Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Tenox View Post
    Tuleeko uretaanipuslilla helpommin läpi myös vanteen lievästä vammaisuudesta johtuvat tärinät rattiin?

    Auto on sellainen kivireki ja saa ollakin, että mukavuus on joka tapauksessa kaukana, mutta tää kiinnostas tietää.

    (Edessä on suorat vanteet, molemmat takavanteet lievästi vialliset. Autossa käsittääkseni kaikki mahdolliset puslat uretaania. Mietin vain, että auttaako uusien vanteiden osto edes mitään. Renkaat on 205/45/16.)
    Vanhaan hapertuneeseen/kuluneeseen puslaan verrattuna tulee vähemmän, mutta kunnossa olevaan/uuteen orggispuslaan nähden enemmän.

    Comment

    • Make H.
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 1278
      • Kokkola

      Originally posted by Hemi View Post
      Laitappa sinne vaikkapa 19” pyörät ja niihin ne paineet mitä niihin kuuluu....ja vertaa mikä vaikutus on suhteessa uusiin orggispusliin?



      Ensinnäkin, tässä oli nyt kyse nimenomaan rengaspaineiden vaikutuksesta ajomukavuuteen silloin kun rengas on 55-sarjaa tai matalampi.
      Kukaan ei väittänytkään että uretaanipuslien vaikutus olisi mitenkään suoraviivaista, vaan nimenomaan niin että JOILLAKIN renkailla näillä on suuri vaikutus ajomukavuuteen silloin kun varioidaan nimenomaan rengaspaineita.
      On 100% varma että jollakin 16” ”nuljukumeilla” uretaanipuslien vaikutus mukavuuteen on minimaalinen vaikka painehaarukka olisikin 2.2-3.2bar.
      Se on tietenkin totta että alustassa kaikki muukin vaikuttaa mukavuuteen, mutta jos uretaanipusla yleisesti ottaen ei olisi mukavuuspuolelta mitenkään pois (eri rengaskoko/merkkivariaatioiden suhteen), autotehtaat itse käyttäisivät niitä toki kumipuslien sijasta.
      Itse en ole vielä koskaan tuntenut tarvetta uretaanipusliin omissa autoissani varsinkaan koska meidän käyttämät vannekoot ovat suhteellisen isoja.
      Kunnolliset / kunnossa olevat alkuperäispuslat ovat riittäneet aivan mainiosti kun vannekoot ovat 18”-20”.
      Pointti on myös se että me emme käytä nykyreinaissa koskaan varsinkaan takana alle 3.0bar paineita.
      Näistä meidän myyntiautoista taas on useinkin jouduttu uretaanit heivaamaan pois ja tilalle uutta orggista jos alle on laitettu vähän isompaa vannetta ja renkaisiin ne paineet mitkä niihin ihan oikeasti kuuluu.
      Ok, olisi helppo toki saada sama ”mukavuusvaikutus” esim.20” pyörillä kun paineet pudottaisi johonkin kahden ja kahden puolen välille, mutta tässäkin kohtaa on jo kauan sitten päätetty pitää ”housut jalassa” ja mm.paineet siellä mitä ne pitää ollakkin ilman että mukavuudesta tarvitsee tinkiä isoillakaan vennekoon pyörillä. Kukin tietenkin tyylillään, mutta esim.meillä näin.
      Niin no näitähän ny on yleisesti niin vaikee verrata ku jokaisella se perstuntuma vähän erilainen ja mieltymykset....ja itellä siis 18" rengastus 215/35 rengastuksella ja -60mm alusta...jäykkähän tuo alusta on mutta tykkään jämystä joten en ole nähnyt ongelmaa "mikroautomaisessa" ajotuntumassa...Tarkotin vaan että ei nuo takapuslien vaihto mitenkään hirmusesti jäykempään muuttanu tuntumaa koska se oli jo aika jäykkä aimemminki, korkeintaan positiivisempaan suuntaan. Joku vois tiesti hyvin sanoa ettei tuolla voi ajaa jos on tottunu/mieltyny pehmeeseen kyytiin...Siinä oot kyl oikees ettei mitään järkee alle 2,5 kiloo pitää matalissa nykyrenkaissa ilmaa, itelläki ollu 2,7-2,8 baria ja sais varmaan olla enemmänki...

