Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Purtsi123
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 1011
    • Kuopio

    Mitkä rengaspaineet?

    Auto e36 318 -93

    Renkaat 17 tuumaa, Profiili 45, leveys edessä 205 takana 215.

    Ei hajuakaan paljon pitäs laittaa. Oon pitäny jotain 2,8 baaria. Näyttäis että kulunu hitusen enemmän reunoilta ku keskeltä. Onko liikaa vai liian vähän paineita:think

    Urissa vetelee ikävästi. Auttaisko tohon mikään?
    Last edited by Purtsi123; 22-08-2008, 10:15.
    E61 525xda -08

    Comment

    • Purtsi123
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1011
      • Kuopio

      Originally posted by Hemi View Post
      Siis, jos luit hiemankaan "rivien välistä" tuon edellisen postaukseni, niin huomasit siinä Nokiankin suuntaan piikin juuri tähän nykytalvirenkaita kosvevaan ongelmaan=ominaisuuteen, eli nastojen irtoamiseen.
      Nykynastarenkaat kun ovat käytännössä nastoitettuja kitkarenkaita kitkarenkaalle tyypillisine erittäin pehmeine seoksineen, niin nyt ongelma on se että paljon ennen kulutuspinnan luonnollisen elinkaaren päättymistä nastakato on jo varsin voimakas. Eli nykynastarenkaat sisäänajosta riippumatta ei enään kestä käytännössä edes yhtä kokonaista talvea ilman suhteellisen runsastakin nastojen irtoamista. Nyt siis kun mm.Nokia jo VAATII tuon sisäänajon uusille tuotteilleen, voidaan ko.ongalma pyyhkäistä maton alle sillä että ongelma siirretään kuluttajan vastuulle. Nythän on niin että yksi kova abs-"lukkojarrutus"/"nytky" tai asfaltilla renkaiden laidasta laitaan paikallaan kääntäminen vie helposti samalta kulutuspinta-alueelta 2-4kpl nastaa lähes uudestakin renkaasta, jolloin renkaan nastaominaisuuksiin perustuva jääpito muuttuu suhteellisen radikaalistikkin huonompaan. Taas kerran kuluttaja kuvittelee että alla on huippuluokan testivoittaja, testivoittajan ominaisuuksin, kun todellisuus jo viimeistään yhden talven ajolla on ihan toinen. Paradoksaalista tässä on se, että mm.itsellä ei yhdestäkään misukan kesärunkoon pinnatusta, pitkällä nastalla nastoitetulla Encore tai Master uusiosta ei lähtenyt talven ajolla yhtäkään nastaa, jolloin puhtaat jääpidot olivat talven jälkeen selkeästi parempaa tasoa kuin talven ajetulla hakkis4:lla.
      Eli, jos/kun talvi on uuden tyypin nastatalvirenkailla päästy vain muutaman nastan katoamisella, on sisäänajo aivan selkeästi onnistunut. Olen nimittäin nähnyt contin, Nokian, ja muutaman muunkin nastaseti menettäneen käytännössä PUOLET nastoistaan jo yhden talven ajossa. Käytännössä tällöin ko.rengas on jo selkeä romu ja puolet tarvesta on tullut ajettua jo selkeästi vaarallisesti ääritilanteissa käyttäytyvällä kumilla.
      Nimittän tuo nastojen katoaminen ei välttämättä tunnu Pentti Perusautoilijan persauksissa, vaan ongelmat syntyvät lepo ja liikekitkan rajoilla.
      Tarkoittaen sitä, että jäisellä alustalla , päätievauhdeissa pitoa on tarjolla kutakuinkin kuin ennenkin, mutta ne ennen pieninä lipsahduksina tapahtuneet "huojumiset" muuttuvatkin äkkiä täydellisiksi pidon katoamisiksi.
      Erityisesti tämä näkyy ohituksissa tehtävissä kaistavaihdoissa jolloin pidon ja luiston välinen raja-alue muuttuu ennakoimattomaksi ja todella äkilliseksi.
      Itse kuitenkin koen talvirenkaan turvallisuuteen eniten vaikuttavan ominaisuuden olevan juuri helpon ja loogisen ennakoitavuuden, en suinkaan renkaan tarjoaman maksimipidon(joka kuitenkin AINA ulosmitataan kasvaneena tilannenopeutena). Eli jos alla on tuote joka tarjoaa: Pitoa...Pitoa...Pitoa...ja täydellisen kontrollin katoamisen, otan itse mielummin tuotteen jonka peruspito on heikompi mutta joka tarjoaa täysin portaattoman logiikan pidon ja luiston välillä. Uutena ja täysnastaisena nämä uudetkin nastakumit toimivat toki juuri näin, mutta ei todellakaan enään yhden talven nastansa menettäneenä. Tässä suhteessa kitkarenkaat toimivat selkeästi loogisemmin vaikka tarjoaakin maksimipitoa vähemmän erityisesti jäällä.
      Huolellisella sisäänajolla tuo nastojen irtoaminen voidaan kuitenkin selkeästi minimoida, joten niillä muutaman sadan kilometrin alkutaipaleella kannattaa todellakin välttää renkaiden paikallaan kääntelyä, kovia kiihdytyksiä+jarrutuksia sekä yli 100kmh nopeuksia.
      Itte ajoin viime talven tuliterillä hakkapeliitta nelosilla ja YHTÄÄN nastaa ei irronnu. Lumella/sohjolla ei kyllä mitään pitoa.
      E61 525xda -08

