Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Originally posted by Antti O View Post
    Kai 200-400 irtoaa hyvä pari takapyöriä

    No miksi et osta samoja renkaita taakse? Edessä jos on 5mm pintaa, niin ajelee sitten sopivasti samaan aikaan loppuun etu ja takarenkaat.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6937
      • N/A

      Originally posted by bemu2000 View Post
      No miksi et osta samoja renkaita taakse? Edessä jos on 5mm pintaa, niin ajelee sitten sopivasti samaan aikaan loppuun etu ja takarenkaat.
      Joo tämä on ihan hyvä vaihtoehto. Takarenkaat tosiaan on kulunut keskeltä lähes merkkeihin mutta reunoilla reilusti pintaa, onkohan ajettu liian matalilla paineilla Saksassa.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Antti O View Post
        Joo tämä on ihan hyvä vaihtoehto. Takarenkaat tosiaan on kulunut keskeltä lähes merkkeihin mutta reunoilla reilusti pintaa, onkohan ajettu liian matalilla paineilla Saksassa.
        Vai liian kapeilla vanteilla?

        Comment

        • bimmerE34
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 6209
          • Gotham

          Taidan kyllä siirtyä kohta ihan normaaleihin rengaskokoihin.

          Tuo matalaprofiilinen rengas näillä keleillä vähän turhan arka. Vettä, lunta jne jne pääsee sulamaan alle kun on päivä. Illallahan se jäätyy. Vedellä jäätyessä on uskomaton voima. Tai ainakin uskan ja toivon että tästä johtui.

          Katsoin että kuskin takanen näytti tyhjältä. Kävin katsomassa paineet ja 1,2kiloa oli. Nostin 3,2 kiloon ja kuuntelin kaupan pihassa että perkele. Sehän suhisee. Renkaan ja vanteen välistä pihisi. Löin nyrkillä siihen kohtaan ja suhina loppui. Välissä näkyi vähän jäätä.

          Jos huomenna pääsee töihin, niin se riittää. Voi tutkia sitten tarkemmin. Vuosi sitten kun laitoin uudet talvirenkaat, niin parin päivän sisään puhkesi 1kpl

          Uskamaton tuuri, nyt on pari päivää allelaitosta ja taas tyhjänä.

          Pidettävä peukkuja ettei ole mitään, ei jaksais jumpata yhtään ylimääräistä.

          ///Pumppu Pojat Racing Team
          Metaline sport #40

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7433
            • Oulu

            Kolme kesää alla olleita Hankook Evo S1:iä nopeasti tänään tutkailin. Edessä 235/45R17 ja takana 265/40R17. Käytin auton pyöränkulmien suuntauksessa samana keväänä kun nuo meni alle ja taakse yritettiin laittaa camberit mahdollisimman pystyyn. Tämä ilmeisesti onnistui, koska nyt kun takarenkaat alkaa olemaan loppu niin sisäkantit ei ole sileänä vaan kumpikin rengas on kulunut eniten keskeltä. Sisäkanttiin on kyllä kulunut pieni "viiste" (joka on aivan eri kulmassa kuin muu kulutuspinta) ja muutenkin sisäreuna on kulunut vähän enemmän kuin ulkoreuna, mutta silti kuluminen on renkaan leveys huomioiden hyvin tasaista. Nämä siis silmämääräisinä havaintoina, en kerennyt tarkemmin mittailla.

            Eturenkaissa kuluminen on ollut paljon vähäisempää ja ainoa asia mikä niissä kiinnitti huomion oli se, että vasen eturengas oli kulunut sisäreunasta aika selvästi hampaalle kun taas oikeassa ei ollut ollenkaan vastaavaa ongelmaa. Kai tästäkin voi jotain pyöränkulmien virheasentoa syyttää? Ensi keväänä pitää uusia ainakin takarenkaat, mieluiten koko sarja. Samalla lienee syytä käyttää taas suuntauksessakin.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              Originally posted by Hemi View Post
              Vai liian kapeilla vanteilla?
              Oletan että ovat olleet noilla tehtaan alkuperäisvanteilla styling 135

