Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Antti O View Post
    Tarkoituksella ne laitatin sinne vihreän äärilaitaan ja niin pystyyn camberin puolesta että pysytään vihreällä.
    Säätäjä ois toki säätänyt vaikka pystympääki takanta jos oisin halunnut.
    Onhan bemarilla varmaan ollut joku ajatus miksi tota negatiivista camberia pitäis takanakin olla? Jos ainut ongelma on se että se syö sisäkantteja siinävaiheessa kun renkaat on muutenkin jo ajettu loppuun en näe sitä kovin isona ongelmana koska vaihdan yleensä renkaat jo kun 3mm luokkaa on kulutuspintaa jäljellä.
    Siis se varsinainen ongelmahan tässä ei olekkaan takapää, vaan etupää.
    Eli etu ja takapään välillä eroa pitää olla vähnintään yksi aste, jotta varsinkin auton äärikäytös pysyy sellaisena kuin minkälaiseksi se on suunniteltu (mm.ajonhallinnan näkökulmasta).
    Sinulla takapäätä ei siis oikeastaan voi säätää pystympään, koska etupäässä camberia on jo lähes aste.
    Nythän säätö on tehty joka tapauksessa aivan vikasuuntaan, koska tuo lähtötilanne takapäässä oli aika optimi suhteessa etupäähän.
    Jos/kun nyt tällä säädöllä vetely väheni, johtuu se ihan puhtaasti siitä että takarengasta ikäänkuin kavennettiin entisestään, kääntämällä rengasta entisestään enemmän sisäkantilleen (eli nyt alla on ikäänkuin 175-leveyden takarenkaat).
    Tällä hetkellähän renkaasi sisärunko kantaa valtaosan takapään akselimassoista ja renkaan kulutuspinnasta on tehollisessa käytössä vain sen sisäosa.
    Kun rengas nyt pikku hiljaa kuluu kuitenkin ”lintaan”, alkaa myös vetely lisääntymään.
    Eli se etupää nyt pitäisi saada sinne -0.25-0.35-asteen haarukkaan ja sen jälkeen voidaan takapää suhteuttaa siihen ”kertoimella” 1.10-astetta.

    Comment

    • JiiB
      BTCF Member
      • Nov 2006
      • 88
      • Pirkanmaa

      Elikkä kysytääs nyt mielipidettä vaikka hiukan myöhässä voipi olla kun säätö on huomenna kahdelta jo.. Elikkä e36 m3 on auto ja alustana bc racing br.
      Mihis nuo camberit kannataas pistää että sais mahdollisimman rauhallisen tuosta. Korkeus on nyt semmonen "semimatala" vanteet 18" ja edessä kumit 215/35/18 takana 255/30/18.
      Ite tuossa lueskelujen perusteella aattelin etu camberia johki -0,20 nurkalle ja taakse ilmeisesti jotain -1,30 sitten tuon kanssa sopiva?
      Jos joku asiaan perehtunyt ehtii sivistää tässä asiassa huomiseen mennessä niin saa esittää mielipiteensä. Ellei niin noilla mennään ja surraan sitten myöhemmin.
      Audi A6 C4 2.5TDI QUATTRO, Kupla standard 1200 -70

      Ex Bemut
      E36 323 sedan -96, E30 318is-M50b25, e36 M3 -94, e32 735iA, e34 525iA -94, e46 320d M-sport ll -02, e36 328 coupe -98,
      e36 328 touring -95

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by JiiB View Post
        Elikkä kysytääs nyt mielipidettä vaikka hiukan myöhässä voipi olla kun säätö on huomenna kahdelta jo.. Elikkä e36 m3 on auto ja alustana bc racing br.
        Mihis nuo camberit kannataas pistää että sais mahdollisimman rauhallisen tuosta. Korkeus on nyt semmonen "semimatala" vanteet 18" ja edessä kumit 215/35/18 takana 255/30/18.
        Ite tuossa lueskelujen perusteella aattelin etu camberia johki -0,20 nurkalle ja taakse ilmeisesti jotain -1,30 sitten tuon kanssa sopiva?
        Jos joku asiaan perehtunyt ehtii sivistää tässä asiassa huomiseen mennessä niin saa esittää mielipiteensä. Ellei niin noilla mennään ja surraan sitten myöhemmin.
        Nämä olisivat ok, mutta ilmeisesti jää haaveeksi.

