Originally posted by pyroz
View Post
BMW X5 G05 keskustelua – vol. I
Collapse
X
-
-
-
Unohda ne automaatti hybridi ajotilat ja käskytä itse autoa. Aja sähköllä itse nappia painamalla ja tarkkaile rangea pari kertaa täysin täydestä nolliin. Täysi range saadaan vain kun akku on sekä täysi, että kabiini kunnolla lämmitetty samalla.
Leave a comment:
-
-
Kysytään nyt sitten näin, että miten ja missä porukka on saanut selviteltyä onko kennot kunnossa vai ei? Marmori ei näitä taida edes haluta selvittää etenkään niin pitkään kuin olisi akkutakuun piirissä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tomi T View Post
Tietenkin olisi ensiarvoisen tärkeää kertoa, että koostuuko toi 30-40km yhdestä tai parista ajosta, vai ajetaanko tuo 4km kerrallaan ja sitten taas auto kylmäksi. Silloinhan kulutus on erittäin suuri, kun lämmitys vie runsaasti energiaa. Tällöin on täysin normaalia tuollaiset kilsat.
Tänään tein toisen pitkän matkan ja nyt menee vielä hämmentävämmäksi. Vaimo oli ajanut aamulla jo lyhyen ajon eikä laittanut laturiin. En ollut tästä tietoinen ja laitoin auton lämpiämään noin 25 minuutiksi. Akkua ei sitten toki ollut jäljellä kuin 84% heti lähtiessä, mutta ainakin pitäisi olla esilämmitetty(?). Auto ei ensimmäisten reilun 200km:n aikana kulkenut kuin jotain 5km eDrivellä ja silti akku vajui jo alle puoleen. Reitillä olikin taajamia ja ilmeisesti auto oli säästellyt akkua näihin taajama-ajoihin. Joten lopulta tämän 400km:n siirtymässä mentiin sähköllä vain 40km ja bensaa meni 8l/100km. Alkumatkasta oli paljon 100kmh:n aluetta, niin sillä 8,6l/100km.
Mikä tuossa alkumatkassa kulutti sähköä, jos eDrive ajoa ei tullut? Käyttääkö tuo sähköä vähentämään bensankulutusta, mutta ei laske sitä eDrive-kilometreihin? Vai jääkö tässä tuo lämmitys aina jotenkin päälle ja se työntää sen lämmön jonnekin harakoille, vaikka moottorikin tuottaisi lämpöä? Erikoinen jos ilman lämmitystä menee yli 100km ja lämmitettynä puolet siitä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Veeksi View PostVieläkin olen vähän epäileväinen, että onko auton akussa tai latauksessa kaikki hyvin. Osaltaan senkin takia, että jotain hyvin hämmentävää tuolloin viime vuoden lopulla oli. Senkin takia, että auto aina näytti, että akku oli tyhjä, mutta vaikka sen latasi täyteen, niin sähkönkulutus ei muuttunut sähkömittarin mukaan diesel-autoajoista (entinen 30-40kwh/vrk pysyi samana kuin ennen sähkö-/hybridiautoa). Autossa olikin joku ohjelmistopäivitys jumissa ja kun se saatiin huollossa ajettua autoon, alkoi valitettavasti talonkin sähkömittari samalla toimimaan. Joten ihan täyttä luottoa ei kyllä tuohon BMW:n lataus-/kulutustietoihin ole.
Näillä noin 0 asteen keleillä pelkällä sähköllä ajelee kaupunkiajoa noin 30-40km (ilman esilämmitystä). Se tosin juuri ja juuri riittääkin ajoihimme. Aika kauaksi jää edelleenkin +80km:sta. Toisaalta eilen ajoin kaupunkiajoa 4km sportilla (bensalla), niin kulutus oli 26,2l/100km, joten aika kaukana sekin taitaa olla BMW:n ilmoittamasta kaupunkikulutuksesta.