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Onko jossain jotain faktaa siitä, että rengas kuluu keskeltä liian pienillä paineilla? Vittu, kun joutuu aiheesta väittelemään jatkuvasti ja on vielä itsellä omakohtaista kokemustakin, mutta ei se riitä! Kiitos
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Peltsii
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 7061
                  • Turenki

                  Originally posted by janke View Post
                  Onko jossain jotain faktaa siitä, että rengas kuluu keskeltä liian pienillä paineilla? Vittu, kun joutuu aiheesta väittelemään jatkuvasti ja on vielä itsellä omakohtaista kokemustakin, mutta ei se riitä! Kiitos

                  Eniten tuohon vaikuttaa se, onko rengas vapaasti pyörivällä akselilla vai vetävällä. Vetävä kuluttaa rengasta keskeltä enemmän. Tällä on varmaankin suurempi vaikutus, kuin pienillä paineheitoilla, mutta on totta, että varsinkin leveä/matala kuluu liian pienillä paineilla keskeltä. Nopealla googlella en tästä nyt "faktaa" löytänyt, mutta kyllä se 100% varma asia on, näin ainakin Michelin ja Nokian kertovat.
                  DUCATI 1098 RACING EVO

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Originally posted by Peltsii View Post
                    Eniten tuohon vaikuttaa se, onko rengas vapaasti pyörivällä akselilla vai vetävällä. Vetävä kuluttaa rengasta keskeltä enemmän. Tällä on varmaankin suurempi vaikutus, kuin pienillä paineheitoilla, mutta on totta, että varsinkin leveä/matala kuluu liian pienillä paineilla keskeltä. Nopealla googlella en tästä nyt "faktaa" löytänyt, mutta kyllä se 100% varma asia on, näin ainakin Michelin ja Nokian kertovat.
                    Joo, kiitos vastauksesta. Entäs nopeus? Mitä lujenpaa ajetaan, niin sitäkö enemmän keskipakovoima vetää renkaan keskikohtaa tiehen? Tästäkin eräs sanoi, että voi olla mahdollista vasta ~200kmh vauhdissa, mutta ei normaali (80-120kmh) nopeuksissa?
                    Sitten vielä asiaan vedettiin kiihdytysautojenkin renkaat, kun ne lämmittää renkaita, niin sillä teholla/nopeudella renkashan kohoaa vasta äärirajoille, mut ei tavallisessa kinnerissä:think
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      Mitähän noi Goodyear pojjaat oikein selittää tuolla linkin viimesimmissä kohdassa?


                      Rengas "ylitäytetty" Eli, tarkoittaako jos renkaassa max.3,5bar niin sen jos ylittää, niin keskeltä alkaa kulua?

                      Edit:
                      Löytyihän tuosta kulumisesta jotain faktaahttp://www.tuulilasi.fi/kysymykset/rengaspaineista-0
                      Last edited by janke; 21-10-2013, 19:38.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Hiace
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2011
                        • 1203
                        • Helsinki/Joensuu

                        Vähän liippaa ketjun aiheeseen joten laitetaampa tähän:

                        Vaihdoin talvikumit alle eilen, ja tosi kova rengasmelu ihmetyttää. Perus nastojen ropinan lisäksi 50km/h alkaen alkaa sellainen melko kovaääninen "vorvotus" tai "jurina". Ihan kuin olisi halvimmat mahdolliset paskakumit jossain ladassa alla, mutta ääni ei kuulosta normaalilta E91:een. Pahimmillaan siinä 80-90 nopeudessa.

                        Jotain dataa:
                        -Vanteet 18" M6-replicat, joissa Nokian Hkpl5:t, 225 leveät. Et takana 20, edessä 40.
                        -Olivat alla viime talven E46 M3:ssa, jossa en muista tuollaista ääntä, perus nastan ropinaa vaan
                        -Renkaissa oli M3:ssa kiinni 20mm läpipultattavat spacerit, joita päätin kokeilla E91:een, mahtuivat pyörimään joten nyt alla.