        Comment

        • JiiB
          BTCF Member
          • Nov 2006
          • 88
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Hemi View Post
          Nämä olisivat ok, mutta ilmeisesti jää haaveeksi.

          Jos vielä ehdit selventää miksi jää haaveeksi? Vai eikö takapään säädöt piisaa tuohon? Etupäässä ainakin on tuo yläpään säätö on aika reilu ja käsittääkseni varoja pitäisi olla, ehkä. Toki tämä selviää tänään onnistuuko vai ei, enkä asialle kauheesti ehdi enää muutoksia tekemään jos ei nuo tuolla setupilla mene tuommosiin arvoihin. :think


          Elikkä niinhän se Hemi näytti taas olevan kovasti ajan tasalla, takaa ei saanu -1,30 vaan vara loppui 1-,44. Eteen tuli -0,26 tällä erää. Ainakin ensituntuma hyvä omaan käteen. Ilmeisesti tuo ero on nyt karvan liian iso etu ja takapään välillä mutta tosiaan tuntu ihan hyvältä ajaa ainakin.
          Last edited by JiiB; 12-06-2015, 14:48.
          Audi A6 C4 2.5TDI QUATTRO, Kupla standard 1200 -70

          Ex Bemut
          E36 323 sedan -96, E30 318is-M50b25, e36 M3 -94, e32 735iA, e34 525iA -94, e46 320d M-sport ll -02, e36 328 coupe -98,
          e36 328 touring -95

          Comment

          • kaakeli
            Newbiemmer
            • Oct 2013
            • 20
            • Lappeenranta

            Laitetaas nyt vielä tännekin, jos huomiseks sais tietoa:

            Oliskohan jollain antaa jotain ihannearvoja E46 Touringin alustalle? Pitäis huomenna käyttää suuntauksessa ja jospa sais kerralla hyvän.
            Eli on vakioalustalla ja rengaskokona on 225 40 18 molemmissa päissä. Ja tapit on etutolpista lyöty pois, niin etucamberia saa säädettyä.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by JiiB View Post
              Jos vielä ehdit selventää miksi jää haaveeksi?
              No, kuinka kävi?

              Comment

              • jms1601
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2006
                • 338
                • P-Pohjanmaa

                Originally posted by Hemi View Post
                No, kuinka kävi?
                Lueppa Hemi Jiibeen viimeinen viesti huolella
                Jep, eli itsellä tänään vaihdettu Pirellit, joissa ilmeisesti jotain vikaa, Hankookkeihin ja vetely loppui oman auton osalta täysin. Ero on kuin yöllä ja päivällä ja rengasäänet pieneni samalla huomattavasti
                Kulmat on jotakuinkin kohdallaan kun menee nyt suoraan eikä tosiaankaan vetele enään http://1drv.ms/1So4sD2
                530e G30 M-Sport -21
                ***********************
                Ex Audi A6 allroad -17
                Ex X5 xd30 M-Sport -14
                Ex 530dA F11 M-Sport -11
                Ex E61 530xD M-Sport -08
                Ex 530DAT E61
                Ex E39 M-Sport

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by jms1601 View Post
                  Lueppa Hemi Jiibeen viimeinen viesti huolella
                  Jep, eli itsellä tänään vaihdettu Pirellit, joissa ilmeisesti jotain vikaa, Hankookkeihin ja vetely loppui oman auton osalta täysin. Ero on kuin yöllä ja päivällä ja rengasäänet pieneni samalla huomattavasti
                  Kulmat on jotakuinkin kohdallaan kun menee nyt suoraan eikä tosiaankaan vetele enään http://1drv.ms/1So4sD2
                  Katsos vaan, en huomannut edittiä.

