Originally posted by Tenox
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Hemi View PostLaitappa sinne vaikkapa 19” pyörät ja niihin ne paineet mitä niihin kuuluu....ja vertaa mikä vaikutus on suhteessa uusiin orggispusliin?
Ensinnäkin, tässä oli nyt kyse nimenomaan rengaspaineiden vaikutuksesta ajomukavuuteen silloin kun rengas on 55-sarjaa tai matalampi.
Kukaan ei väittänytkään että uretaanipuslien vaikutus olisi mitenkään suoraviivaista, vaan nimenomaan niin että JOILLAKIN renkailla näillä on suuri vaikutus ajomukavuuteen silloin kun varioidaan nimenomaan rengaspaineita.
On 100% varma että jollakin 16” ”nuljukumeilla” uretaanipuslien vaikutus mukavuuteen on minimaalinen vaikka painehaarukka olisikin 2.2-3.2bar.
Se on tietenkin totta että alustassa kaikki muukin vaikuttaa mukavuuteen, mutta jos uretaanipusla yleisesti ottaen ei olisi mukavuuspuolelta mitenkään pois (eri rengaskoko/merkkivariaatioiden suhteen), autotehtaat itse käyttäisivät niitä toki kumipuslien sijasta.
Itse en ole vielä koskaan tuntenut tarvetta uretaanipusliin omissa autoissani varsinkaan koska meidän käyttämät vannekoot ovat suhteellisen isoja.
Kunnolliset / kunnossa olevat alkuperäispuslat ovat riittäneet aivan mainiosti kun vannekoot ovat 18”-20”.
Pointti on myös se että me emme käytä nykyreinaissa koskaan varsinkaan takana alle 3.0bar paineita.
Näistä meidän myyntiautoista taas on useinkin jouduttu uretaanit heivaamaan pois ja tilalle uutta orggista jos alle on laitettu vähän isompaa vannetta ja renkaisiin ne paineet mitkä niihin ihan oikeasti kuuluu.
Ok, olisi helppo toki saada sama ”mukavuusvaikutus” esim.20” pyörillä kun paineet pudottaisi johonkin kahden ja kahden puolen välille, mutta tässäkin kohtaa on jo kauan sitten päätetty pitää ”housut jalassa” ja mm.paineet siellä mitä ne pitää ollakkin ilman että mukavuudesta tarvitsee tinkiä isoillakaan vennekoon pyörillä. Kukin tietenkin tyylillään, mutta esim.meillä näin.
Comment
-
-
Näähän on tosiaan ihan siitä kiinni millasia haluaa autojensa olevan. Yllätyin oikein eilen kun ajelin Zetalla täällä Mikkelissä, tiet on aivan montuilla. Nyt on muistaakseni 2.3/2.5 bar 225/40/18 + 255/35/18, (+0.2bar ohjepaineisiin nähden). Alusta on oem, puslat on uudet lemförderit edessä. Siis kaikki kumipuslia. Täytyy kyllä sanoa että ohjaustuntumakin on just eikä melkein. Mukavuus on silti asiallinen, vaikka urheiluauto onkin niin silti ei tipu leekot suusta ja tarvi joka pomppua kiertää. Ei kyllä harmita hetkeäkään etten laittanut powerflexiä tuohon talvella.
Hyvin tuntuu tuo auto ainakin pelaavan noilla paineilla, toki omamassa vaan 1335kg.
Sellasta vielä ajatelmana.. että viimeeksi ajelin tolla Z4:lla -10c kelissä lenkin, tuntui jonkuverran vetelevän. Nyt eilen +11c kelillä vetely täysin tiessään ja kulkee tosi hienosti. Ei tarvi kun yhellä kädellä maantielläkään ohjailla. Renkaina on dunlopit, n. 4mm pintaa, nekään ei varmasti ole sieltä suuntavakaimmasta päästä. Ilmeisesti tuo kesärenkaan runko menee 0 kelillä ja pakkasella todella jäykäksi mikä tekee vetelyä, kun se lämpötila nousee runko löysenee ja bemarikin alkaa kulkemaan suorempaan. Oletteko muut huomanneet tätä ilmiötä?Last edited by Antti O; 26-04-2015, 19:59.
Comment
-
-
Kun lämpötila nousee, rengaspaineet nousee. Itse olen huomannut, että liian alhaisilla rengaspaineilla autosta tulee uraimuri.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Mitähän rengasta tai rengasmallia pidetään tällä hetkellä parhaana, jos hakusessa on kolme ominaisuutta tässä järjestyksessä:
1. Minimaalinen uraherkkyys
2. Alhainen melutaso
3. Asialliset sadekelin ominaisuudet
Renkaan koko olisi maltillinen 225/50R17. Heittäkääpä kommenttia ketkä toimite enemmän kumien kanssa tai kenellä on asiasta tuoreempaa kokemusta.