Pääsiäisenä tuli ajettua ensimmäinen pidempikin siirtymä Kuopiosta Tampereelle ja takaisin (taisi olla +5:stä +8:aan astetta lämmintä). Käytin adaptiivista ajoa (en eco prota) ja kulutus oli seuraavanlaista:
132km, 1h 38min (84,9 km/h), 5,3l / 100km, 8,9 kwh/100km (Polttoaine 100% -> 98%, akku 100% -> 39%)
149km, 1h 57min (80,1 km/h), 7l / 100km, 3,3 kwh/100km (Polttoaine -> 84%, akku -> 13%). Tämä oli maali, joten auto ei yllättäen hyödyntänytkään adaptiivisella läheskään koko akkua.
Tämä toki toisaalta antoi eDrive-matkaksi yhteensä 106km (11,7 kwh + 4,9 kwh), mutta eikös tässä tilassa auto myös ajettaessa lataa itseään? Yön yli auto seisoi parkissa, niin 13% oli jo vajunut yössä 8%:iin, vaikka mitään lämmitystä ei edelleenkään käytetty. Sekin on erikoista, että auto aina yllättyy latausajasta. 8A:lla ladatessa tyhjästä täyteen taitaa lupailla aina 12-14 tuntia, mutta sitten lataus onkin valmis 2-3 tuntia ennen arvioitua. Lataus tapahtuu pääasiassa yöllä, joten tähän vuoden aikaan yöksi pakkanen kiristyy, joten eikö tuon ennemmin pitäisi yllättää toiseen suuntaan?
Onko syytä olla huolissaan vai kuulostaako tämä ihan siltä miltä pitääkin?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Veeksi View PostVieläkin olen vähän epäileväinen, että onko auton akussa tai latauksessa kaikki hyvin. Osaltaan senkin takia, että jotain hyvin hämmentävää tuolloin viime vuoden lopulla oli. Senkin takia, että auto aina näytti, että akku oli tyhjä, mutta vaikka sen latasi täyteen, niin sähkönkulutus ei muuttunut sähkömittarin mukaan diesel-autoajoista (entinen 30-40kwh/vrk pysyi samana kuin ennen sähkö-/hybridiautoa). Autossa olikin joku ohjelmistopäivitys jumissa ja kun se saatiin huollossa ajettua autoon, alkoi valitettavasti talonkin sähkömittari samalla toimimaan. Joten ihan täyttä luottoa ei kyllä tuohon BMW:n lataus-/kulutustietoihin ole.
Näillä noin 0 asteen keleillä pelkällä sähköllä ajelee kaupunkiajoa noin 30-40km (ilman esilämmitystä). Se tosin juuri ja juuri riittääkin ajoihimme. Aika kauaksi jää edelleenkin +80km:sta. Toisaalta eilen ajoin kaupunkiajoa 4km sportilla (bensalla), niin kulutus oli 26,2l/100km, joten aika kaukana sekin taitaa olla BMW:n ilmoittamasta kaupunkikulutuksesta.
Pääsiäisenä tuli ajettua ensimmäinen pidempikin siirtymä Kuopiosta Tampereelle ja takaisin (taisi olla +5:stä +8:aan astetta lämmintä). Käytin adaptiivista ajoa (en eco prota) ja kulutus oli seuraavanlaista:
132km, 1h 38min (84,9 km/h), 5,3l / 100km, 8,9 kwh/100km (Polttoaine 100% -> 98%, akku 100% -> 39%)
149km, 1h 57min (80,1 km/h), 7l / 100km, 3,3 kwh/100km (Polttoaine -> 84%, akku -> 13%). Tämä oli maali, joten auto ei yllättäen hyödyntänytkään adaptiivisella läheskään koko akkua.
Tämä toki toisaalta antoi eDrive-matkaksi yhteensä 106km (11,7 kwh + 4,9 kwh), mutta eikös tässä tilassa auto myös ajettaessa lataa itseään? Yön yli auto seisoi parkissa, niin 13% oli jo vajunut yössä 8%:iin, vaikka mitään lämmitystä ei edelleenkään käytetty. Sekin on erikoista, että auto aina yllättyy latausajasta. 8A:lla ladatessa tyhjästä täyteen taitaa lupailla aina 12-14 tuntia, mutta sitten lataus onkin valmis 2-3 tuntia ennen arvioitua. Lataus tapahtuu pääasiassa yöllä, joten tähän vuoden aikaan yöksi pakkanen kiristyy, joten eikö tuon ennemmin pitäisi yllättää toiseen suuntaan?