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6935
        • N/A

        Näähän on tosiaan ihan siitä kiinni millasia haluaa autojensa olevan. Yllätyin oikein eilen kun ajelin Zetalla täällä Mikkelissä, tiet on aivan montuilla. Nyt on muistaakseni 2.3/2.5 bar 225/40/18 + 255/35/18, (+0.2bar ohjepaineisiin nähden). Alusta on oem, puslat on uudet lemförderit edessä. Siis kaikki kumipuslia. Täytyy kyllä sanoa että ohjaustuntumakin on just eikä melkein. Mukavuus on silti asiallinen, vaikka urheiluauto onkin niin silti ei tipu leekot suusta ja tarvi joka pomppua kiertää. Ei kyllä harmita hetkeäkään etten laittanut powerflexiä tuohon talvella.

        Hyvin tuntuu tuo auto ainakin pelaavan noilla paineilla, toki omamassa vaan 1335kg.

        Sellasta vielä ajatelmana.. että viimeeksi ajelin tolla Z4:lla -10c kelissä lenkin, tuntui jonkuverran vetelevän. Nyt eilen +11c kelillä vetely täysin tiessään ja kulkee tosi hienosti. Ei tarvi kun yhellä kädellä maantielläkään ohjailla. Renkaina on dunlopit, n. 4mm pintaa, nekään ei varmasti ole sieltä suuntavakaimmasta päästä. Ilmeisesti tuo kesärenkaan runko menee 0 kelillä ja pakkasella todella jäykäksi mikä tekee vetelyä, kun se lämpötila nousee runko löysenee ja bemarikin alkaa kulkemaan suorempaan. Oletteko muut huomanneet tätä ilmiötä?
        Last edited by Antti O; 26-04-2015, 19:59.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          Kun lämpötila nousee, rengaspaineet nousee. Itse olen huomannut, että liian alhaisilla rengaspaineilla autosta tulee uraimuri.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2314
            • Uusimaa

            Mitähän rengasta tai rengasmallia pidetään tällä hetkellä parhaana, jos hakusessa on kolme ominaisuutta tässä järjestyksessä:

            1. Minimaalinen uraherkkyys
            2. Alhainen melutaso
            3. Asialliset sadekelin ominaisuudet

            Renkaan koko olisi maltillinen 225/50R17. Heittäkääpä kommenttia ketkä toimite enemmän kumien kanssa tai kenellä on asiasta tuoreempaa kokemusta.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • Coooper
              BTCF Member
              • Apr 2007
              • 1623
              • Lahti

              Mihin helvettiin on kadonnu 225/40r16 renkaat? Onko tuotanto kokonaan lopetettu, miksi?
              E61 525DA - 09
              EX: E90 325IA -06
              EX: E46 328i 4d -00
              Ex: E30 318i 2d -89


              ~M20 STROKER CLUB LAHTI~

              Comment

              • deemu79
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2011
                • 453
                • Helsinki

                Originally posted by JKK View Post
                Mitähän rengasta tai rengasmallia pidetään tällä hetkellä parhaana, jos hakusessa on kolme ominaisuutta tässä järjestyksessä:

                1. Minimaalinen uraherkkyys
                2. Alhainen melutaso
                3. Asialliset sadekelin ominaisuudet

                Renkaan koko olisi maltillinen 225/50R17. Heittäkääpä kommenttia ketkä toimite enemmän kumien kanssa tai kenellä on asiasta tuoreempaa kokemusta.

                Itse menisin Goodyeariin tai idän tuotteisiin; Nexen, Hankook, Kumho yms.
                Esim. tälläiset tai käytöstä riippuen sama XL-runkoisena, jos tavaran kuljetusta ym. paljon: http://www.1001renkaat.com/renkaat-a...-r17-94w-60413
                sigpic
                328i Coupe M-Sport -95

                Comment

                • Fabsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1754

                  Originally posted by Coooper View Post
                  Mihin helvettiin on kadonnu 225/40r16 renkaat? Onko tuotanto kokonaan lopetettu, miksi?
                  AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                  ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                  e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                  e30 318i -88

                  Comment

                  • Coooper
                    BTCF Member
                    • Apr 2007
                    • 1623
                    • Lahti

                    Kiitoksia, minäpä laitoin samantien tilaten kun vielä jostain löyty.
                    E61 525DA - 09
                    EX: E90 325IA -06
                    EX: E46 328i 4d -00
                    Ex: E30 318i 2d -89


                    ~M20 STROKER CLUB LAHTI~

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by JKK View Post
                      Mitähän rengasta tai rengasmallia pidetään tällä hetkellä parhaana, jos hakusessa on kolme ominaisuutta tässä järjestyksessä:

                      1. Minimaalinen uraherkkyys
                      2. Alhainen melutaso
                      3. Asialliset sadekelin ominaisuudet

                      Renkaan koko olisi maltillinen 225/50R17. Heittäkääpä kommenttia ketkä toimite enemmän kumien kanssa tai kenellä on asiasta tuoreempaa kokemusta.
                      Näillä kriteereillä, tällä hetkellä, tässä koossa, Nexen N Blue Eco.

