BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• tiko4tiko
    replied
    Originally posted by ruostekasa View Post
    Mittasitko samaa ennen softausta? Muutaman kerran oon kokeillut kuivalla asfaltilla ja paras aika vakiona on 3 vedon keskiarvona 5.47.

Jos miettii, että tehoeroa on 160hv/300nm niin ainakin tuohon 0-100 aikaan vaikutus on kohtuu maltillinen? Onkohan kukaan dynonnut vakio 45e:tä?
    Saksalaisissa autolehdissä on ollut tuloksia 5.31...5.43. Kun testasit oliko tankissa 95E vai 98E. Pikku teksteissä bemarin sivuilla on maininta että suoristuskyky ja kulutus on mitattu 98E:llä. Mutta voihan se olla, että tulos heikkenee koska tehdas lupaa vain 5.6

Olisko tuossa softassa joku rajoite paikaltaan lähtiessä, mikä suojelee voimansiirtoa? Parempi mittari voisi olla esim 100-200km/h jossa lisävoima tulee varmasti esiin. Eli jos vakio on luokassa 16 niin nyt pitäis olla lähempänä kymppiä.

Leave a comment:

• ruostekasa
    replied
    Originally posted by Coutsi View Post
    Tuli omaan laitettua Turbotecin ohjelma, 550hp/900nm ilman muita muokkauksia. Liikahtaa jo huomattavasti mukavammin. 0-100kmh 4,67s ilman launch controllia. Myöhemmin tulossa vielä lisää muutoksia.
    Mittasitko samaa ennen softausta? Muutaman kerran oon kokeillut kuivalla asfaltilla ja paras aika vakiona on 3 vedon keskiarvona 5.47.

Jos miettii, että tehoeroa on 160hv/300nm niin ainakin tuohon 0-100 aikaan vaikutus on kohtuu maltillinen? Onkohan kukaan dynonnut vakio 45e:tä?

Leave a comment:

• Coutsi
    replied
    Tuli omaan laitettua Turbotecin ohjelma, 550hp/900nm ilman muita muokkauksia. Liikahtaa jo huomattavasti mukavammin. 0-100kmh 4,67s ilman launch controllia. Myöhemmin tulossa vielä lisää muutoksia.

Leave a comment:

• volvostabemariin
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Toki EQS SUV taitaa ottaa kärkipaikan, kunhan saavat sen myyntiin.
    Oletan kyllä näin myös. Tuon koko-/malliluokan mersut ovat ns. tavallisten autojen mittapuu

Leave a comment:

• tiko4tiko
    replied
    Originally posted by volvostabemariin View Post
    Varsin loogista pohdintaa! Tosin on sanottava että ei tämän hinatyisen auton hankinnassa ole muutenkaan mitään järkeä - oli se sitten X5 tai iX. Itse olen sen jo aikaa sitten sisäistänyt ja hulluudelle alistunut. Faija ajaa 15v. vanhalla nelivetodieselvolvolla ja vetää isoa usiteluvenettä ja hänen mielstään meikäläisen X5 on absoluuttisen hullu turhake

Itse ihaistuin iX:n uudenlaiseen tulokulmaan ja ihmeellisyksiin. Ja olen jo tottunut sisustan halvennuksiin. Mun aiemmin omistamissa F10:ssä ja F11:ssä oli laadukkaampi sisustus kun sittemmin pari vuotta olleessa F15:ssä ja nykyisessä G05:ssä. Ja sama halvennus jatkuu iX:ssä. Konsistentti trendi

Yllättävää on se, että vaimo ei kritisoinut iX:n tilaamista, mutta kun syksyllä hankin 7,5 kEUR maksaneen polkupyörän niin sitä ei sulata edleenkään

Runflat-keskusteluun sen verran että nykyisessä G05:ssäni jostain syystä runflatit tuntuvat enemmän ajotuntumaa huonontavilta kuin edellisessä F15:ssä. Ihmeellistä!
    Hieno auto iX on joka tapauksessa, ja mun mielestä paras tällä hetkellä saatavilla olevista isooista sähkösuveista. Toki EQS SUV taitaa ottaa kärkipaikan, kunhan saavat sen myyntiin.

Leave a comment:

• torso1
    replied
    Itse en ole käynyt vielä iX:ää ajamassa. e-tronin 55 Quattron kävin huvikseen testaamassa. Oli kyllä todella hiljainen kyyti ja mukava ajaa kaupungissa. Tuossa autossa ongelmat ovat VW-groupin perusasiat. Infotainment järjestelmä ei niin hyvä kuin bemulla. Nelipyöräohjauksen puuttuminen, liikkeellelähtöviive kaasua painettaessa (edes sportilla ei tunnu tarpeeksi herkältä), volkkarimainen sisusta (laatu, miten asiat on sijoiteltu), jne.