Onko syytä olla huolissaan vai kuulostaako tämä ihan siltä miltä pitääkin?
Tuo 30-40km kaupungissa tuntuu oudon lyhyeltä , itse olen talvella päässyt hyvinkin 50-60km , samoin mökkimatkalla , jossa 4/5 matkasta moottortie ajoa. Latausaika lyhyenee itsellänkin juuri kuten kuvaat , eli antaa ensin liian pitkän arvion.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Veeksi View PostVieläkin olen vähän epäileväinen, että onko auton akussa tai latauksessa kaikki hyvin. Osaltaan senkin takia, että jotain hyvin hämmentävää tuolloin viime vuoden lopulla oli. Senkin takia, että auto aina näytti, että akku oli tyhjä, mutta vaikka sen latasi täyteen, niin sähkönkulutus ei muuttunut sähkömittarin mukaan diesel-autoajoista (entinen 30-40kwh/vrk pysyi samana kuin ennen sähkö-/hybridiautoa). Autossa olikin joku ohjelmistopäivitys jumissa ja kun se saatiin huollossa ajettua autoon, alkoi valitettavasti talonkin sähkömittari samalla toimimaan. Joten ihan täyttä luottoa ei kyllä tuohon BMW:n lataus-/kulutustietoihin ole.
Näillä noin 0 asteen keleillä pelkällä sähköllä ajelee kaupunkiajoa noin 30-40km (ilman esilämmitystä). Se tosin juuri ja juuri riittääkin ajoihimme. Aika kauaksi jää edelleenkin +80km:sta. Toisaalta eilen ajoin kaupunkiajoa 4km sportilla (bensalla), niin kulutus oli 26,2l/100km, joten aika kaukana sekin taitaa olla BMW:n ilmoittamasta kaupunkikulutuksesta.
Pääsiäisenä tuli ajettua ensimmäinen pidempikin siirtymä Kuopiosta Tampereelle ja takaisin (taisi olla +5:stä +8:aan astetta lämmintä). Käytin adaptiivista ajoa (en eco prota) ja kulutus oli seuraavanlaista:
132km, 1h 38min (84,9 km/h), 5,3l / 100km, 8,9 kwh/100km (Polttoaine 100% -> 98%, akku 100% -> 39%)
149km, 1h 57min (80,1 km/h), 7l / 100km, 3,3 kwh/100km (Polttoaine -> 84%, akku -> 13%). Tämä oli maali, joten auto ei yllättäen hyödyntänytkään adaptiivisella läheskään koko akkua.
Tämä toki toisaalta antoi eDrive-matkaksi yhteensä 106km (11,7 kwh + 4,9 kwh), mutta eikös tässä tilassa auto myös ajettaessa lataa itseään? Yön yli auto seisoi parkissa, niin 13% oli jo vajunut yössä 8%:iin, vaikka mitään lämmitystä ei edelleenkään käytetty. Sekin on erikoista, että auto aina yllättyy latausajasta. 8A:lla ladatessa tyhjästä täyteen taitaa lupailla aina 12-14 tuntia, mutta sitten lataus onkin valmis 2-3 tuntia ennen arvioitua. Lataus tapahtuu pääasiassa yöllä, joten tähän vuoden aikaan yöksi pakkanen kiristyy, joten eikö tuon ennemmin pitäisi yllättää toiseen suuntaan?
Onko syytä olla huolissaan vai kuulostaako tämä ihan siltä miltä pitääkin?
11kwh+4,9kwh ja 106km viittaa pitkiin mäkiin eli alamäet ja myötäleet on menty sähköllä. Tasaisella äksä vie sähköä noilla nopeuksilla ~30kWh/100km, joten tuommonen 16kwh ei riittäisi kuin ~50km matkalle. Eli kaikki luvut riippuu paljon tiestä ja nopeudesta. 106km sähkömatkana on kuitenkin hyvä suoritus varsinkin kun akkuun on jäänyt vielä noin 10%. Itse matka-ajossa pääsen vajaaseen 100km tyypillisesti.
