Announcement

Collapse
No announcement yet.

INPA englanniksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jartsa02
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 1131
    • Helsinki

    Originally posted by Doni View Post
    STD:OBD:n tilalle vaihdettu ADS ja adssetup.exe ajettu. Mihin pitää vaihtaa COM-portin asetus, että INPA osaa etsiä oikeasta paikasta?
    Tuon ADS:n kanssa com-numero pitää olla 1 ja sitten, jotta se piuha pelaa oikein vanhojen autojen kanssa, pitää olla käytössä läppäri aidolla sarjaportilla.
    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      Originally posted by jartsa02 View Post
      Tuon ADS:n kanssa com-numero pitää olla 1 ja sitten, jotta se piuha pelaa oikein vanhojen autojen kanssa, pitää olla käytössä läppäri aidolla sarjaportilla.
      Eli voiko tämä PC-Express -> RS232 adapterin heittää jonkkaan? Kun sen asentaa, niin se luo kaksi COM-porttia. COM4 ja COM5. Saahan niistä toisen väkisin muutettu COM1:ksi.

      Ainakin yritys kovasti mainosti että tämä adapteri olisi yhteensopiva
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        Originally posted by Doni View Post
        Eli voiko tämä PC-Express -> RS232 adapterin heittää jonkkaan? Kun sen asentaa, niin se luo kaksi COM-porttia. COM4 ja COM5. Saahan niistä toisen väkisin muutettu COM1:ksi.

        Ainakin yritys kovasti mainosti että tämä adapteri olisi yhteensopiva
        Niinhän ne kaikki valmistajat kehuvat, mutta siltikään mikään ei vastaa täysin aitoa sarjaporttia. Suurin osa softista toimii adaptereillakin, mutta esim. tämä ADS vaatii aidon yhteyden.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          Mulla toimi inpa ongelmitta USB-RS232-muunnoksella kun taas kokeilin läppärillä missä oli itsessään sarjaportti niin ei toiminut kunnolla...
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            Originally posted by VolvoTDi View Post
            Mulla toimi inpa ongelmitta USB-RS232-muunnoksella kun taas kokeilin läppärillä missä oli itsessään sarjaportti niin ei toiminut kunnolla...
            No mut onko sulla sarjaportti ADS??
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              Miten noi PCMCIA -> RS232 kortit toimivat? Onko eroa normi USB-adaptereihin?

              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                Itse elän siinä uskossa että usb-sarjaportti adapterin saa toimimaan kyllä MIKÄLI tuon virtuaalisen sarjaportin resurssit saa puukotettua samoiksi kuin natiivin.
                Natiivilla sarjaportilla I/O resurssit alkavat osoitteesta 03F8 melkeimpä aina koneesta riippumatta ja keskeytys tuntuu olevan myös sama 4.
                Noita on vaan hankala muuttaa kun on yleensä määritelty suoraan FTDI ajureissa tai sitten rekisterissä.
                En ole tuohon paneutunut kun löysin oikein loistavan läppärin (Dell D630) diagnostiikkakäyttöön missä riittää vielä potkua ja löytyy natiivi sarjaportti.

                Mutta jos joku voisi vahvistaa olenko ihan hakusessa vai onko tässä perää?
                Jostain ediabaksen dokumenteista mielestäni luin tästä asiasta.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • jartsa02
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 1131
                  • Helsinki

                  Originally posted by Supa View Post
                  Itse elän siinä uskossa että usb-sarjaportti adapterin saa toimimaan kyllä MIKÄLI tuon virtuaalisen sarjaportin resurssit saa puukotettua samoiksi kuin natiivin.
                  Natiivilla sarjaportilla I/O resurssit alkavat osoitteesta 03F8 melkeimpä aina koneesta riippumatta ja keskeytys tuntuu olevan myös sama 4.
                  Noita on vaan hankala muuttaa kun on yleensä määritelty suoraan FTDI ajureissa tai sitten rekisterissä.
                  En ole tuohon paneutunut kun löysin oikein loistavan läppärin (Dell D630) diagnostiikkakäyttöön missä riittää vielä potkua ja löytyy natiivi sarjaportti.

