Originally posted by huTsu
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
nykyinen: E34 525i touring-92 ja E28 "M535i " -86
exät:
e30 318 M40B18 -88
e28 535 M30B34-87
e32 735 M30B34 -89
e34 535 M30B34 -89
e34 530 M60B30 iA -93
e30 325 M20B25 -85
e34 540 M60B40 iA -93
e39 525 M54B25 -01
e34 540iA M60B40 -93
e38 740iA M60B40 -96
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostMiksi 15" vanteelle laitetaan enemmän kulmaa? Saavutetaanko sillä jotain etua? Jos kesällä 18" ja talvella 15", pitääkö syksyllä ja keväällä säädättää kulmat? No ei tietenkään, mutta miksei aina laiteta kulmat minimiin? Ja ennenkaikkea, miksi se säätö masiina antaa noin ison toleranssin kun rengaskoko tiedetään?
Eli renkaan runko antaa sivuttaisvoimissa periksi ja rengas ikäänkuin taittuu alle.
Samalla kulutuspinnasta vain osa koskettaa enään ajoalustaa.
Tätä korkeaprogfiilisen renkaan kaarrekäyttäytymistä ennäkoiden joudutaan pyörää esikallistamaan, eli asettamaan negatiivista camberkulmaa.
Eli tarkoitus on pitää koko renkaan kulutuspinta tiessä kiinni myös kovissa kaarrenopeuksissa.
Suoraan ajettaessa renkaan sisärunko kuitenkin antaa helposti periksi, jolloin myös tällöin on koko kulutuspinta käytössä.
Karrikoiden siis, mitä korkeampi rengasprofiili, sitä enemmän se vaatii renkaan esikallistusta, eli negatiivista camberia käyttäytyäkseen stabiilisti kaikissa ajotilanteissa.
Taas mitä matalampi/jäykempi rengasprofiili on, sitä vähemmän se antaa periksi kovissa kaarrenopeuksissa ja sitä pystymmässä renkaan pitää olla.
Tyypillisellä 15" renkaan camberkulmilla voi jo 19" renkaan kanssa käydä niin että jopa suoraan ajettaessa renkaan koko kulutuspinta ei juuri kosketa ajoalustaa, jolloin luonnollisesti esim.märkäpito on aivan olematon ja renkaan sisäreunojen kuluminen on erittäin voimakasta.
Eli 15" kokoluokan camberarvoilla 18"-20" kokoluokilla käy näin, kuten vasen kuva kertoo:
...jolloin syntyy käytännön tilanne kun ainoastaan renkaan 1/3 renkaan sisimmästä kulutuspinnasta kantaa akselikuormaa ja käytännössä auton koko paino lepää pelkästään renkaan sisärunkojen varassa.
Taas se miksi me pärjäämme myös talvet näillä 17"-20" kokoluokkien pienemmän negatiivisen camberkulmien arvoilla, johtuu tietenkin siitä että emme talvella muutenkaan saa niin olosuhteista kuin renkaan pintarakenteestakaan johtuen sellaisia karrekiihtyvyyksiä joissa me suurempia negatiivisia camberarvoja tarvitsisimme.
Samalla vältymme talvisin mm.niiltä 17"-19" Nokian HKPL:jen sisärunkojen pettämisiltä ilman +3.0bar paineita, kun renkaan sisärunko ei jokaisella renkaan pyörähdyksellä joudu puristumaan/elämään niin paljon.
Comment
-
-
Originally posted by vellu87 View Postautossa olevassa lapussa lukee vallan hassuja paineita,2.0 eteen ja 2.4 taakse... muistaakseni... tosin se on pienemmille renkaille ja tänä päivän renkaat vaatii isommat paineet. muuten rengas kuluu keskeltä.. suosittelen noin 3.0-3.2 bar.. rengasliikkees oon töis et on jotain nippelitietoa olemassa ettei vaan hatusta heitetty.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMiksi ne ovat hassuja paineita? Auton lapussa on kuitenkin isojakin kokoja, valmistaja on niitä taatusti testannut ja silti niissäkin on kerrottu nuo hassut paineet. Miksi Suomessa suositellaan aina noita hurjia paineita joilla autosta tulee kivireki? Kuitenkin jenkit näyttää käyttävän lähes valmistajan suosituksen mukaisia paineita.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by Bouma View PostNostellaas hieman.
Paljon suosittelette laittamaan paineita 245/40/20 ja 275/35/20 renkaisiin? E38 alla pyörii kyseiset renkaat.