Olen myös huomannut, että kylmässä auton seisosessa akun prosentit valuu alaspäin. Kylmällä akulla osa energiasta menee akun sisäiseen resistanssiin. Eli juuri ennen pysähdystä kaikki on optimissa akun olessa lämmin ja aamulla liikkeelle lähdettäessä kylmässä kaukanan siitä. Kesällä akun tila ei vaihtele niin paljoa.
Kun lämpenee, niin sun pitäis päästä kaupungissa 60-70km väliin sähköllä. Toki jos kiihdyttelet paljon ja tapat vauhdin jarrulla, niin matka lyhenee, ei 2,5tn ilmaiseksi kulje, Sähkön kulutusmittari kertoo hyvin, miten sähköä kuluu.
Muutama kulutusvinkki - hidastukset pitää tehdä kevyesti jarrulla siten (tai ennakoimmalla vain nostamalla jalan kaasulta ajoissa), että auto käyttää pääasiassa hidastukseen sähkömoottoria eikä jarruja (eli sähköajon neula ei saa mennä liian syvälle regeneraatiossa), tällöin sähköinen matka maksimoituu kun saat hidastuksen energian takaisin akkuun suurelta osin. Jos kaupunkiajoon sisältyy isompaa tietä (Kuopiossa moottoritie), niin kannataa välttää >90km/h nopeuksia, kulutus nousee jyrkästi, koska ilmanvastusta äksän korissa piisaa, lyhyellä matkalla lisävauhdista ei ole mitään hyötyä. Myötäleissä kannattaa coastata, jos mahdollista, eli pitää sähköajon neula nollassa (ei kulutusta eikä regeneraatiota), auto kulkee ikäänkuin vapaalla, jolloin metrejä kertyy tehokkaimmin.
Leave a comment:
-
-
Vieläkin olen vähän epäileväinen, että onko auton akussa tai latauksessa kaikki hyvin. Osaltaan senkin takia, että jotain hyvin hämmentävää tuolloin viime vuoden lopulla oli. Senkin takia, että auto aina näytti, että akku oli tyhjä, mutta vaikka sen latasi täyteen, niin sähkönkulutus ei muuttunut sähkömittarin mukaan diesel-autoajoista (entinen 30-40kwh/vrk pysyi samana kuin ennen sähkö-/hybridiautoa). Autossa olikin joku ohjelmistopäivitys jumissa ja kun se saatiin huollossa ajettua autoon, alkoi valitettavasti talonkin sähkömittari samalla toimimaan. Joten ihan täyttä luottoa ei kyllä tuohon BMW:n lataus-/kulutustietoihin ole.
Näillä noin 0 asteen keleillä pelkällä sähköllä ajelee kaupunkiajoa noin 30-40km (ilman esilämmitystä). Se tosin juuri ja juuri riittääkin ajoihimme. Aika kauaksi jää edelleenkin +80km:sta. Toisaalta eilen ajoin kaupunkiajoa 4km sportilla (bensalla), niin kulutus oli 26,2l/100km, joten aika kaukana sekin taitaa olla BMW:n ilmoittamasta kaupunkikulutuksesta.
Pääsiäisenä tuli ajettua ensimmäinen pidempikin siirtymä Kuopiosta Tampereelle ja takaisin (taisi olla +5:stä +8:aan astetta lämmintä). Käytin adaptiivista ajoa (en eco prota) ja kulutus oli seuraavanlaista:
132km, 1h 38min (84,9 km/h), 5,3l / 100km, 8,9 kwh/100km (Polttoaine 100% -> 98%, akku 100% -> 39%)
149km, 1h 57min (80,1 km/h), 7l / 100km, 3,3 kwh/100km (Polttoaine -> 84%, akku -> 13%). Tämä oli maali, joten auto ei yllättäen hyödyntänytkään adaptiivisella läheskään koko akkua.
Tämä toki toisaalta antoi eDrive-matkaksi yhteensä 106km (11,7 kwh + 4,9 kwh), mutta eikös tässä tilassa auto myös ajettaessa lataa itseään? Yön yli auto seisoi parkissa, niin 13% oli jo vajunut yössä 8%:iin, vaikka mitään lämmitystä ei edelleenkään käytetty. Sekin on erikoista, että auto aina yllättyy latausajasta. 8A:lla ladatessa tyhjästä täyteen taitaa lupailla aina 12-14 tuntia, mutta sitten lataus onkin valmis 2-3 tuntia ennen arvioitua. Lataus tapahtuu pääasiassa yöllä, joten tähän vuoden aikaan yöksi pakkanen kiristyy, joten eikö tuon ennemmin pitäisi yllättää toiseen suuntaan?