Maantiellä hiljainen kyyti edelleen jatkuu mutta suurimmat auton ongelmat alkavat tulla esille. Auto aliohjaa pahasti ja nelipyöräohjauksen puuttumisen huomaa. Ei ollenkaan yhtä hyvä ajaa kaarteissa sekä suoralla tielläkään ei mene yhtä ”junamaisesti” kuin oma auto. Vaikka e-tronissa oli myös perus 20” rengastus alla. Sitten kun auton kiihdytti n. 140km/h vauhtiin niin alkoi tapahtua outoja asioita. Ihmeellinen humina/paine tuli kabiiniin sisälle. Aivan samalla tavalla kuin joku lasi ei ole kiinni niin autossa ”humisee” sisällä mutta tässä tunne oli erilainen. Aivan kuin sisätiloissa olisi ilmanpaine vaihdellut ja myös ihmeellinen mekaaninen humina rupesi kuulumaan selvästi. En ole kyllä ennen tällaista kokenut. Paha olo siinä tuli. Vähän niinku laivalla mutta ei jurrissa.

Pikaisen nettihaun jälkeen vastaavanlaisia tapauksia oli jenkeissäkin useita. Voi olla että kyseessä on auton ominaisuus/suunnitteluvirhe. Outo tunne se kyllä oli ja tulikin esille vasta n. reilussa +120km/h vauhdissa.

Muutenhan siinä etronissakin on autoa mielestäni aika paljon hintaansa nähden. Hiljainen kuin mikä ja mukava ajaakin varsinkin kaupungissa/hiljaisemmissa nopeuksissa. Ja myyntireiskan mukaan ilmeisesti vuodenvaihteen jälkeen on siitäkin tulossa facelift joka sisältää myös isomman akun eli n. 600km rangen. Varmaan muitakin päivityksiä myös. Toki hintakin varmaan kasvaa.

Mutta joo, iX50 on ylihinnoiteltu mielestäni.
    Last edited by torso1; 18-08-2022, 15:58.

Leave a comment:

• volvostabemariin
    replied
    Toki ajaminen on edullisempaa, mutta aika kevyt peruste, kun auto hinta on pitkälti +100k€ . Kyllä sen muutan tonnin voi bensaa vuodessa ostaa, ei näy kokonaiskustannuksissa havaittavasti.
    Varsin loogista pohdintaa! Tosin on sanottava että ei tämän hinatyisen auton hankinnassa ole muutenkaan mitään järkeä - oli se sitten X5 tai iX. Itse olen sen jo aikaa sitten sisäistänyt ja hulluudelle alistunut. Faija ajaa 15v. vanhalla nelivetodieselvolvolla ja vetää isoa usiteluvenettä ja hänen mielstään meikäläisen X5 on absoluuttisen hullu turhake

Itse ihaistuin iX:n uudenlaiseen tulokulmaan ja ihmeellisyksiin. Ja olen jo tottunut sisustan halvennuksiin. Mun aiemmin omistamissa F10:ssä ja F11:ssä oli laadukkaampi sisustus kun sittemmin pari vuotta olleessa F15:ssä ja nykyisessä G05:ssä. Ja sama halvennus jatkuu iX:ssä. Konsistentti trendi

Yllättävää on se, että vaimo ei kritisoinut iX:n tilaamista, mutta kun syksyllä hankin 7,5 kEUR maksaneen polkupyörän niin sitä ei sulata edleenkään

Runflat-keskusteluun sen verran että nykyisessä G05:ssäni jostain syystä runflatit tuntuvat enemmän ajotuntumaa huonontavilta kuin edellisessä F15:ssä. Ihmeellistä!

Leave a comment:

• tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Mitäs muuten oot tehny jos olet päässyt runflat renkaalla kotiin. Uutta kumia alle? RFT-rengastahan ei saa paikata virallisesti.

Joko seuraavana mielessä pyörii uusi iX..? mulle ois tuo iX50 ainut järkevä vaihtoehto ko. malleista mut on siinä hankintahinta kyllä liian suolanen. Ja on siinä kyllä muitakin ominaisuuksia mistä en vain pääse yli kuten esim. karmittomat ovien yläosat.

