BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • melperri
    replied
    Prkele , puoli vuotta on kytätty täysin varusteltua G05. Keskiviikkona löytyi Hollannista 21tkm ajettu 92t€ hintaan. Ei vaan ehtinyt kaupoille , vaikka laitoin välittäjän heti asialle. Liikkeeseen oli kuulemma tullut heti aamusta porukkaa suunilleen saranapuolelta sisään ja auto revittiin käsistä , melkein piti kutsua mellakkapoliisi paikalle.

    Olisin voinut maksaa 10t€ enemmän , mutta eipä auta. Vastaavan F15 etsimisessäkin meni aikanaan runsas vuosi , josko tämäkin joskus menisi maaliin.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Hyviä uutisia niille joiden tarvii hommata G05:een uudet kesägummit sekarengastuksella. Tähtimerkittyjen valikoimiin on lisätty 2 kpl (Hankook ja Pirelli) 20” normaali renkaita. Eli nyt saa muutakin halutessaan kuin runflättejä. Huh! Oli jo aikakin.

    https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/c...6362930556.pdf
    Hyvä kun muistutit, kevät tulee kovaa vauhtia. Taitaa olla kesärenkaat kevään karhean kauden jälkeen vaihtorajalla, montaa milliä ei taida olla enää. . Pitää seurailla jos löytyis jostain vaikka käytetetty hyvä sarja (yhdessä vaiheessa oli myynnissä uuden karheita runflatteja edullisesti/pilkkahintaan) tai sitten jos ostas vanteetkin ja piristäis/muuttais ulkonäköä. Musta talvivanne miellyttää kyllä enemmän kuin tämä auton mukana tulleet vanteet. 20" on kyllä kuluneet hyvin tasaisesti , että isompien 21" tai 22" renkaiden kanssa en viitti kyllä alkaa telmuamaan. Aiemmissa äksissä 315 leveä takarengas kului aina ennenaikojaan sisäreunasta, noita aikoja ei kaipaa kyllä yhtään.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Hyviä uutisia niille joiden tarvii hommata G05:een uudet kesägummit sekarengastuksella. Tähtimerkittyjen valikoimiin on lisätty 2 kpl (Hankook ja Pirelli) 20” normaali renkaita. Eli nyt saa muutakin halutessaan kuin runflättejä. Huh! Oli jo aikakin.

    Leave a comment:


  • Toppelius
    replied
    Onkos muilla ongelmaa että kun ajaa adaptive moodilla ja auto liikkuu sähkömoottorilla niin kova kaasun painallus ei saa polttomoottoria jouhevasti mukaan. Viimeksi tuntui että oikein jarrutti mielummin kuin olisi ottanut koneen käyntiin. Tämä on toistunut nyt muutaman kerran hieman loivempana mutta ei ole sujuvaa:think ei jaksaisi huvikseen tuonne huoltoon soitella jos on vaan ominaisuus. Takuut ja muut on voimassa

    Leave a comment:


  • Ceeray
    replied
    Bemarin adaptiiviset valotovat olleet kyllä toimivia, kokemusta f11 / g31.

    Joku jo Ipacen matriisivaloja hieman kritisoikin ja komppaan, bemarin toteutus paljon parempi.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Kyllähän tämä bemarin sekoilu näissä infotainment/sisusta asioissa on melkoista..
    Esim. uudessa M3 touringissa on myös iDrive8 mutta ratista löytyy edelleen ne TÄRKEÄT acc:n painikkeet sekä ratinlämmityksen painike. Jotenkin vaan tuntuu että komponenttipulan vuoksi asiakkaita pannaan halvalla.

    Taidan odotella sen pari vuotta lisää ja ajaa nykyisellä vaan. Kattoo mikä on suunta sitten näillä laitoksilla.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Tuossa on kyllä paljon totta, vikasuuntaan käytettävyys menee huimaa vauhtia. Luin hesarista uuden Teslan koeajoa.Tuntuu että hallitalaitteista tehdään tarkoituksella sontaa Ehkä tarkoituksena on päästä paskomalla kaikki vanha ja toimiva tilanteeseen, jossa itse ajava auto on armahdus ja helpotus No synkästä tulvaisuudesta nykyisyyteen. Ajelin illalla kotiin vajaan 300km matkan; hetken ajettuani otin ratinlämmityksen pois (klik). Moottoritiellä säädin etäisyyttä ensimmäisen 40km aikana viitisen kertaa (klik, klik, klik, klik, klik) - väljässä liikenteessä lisää etäisyyttä (tuulilasiin ei lennä rapaa) ja hitaassa jonossa lyhyemmäksi (jotta touhot ei sukella oikealta vakkarin pitämään väliin) 1,5h ajon jälkeen laitoin hieronnan päälle (klilk) ja muutaman 10 km jälkeen pois (klik). Ja taitaa muuten olla, että yhdellä klikkauksella näitä ei hoidella bemarin uudessa järjestelmässä, vaan tarvitaa jokaista em klikkausta kohti 2-3kpl näytön hipailuja.