Onko syytä olla huolissaan vai kuulostaako tämä ihan siltä miltä pitääkin?
Leave a comment:
-
-
Kerran auto ei suostunut lähtemään electric-modessa liikkeelle, kun ulkona oli -19 ja auto pihalla parkissa. Katsellaan miten käy tuleva viikko kun eteläänkin luvattu alle 20 asteen pakkasia. Edelleen talvella pääsee lähemmäksi 60 km ja kesällä vajaa 80km vajaan kolmen vuoden ja 40tkm jälkeen. Väittäisin, että luokkaa viitisen prosenttia heikentynyt sitten alkuaikojen tai sitten aika kultaa muistot.
Apista, saako useamman käyttäjät kirjattua, eli omalle puhelimelle oma profiili ja vaimon luuriin oma? En ole onnistunut kuin yhden käyttäjän kirjaamaan appiin samalle autolle (tietenkin vaimon).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Veeksi View PostOnhan se sit aikamoinen kiuas noin pieneen tilaan ja selittää kulutusta etenkin, jos se jää vielä ajon jälkeen lämmittämään. Pitääpä seurailla tuota tarkemmin. Voisi luulla, että vähempikin riittäisi kun tuolla energialla lämmittää melkein 200 neliön vanhan OKT:nki.
Aiemmin jätin ajastetun lähdön pois, kun auto pysäytteli ja aloitteli uudestaan lämmitystä jatkuvasti (ja appi antoi ilmoituksia). Nyt on softa päivitetty, niin jospa se olisi tullut tolkkuihinsa tai pitää sitten ottaa ilmoitukset pois.
Heitin junnun futisharkoihin, nyt oli vain -6 astetta. Kulutus puolittui 70->33kWh/100km, mutta edelleen esilämmitys vie noin 1kWh ekstraa vaikka auto oli laturissa ja lämmitysaika oli vajaa vartti. Tarkistin myös lämmityksen toiminnan, mulla ei ainakaan jäänyt 'pyyntö' päälle vaikka 30min lämmitysajasta olisi ollut vielä aikaa jäljellä palatessa.
Aika paljon esilämmitys rangea haukkaa lyhyessä matkassa, liikkumiseen meni 2kWh ja esilämmitys nappasi 1kWh lisää eli yhdensuuntaisen matkan sähköt tässä tapauskessa. Ja tuossa ajokulutuksessakin on lämmitysosuutta toistakymmentä prosenttia verrattuna kesäkelihin eli sähkörange on -50% kesästä. Onneksi akku on sen verran iso, että sähköllä voi kuitenkin sen 30-40km ajella, mikä riittää kyllä päivittäisten asioiden hoitamiseen tälläsessä pienemmässä kylässä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Lämmitysvastus on 5,5kW joten runsas kilowatti lähti jo esilämmityksen aikana (plus puhaltimen sähköt asetuksesta riippuen), ei 8A riitä siis alkuunkaan paikkaamaan tätä. Lisäksi kun lähdet kylmällä akulla (hybridissähän akkua ei lämmitettä) aika paljon sähkö kuluu jo akun sisäiseen resistanssiin. Tämä ei todeäköisesti näy tuossa apin kilowattia/km luvussa.