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostMitähän rengasta tai rengasmallia pidetään tällä hetkellä parhaana, jos hakusessa on kolme ominaisuutta tässä järjestyksessä:
1. Minimaalinen uraherkkyys
2. Alhainen melutaso
3. Asialliset sadekelin ominaisuudet
Renkaan koko olisi maltillinen 225/50R17. Heittäkääpä kommenttia ketkä toimite enemmän kumien kanssa tai kenellä on asiasta tuoreempaa kokemusta.
Itse menisin Goodyeariin tai idän tuotteisiin; Nexen, Hankook, Kumho yms.
Esim. tälläiset tai käytöstä riippuen sama XL-runkoisena, jos tavaran kuljetusta ym. paljon: http://www.1001renkaat.com/renkaat-a...-r17-94w-60413sigpic
328i Coupe M-Sport -95
Comment
-
-
Originally posted by Coooper View PostMihin helvettiin on kadonnu 225/40r16 renkaat? Onko tuotanto kokonaan lopetettu, miksi?AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment
-
-
Originally posted by Fabsu View PostE61 525DA - 09
EX: E90 325IA -06
EX: E46 328i 4d -00
Ex: E30 318i 2d -89
~M20 STROKER CLUB LAHTI~
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostMitähän rengasta tai rengasmallia pidetään tällä hetkellä parhaana, jos hakusessa on kolme ominaisuutta tässä järjestyksessä:
1. Minimaalinen uraherkkyys
2. Alhainen melutaso
3. Asialliset sadekelin ominaisuudet
Renkaan koko olisi maltillinen 225/50R17. Heittäkääpä kommenttia ketkä toimite enemmän kumien kanssa tai kenellä on asiasta tuoreempaa kokemusta.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNäillä kriteereillä, tällä hetkellä, tässä koossa, Nexen N Blue Eco.
Mitäs sanotten Hankookin K120:stä? Tai K115:sta? Miten sijoittuu näissä kuvioissa? Entä uudempi Uniroyalin Rainsport 3? Onko näistä todellisen maailman kokemuksia? Juuri laitoin työkaverin Audi A3:seen 225/45R17-kokoiset Hankookin K120:t ja tuntuvat lyhyellä koeajolla täysin tunteettomilta urille ja muutenkin hyvin mukavan tuntuiset. Mutta tämähän ei (ikävä kyllä) tunnetusti kerro mitään siitä, miltä ne saattaisi tuntua BMW:n alla...
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostOnko nämä Nexenit nykyään jo pyöreitä? Vuosia sitten jouduin palauttamaan kaksi Nexen-settiä takaisin kun pompottivat niin perkuleesti.
Meinaatko että Nexen ihan oikeasti valmistaa renkaansa yli sallittujen speksien/normiston niin että tämä on juuri Nexenin ”ominaisuus”?
Nin siis lisäksi sillä perusteella että sinulla on ollut kaksi ”pompottavaa” Nexeniä alla?
Eli esim.sinulla ei ole ollut sitä mahdollisuutta että asennuksessa olisi sössitty, varsinkaan kun Suomesta ja maailmalta ei muuten löydy tällaisesta ongelmasta mitään mikä kertoisi jotenkin ”ominaisuudesta”, vaan oikeastaan päinvastoin?
Itsellä on ollut omissa ja myyntoautoissa vuosien saatossa ”pikkuisen” monta settiä Nexeniä ja jostain syystä minun kohdalle ei tällaisia ”pompottavia” Nexeneitä ole osunut lainkaan.
Pari kertaa Nexenien kohdalla on jouduttu kääntämään rengasta vanteella ja varmistamaan että se nousee kunnolla vanteelle....mutta niin on kaikkien muidenkin merkkien ja mallien kohdalla viimeisen 25-vuoden aikana kun näitä renkaita on vanteille tässä pyöritelty.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostMeinaatko että Nexen ihan oikeasti valmistaa renkaansa yli sallittujen speksien/normiston niin että tämä on juuri Nexenin ”ominaisuus”?
Nin siis lisäksi sillä perusteella että sinulla on ollut kaksi ”pompottavaa” Nexeniä alla?
Eli esim.sinulla ei ole ollut sitä mahdollisuutta että asennuksessa olisi sössitty, varsinkaan kun Suomesta ja maailmalta ei muuten löydy tällaisesta ongelmasta mitään mikä kertoisi jotenkin ”ominaisuudesta”, vaan oikeastaan päinvastoin?
