Iso hatun nosto phenolle tämmösen värkkäämisestä!!!
Muutama kyssäri: Pelittääkö m57 motissa? Ja kuinka "DUMB PROOF" tää on?
Kyllä pitäis pelittää, jos sulla INPA toimii. Tohon uuteen versioon tulee ecu:n tunnistus eli ei enää tarvi arpoa mikä ecu on autossa. Tuossa M57:ssakin taitaa olla useampi eri variantti. Mm. DDE40KW0 ja 1 ecussa on mahdollisuus pyytää eculta n. 167 eri arvoa, jos ei nuo vakiojob- listan arvot riitä.
Ei tällä mitään autosta pitäis rikki saada Eli rauhassa vaan kokeilemaan. Laita kyssäreitä jos on joku epäselvää. Saksan kieltä joutuu sietämään mm. noissa jobien nimissä, että työsarkaa tässä kyllä olisi paljonkin.
Kyllä pitäis pelittää, jos sulla INPA toimii. Tohon uuteen versioon tulee ecu:n tunnistus eli ei enää tarvi arpoa mikä ecu on autossa. Tuossa M57:ssakin taitaa olla useampi eri variantti. Mm. DDE40KW0 ja 1 ecussa on mahdollisuus pyytää eculta n. 167 eri arvoa, jos ei nuo vakiojob- listan arvot riitä.
Ei tällä mitään autosta pitäis rikki saada Eli rauhassa vaan kokeilemaan. Laita kyssäreitä jos on joku epäselvää. Saksan kieltä joutuu sietämään mm. noissa jobien nimissä, että työsarkaa tässä kyllä olisi paljonkin.
Softaa päivitetty ja mittarinäyttöjä lisätty Mm. MS41:lle. Ecun tunnistus pitäis myös toimia nyt menusta: File -> detect ecu.
Mm. MSS60,MSS70, MSV70,MSV80,MSV90,MSD80,MSD85 tehty ns. lisäjobeja. Sekä D50,D60,D62 DDE:lle. Job-nimillä 'Values #1', 'Values #2' saa ne ajoon.
Näistä kaipailisin kommentteja, miten nuo toimii noilla ecuillla, vai toimiiko ollenkaan ? Siellä on siis moottoreita N51, N52,N53,N52TUE, N54, N63, M-sarjasta mm. E90 M3, Z4M, (MSS60 ja MSS70). Dieseleistä M47TUE,M47TUE2, M57N2,yms. DDE4 M57, ja DDE3 M47:lle.
Jos toimii, pääsen jatkokehittämään näitä. Eli tuo 'Values #1" job kiinnostaa, toimiiko se?
Mittarinäyttöjä en vielä tee, mutta heti, kun joku ilmoittaa että nuo jobit "Values #1" toimii eli tulee ruudulle lista arvoista, niin lisäilen mittarit.
Nuo job:t siis hakevat ecu:lta useamman arvon kerralla, joten live-datan seurannan / loggauksen pitäisi nopeutua huomattavasti.
Edit: ilmotelkaa, jos joku ecu puuttuu tai on huonosti tuettu tässä. Eli on tarvetta lisätä mittarinäyttöjä tai nopeampaa live-dataa..
Esim. bmw 335d chipattu. 310hv ja 640nm.
arvot ylhäältä alas:
- pakokaasun lämpötila (pre-cat)
- syöttö
- lambda
- ahtopaine
- ahtopaine tavoite
- MAF
- ahtolämpötila
Löytyisikö innokkaita N5x moottorin omistajia testailemaan?
Haluaisin tehdä paremman tuen ohjelmaan näille moottoreille, mutta se on kovin hankalaa koska en omista ko. autoja ko. moottorilla. Lisäksi pitäisi kokeilemalla selvittää pari asiaa..
Ei kauheasti muutoksia.. Mm. DDE:ille lisätty 'values #3' johonka valittu parametreja loggausta silmälläpitäen sekä mittariston ulkoasua hieman paranneltu. Mittariston toiminnasssa oli ongelmaa joissain malleissa, joka pitäisi nyt olla korjattu.
Pitäiskö tässä toimia jo nuo mittarit? Näyttää vaan nollaa mulla
EDIT: Mittareista toimii nyt osa mutta esim. oil temp näyttää 100C kylmällä koneella?? Boostin viisari pyörii ympäri-ämpäri mutta arvo pysyy nollassa? Ahtolämpötila näyttää yli +60C vaikka auton käynnistää kylmällä koneella (näyttää kyllä samaa vikakoodeissa joita tullut DDE:ltä = anturi viallinen?)?
Onkohan mulla nyt vieläkään nuo asetukset ihan kunnossa vai onkohan autossa oikeasti jotain vikaa joka sekoittaa nuo anturien näyttämät...