                        Orvotus vähän lisääntyy tiukasti käännettäessä kumpaankin suuntaan. Voiko syynä olla piilossa ollut laakerivika edessä, jos spacerit vääntää laakeria vähän vinoon asentoon? Vai mitähän kannattais tutkia?

                        Joka tapauksessa nostan auton tutkittavaksi ja ehkä kokeilen poistaa edestä spacerit testiksi, mutta saa antaa ideoita jos tulee mieleen!
                        F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Hiace View Post
                          E91:een.
                          -Olivat alla viime talven E46 M3:ssa, jossa en muista tuollaista ääntä, perus nastan ropinaa vaan
                          Nuo Hkpl5 jollottaa todella paljon. Joissain autoissa se ei ole niin paha kun se ulina ei ole sopivalla resonassi taajuudella. Ne voi olla ok jossain sedanissa tai vastaavassa konttiperässä, mutta farmarin takaloosteri humisee sopivasti ja melu on ihan älytön. Laitoin pari talvea sitten uudet hkpl5:set e36 farmariin. 80km ajon jälkeen oli pakko mennä rengasliikeeseen ja vaihtaa alle Goodyearit. Sanoivat siellä ettei hkpl5 voi laittaa ollenkaan esim. farmari Volvoon, ovat joutuneet jonkin verran vaihtamaan pois kun ei sitä melua kukaan kestä.

                          Comment

                          • Hiace
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2011
                            • 1203
                            • Helsinki/Joensuu

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Nuo Hkpl5 jollottaa todella paljon. Joissain autoissa se ei ole niin paha kun se ulina ei ole sopivalla resonassi taajuudella. Ne voi olla ok jossain sedanissa tai vastaavassa konttiperässä, mutta farmarin takaloosteri humisee sopivasti ja melu on ihan älytön. Laitoin pari talvea sitten uudet hkpl5:set e36 farmariin. 80km ajon jälkeen oli pakko mennä rengasliikeeseen ja vaihtaa alle Goodyearit. Sanoivat siellä ettei hkpl5 voi laittaa ollenkaan esim. farmari Volvoon, ovat joutuneet jonkin verran vaihtamaan pois kun ei sitä melua kukaan kestä.
                            Tuo ois kyllä selkein selitys asialle, empä ajatellutkaan. Farmarissa varmasti resonanssit on eri taajuuksilla kuin coupessa. Coupessa rengasäänet ei tosiaan olleet pahat, tässä meinaa pälli levitä ja radionkin kuuntelu melun päällä ikävää. Täytyy tutkia asiaa ja ehkä lähen rengaskauppaan
                            F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                            Comment

                            • Tenox
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1732

                              Heittäkääs hiukan apua kehiin. Hankkimani E46 tuli talvirenkaiden osalta sekarengastuksella ja nyt ei oikein ole rahaa ostaa uutta sarjaakaan. Renkaat on kohtuukuntoiset 3kpl Noranza ja 1kpl hyvä Noranza2. Samaa kokoa, mutta silti tuo uudempi on karkeasti 0,5-1cm ympärysmitaltaan suurempi. Se on paistettu 09 ja nuo muut 03, eli ne on muutenkin aika todennäköisesti vain ensi talven enää alla.

                              Miten sijoittaisitte tuon uudemman / paremman? Eteen vain taakse? Onko tuollaisella ympärysmitan heitolla vielä mitään vaikutusta automaattiin tai ASC:hen? Jos on, niin kummassa päässä vaikuttaa vähemmän?

                              Lauantaina ajattelin alle laittaa, ellen siihen mennessä ole löytänyt jostain 1kpl lisää noita Noranza kakkosia.
                              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10056
                                • KVLA

                                Originally posted by Tenox View Post
                                Miten sijoittaisitte tuon uudemman / paremman?
                                Vararenkaaksi ja noi vanhimmat laittaisin juhannuskokkoon.Olisi itsemurha ajella kymmenen vuotiailla talvirenkailla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