Itsellä on ollut omissa ja myyntoautoissa vuosien saatossa ”pikkuisen” monta settiä Nexeniä ja jostain syystä minun kohdalle ei tällaisia ”pompottavia” Nexeneitä ole osunut lainkaan.
Pari kertaa Nexenien kohdalla on jouduttu kääntämään rengasta vanteella ja varmistamaan että se nousee kunnolla vanteelle....mutta niin on kaikkien muidenkin merkkien ja mallien kohdalla viimeisen 25-vuoden aikana kun näitä renkaita on vanteille tässä pyöritelty.
Mutta asiaan... Muutama vuosi sitten tilattiin Kiiltovaunusta kaverin kanssa molemmille satsit Nexenin renkaita (mallia en pysty enää muistamaan...). Molemmissa satseissa oli pari rengasta sellaisella pystyheitolla ettei niitä saatu millään pyörimään tasaisesti vaikka kuinka yritettiin. Lopulta ne lähti takuupalautukseen. Ja eihän sille mitään mahda että kerran kun on osunut kohdalle huono kokemus, on kynnys aika korkea lähteä samaan merkkiin uudelleen. Mutta voihan se olla että joskus lähdenkin jos laaja joukko harrastajia vakuutteelee yhteen ääneen niiden olevat ylivoimaisen parhaat.
Mutta vaikka se Nexen olisikin erinomainen, tuskin se ainoa lajissaan on? Eli onko näitä muita mitkä olisi samaa sarjaa ominaisuuksiltaan? Kun olen itse vähän pudonnut tästä kelkasta. Ei ole tullut seurattua. Hankookia ja Uniroyalia olen paljon käyttänyt, ja hyväksi todennut. Näistä uusimmista painoksista vaan ei ole niin kokemuksia Bemuissa. Olen aina pitänyt A-luokan sadekelin ominaisuuksia arvossaan, ja tästä johtuen olen lähtökohtaisesti karsastanut noita kiinan-kumeja. Uskon toki että siihen joukkoon mahtuu myös joitakin kelpojakin tapauksia sen suhteen. Niistä on vain valitettavan vähän testattua dataa olemassa, ja esson-baarin kommentteja en turvallisuussyistä noteeraa mitenkään kun puhutaan sadekelin ominaisuuksista. Siinä puhuu vain testeissä mitattu data. Melu ja uraherkkyys on sitten eri juttu ja niissä kommentit on tervetulleita.
btw... Kun nyt näistä Nexeneistä puhutaan, niin millainen on sitten malli "N`Fera SU1". Ilmeisesti joku uudempi malli, jolla on jonkinlaista todennettua testimenestystäkin? Onko tästä kokemusta? Ja onkos Nexen jotenkin kytköksissä Hankookiin?Last edited by JKK; 04-05-2015, 01:27.
Comment
-
-
Samanlaiset kokemukset täällä tosin eri merkk,i Federal formoza oli kyseessä, muutama vuosi sitten 3:ssa neljästä renkaassa oli niin suuri pystyheitto että asentaja sanoi että jos laitetaan tulee varmasti pompottamaan, pyöriteltiin kyllä moneen otteeseen vanteella mutta kun ei niin ei, lähetin takas Rengas onlineen kaikki 4 ja palauttivat kyllä rahat kiltisti. Toinen ominaisuus mikä oli entisen bemun renkaissa, merkkiä en muista mutta joku halpis kuitenkin, kun läksi ajamaan auton seisottua yli vuorokauden niin aina täristi, ilmeisesti seisonnassa menivät jotenkin soikeiksi, tasaantui kyllä kun hetken ajoi ja ei jumittanu jarrut kun kohta sitä väitätte.
Comment
-
-
Originally posted by Dabbler View PostSamanlaiset kokemukset täällä tosin eri merkk,i Federal formoza oli kyseessä, muutama vuosi sitten 3:ssa neljästä renkaassa oli niin suuri pystyheitto että asentaja sanoi että jos laitetaan tulee varmasti pompottamaan, pyöriteltiin kyllä moneen otteeseen vanteella mutta kun ei niin ei, lähetin takas Rengas onlineen kaikki 4 ja palauttivat kyllä rahat kiltisti. Toinen ominaisuus mikä oli entisen bemun renkaissa, merkkiä en muista mutta joku halpis kuitenkin, kun läksi ajamaan auton seisottua yli vuorokauden niin aina täristi, ilmeisesti seisonnassa menivät jotenkin soikeiksi, tasaantui kyllä kun hetken ajoi ja ei jumittanu jarrut kun kohta sitä väitätte.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Comment