Ehkä auton ulkonäköön on kuitenkin jo päässyt tottumaan ja ei se livenä ollenkaan pöhköltä näytä.
    Mulla on runflat-renkaissa ollu pari kertaa naula/ruuvi. Ja joo ensin sanoivat että ei saa paikata. Syynähän kieltoon on, että kun tyhjänä ajaa niin runflatin runko vaurioituu ennen pitkään. Omalla kohdalla kyse oli suht lyhyestä matkasta (<70km) ja rengaskaan ei ollut täysin tyhjä, joten painostin vain paikkaamaan renkaan ja ja kyllähän se sitten paikattiin

iX on ainut 'oikea' sähköauto bemarilla, ja kyllähän tuota on tullut koeajettua moneen kertaa, sillä silmällä Ulkonäkö ja design on minusta tyylikäs ja moderni. Sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa Auto on kokonaisuutena vaan mun mielestä ylihintainen (vrt X5). Nykyisellä ja (mahdollisesti seuraavalla) hybridillä pystyy ainakin täällä syrjemmällä ajamaan nämä paikalliset ajot täysin sähköllä eli samalla tavalla kuin sähköautollakin ajelisi. Pidemmässä matkassa sitten sähköauto toimii selvästi huonommin. Toki ajaminen on edullisempaa, mutta aika kevyt peruste, kun auto hinta on pitkälti +100k€ . Kyllä sen muutan tonnin voi bensaa vuodessa ostaa, ei näy kokonaiskustannuksissa havaittavasti.

Eli miksi maksaa extraa, tehdä elämästään matkan päällä vaikeampaa ja saada kaupan päälle mm. kehyksettömät lasit, outo ratti, 'perussohvat' ja muutenkin 'halpuutettu sisustus', pienempi vetokyky. Jos nuo kaikki olisi ok, niin sitten olis voinut ostaa Teslan jo vuosia sitten

Leave a comment:

• volvostabemariin
    replied
    Ehkä auton ulkonäköön on kuitenkin jo päässyt tottumaan ja ei se livenä ollenkaan pöhköltä näytä.
    Pahoittelen off topicia, mutta värillä tosi iso vaikutus. Tietyt värit "vaativat" msportin toiset ei ja toisissa majavan hampaat toimivat ja toisissa eivät

Leave a comment:

• torso1
    replied
    Kesärenkaiden hankinta on itselläkin edessä ensi vuonna ellei autoa innnostu vaihtamaan ennen sitä Pitää kyttäillä jos saisi renkaat sopivasti esim torista. Pirelleihin olen ollut tyytyväinen ja runflateistä on ollut hyötyäkin aiemmin, kun renkaalla on voinut kuitenkin ajaa reisuun päältä kotiin. Jos ei löydy, niin sitten 275 x4
    Mitäs muuten oot tehny jos olet päässyt runflat renkaalla kotiin. Uutta kumia alle? RFT-rengastahan ei saa paikata virallisesti.

Joko seuraavana mielessä pyörii uusi iX..? mulle ois tuo iX50 ainut järkevä vaihtoehto ko. malleista mut on siinä hankintahinta kyllä liian suolanen. Ja on siinä kyllä muitakin ominaisuuksia mistä en vain pääse yli kuten esim. karmittomat ovien yläosat.

Leave a comment:

• tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Toppelius View Post
    Kyllä se menee siihen leveemmälle vanteelle mutta näyttää hieman kapeelta ja vanteen reuna ottaa aina osumaa herkästi kun kumi ei suojaa yhtään. Naastoina käytin F15 alla aina 275 leveitä. Kolme kertaa sai vanteet maalata kun oli naarmuja ja hiekkasuihkua tullut
    F15:n 20" vanteet on hieman leveämmät - edessä 10 ja takana 11 tuumaa. G05:ssa edessä on 9 ja takana 10,5. Mulla F70:ssa oli 19" sekavanteet/renkaat edessä vanne 9 ja takana 10 tuumaa, alkuperäinen rengas 255/285. Laitoin yhden setin 255/50 renkaita eteen ja taakse, ei jäänyt vanne mitenkään erikoisesti ulos. Uskoisin että 275 sopii 10,5 vanteelle aivan mainiosti, eihän tuossa ole kuin 0,5 tuuman ero F15 etuvanteeseen, jolla on tehdassuosituksena 275 leveä rengas.

Kesärenkaiden hankinta on itselläkin edessä ensi vuonna ellei autoa innnostu vaihtamaan ennen sitä Pitää kyttäillä jos saisi renkaat sopivasti esim torista. Pirelleihin olen ollut tyytyväinen ja runflateistä on ollut hyötyäkin aiemmin, kun renkaalla on voinut kuitenkin ajaa reisuun päältä kotiin. Jos ei löydy, niin sitten 275 x4

Leave a comment:

• Toppelius
    replied
    Paljon pääsit/pääset alkuperäisillä renkailla? Ja minkä merkkiset?

