Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    Miksi ihmeessä? Pintaa on, nastoja on, eivät ole kovettuneet ja laatumerkkiset. Toki tulossa käyttöikänsä päähän, mutta kyllä noilla vielä ajaa.

    Edit: Veikkaan, että ovat paljon paremmat kuin ne 235 / 255 keskieurooppakitkat millä ajelin tuon 540ia:n kanssa yhden talven ongelmitta.
    Last edited by Tenox; 22-10-2013, 18:13.
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17528
      • Turku

      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Olisi itsemurha ajella kymmenen vuotiailla talvirenkailla.
      Olen siis itsemurhaaja .
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        Kyllähän taas on mukava ajella 205/65/15 kitkoilla Mitään muuta positiivistä ei noissa ole, kun hiljaisuus. Urat vievät mukanaan jokseenkin, mutta ei niin pahoin kun 18"Nankang/Hankook yhdistelmä. Pitää taas etsiä sopivia rengas paineita jos niistäkään on mitää apua:think Kuiteskin, laitoin 2.6bar allelaittaessa, mutta olivat liian nuljut ja tänään pistin äärilaitaan, eli 3.2bar mutta tuo oli jo liikaa, joten pudotin taakse 3.0bar ja eteen sama enkä ole noilla sitten ajanutkaan, joten vaikea sanoa tapahtuiko muutosta:think(epäilen)
        Toimiikohan nastatkaan yhtään paremmin tuossa kokoluokassa vai pitääkö ne 17" hankkia väkisin?
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by janke View Post
          Toimiikohan nastatkaan yhtään paremmin tuossa kokoluokassa vai pitääkö ne 17" hankkia väkisin?
          Osta Ässät, ei nekään ihmeelliset ole mutta hinta/laatu kohdallaan.

          Oli Ässätkin aika järkytys 18" kesärenkaiden jälkeen, mutta nyt niihin jo tottunut ja ihan ok ajella. Ei parane enää laittaa kesäksi yli 16tuumaista niin ei tule järkytystä syksyisin...

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by janke View Post
            Kyllähän taas on mukava ajella 205/65/15 kitkoilla Mitään muuta positiivistä ei noissa ole, kun hiljaisuus. Urat vievät mukanaan jokseenkin, mutta ei niin pahoin kun 18"Nankang/Hankook yhdistelmä.
            ...
            Toimiikohan nastatkaan yhtään paremmin tuossa kokoluokassa vai pitääkö ne 17" hankkia väkisin?
            Ei toimi nastatkaan tuossa 15" kokoluokassa. 17" taitaa olla minimi mikä toimii, ja silti ollaan tuntumassa kaukana 18" kesärenkaista. Ei minulla kuitenkaan ole 17" renkailla ongelmia auton perän epämääräisyyden kanssa eikä pelota vaihtaa kaistaa moottoritiellä (mikä taas oli ongelmana 18" kesärenkailla kun oli Nexenit takana). Ohjaus on epämääräisempi ja luistoneston valo palaa välillä liian herkästi, siinäpä ne ongelmat noilla.

            Viime kevään talvirenkaista kesärenkaisiin vaihdon perusteella muistelin/odotin paljon pahempaa ja nyt on vielä lämpimät kelit eli tilanne vain paranee pakkasilla. Tosin tulihan tuossa kesän aikana muutoksia eli Powerflexit reaktiotankoihin ja taakse kallistuksen vakaajiin ja kesärenkaiden koon muutos 235->245 kokoon. Voi olla, että nuo sitten vaikutti siihen miltä ero tuntuu. Siis ohjaus terävöityi ja toisaalta kesärenkaat oli hiukan löysemmät kuin keväällä käyttämäni.