Comment
-
-
Originally posted by vellu87 View Postautossa olevassa lapussa lukee vallan hassuja paineita,2.0 eteen ja 2.4 taakse... muistaakseni... tosin se on pienemmille renkaille ja tänä päivän renkaat vaatii isommat paineet. muuten rengas kuluu keskeltä.. suosittelen noin 3.0-3.2 bar.. rengasliikkees oon töis et on jotain nippelitietoa olemassa ettei vaan hatusta heitetty.Originally posted by TJJ View PostMiksi ne ovat hassuja paineita? Auton lapussa on kuitenkin isojakin kokoja, valmistaja on niitä taatusti testannut ja silti niissäkin on kerrottu nuo hassut paineet. Miksi Suomessa suositellaan aina noita hurjia paineita joilla autosta tulee kivireki? Kuitenkin jenkit näyttää käyttävän lähes valmistajan suosituksen mukaisia paineita.
Perse tuntumalla löytyy ehkä paras paineistus noiden kahden väliltä.
Nostin eilen eturenkaiden paineet 2.2 -> 2.4 uraherkkyys ainakin äkkiseltään väheni.Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
Top Gear review
Comment
-
-
Onkos kokemuksia Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 toiminnasta E39 sedanissa? Sigun autossa on 5 vuotta vanhat 4,5 millin pinnalla olevat Eagle F1 GSD3:t edessä ja ovat aika uraherkät (onko normaalia?). Renkaiden koko on 235/45R17. Auto on menossa suuntaukseen parin viikon päästä, jolloin varsinkin takapää säädetään kunnolla. Taakse sain juuri uudet Asymmetric 2:t ns. takuuseen ja vaikuttavat ainakin hiljaisilta, mutta ostaisko eteen samanlaiset vai jotakin muuta?E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostOnkos kokemuksia Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 toiminnasta E39 sedanissa? Sigun autossa on 5 vuotta vanhat 4,5 millin pinnalla olevat Eagle F1 GSD3:t edessä ja
.......ovat aika uraherkät (onko normaalia?)
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMiksi ne ovat hassuja paineita? Auton lapussa on kuitenkin isojakin kokoja, valmistaja on niitä taatusti testannut ja silti niissäkin on kerrottu nuo hassut paineet. Miksi Suomessa suositellaan aina noita hurjia paineita joilla autosta tulee kivireki? Kuitenkin jenkit näyttää käyttävän lähes valmistajan suosituksen mukaisia paineita.
E39 tehtaan suositukset on niin vanhoja ja renkaat on siitä ajasta kehittyneet kummasti. Tietysti jos haluaa pilata matalaprofiilirenkaat liian pienillä paineilla niin eipä tuo minulta ole pois. 18" ja isompiin 3bar ja vaikka vähän yli.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostSigun autossa on 5 vuotta vanhat 4,5 millin pinnalla olevat Eagle F1 GSD3:t edessä ja ovat aika uraherkät (onko normaalia?). Renkaiden koko on 235/45R17. Auto on menossa suuntaukseen parin viikon päästä, jolloin varsinkin takapää säädetään kunnolla. Taakse sain juuri uudet Asymmetric 2:t ns. takuuseen ja vaikuttavat ainakin hiljaisilta, mutta ostaisko eteen samanlaiset vai jotakin muuta?
Alla oli ennen joka nurkassa GSD3:t, 235/45 ja 255/40 17 kokoisena. Autolla olisi oikeasti pystynyt ajamaan suoraa tietä Helsingistä Tampereelle koskematta kertaakaan rattiin. Ja oli suhteellisen hiljaisetkin vielä.
Kulu loppuun, ja vaihdon AS2 malliin. Muut ominaisuudet parani, mutta pientä uraherkkyyttä astui kuvioon. Ei mitään radikaalia onneksi kuitenkaan.
GSD3 pito kuivalla oli ihan hyvä, mutta ainakin puolikuntoisena märkäpito oli melko heikkoa. Onhan se vanha mallikin jo. Mukavuus oli kyllä kohdallaan noilla renkailla, mutta en kyllä moisia kaupasta ostaisi enään.
Comment
-
-
Originally posted by smpovers View PostEi siitä pyöränkulmien säädöstä varmaan haittaakaan ole jos ei aikoihin säädetty?
Ei kuitenkaan täysin uratunnottomaksi kuten monella muulla renkaalla.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTietenkään ei. Ongelman saa varsinkin vähän ja näilläkin tasaisesti kuluneilla renkailla minimaaliseksi aivan optimikulmilla....jopa e46:ssa.
Ei kuitenkaan täysin uratunnottomaksi kuten monella muulla renkaalla.
Niin ei voi ajaa hangosta petsamoon polttemalla malboroo ja kertakaan koskematta rattiin ?
Toisinkuin tällä tuotteella
DUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
Comment