Eikös tuon 275/45 renkaan olisi voinut laittaa tuolle 10,5 leveelle vanteelle aivan hyvin? Toki offset vanteessa on erilainen vrt 9 tuumaseen, joten kierrättäminen akseleiden välillä ei onnistu. Mutta aika tasaseenhan nuo kuluu ainakin sekarenkaisena. Toisaalta offset eron ansiosta takarengas ei jää niin sisään, mutta eihän eroa ole kuin 5 mm joten rinnakkain saa olla että eron huomaan.
    Kyllä se menee siihen leveemmälle vanteelle mutta näyttää hieman kapeelta ja vanteen reuna ottaa aina osumaa herkästi kun kumi ei suojaa yhtään. Naastoina käytin F15 alla aina 275 leveitä. Kolme kertaa sai vanteet maalata kun oli naarmuja ja hiekkasuihkua tullut

Leave a comment:

• torso1
    replied

Eikös tuon 275/45 renkaan olisi voinut laittaa tuolle 10,5 leveelle vanteelle aivan hyvin? Toki offset vanteessa on erilainen vrt 9 tuumaseen, joten kierrättäminen akseleiden välillä ei onnistu. Mutta aika tasaseenhan nuo kuluu ainakin sekarenkaisena. Toisaalta offset eron ansiosta takarengas ei jää niin sisään, mutta eihän eroa ole kuin 5 mm joten rinnakkain saa olla että eron huomaan.
    Alkuperäinen Pirellin sekarengastus on ja kyllä niillä sen 30tkm ajaa. Voi olla etteivät edes ihan kulu loppuun tälle syksylle. Ja ovat kyllä kuluneet erittäin tasaisesti. Asfaltilla noi on ihan jees mut eivät hiekkateillä (liian kovat) joita tulee ajettua myös aika paljon varsinkin syksyisin.

275/45 renkaan ois voinut myös laittaa 10.5” vanteelle mut sit ei ois vannesuojaa jääny hirveesti renkaasta. Parempi on kun edessä ja takana on samat 9x20” et35 kuten ”OEM talvisetupissa”.

Jatkossa kierrättäminen onnistuu kauden alussa ja G05:ssa ei ulkonäöllisesti suora setuppi ole tyhmän näköinen koska takarengaskoteloiden levikkeet eivät ole niin leveät kuin esim. F15 M-sportissa.
    Jenkeissähän G05 M-sport tulee tehtaalta 9x20” et35 suoralla setupilla. Ja muualla maailmassa (tai ainakin euroopassa) sekarengastuksella. Suomen keliolosuhteisiin samanlevyiset kyllä kävisivät myös paljon paremmin.
    Last edited by torso1; 14-08-2022, 16:35.

Leave a comment:

• tiko4tiko
    replied
    Nyt rupeaa G05:n kesärengasasia selviimään. Sain Puolasta kotiin asti toimitettuna todella edullisesti 2 uutta 740M OEM vannetta rengaspaineantureineen. Käytännössä siis puoleen hintaan verrattuna marmorin tarjoukseen.

Eli nyt tulee siis jatkossa sama rengaskoko (275/45 R20) eteen ja taakse kunhan runflätit ovat ajettu loppuun.

Sitten pitäisi päättää vaan rengasmalli. Mukavuutta, hiljaisuutta, pitkäkestoisuutta ja laajaa toiminta-aluetta (Suomen kevät-kesä-syksy) huomioiden ruuvataan alle varmaan Michelinin CrossClimate 2 SUVit tai Pirellin uudet Scorpion sarjan All Season SF2:t.

Näissä pitäisi kesto olla käytännössä melkein kolminkertainen verrattuna UHP kesärenkaisiin.

Leave a comment:

• torso1
    replied
    Nyt rupeaa G05:n kesärengasasia selviimään. Sain Puolasta kotiin asti toimitettuna todella edullisesti 2 uutta 740M OEM vannetta rengaspaineantureineen. Käytännössä siis puoleen hintaan verrattuna marmorin tarjoukseen.

Eli nyt tulee siis jatkossa sama rengaskoko (275/45 R20) eteen ja taakse kunhan runflätit ovat ajettu loppuun.

Sitten pitäisi päättää vaan rengasmalli. Mukavuutta, hiljaisuutta, pitkäkestoisuutta ja laajaa toiminta-aluetta (Suomen kevät-kesä-syksy) huomioiden ruuvataan alle varmaan Michelinin CrossClimate 2 SUVit tai Pirellin uudet Scorpion sarjan All Season SF2:t.

Näissä pitäisi kesto olla käytännössä melkein kolminkertainen verrattuna UHP kesärenkaisiin.

Leave a comment:

Working...
X