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Purtsi123 View Post
        Itte ajoin viime talven tuliterillä hakkapeliitta nelosilla ja YHTÄÄN nastaa ei irronnu. Lumella/sohjolla ei kyllä mitään pitoa.
        Ei minullakaan lähtenyt yhtäkään nastaa viime talvena kolmen auton alla olevista 18":n nelosista, mutta nämä sisäänajettiin varsin varoen. Jääpito näissä nyt ei kovin kummoinen ole muutaman pitkänastaisen 17" encore talven jälkeen, mutta suunnilleen yhtä suuntavakaat/jäykkärunkoiset.

        Comment

        • tomippa
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 656
          • pk-seutu

          Kenellekään mitään tietoa, että mistä voisi saada tieliikennekäyttöön hyväksytyt ratarenkaat, pitäisi olla 20" koolla?

          Löysin toyolta ja micheliniltä hyväksyttyjä renkaita, mutta suurin koko näytti olevan vain 19"

          Comment

          • Jandis
            Bimmer Rookie
            • May 2008
            • 63

            Nyt vasta ehdin talivirenkaita vaihtamaan.

            Eli autona 325i E36 ja alle tulee Hakkapeliitta 4:set 205/65 R16, minkälaiset paineet olisi hyvä laittaa?

            Kaikkiin sama paine vai eteen vähemmän?
            Autona 325i vuodelta 91 (E36)

            Comment

            • uti
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 195

              Eikö siellä polttoaineen täyttöaukon kannessa ole ne oikeat paineet. Ja yleensä takana vähemmän kuin edessä.

              Comment

              • Ha2
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1786
                • Oulu

                Originally posted by uti View Post
                Eikö siellä polttoaineen täyttöaukon kannessa ole ne oikeat paineet. Ja yleensä takana vähemmän kuin edessä.
                Tä? Eikö ne kuljettajan oven karmissa ole? Ja joka Bemarissa, minkä painetaulukon olen katsonut, on taakse ollut isommat paineet kuin eteen.
                Last edited by Ha2; 06-12-2008, 03:20.
                E61 525d LCI

                Comment

                • Jandis
                  Bimmer Rookie
                  • May 2008
                  • 63

                  Originally posted by uti View Post
                  Eikö siellä polttoaineen täyttöaukon kannessa ole ne oikeat paineet. Ja yleensä takana vähemmän kuin edessä.
                  Ei ole tuola eikä oven karmissakaan.
                  Autona 325i vuodelta 91 (E36)

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8257
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    taulukon mukaan muistaakseni n. 2,3 eteen ja 2,7 taakke
                    ja kyllähän e36:sta tulee aivan järkyttävä ajettava jos eteen meet pistään enemmän painetta kuin taakke.. pienikin kurvi niin tuntuu kuin mentäs puo vierellä kun muuttuu niin perkeleen yliohjaavaksi
                    tuli kokeiltua tuossa kun vaihtu entiset takarenkaat eteen ja päinvastoin ja oli viimevuotiset paineet sisässä ja lähin kompura 30km päässä :E
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • parjan_fin
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2008
                      • 86
                      • Rajamäki

                      Elikäs e46, 03, 330 d toureri. Kumit on 225/45/17 Continental WinterContact 5:n kitkakumit.

