Announcement

Collapse
No announcement yet.

INPA Kysymyksiä ja vastauksia vol2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ihuhtaka
    Bimmer Rookie
    • Jul 2019
    • 66
    • Helsinki

    Täällä ollaankin asentelemassa softia niin sopiiko kysyä vinkkiä jonkun ISTAn asennukseen millä saisi E83:n jakolaatikon resetoitua nesteiden vaihdon päätteeksi? Mikä ISTA, mistä ja miten? Löytyy sekä Win10 että Win7 virtuaalikoneet. Kiitos!

    Comment

    • alpine3
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2010
      • 1266
      • Kajjjaani

      Mikä käyttöjärjestelmä sinulla on pohjalla jos koneessa on Win7 ja Win10 virtuaalikoneet? Jos ei ihan uusinta ISTA:a halua niin niitä löytyy netistä ihan hakusanalla (ISTA-D tai ISTA+ download) asennusohjeineen. Siihen päälle tarvitset vielä psdz-datan (sama kuin inpan sp-datenit), jos ei tule mukana asennuspaketissa. Sitten vielä k+dcan -kaapelin ajureiden asennus ja kaapelin konffaus ISTA:an.
      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

      Comment

      • ihuhtaka
        Bimmer Rookie
        • Jul 2019
        • 66
        • Helsinki

        osx pohjalla. Pitää googlailla. Ilmeisesti siis sekä D:llä että +:lla onnistuu.

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          Originally posted by Bemyy View Post
          Juu näin käy minullakin, winkfp:päivittää niin asentaa ohjelman uudelleen!

          Jos joltain löytyis Inpa ncs winkfp paketti joka toimisi niin ottaisin mielelläni vastaan, eikä haittaisi vaikka siinä paketissa olisi DIS JA SSS. Toisiaan kokeiltu jo Mike’ easy bmw tools ja Bmw standard tools paketit (bimmergeeks). Voi laittaa yv:tä ko. asiasta.
          Se mikes easy tools on kuraa juurikin tuon takia. Jos haluaa WinKFP:tä käyttää niin joillain koneilla se on vaatinut että ennen jokaista käyttökertaa asentaa halutut/tarvittavat SP-Datenit, ja ohjelmoinnin jälkeen kun käynnistää minkä tahansa Tool32/INPA jne niin tulee taas tuo sama asennusprosessi ja ne asennetut SP-Datenit eivät enää toimi WinKFP:ssä. Joillain taas ei ole mitkään sadetanssit ja SP-Daten-hommat auttaneet, WinKFP:täkin käynnistäessä asentaa miken paskat uusiksi.

          Tilanne korjaantuu poistamalla Mikes easy toolsin ja sen tilalle asentaa BMW Standard Tools 2.12 (löytyy googlehaulla latauslinkkejä). BMW Coding toolin myös, jos haluaa helposti päivittää SP-Dateneita. Näin olen itse nyt kolmessa koneessa joutunut tekemään kun on etädiagnooseja/ohjelmointeja ym. tehty ja siellä etäpäässä ollut tuo mikes easy tools -paketti käytössä.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            Originally posted by ihuhtaka View Post
            osx pohjalla. Pitää googlailla. Ilmeisesti siis sekä D:llä että +:lla onnistuu.
            ISTA+/ISTA-D/Rheingold tarkoittavat kaikki samaa ohjelmaa. BMW:llä vaihdellut nimeämiskäytäntö vuosien varrella versioitten mukana. Ominaisuudet ym. toki vaihdelleet, mutta kaikilla onnistuu esim. se E83 jakolaatikon resetointi.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • tonnizi
              Bimmer Enthusiast
              • May 2007
              • 1501
              • Mäntsälä

              Mulla INPA ilmoittaa tälläistä kuin "Language variants do not match. malfunction possible"

              Mistähän tuo nyt voisi johtua, Puuttuuko jotain vai?
              Silti aina pääsee sisälle ja lukemaan vikakoodit.

              BimmerGreeks versio INPASTA onpi mulla.
              Social Media:
              - Twitter
              - Instagram
              - Twitch

              - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
              Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

              Nykyinen:
              E61 530d -04
              Ex:
              E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

              Comment

              • aae30
                BTCF Member
                • May 2010
                • 2697
                • .fi

                Joo tota tulee esim. kun on tarpeeks uus inpa. Inpa "tietää" siis kielistä, ja parhaansa mukaan yrittää oikeaa
                kieltä sulle näyttää, mutta ennenkuin BMW ko. "kalujen" päivityksen lopetti, siirtyivät he täysin saksaan,
                josta syystä monen "purkin" skriptat inpalle yms. on "sekaisin" kielivarianttien suhteen, eli esim. vikakoodit
                saksaa vaik englanninkielisenä oisit asentanut.