Pitäiskö tässä toimia jo nuo mittarit? Näyttää vaan nollaa mulla
EDIT: Mittareista toimii nyt osa mutta esim. oil temp näyttää 100C kylmällä koneella?? Boostin viisari pyörii ympäri-ämpäri mutta arvo pysyy nollassa? Ahtolämpötila näyttää yli +60C vaikka auton käynnistää kylmällä koneella (näyttää kyllä samaa vikakoodeissa joita tullut DDE:ltä = anturi viallinen?)?
Onkohan mulla nyt vieläkään nuo asetukset ihan kunnossa vai onkohan autossa oikeasti jotain vikaa joka sekoittaa nuo anturien näyttämät...
Lisäsin vaan msvcp100.dll ja msvcr100.dll filut mozillan dll-kansiosta Teston kansioon ja ohjelma lähti pelittämään
Joo, tosiaan näyttäis muut gauget pelaavan paitsi boost. Tuo vaikuttaa bugilta tai sitten noissa gaugen määrityksissä on jotain häikkää. Siellä oikealla kuvassa ahtopaine näyttää olevat 1058.89 hPa. Mittarit seilaa taas omiaan...
En osaa noista moottorin ja ahtopaineen arvoista sanoa, ei ne nyt pitäis olla noin paljoa kylmällä koneella Voiko olla jos vika on päällä ecu pakottaa tuollaiset arvot ?
Tutkin lisää myöhemmin..
EDIT: ahtopaineen kertoimenta hPA -> bar oli 0.1, pitäisi olla 0.001. Tässä yksi syy miksei tuo 'boost' toiminut.
Kunhan saan vaan kaikki ominaisuudet/ohjelman mahdollisuudet opeteltua niin on kyllä todella hieno paketti kasassa.
Mulle ei ole tuo DIS oikein koskaan auennut, jotenkin liian sekava ja turhan hidas, INPAssa taas ei nuo ominaisuudet riitä kovin syvälliseen selvittelyyn tai esim. vian hakuun. Tän kanssa on kyllä vähän tyhmempikin (eli minä) aika nopeasti sinut
Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Juu, on tämä hieman erilainen kuin INPA. Lähinnä tämä ohjelma tuo mahdollisuuden näyttää graafisesti eli käppyröinä eri ecun arvoja ja sitten mahdollisuus logata datat tiedostoon .csv- muodossa. Jonka voi sitten avata jossain siihen tarkoitetussa ohjelmassa, esim. Megalogviewer on aika näppärä. Itse ohjelman käyttöliittymä ei nyt kauhean monipuolinen ole. Seuraavaan versioon tulee hieman parannuksia siihenkin..
Näihin "values #xx" jobeihin ollut tarkoitus kerätä tarpeelliset arvot, mitä yleensä näissä tarvitaan.
Niitä saa paljon lisääkin jos haluaa: Tässä on excel lista kaikista arvoista joita voi dde 6.2 eculta pyytää:
Nämä DDE:t on sikäli mielenkiintoisia, on senverran kehittyneitä, että sieltä voi kysyä esim. moottorin vääntömomentin tai vaikkapa ahtopaineanturin jännitteen, yms. Sekä paljon tarpeetonta tietoa tavalliselle käyttäjälle.
Eli periaatteessa on mahdollisuus saada näkyviin Testoon ja logata mitä tahansa arvoja mitä tuolta listasta löytyy. Tarkoitus olisi joskus tuoda nämä exceli- taulukot ohjelmaan, josta voisi valita halutut arvot helposti. Olisko tämä hyödyllinen ominaisuus ?
Lisään vielä DDE 7.2:een lisäjobit ja sitten uusi versio jakoon...
Sitä piti vielä sanoa, että jos foorumilta löytyy käytettävyyteen/käyttöliittymän luontiin erikoistuneita, otan mielellään vastaan neuvoja, saa kertoa mitä voisi tehdä paremmin.
Täytyy tosiaan perehtyä tarkemmin ohjelman suomiin mahdollisuuksiin, kunhan saa auton ensin toimimaan halutulla tavalla
Ahtoilman anturivika on nyt varmistettu DIS:llä mutta mitenkäs tuo öljyn lämpötila?
Pystytkö joltain muulta käyttäjältä tarkistamaan jolla sama motti/ecu että näyttääkö tuota öljyn lämpötilaa oikein vai käyttäytyykö samoin kuin mulla?
*EDIT*
näyttää realoem:n mukaan olevan vaan yksi anturi 335d:ssä joka mittaa veden/öljyn, osa numero 13621433076.
Eli sen takia ei näytä mitään öljyn lämpötilaksi, INPAssa näkyy öljyn lämpötilan kohdassa sama lämpötila kuin veden.
330d:ssä esim. on oma anturi molemmille... Miksiköhän tuo on nuin tehty 335d:ssä...
Saatko DIS:stä ulos öljynlämpötilaa ? Kyllähän se hyvinkin voi olla, ettei tuolta öljynlämpötilaa erikseen saa. Täytyy varmaan poistaa tuo mittari, jos se DDE 6.2 ei näytä sitä oikein.
DDE 6.0:ssa, jossa yksi ahdin, saa ulos tuon öljynlämmön, ks. kuvassa muutama postaus ylempänä.
Comment