                  Mutta jos joku voisi vahvistaa olenko ihan hakusessa vai onko tässä perää?
                  Jostain ediabaksen dokumenteista mielestäni luin tästä asiasta.
                  Voi olla, mutta kukaan ei ole missään vielä onnistunut tekemään tuota temppua ja siitä on jo vuosia, kun joku sitä ensimmäisen kerran yritti ..
                  BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                  Comment

                  • Doni
                    Moderator
                    • Sep 2004
                    • 2842
                    • Kyrsälä

                    Mulla on nyt tämä adapteri.

                    INPA on asennettu ADS:lle, ediabas.ini:stä on muutettu Interface=ADS, adssetup.exe on ajettu ja COM-portti on muutettu COM1:ksi.

                    Kun käynnistän INPA:n ADS asetuksilla saan seuraavan ilmoituksen.
                    EDIABAS-Fehler
                    ApiInit: Fehlernr. 38
                    IFH-0028: Falsche IFH Version
                    API Initialisierungsfehler
                    Kein API-Betrieb möglich !


                    Tuolla mun purkilla voi valita että käyttääkö OBD tai ADS interfacea. Jos muutan ediabas.ini:stä Interfacen STD:OBD:ksi, käynnistyy INPA ilman herjoja ja näyttä petterille ja sytkälle mustaa täppää. OBD:n kautta ei saa yhteyden esim Airbagiin, mutta ei DME:hen. Auto on 3/95 joten ADS puoli tarvitaan.

                    EDIT: Viittaako INPAN antama herja COM-adapteriin?
                    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by Doni View Post
                      Mulla on nyt tämä adapteri.

                      INPA on asennettu ADS:lle, ediabas.ini:stä on muutettu Interface=ADS, adssetup.exe on ajettu ja COM-portti on muutettu COM1:ksi.

                      Kun käynnistän INPA:n ADS asetuksilla saan seuraavan ilmoituksen.
                      EDIABAS-Fehler
                      ApiInit: Fehlernr. 38
                      IFH-0028: Falsche IFH Version
                      API Initialisierungsfehler
                      Kein API-Betrieb möglich !


                      Tuolla mun purkilla voi valita että käyttääkö OBD tai ADS interfacea. Jos muutan ediabas.ini:stä Interfacen STD:OBD:ksi, käynnistyy INPA ilman herjoja ja näyttä petterille ja sytkälle mustaa täppää. OBD:n kautta ei saa yhteyden esim Airbagiin, mutta ei DME:hen. Auto on 3/95 joten ADS puoli tarvitaan.

                      EDIT: Viittaako INPAN antama herja COM-adapteriin?
                      Tuttu herja kun asian kanssa tappelin aluksi. En nyt muista millä selvisi mutta tuon directnt.ini filun mukaa se asettais startti osoitteen 0x00000003 paikkaan mutta mulla on ainakin ihan rekisterieditorilla katsottuna kakkonen tossa kolmosen tilalla. Muistaakseni ite tunkkasin sen sinne ja ainakin nyt toimii. Tuskin on tosin tosta kiinni mutta ei se kokeileminen ainakaan haittane.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        Onko jartsa02:lla muuten ideaa CAN adapterin käytöstä?
                        Mullon käytössä tommonen yleismallinen mikä osaa jutella mm. VAGinoiden kanssa CAN väylää pitkin mutta esim kun koittaa ediabaksen asettaa STD:CAN interfacelle jää inpa herjaamaan "CAN driver DLL not found!" eli jokin kirjasto puuttuu? Ediabaksen allahan on kyllä kaikenlaisia can dll:ä mutta pitääkö ne kopsaa johki?
                        Voi olla että kyseinen adapteri ei kyllä keskustele bemarin kanssa mutta tossa nyt on jokin muu ongelmakin.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Doni
                          Moderator
                          • Sep 2004
                          • 2842
                          • Kyrsälä

                          Originally posted by Supa View Post
                          Tuttu herja kun asian kanssa tappelin aluksi. En nyt muista millä selvisi mutta tuon directnt.ini filun mukaa se asettais startti osoitteen 0x00000003 paikkaan mutta mulla on ainakin ihan rekisterieditorilla katsottuna kakkonen tossa kolmosen tilalla. Muistaakseni ite tunkkasin sen sinne ja ainakin nyt toimii. Tuskin on tosin tosta kiinni mutta ei se kokeileminen ainakaan haittane.
                          Mullakin directnt.inissä startti kolme ja rekisterissä kaks.