            Mutta en tajua miten urat voi vielä noilla 15" renkailla viedä, ei ne minulla tunteneet uria lainkaan, samaa epämääräistä vetelyyttä aina vaan, oli sitten uria, liukasta tai kuivaa tietä.
            E39 528iA

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              Originally posted by TJJ View Post
              Ei toimi nastatkaan tuossa 15" kokoluokassa. 17" taitaa olla minimi mikä toimii, ja silti ollaan tuntumassa kaukana 18" kesärenkaista. Ei minulla kuitenkaan ole 17" renkailla ongelmia auton perän epämääräisyyden kanssa eikä pelota vaihtaa kaistaa moottoritiellä (mikä taas oli ongelmana 18" kesärenkailla kun oli Nexenit takana). Ohjaus on epämääräisempi ja luistoneston valo palaa välillä liian herkästi, siinäpä ne ongelmat noilla.

              Viime kevään talvirenkaista kesärenkaisiin vaihdon perusteella muistelin/odotin paljon pahempaa ja nyt on vielä lämpimät kelit eli tilanne vain paranee pakkasilla. Tosin tulihan tuossa kesän aikana muutoksia eli Powerflexit reaktiotankoihin ja taakse kallistuksen vakaajiin ja kesärenkaiden koon muutos 235->245 kokoon. Voi olla, että nuo sitten vaikutti siihen miltä ero tuntuu. Siis ohjaus terävöityi ja toisaalta kesärenkaat oli hiukan löysemmät kuin keväällä käyttämäni.

              Mutta en tajua miten urat voi vielä noilla 15" renkailla viedä, ei ne minulla tunteneet uria lainkaan, samaa epämääräistä vetelyyttä aina vaan, oli sitten uria, liukasta tai kuivaa tietä.
              Jos löytäisin edullisen 17" vanne setin, missä olisi kohtuu kuntoiset nastarenkaat vielä päällä, niin voisi kokeilla. Mites kitkat tuossa 17" kokoluokassa toimivat?

              Kyllähän noi kitkat (continental Viking Contact 5) noita uria löytänee, kun ovat 65 profiiliset ja helvetin löysät muutenkin. Pidossa ei ole ollut ongelmia, kun viimetalvenakin tuossa kaupungilla yhdessä mäkisessä valoristeyksessä vieressä olevat etuvedot sutii paikallaa ja bimmeri hiukan vilkuttaa luistonestoa ja aika nopeesti ollaan liikkeessä.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                Originally posted by janke View Post
                Kyllähän taas on mukava ajella 205/65/15 kitkoilla Mitään muuta positiivistä ei noissa ole, kun hiljaisuus. Urat vievät mukanaan jokseenkin, mutta ei niin pahoin kun 18"Nankang/Hankook yhdistelmä. Pitää taas etsiä sopivia rengas paineita jos niistäkään on mitää apua:think Kuiteskin, laitoin 2.6bar allelaittaessa, mutta olivat liian nuljut ja tänään pistin äärilaitaan, eli 3.2bar mutta tuo oli jo liikaa, joten pudotin taakse 3.0bar ja eteen sama enkä ole noilla sitten ajanutkaan, joten vaikea sanoa tapahtuiko muutosta:think(epäilen)
                Toimiikohan nastatkaan yhtään paremmin tuossa kokoluokassa vai pitääkö ne 17" hankkia väkisin?


                Vaikuttaa kyllä siltä että sulla on jotain vikaa edelleen siellä alustassa. Ei kuulostanut normaalilta se camberien heittely eri mittauskerroilla, eikä noilla renkailla juurikaan pitäisi vedellä, jos on alusta kunnossa...
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  Vaikuttaa kyllä siltä että sulla on jotain vikaa edelleen siellä alustassa. Ei kuulostanut normaalilta se camberien heittely eri mittauskerroilla, eikä noilla renkailla juurikaan pitäisi vedellä, jos on alusta kunnossa...
                  Kävin suuntauksessa perjantaina ja camberit ovat kunnossa nyt edestä ja myös takaa. Edessä toki vasen -0.17´ ja oikea -0.24´ joten onko tuolla sitten paljonkin merkitystä? Takana on -1,35´ molenmat ja aurausta +0,10´ ja edessä +0,02´. Kokeilen nyt eri paineita jos hiukan ajettavuus rauhoittuu.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16362
                    • Leppävirta