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2314
                        • Uusimaa

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Näillä kriteereillä, tällä hetkellä, tässä koossa, Nexen N Blue Eco.
                        Onko nämä Nexenit nykyään jo pyöreitä? Vuosia sitten jouduin palauttamaan kaksi Nexen-settiä takaisin kun pompottivat niin perkuleesti.

                        Mitäs sanotten Hankookin K120:stä? Tai K115:sta? Miten sijoittuu näissä kuvioissa? Entä uudempi Uniroyalin Rainsport 3? Onko näistä todellisen maailman kokemuksia? Juuri laitoin työkaverin Audi A3:seen 225/45R17-kokoiset Hankookin K120:t ja tuntuvat lyhyellä koeajolla täysin tunteettomilta urille ja muutenkin hyvin mukavan tuntuiset. Mutta tämähän ei (ikävä kyllä) tunnetusti kerro mitään siitä, miltä ne saattaisi tuntua BMW:n alla...
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by JKK View Post
                          Onko nämä Nexenit nykyään jo pyöreitä? Vuosia sitten jouduin palauttamaan kaksi Nexen-settiä takaisin kun pompottivat niin perkuleesti.
                          Mikä malli ja mikä koko?
                          Meinaatko että Nexen ihan oikeasti valmistaa renkaansa yli sallittujen speksien/normiston niin että tämä on juuri Nexenin ”ominaisuus”?
                          Nin siis lisäksi sillä perusteella että sinulla on ollut kaksi ”pompottavaa” Nexeniä alla?
                          Eli esim.sinulla ei ole ollut sitä mahdollisuutta että asennuksessa olisi sössitty, varsinkaan kun Suomesta ja maailmalta ei muuten löydy tällaisesta ongelmasta mitään mikä kertoisi jotenkin ”ominaisuudesta”, vaan oikeastaan päinvastoin?
                          Itsellä on ollut omissa ja myyntoautoissa vuosien saatossa ”pikkuisen” monta settiä Nexeniä ja jostain syystä minun kohdalle ei tällaisia ”pompottavia” Nexeneitä ole osunut lainkaan.
                          Pari kertaa Nexenien kohdalla on jouduttu kääntämään rengasta vanteella ja varmistamaan että se nousee kunnolla vanteelle....mutta niin on kaikkien muidenkin merkkien ja mallien kohdalla viimeisen 25-vuoden aikana kun näitä renkaita on vanteille tässä pyöritelty.

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2314
                            • Uusimaa

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Meinaatko että Nexen ihan oikeasti valmistaa renkaansa yli sallittujen speksien/normiston niin että tämä on juuri Nexenin ”ominaisuus”?
                            Nin siis lisäksi sillä perusteella että sinulla on ollut kaksi ”pompottavaa” Nexeniä alla?
                            Eli esim.sinulla ei ole ollut sitä mahdollisuutta että asennuksessa olisi sössitty, varsinkaan kun Suomesta ja maailmalta ei muuten löydy tällaisesta ongelmasta mitään mikä kertoisi jotenkin ”ominaisuudesta”, vaan oikeastaan päinvastoin?
                            Itsellä on ollut omissa ja myyntoautoissa vuosien saatossa ”pikkuisen” monta settiä Nexeniä ja jostain syystä minun kohdalle ei tällaisia ”pompottavia” Nexeneitä ole osunut lainkaan.
                            Pari kertaa Nexenien kohdalla on jouduttu kääntämään rengasta vanteella ja varmistamaan että se nousee kunnolla vanteelle....mutta niin on kaikkien muidenkin merkkien ja mallien kohdalla viimeisen 25-vuoden aikana kun näitä renkaita on vanteille tässä pyöritelty.
                            Rauhoitu hyvä mies, ei tässä suinkaan ollut tarkoitus loukata ketään Ei minulla mitään Nexenin renkaita vastaan ole, eikä nämä niin vakavia asioita ole... Kyse on ihan vaan autonrenkaasta..