                      Edessä on 2,6 bar ja takana 2,9 bar, mitattu -12 asteen pakkasessa. Tuntuu ainakin toimivan noilla paineilla ihan ok, mutta se perkuleen paineenseurantasysteemi ei ota toimiakseen oikein. Valo syttyy aina jokusen minuutin ajon jälkeen ja palaa oranssina, vaikka paineet itsessään ei vaihtele. Olen koittanut, ohjekirjan mukaan, calibroida systeemiä noille paineille, mutta en tiedä meneekö se sinne oikein.

                      Ohjekirja neuvoo: Virrat päälle, ei käyntiin asti. Paina ko. nappia niin kauan että merkkivalo jää palamaan oranssina kojetaulussa. Käynnistä auto ja lähde ajamaan. Systeemi tunnistaa paineen ja jättää sen "muistiin". Valo sammuu kun systeemi on kalibroitu.

                      No siltikin se valo alkaa palamaan hetken matkan päästä uudelleen, eikä sammu ennen kuin auton sammuttaa.

                      Mitä siis teen väärin? Voiko tuota toleranssia isontaa vaikkapa 0,3 bar, ennen kuin valo alkaa palamaan? Vai pitääkö käydä huollossa nollaamassa joku muisti tms?

                      Kesärenkailla systeemi toimi hienosti, vanteet pysyi samoina. Systeemi toimi alkusyksystä ihan hienosti, mutta nyt pakkasilla mennyt jotenkin "sekaisin".

                      Kohta hommaan palan mustaa ilmastointiteippiä ja teippaan sen kohdan kojetaulusta pimeäksi.

                      Olisiko arvon harrastajilla sekä tietäjillä neuvoja mitä kokeilla tai mistä voisi johtua?
                      ==========
                      Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        ...päivitystä x12 hakkapeliitta 4:ten "kestotestiin".
                        Eli nyt on kahden talven kilometrit ajetuista 225/45-17" hakkiksista tullut yhteen takahampaat irroittanut runkovika ja nyt sitten yhdestä sisäkylkensä koko kierroksen murtaneesta ilmat pihalle. Melkoisia "premiumtuotteita" nämäkin?

                        Comment

                        • exodus
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 774
                          • Oulu

                          Originally posted by Hemi View Post
                          ...päivitystä x12 hakkapeliitta 4:ten "kestotestiin".
                          Eli nyt on kahden talven kilometrit ajetuista 225/45-17" hakkiksista tullut yhteen takahampaat irroittanut runkovika ja nyt sitten yhdestä sisäkylkensä koko kierroksen murtaneesta ilmat pihalle. Melkoisia "premiumtuotteita" nämäkin?
                          Vaimolla halkesi myös Continental Vinter Viking2 kyljestä niin että ilmat tuli pihalle. Noin vuoden vanhat kumit kyseessä.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by exodus View Post
                            Vaimolla halkesi myös Continental Vinter Viking2 kyljestä niin että ilmat tuli pihalle. Noin vuoden vanhat kumit kyseessä.
                            Alkaa tämä testivoittojen saavuttaminen selkeästi vaatimaan tuotteilta sellaisia rakenteellisia kompromisseja, jotka selkeästi alkavat vaikuttaa oikeasti niiden turvallisuuteen normaalin käyttöelinkaaren loppupuolella.
                            Nokialaiset ovat olleet aina näissä hiemankin matalaprofiilisimmissa tuotteissa heikkorunkoisia, mutta jos 12kpl talvirenkaista kahdesta pamahtaa runko kun kulutuspintaa on yli puolet jäljellä, niin jossain kyllä mättää.
                            Meillähän kesällä pamahti normaali ajossa rungostaan myös yksi 18" Nokialainen kesäpyörä kun kulutuspinta oli vielä 7-8mm merkissä.

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 9990
                              • KVLA

                              Nyt onkin pakko kysäistä,että kenekähän valmistajan rengasrunkoja nämä joidenkin kehumat pinnoitetut renkaat itsensä saa.Nokialaisten runkojako vai Conttejako esim."Eko"-renkaat käyttää,vai jotain ihan muita?

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Nyt onkin pakko kysäistä,että kenekähän valmistajan rengasrunkoja nämä joidenkin kehumat pinnoitetut renkaat itsensä saa.Nokialaisten runkojako vai Conttejako esim."Eko"-renkaat käyttää,vai jotain ihan muita?
                                Pääosin Michelin:n kesärunkoa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