                          - muutin eka directnt.inissä 3 -> 2.
                          ei auttanu

                          - muutin directnt.ini:n takaisin ja sit rekisteristä 2 ->3.
                          Virheilmoitus: "DirectNT.sys kann nicht geöffnet werden" -> OK -> ja seuraavaksi alkuperäinen virheilmoitus.

                          - ajoin adssetup.exen uudestaan ja se palautti rekisterin ennalleen.

                          Oravanpyörä on valmis.
                          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                          Comment

                          • jartsa02
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 1131
                            • Helsinki

                            Originally posted by Supa View Post
                            Onko jartsa02:lla muuten ideaa CAN adapterin käytöstä?
                            Mullon käytössä tommonen yleismallinen mikä osaa jutella mm. VAGinoiden kanssa CAN väylää pitkin mutta esim kun koittaa ediabaksen asettaa STD:CAN interfacelle jää inpa herjaamaan "CAN driver DLL not found!" eli jokin kirjasto puuttuu? Ediabaksen allahan on kyllä kaikenlaisia can dll:ä mutta pitääkö ne kopsaa johki?
                            Voi olla että kyseinen adapteri ei kyllä keskustele bemarin kanssa mutta tossa nyt on jokin muu ongelmakin.
                            Mulla on itellä käytössä ihan BMW D-CAN-adapteri ja se pelaa ihan ilman mitään säätöjä STD:OBD-asetuksella. Joskus kokeilin myös tuollaista Vagcommin CAN-piuhaa, mutta sellaista en saanut koskaan pelaamaan vaikka se on hyvin samanlainen kuin D-CAN-piuha, ilm. sen piuhan CAN-piireissä on joku säätö eri tavalla.
                            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                            Comment

                            • Doni
                              Moderator
                              • Sep 2004
                              • 2842
                              • Kyrsälä

                              Kokeilin myös toista INPA versiota PC Express -> RS232 adapterin kanssa mutta ei lähteny pelittää.

                              Nyt on oikealla COM-portilla oleva läppäri. Kokeilin ekalla INPA versiolla, mutta sama virhe ilmoitus tuli taas.
                              EDIABAS-Fehler
                              ApiInit: Fehlernr. 38
                              IFH-0028: Falsche IFH Version
                              API Initialisierungsfehler
                              Kein API-Betrieb möglich !

                              Toisella versiolla alkoi kommunikointi toimimaan läppärin ja E36M3:n välillä.

                              Ymmärtääkseni tuossa 3/95 M3:ssa on DME 3.3. Sellasta ei kuitenkaan löydy E36 - Engine valikon alta INPA:ssa. Sieltä löytyy MS for S50 M3 ja VNC for S50 M3. VNC for S50 M3:n kautta saa luettua vikakoodit ja nähtyä hieman live dataa. Ei näkynyt oikeastaan kun imuilman lämpötila, veden lämpötila, koneen käyntinopeus, kaasun asento ja jotain nokkien ajoituksia. Olisi mukava nähdä ilmamääriä ja moottorin öljylämpöjä jos mahdollista. E34 M60 koneelle löytyy DME3.3 mutta ei sen kautta saa yhteyttä.

                              INPA on ainakin suurimmaksi osaksi engalnniksi. Miten saisi vaihdettua fahrenheitit celsiukseks, mailit kilometreiks jne?

                              Saako Inpaan skriptit E30 korille?
                              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                              Comment

                              • Doni
                                Moderator
                                • Sep 2004
                                • 2842
                                • Kyrsälä

                                Originally posted by Supa View Post
                                Jos käytössä on EasyDISsiin perustuva DIS installaatio pitää sieltä ottaa käyttöön fisterin translaattori jotta ADS adapteri toimii myös DISsin puolella.
                                Miten tämä tehdään?
                                Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