                    Mullo Renaultissa Hakkapeliitta 1:t alla. miten vanhoja nuo on? Auto on -98. Liekö ensiasennusrenkaat
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by Haju69 View Post
                      Mullo Renaultissa Hakkapeliitta 1:t alla. miten vanhoja nuo on? Auto on -98. Liekö ensiasennusrenkaat
                      vm2000 Focuksessa oli jo kakkoset joten eiköhän nuo ole original teile

                      Comment

                      • Haju69
                        Administrator
                        • Nov 2005
                        • 16362
                        • Leppävirta

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        vm2000 Focuksessa oli jo kakkoset joten eiköhän nuo ole original teile
                        Uuh. Pitäskö arvon jo kohta nousta? Autolla ajettu 125tkm. Eli eihän noilla ole edes loppupelissä paljoa talvea ajettu.
                        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by janke View Post
                          Kävin suuntauksessa perjantaina ja camberit ovat kunnossa nyt edestä ja myös takaa. Edessä toki vasen -0.17´ ja oikea -0.24´ joten onko tuolla sitten paljonkin merkitystä? Takana on -1,35´ molenmat ja aurausta +0,10´ ja edessä +0,02´. Kokeilen nyt eri paineita jos hiukan ajettavuus rauhoittuu.
                          Mikäli ajettavuus ei e39:ssä ole näillä kulmilla kunnossa, pitää ongelmaa etsiä renkaista tai jostakin alustan ongelmasta.
                          Tosin 205/65-15" kitkoilla se EI VOI toimia.

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            Ei tuottanut toistaiseksi tulosta Noranza kakkosen etsiminen, joten kaipaisin vastausta tuohon originaaliin kysymykseeni. Vittuilut köyhyydestä voi laittaa privana jos on ihan pakko. Eli eteen vai taakse E46:ssa yksi rengas joka on muita 0,5-1cm suurempi halkaisijaltaan?
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Mikäli ajettavuus ei e39:ssä ole näillä kulmilla kunnossa, pitää ongelmaa etsiä renkaista tai jostakin alustan ongelmasta.
                              Tosin 205/65-15" kitkoilla se EI VOI toimia.
                              Tiedossahan tämä on, mutta en tiennyt sitä silloin kun ostin kitkat. En tiedä sitten kuinka noiden kitkojeni rungot ovat kärsineet, kun onhan jo 3talvi menossa noilla?

                              Mutta, hiukan parani nyt auton käytös, kun eteen laitoin 2.8 ja taakse 2.9 bar. Nyt ei niin pahasti lähde seuraamaan asfalttipaikkojen reunoja pitkin, vai onko noille edes tunteetonta rengasta/alustan säätöjä?
                              Ohjaus on vaan nyt turhan hidas ja takapää keinuu liikaa sivuttain joten täytyy tilata ehkä taakse powerflexit kallistuksenvakaimeen ja uusia myös koiranluut, josko noilla olisi jotain apuja vaivaan.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                Originally posted by janke View Post
                                Tiedossahan tämä on, mutta en tiennyt sitä silloin kun ostin kitkat. En tiedä sitten kuinka noiden kitkojeni rungot ovat kärsineet, kun onhan jo 3talvi menossa noilla?

                                Mutta, hiukan parani nyt auton käytös, kun eteen laitoin 2.8 ja taakse 2.9 bar. Nyt ei niin pahasti lähde seuraamaan asfalttipaikkojen reunoja pitkin, vai onko noille edes tunteetonta rengasta/alustan säätöjä?
                                Ohjaus on vaan nyt turhan hidas ja takapää keinuu liikaa sivuttain joten täytyy tilata ehkä taakse powerflexit kallistuksenvakaimeen ja uusia myös koiranluut, josko noilla olisi jotain apuja vaivaan.
                                Tukevuutta tulee kun lisäät painetta. Esim. 3.0 eteen ja 3.2 taakse. Yleensä taakse suositellaa 0.2-0.5 bar enemmän kuin eteen.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