    Haminasta Luumäelle oli todella pimeä pätkä, laserit päällä lähes koko ajan (liikennettä vähän) ja NV tottakai (näyttää myös hyvin myös nopeuspöntöt joissa kamera sisällä lämpöä tekemässä). Mitähän facelift äksän matriisivalot tarkoittaa, onko paremmat kaukovalot? Adaptivinen toiminta on varmaan hienostunempi ja tarkempi, kun LED:jä on enemmän. Uuden seikan valojahan on kehuttu ja nehän on kanssa matriisiledit.
    Samaa mieltä toimintojen piilottamisesta valikoiden taakse. Odotan, mikä merkki luopuu ensimmäisenä jarru- ja kaasupolkimista ja laittaa valikoihin esim. toiminnot

    car -> driving -> Sunday driving -> acceleration -> light
    car -> driving -> racing -> acceleration -> full
    car -> stopping -> regular situation -> braking -> light
    car -> stopping -> emergency -> braking -> abs -> full

    Jos pitäisi valita G05:n adaptiivisten laservalojen ja Jaguar I-Pacen matriisivalojen väliltä, ottaisin miettimättä G05:n valot. I-Pacessa ledejä ei ilmeisesti ole kovin paljoa ja valokeilasta tuntuu pimenevän aika isoja alueita kerralla. Pidän myös enemmän siitä, että esim. jonossa ajessa valoja ei sammuteta vaan ne suunnataan pientareelle, jolloin niistä on oikeasti hyötyä. i7:n valoista ei ole kokemusta. Toivottavasti ovat hyvät.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by melperri View Post
    Suunnilleen 100-110t€ saa tuotua vm 21-22 täysvarustellun yksilön nightvisioneen ja BWilkinseineen kunnon ergonomialla , joten ei todellakaan tarvitse miettiä ryhtyykö sen sijaan ruksimaan jotakin hengen vaarallisella klikkailukäyttiksellä varustettua karvalakkipainajaista kalliimmalla hinnalla.

    Kehitys menee näissä niin vikasuuntaan , että nyt on aika ryhtyä toimeen , jos vielä ylipäätään haluaa kunnollisen ja uudenveroisen auton. Siispä katse mobiledeehen.
    Tämän '20 vaihtamisessa ei '21-22 vuosimalliin ole mitään järkeä. Joten jos uudessa ei ole mitään järkeä vm'21-22 verattuna, niin se hän tarkoittaa, että paras on....

    Tuossa on kyllä paljon totta, vikasuuntaan käytettävyys menee huimaa vauhtia. Luin hesarista uuden Teslan koeajoa.Tuntuu että hallitalaitteista tehdään tarkoituksella sontaa Ehkä tarkoituksena on päästä paskomalla kaikki vanha ja toimiva tilanteeseen, jossa itse ajava auto on armahdus ja helpotus No synkästä tulvaisuudesta nykyisyyteen. Ajelin illalla kotiin vajaan 300km matkan; hetken ajettuani otin ratinlämmityksen pois (klik). Moottoritiellä säädin etäisyyttä ensimmäisen 40km aikana viitisen kertaa (klik, klik, klik, klik, klik) - väljässä liikenteessä lisää etäisyyttä (tuulilasiin ei lennä rapaa) ja hitaassa jonossa lyhyemmäksi (jotta touhot ei sukella oikealta vakkarin pitämään väliin) 1,5h ajon jälkeen laitoin hieronnan päälle (klilk) ja muutaman 10 km jälkeen pois (klik). Ja taitaa muuten olla, että yhdellä klikkauksella näitä ei hoidella bemarin uudessa järjestelmässä, vaan tarvitaa jokaista em klikkausta kohti 2-3kpl näytön hipailuja.

    Haminasta Luumäelle oli todella pimeä pätkä, laserit päällä lähes koko ajan (liikennettä vähän) ja NV tottakai (näyttää myös hyvin myös nopeuspöntöt joissa kamera sisällä lämpöä tekemässä). Mitähän facelift äksän matriisivalot tarkoittaa, onko paremmat kaukovalot? Adaptivinen toiminta on varmaan hienostunempi ja tarkempi, kun LED:jä on enemmän. Uuden seikan valojahan on kehuttu ja nehän on kanssa matriisiledit.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Suunnilleen 100-110t€ saa tuotua vm 21-22 täysvarustellun yksilön nightvisioneen ja BWilkinseineen kunnon ergonomialla , joten ei todellakaan tarvitse miettiä ryhtyykö sen sijaan ruksimaan jotakin hengen vaarallisella klikkailukäyttiksellä varustettua karvalakkipainajaista kalliimmalla hinnalla.