                            Mutta asiaan... Muutama vuosi sitten tilattiin Kiiltovaunusta kaverin kanssa molemmille satsit Nexenin renkaita (mallia en pysty enää muistamaan...). Molemmissa satseissa oli pari rengasta sellaisella pystyheitolla ettei niitä saatu millään pyörimään tasaisesti vaikka kuinka yritettiin. Lopulta ne lähti takuupalautukseen. Ja eihän sille mitään mahda että kerran kun on osunut kohdalle huono kokemus, on kynnys aika korkea lähteä samaan merkkiin uudelleen. Mutta voihan se olla että joskus lähdenkin jos laaja joukko harrastajia vakuutteelee yhteen ääneen niiden olevat ylivoimaisen parhaat.

                            Mutta vaikka se Nexen olisikin erinomainen, tuskin se ainoa lajissaan on? Eli onko näitä muita mitkä olisi samaa sarjaa ominaisuuksiltaan? Kun olen itse vähän pudonnut tästä kelkasta. Ei ole tullut seurattua. Hankookia ja Uniroyalia olen paljon käyttänyt, ja hyväksi todennut. Näistä uusimmista painoksista vaan ei ole niin kokemuksia Bemuissa. Olen aina pitänyt A-luokan sadekelin ominaisuuksia arvossaan, ja tästä johtuen olen lähtökohtaisesti karsastanut noita kiinan-kumeja. Uskon toki että siihen joukkoon mahtuu myös joitakin kelpojakin tapauksia sen suhteen. Niistä on vain valitettavan vähän testattua dataa olemassa, ja esson-baarin kommentteja en turvallisuussyistä noteeraa mitenkään kun puhutaan sadekelin ominaisuuksista. Siinä puhuu vain testeissä mitattu data. Melu ja uraherkkyys on sitten eri juttu ja niissä kommentit on tervetulleita.

                            btw... Kun nyt näistä Nexeneistä puhutaan, niin millainen on sitten malli "N`Fera SU1". Ilmeisesti joku uudempi malli, jolla on jonkinlaista todennettua testimenestystäkin? Onko tästä kokemusta? Ja onkos Nexen jotenkin kytköksissä Hankookiin?
                            Last edited by JKK; 04-05-2015, 01:27.
                            BMW G30 530e X-Drive

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • Dabbler
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2010
                              • 102
                              • Lpr

                              Samanlaiset kokemukset täällä tosin eri merkk,i Federal formoza oli kyseessä, muutama vuosi sitten 3:ssa neljästä renkaassa oli niin suuri pystyheitto että asentaja sanoi että jos laitetaan tulee varmasti pompottamaan, pyöriteltiin kyllä moneen otteeseen vanteella mutta kun ei niin ei, lähetin takas Rengas onlineen kaikki 4 ja palauttivat kyllä rahat kiltisti. Toinen ominaisuus mikä oli entisen bemun renkaissa, merkkiä en muista mutta joku halpis kuitenkin, kun läksi ajamaan auton seisottua yli vuorokauden niin aina täristi, ilmeisesti seisonnassa menivät jotenkin soikeiksi, tasaantui kyllä kun hetken ajoi ja ei jumittanu jarrut kun kohta sitä väitätte.

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5257
                                • Pirkkala

                                Originally posted by Dabbler View Post
                                Samanlaiset kokemukset täällä tosin eri merkk,i Federal formoza oli kyseessä, muutama vuosi sitten 3:ssa neljästä renkaassa oli niin suuri pystyheitto että asentaja sanoi että jos laitetaan tulee varmasti pompottamaan, pyöriteltiin kyllä moneen otteeseen vanteella mutta kun ei niin ei, lähetin takas Rengas onlineen kaikki 4 ja palauttivat kyllä rahat kiltisti. Toinen ominaisuus mikä oli entisen bemun renkaissa, merkkiä en muista mutta joku halpis kuitenkin, kun läksi ajamaan auton seisottua yli vuorokauden niin aina täristi, ilmeisesti seisonnassa menivät jotenkin soikeiksi, tasaantui kyllä kun hetken ajoi ja ei jumittanu jarrut kun kohta sitä väitätte.
                                Tämähän on aika yleinen ilmiö. Ns. Flat spot.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