Aiemmin jätin ajastetun lähdön pois, kun auto pysäytteli ja aloitteli uudestaan lämmitystä jatkuvasti (ja appi antoi ilmoituksia). Nyt on softa päivitetty, niin jospa se olisi tullut tolkkuihinsa tai pitää sitten ottaa ilmoitukset pois.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View PostTalvella varmaan oikeasti kannattaisi käyttää ajastettua latausta. Joko asettaa lähtöajan (esim. lähtöaika töihin aamulla) auton äpin kautta tai sitten jonkun pörssisähkösovelluksen esim. Synergin kautta kuten itsellä. Synergissä on yksi huono puoli ja se tulee näkyväksi nimenomaan hybridissä. Äppi osaa kyllä nätisti ladata akun tavoitetasoon pörssisähkön halvimmassa aikaikkunassa mutta yleensähän se on yöllä n. välillä klo. 01:00 - 06:00. Hybridissä akku kerkiää kylmettyä jo ennen töihin lähtöä joka itsellä monesti viivästyy sinne puoli ysin tietämille varsinkin talvella. Paras olisi jos sovellus ”lataisi” akkua niin että suurin osa ladataan halvimmassa aikaikkunassa ja loput (akun esilämmitystoiminto) vasta sitten kun lähtöaika häämöttää esim. 1h tunnin pätkä. Tämä toki olisi käyttäjän valittavissa ja toiminto olisi päällä vain talvella tai silloin kun ulkolämpö on alle esim. +10’C astetta. Eihän tuo nyt olisi vaikeaa koodarin toteuttaa.
Täyssähkössä tai ainakin iX:ssä tilanne sit vähän eri kun on jo ne lämpöpumput yms. vakiona autossa.
Leave a comment:
-
-
Talvella varmaan oikeasti kannattaisi käyttää ajastettua latausta. Joko asettaa lähtöajan (esim. lähtöaika töihin aamulla) auton äpin kautta tai sitten jonkun pörssisähkösovelluksen esim. Synergin kautta kuten itsellä. Synergissä on yksi huono puoli ja se tulee näkyväksi nimenomaan hybridissä. Äppi osaa kyllä nätisti ladata akun tavoitetasoon pörssisähkön halvimmassa aikaikkunassa mutta yleensähän se on yöllä n. välillä klo. 01:00 - 06:00. Hybridissä akku kerkiää kylmettyä jo ennen töihin lähtöä joka itsellä monesti viivästyy sinne puoli ysin tietämille varsinkin talvella. Paras olisi jos sovellus ”lataisi” akkua niin että suurin osa ladataan halvimmassa aikaikkunassa ja loput (akun esilämmitystoiminto) vasta sitten kun lähtöaika häämöttää esim. 1h tunnin pätkä. Tämä toki olisi käyttäjän valittavissa ja toiminto olisi päällä vain talvella tai silloin kun ulkolämpö on alle esim. +10’C astetta. Eihän tuo nyt olisi vaikeaa koodarin toteuttaa.
Täyssähkössä tai ainakin iX:ssä tilanne sit vähän eri kun on jo ne lämpöpumput yms. vakiona autossa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Lämmitysvastus on 5,5kW joten runsas kilowatti lähti jo esilämmityksen aikana (plus puhaltimen sähköt asetuksesta riippuen), ei 8A riitä siis alkuunkaan paikkaamaan tätä. Lisäksi kun lähdet kylmällä akulla (hybridissähän akkua ei lämmitettä) aika paljon sähkö kuluu jo akun sisäiseen resistanssiin. Tämä ei todeäköisesti näy tuossa apin kilowattia/km luvussa.) ja varaustaso 77%. Täydesta akusta (21,6) laskien aika tarkaan 5kWh kulutus, 1,3kWh enemmän kuin appi näyttää, osa on esilämmitykseen ja osa kylmänakun sisäiseen resistanssiin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Veeksi View PostTuo olisi sinänsä ymmärrettävää, mutta jos 30min alkaisi auton lämmityksen käynnistämisestä, ei sen olisi pitänyt lämmittää parkissa enää kuin 5-10min ja ylipäätään irti virroista 10-15min. Siihen nähden n. 4kwh:n kulutus kuulostaa aika kovalta. Vai miten hurjat vastukset näissä on?
Tuossa voisi olla sekin , että jatkaisikohan auto pysäyksen jälkeen lämmittämistä taas ikäänkuin alusta uudestaan tuon 30min , jos toimintoa ei pysäytä kun poistuu autosta ? Tuo täsmäisi jotenkuten tuohon 4kw hävikkiin. Itse en ole jäänyt seuraamaan miten kauan jää puhisemaan , vaan olen aina tietysti pannut heti apista poikki , jos huomaan , etä lämmitys jää päälle.
Leave a comment:
-
Leave a comment: