousilla ja iskareilla?ja muutenkin onko ajettavuus hyvä vertaa 500 bemariin?
Mites kulutus,ilmeisesti syö 1-2 litraa sadalle enemmän?
Mites vakuutukset täysillä bonareilla ja käyttövoimavero?
Taas loistaa moottorinkuva mittaristossa ja tuttu ingreased emissions i-drivessa.
Havaittavissa on myös ollut aina silloin tällöin pientä nykimistä painettaessa kaasua sekä lievää nuhaisuutta menossa.
Tänään kun polkasin vähän reippaammin kaasua niin johan se herjan heittikin..
Muistaisin jossain täällä lukeneeni samantapaisesta vaivasta (nykimistä ja herja) mutta en kuolemaksenikaan muista että missä ja millä hauilla.
Huomenna koodin lukuun ja ihmettelemään taas
Btw, mitäs toi herja oikeasti tarkoittaa, päästöissä siis jotain häikkää?
Pitäisikö rajata tehoja ja ahistaa kulkua?
Kauanko (paljonko) herjan kanssa uskaltaa suhailla "huoletta"
Kaveri ostattelee E70 lci:tä, joko 245 tai 306 hv dieselillä. Oli tuollainen 306 heppainen koeajolla ja olin kyydissä. Kokemuksena aika kaksijakoinen, kun autossa oli osapuilleen kaikki mahdolliset ja mahdottomat varusteet ja yleiskunto reilusti alle 50 tkm ajettuna hieno. Comfort-penkkien selkänojien kompurasäätöiset sivutuet olivat ihanat. Professional hifi oli myös erinomainen. Tosi herkku oli aktiivinen ohjaus yhdistettynä aktiiviseen alustaan, auto tuntui ohjaukseltaan huomattavasti kokoistaan pienemmältä positiivisella tavalla.
Näiden kaikkien yläpuolelle nousi kuitenkin yllättävän kova melu! En olisi millään uskonut, että pitkälle yli 100 000 euroa muutama vuosi sitten maksanut BMW voisi olla niin äänekäs. Mutta oli se.
Toki suurin melun lähde oli rengastus. Michelin Green järjettömässä koossa (275/40 20 ja 315/30 20). Renkaat eivät siis olleet alkuperäiset runflatit, ne kaiketi olisivat vieläkin äänekkäämmät? Kuinkahan paljon desibelit laskisivat, jos alla olisi hieman korkeammalla profiililla olevat ja kapeammat renkaat? Etupenkillä meteli oli kovempi kuin takapenkillä, erityisen kovalta se kuulosti etumatkustajan paikalla. Työkaverilla on Grand Cherokeessa myös 20 tuumaiset vanteet joilla varsin matalaprofiiliset halparenkaat ja se on hiljaisempi, uskomatonta kyllä.
Leveät keskinkertaiset renkaat ja uraiset tiet tekivät maantie- ja moottoritieajosta myös melko levotonta, auto ei mennyt niin vakaasti kuin olisin luullut.
Mikä on valmistajan oheistus näissä uudemmissa malleissa öljynvaihtojen suhteen - vieläkö se menee niin, että ajotietokoneen ilmoittamaan aikaan mennään tai sitten kerran vuodessa, kumpi ensin tuleekaan vastaan?
Kuulostavatko nämä havainnot E70 omistajien tai siitä enemmän kokemusta omaavien mielestä odotetuilta vai yllättäviltä?
Minä allekirjoitan ainakin tuon yllättävän kovan rengasmetelin. 20" 275 leveillä talvikitkoilla oli jokseenkin hiljainen, 20" 295 leveillä kesämisukoilla ihan helvetinmoinen rengasmökä. Mutta kyllä se suoraan menee eikä ole mitenkään levoton muutenkaan.
Joo, eihän tietty mikään ihan hiljainen auto ole tuolla vakio 20":lla koolla. Rengaspaineilla ja renkailla yleensäkin kyllä jonkin verran merkitystä siihenkin. Suoraan nämä kyllä menee jos vain paineet on kohdallaan vaikka pinnan muodon kyllä huomaa. 18" talvirenkailla menee sitten tyystin eleettömästi missä vain vaikka korkeampi profiili saa korin elämään merkittävästi enemmän. Tuolla 20" koolla ajettavuus on kyllä kohdillaan
Öljynvaihdosta en osaa sanoa, kun tulee n 40-45tkm/v niin ehtii vaihtelee öljyt ennen täyttä vuotta.
Q7 e-tron TDI -17
MB CLA 250e -21
E81 116i -09 Ex:
F60 Countryman S E ALL4 -17
F15 X5 30d -14
E70 X5 40d M Sport -12
F20 120da -13
E61 530xd -09
F11 520d -12
E60 520d -09
Jaa-a, nämä meluasiat taitaa aika subjektiivisia olla. Oman kokemuksen mukaan nykyinen X5 275/315 etu/taka rengastuksella 20" koossa on vain hieman äänekkäämpi kuin edellinen 5-sarjan farkku, jossa oli 245/275 leveät 19" koossa. Hiljaisempi tuo oma X5 on verrattuna vaikka tähän toiseksi uusimpaan e-mersuun, jonka (taksi)kyydissä pari päivää sitten istuin.
X:ssä renkaina continental 4x4 sport contact 5:set
Kyllähän tuo sisämeteli on kovempi ku e39 farkussa. Mutta käykääpä istumassa audin a7:ssa siinä se vasta äänekäs koppi on.
Riippuu vähän. Kun oli E39:ssä huonot renkaat, niin oli se about yhtä meluisa kuin X5 isolla rengastuksella. Ehkä jopa tuntui meluisammalta. Nyt kun E39:ssä on uudet renkaat, niin se tuntuu hiljaisemmalta. 3-sarjalaisten jälkeen hiljaiselta tuntuu molemmat.
En oo kokenut että E70 olis motarilla levoton. Rauhallisin ajettava auto mitä on aikoihin ollut. E6x-sarjan luokkaa.
Comment