    Kehitys menee näissä niin vikasuuntaan , että nyt on aika ryhtyä toimeen , jos vielä ylipäätään haluaa kunnollisen ja uudenveroisen auton. Siispä katse mobiledeehen.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Kyllähän tuo tehon lisäys olisi kiva mutta onko kuitenkaan tarpeellinen. ACC:n etäisyyden säätö, ratinlämmitys yms. vienti valikoiden taakse on kyllä harmi. Niitä tulee kuitenkin käytettyä, varsinkin näin talviaikana yllättävän paljon. Ulkonäkömuutokset M-sport paketissa ei haittaa. Pienen tottumisen jälkeen voi LCI näyttääkin jo ihan hyvälle. Kyllähän se hintapuoli vähän järkyttää. Väkisellä karkaa sinne n. 120k€ paikkeille kun vähänkin ruksii varusteita. Eikä tällöinkään uudessa olisi edes kaikkia niitä varusteita mitä nykyisessä kuten B&W -kajareita.

    Talvirenkaita/vanteita ei tarvitsisi uuteen ostaa jos pitäisi ne nykyisestä itsellä.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Nyt jos nimen laittais papruun, auto olis syyskuussa ajossa. Sama kuin nyt poislukien laser-valot ja NightVision => 123k. Pitää tarjous kysästä ja miettiä rauhassa.

    + Sähköajo, erityisesti sähkömoottorin reho ja laturi. Rangen lisäys ei ole merkittävä.
    - valot (tänäänkin liikeelle 5:00) ja toimintojen pakeneminen kosketusnäytölle (rarinlämmitys, lämmityslaite, vakkarin etäisyys ainakin). Aika paljon tulee noita näplittyä....

    Ulkonäössä muutos on mitätön, vanha sopii ehkä omaan silmään paremmin, jos aivan vierekkäin laittaa. Mutta jos ostaisi saman värisen kukaan ei edes huomaa että auto on vaihtunut, mikä olisi vain postiivinen juttu

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Lisäksi sisältä on viety paljon tärkeitä nappuloita iDriveen. Kuten ratinlämmitys -painike.
    Mihin tämä tieto perustuu?

    Ei näy hinnastossa lisävarusteissa ratinlämmitystä (248), eikä sen paremmin konfiguraattorissakaan. Että kuulostaisi joltain alkuvaiheen bugilta. Vai onko sitten vakiona ja käyttö idrivesta. Vaikealta tuntuisi uskoa, että ei olisi nappi ratissa, kun vanhan korimallin LCI:stä kyse.

    Tuo sähkötehon nousu 45e -> 50e on mielestäni todella hyvä uudistus!
    Last edited by Tomi T; 08-02-2023, 22:21.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Täytyy kuitenkin muistaa että tehoa (~100hp) ja sähkörangea on tullut myös reilusti lisää.
    Nuo olisi kivoja parannuksia (samoin nopeampi lataus), mutta kaikki muu onkin sitten mennyt takapakkia :-(

    Taitaa olla turha toivoa, että BMW tulisi järkiinsä (kuten kuulemma VW teki) ja palauttaisi tulevaisuudessa mekaaniset kytkimet 45e:n tyyliin.. menee seuraavan auton valinta vaikeaksi. iDrive-ohjainkin karsittu jo pois uusimmista luomuksista.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by melperri View Post
    VMP. Ergonomian kannalta tärkeitä nappeja ja kytkimiä karsittu ja nightvisionia ei saatavilla.

    Ainoa hyvä puoli on , että käytettyjen hinnat saattaa hieman laskea uuden mallin tultua.

    On tää ihme aikaa , mallit huononee sitä mukaan kun ne uudistuu. Pätee toki muihinkin merkkeihin , esim GOLF 8 vs 7.
    Täytyy kuitenkin muistaa että tehoa (~100hp) ja sähkörangea on tullut myös reilusti lisää.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    VMP. Ergonomian kannalta tärkeitä nappeja ja kytkimiä karsittu ja nightvisionia ei saatavilla.

    Ainoa hyvä puoli on , että käytettyjen hinnat saattaa hieman laskea uuden mallin tultua.

    On tää ihme aikaa , mallit huononee sitä mukaan kun ne uudistuu. Pätee toki muihinkin merkkeihin , esim GOLF 8 vs 7.

    Leave a comment:

Working...
X