                Ärsyttävä, mutta harmiton varoitus.
                Sorry I'm Not Sorry
                E34 540iA 93 sedan
                E34 540iA 93 sedan
                E39 530iA 00 touring

                Comment

                • tonnizi
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2007
                  • 1501
                  • Mäntsälä

                  Onko haittaa jos koneella on 2 eri versiota inpasta?
                  Ja onko siinä ees järkeä että on 2 versiota inpasta?

                  Sillä mietin/kyselen että jos haluaa lukea vanhempia ja uudempia, myös koodata.
                  Social Media:
                  - Twitter
                  - Instagram
                  - Twitch

                  - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                  Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                  Nykyinen:
                  E61 530d -04
                  Ex:
                  E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    Koneella saa olla niin monta versiota kun itse haluaa. Ei haittaa mitään.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • buubaa
                      Bimmer Rookie
                      • May 2013
                      • 140
                      • Lahti

                      Mikähän tota mun inpaa vaivaa kun tuuppaa kokoajan EDIABAS-Error:ia eri numeroilla. Näyttäis kaikinpuolin toimivan kun vaan pitää kokoajan hiirtä "kyllä" kohdassa ja rämpyttää sitä mut vähän raskasta sillain. Ja livedataakin kun lukee niin livedata jäätyy aina kun tulee error niin on vähän hankala lukea kun joutuu rämpyttään hiirtä kokoajan:think

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        Originally posted by buubaa View Post
                        Mikähän tota mun inpaa vaivaa kun tuuppaa kokoajan EDIABAS-Error:ia eri numeroilla. Näyttäis kaikinpuolin toimivan kun vaan pitää kokoajan hiirtä "kyllä" kohdassa ja rämpyttää sitä mut vähän raskasta sillain. Ja livedataakin kun lukee niin livedata jäätyy aina kun tulee error niin on vähän hankala lukea kun joutuu rämpyttään hiirtä kokoajan:think
                        Veikataan latenssia.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Jasuuu
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2011
                          • 773
                          • Oulu

                          Mikähän inpa pitäisi olla että löytyisi .ipo tiedostot facelift e91? Koitin esimerkiksi lukea webaston koodeja niin tuli erroria että löytyi ihka87_2 moduuli mutta ei tiedostoa.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            Originally posted by Jasuuu View Post
                            Mikähän inpa pitäisi olla että löytyisi .ipo tiedostot facelift e91? Koitin esimerkiksi lukea webaston koodeja niin tuli erroria että löytyi ihka87_2 moduuli mutta ei tiedostoa.
                            Versiot on sellaista sillisalaattia, ettei pelkkä versionumero kerro vielä juuri mitään nykyisin. Suosittelen kokeilemaan vaan toista pakettia. LCI E91 kanssa toimii melko moni, useista löytyy myös F-sarjalle filut.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Timppis1000
                              Newbiemmer
                              • Oct 2021
                              • 7
                              • Nokia

                              Uusi foorumilainen päivää. Pitäis saada emännän bemaria käpisteltyä, ja takkuilen INPAn kanssa monien muiden tavoin. Koneena Win10 64bit, Softana BimmerGeeksin StandardTools 2.12., kaapelina halpis kiinalainen K+DCAN kytkimellinen versio. INPA asentui ongelmitta, asennettu Win10/64bit ohjeiden mukaisesti (Win7 compatibility mode jne...). Kaapelin ajurit asentui ongelmitta ja näyttäisi toimivan, COM1 valittuna, latenssi 1ms, muilta osin DEFAULT asetukset (BaudRate 9600, DataBits 8, Parity None, StopBits 1, FlowControl None, Receive/Transmit Bytes 4096). Auto 1-sarjalainen, E87 vuodelta 2006. Sikäli kun veppiä oikein tulkitsin, niin tässä autossa kaapelin kytkimen pitäisi olla ON-asennossa eli pinnit 7 ja 8 yhdessä. No, kokeiltu molemmissa asennoissa eikä toistaiseksi toimi.


                              Kun INPAn avaa, CableDetected = YES ja täppä vilkuttaa. Ts. oletettavasti OBD.ini tiedosto oikein ja oikeassa paikassa (C:\Ediabas\Bin). Jossain päin veppiä ja myös asennuspaketin INI.pdf:ssä luki, että OBD.ini pitäis olla \Windows (ilmeisesti C:\Windows) kansiossa, mut tää ei kokeilujen mukaan pidä paikkaansa. Mikäli Ediabas\bin kansion OBD.ini tiedostosta vaihtaa "Hardware=OBD" riville OBD:n joksikin muuksi, INPA lakkaa tunnistamasta kaapelia, eli tuolta se sen kaivaa, ja oletettavasti kaapeli tunnistetaan kuten pitääkin.


                              Kun piuhan kytkee auton OBD-porttiin, LED-valot palaa. Auton ollessa käynnissä IGNITION-täppä vilkuttaa, ja teksti vilkuttaa suunnilleen samassa tahdissa ON ja OFF. Jossain oli juttua, että olisi normaalia, että täppä vilkuttaa, en löytänyt mainintaa on-off tekstin osalta. Tosta nyt vois päätellä, että jotain dataa mahdollisesti liikkuisi, tai sitten ehkä ei, riippuen siitä, millä logiikalla tuota täppää ja on-off tekstiä koplataan. Kun siellä kerran myös OFF välähtelee, niin vois olla mahdollista että yhteys toimisi katkonaisesti syystä tai toisesta (risa kiinanihmekaapeli?). Onko tietoa/kokemusta, pitäisikö täpän/tekstin käyttäytyä noin tai kenties jotenkin muuten?


                              F1 takana olevalta info-sivulla näkyy softan infokentät oletettavasti normaalisti, mutta EDIABAS tekstin alla pathit seuraavasti:


                              Ini path : ?????????????????
                              Ecu path : ?????????????????
                              Interface : ?????????????????

                              Vastaavasti EDIABAS.ini tiedostossa (C:\Ediabas\bin)

                              EcuPath = C:\EDIABAS\ECU
                              SimulationPath = C:\EDIABAS\SIM
                              TracePath = C:\EDIABAS\TRACE


                              kuten ilmeisesti pitääkin. Winkkarin EnvironmentVariablesissa on Path-kohdassa (alkujaan system pathissa, kokeiltu myös user pathissa) C:\Ediabas\bin kuten ilmeisesti pitäisikin olla. Ts. INPAn pitäisi oletettavasti pystyä lukemaan toi Ediabas.ini tiedosto. Onko ym. kysymysmerkkirivistö normaalia, vai pitäiskö olla jotain muuta?


                              Softa ei näyttäisi saavan yhteyksiä mihinkään moduuleista. Esim. "Functional Jobs"-osiosta jos yrittää lukea vikakoodeja tai Identification:a tms., tulee

                              IFH-0003 (DATATRANSMISSION TO INTERFACE DISTURBED).

                              Toimii täysin samoin, vaikka piuha ei olisi kiinni autossa. Ts. vikateksti olisi sitä mieltä, että kuso ei kulje INPA ja kaapelin välillä, ja auton liittimeen asti ei edes päästä. Tähän hätään ei ole oskilloskooppia, jolla voisi tarkistaa OBD-liittimen karvoista, että heiluuko siellä jännite vai ei ja/tai miten se heiluu.

                              Jos yrittää lukea esim. Engine-moduulilta Live-dataa, niin uikuttaa

                              ERROR #100 SYS-0010 INITIALIZATION ERROR

                              Vaihteiston, korin jne. moduuleilta tulee tyypillisimmin tuota IFH-0003:sta.

                              Auton OBD-portti arvatenkin toimii, koska siitä on pajalla nollailtu vikakoodeja, ja toisaalta OBD-II:sta oon siitä onnistuneesti lukenut/nollaillut vakkineen VCDS:llä.

                              Olisko enemmän asiaa harrastaneilla arvauksia, mistä tää kenties tökkii? Kaapeleiden suhteenhan vain halvin on kyllin hyvää, eli voisihan siinä toista pingpong-mallista piuhaa koitaa, vai onko noissa tunnetusti/todistetusti ns. laatueroja?

                              Comment

                              • ark28
                                BTCF Member
                                • Nov 2011
                                • 92
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Timppis1000 View Post
                                Uusi foorumilainen päivää. Pitäis saada
                                ...
                                Olisko enemmän asiaa harrastaneilla arvauksia, mistä tää kenties tökkii? Kaapeleiden suhteenhan vain halvin on kyllin hyvää, eli voisihan siinä toista pingpong-mallista piuhaa koitaa, vai onko noissa tunnetusti/todistetusti ns. laatueroja?
                                Saattaa hyvinkin olla kaapelissakin vikaa. Nopeinta varmaan kokeilla toisella kaapelilla. Voidaan hyvin testata meikän kaapelilla, jos sulla kulkua Ylöjärvelle
                                K1300S -09, R 1200 GS LC -16 Mini Cooper R56 -07, Ex. E61 520 dA -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