                  Ei niissä Pirelleissä ole varmastikkaan ollut muuta vikaa kuin että ne on Pirellit, eli uraherkkyyden synonyymit.

                  Comment

                  • TAP
                    BTCF Member
                    • Oct 2005
                    • 84
                    • Kuopio

                    e39 530 DAT -00 vetely

                    En jaksanut kaikkia lukea kun niin pitkät pätkät. Mutta mulla e39 vetelee ihan pirusti. Tilasin ebay kaikki uudet tukivarret ja raidetangot yms ja ne on vaihdettu ja nelipyöräsuunnattu ja kaikki kulmat ovat ohjearvojen sisällä. Mutta vetelee niin pirusti ja on keskialueella todella rauhaton ajettava. Missä vika, autolla on kuitenkin jo kärrätty 540tkm. Takakelkan puslat näyttäisi olevan suht ok, mutta voiko hammastanko olla kulunut ja siitä johtua, Tiukkasin jo vähän sitä "taikamutteria"
                    ----- F11 535 XD -12 ------
                    ----- E39 530 DA -00 ------

                    Comment

                    • Risto113
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1204
                      • GrassLake

                      Originally posted by TAP View Post
                      En jaksanut kaikkia lukea kun niin pitkät pätkät. Mutta mulla e39 vetelee ihan pirusti. Tilasin ebay kaikki uudet tukivarret ja raidetangot yms ja ne on vaihdettu ja nelipyöräsuunnattu ja kaikki kulmat ovat ohjearvojen sisällä. Mutta vetelee niin pirusti ja on keskialueella todella rauhaton ajettava. Missä vika, autolla on kuitenkin jo kärrätty 540tkm. Takakelkan puslat näyttäisi olevan suht ok, mutta voiko hammastanko olla kulunut ja siitä johtua, Tiukkasin jo vähän sitä "taikamutteria"
                      Jos olisit edes pari sivua jaksanut perehtyä, tietäisit, että renkaalla ja sen koolla on suuri merkitys.

                      Eli, mitkä kumit, mikä koko, ja miten kuluneet?
                      (jos takakelkan kumit on ajettu 500+ tkm, ei ne näytä "ihan ok:lta" kunhan ne irroittaa ja näkee totuuden...)

                      Comment

                      • TAP
                        BTCF Member
                        • Oct 2005
                        • 84
                        • Kuopio

                        Originally posted by Risto113 View Post
                        Jos olisit edes pari sivua jaksanut perehtyä, tietäisit, että renkaalla ja sen koolla on suuri merkitys.

                        Eli, mitkä kumit, mikä koko, ja miten kuluneet?
                        (jos takakelkan kumit on ajettu 500+ tkm, ei ne näytä "ihan ok:lta" kunhan ne irroittaa ja näkee totuuden...)
                        235/40x18 goodride... tuommoisilla ajellu jo jotai 250tkm Ja nyt asia on pahentunut. onhan nuo nyt aika kuluneet edessä mutta voike se vaikuttaa noin paljon. Emännän S60 volvo menee kun juna oli renkaat mitä vaan. Takakelkan puslia 2 kpl vaihdoin joskus 250tkm kohdalla... ihan turhaan...
                        ----- F11 535 XD -12 ------
                        ----- E39 530 DA -00 ------

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by TAP View Post
                          En jaksanut kaikkia lukea kun niin pitkät pätkät. Mutta mulla e39 vetelee ihan pirusti. Tilasin ebay kaikki uudet tukivarret ja raidetangot yms ja ne on vaihdettu ja nelipyöräsuunnattu ja kaikki kulmat ovat ohjearvojen sisällä. Mutta vetelee niin pirusti ja on keskialueella todella rauhaton ajettava. Missä vika, autolla on kuitenkin jo kärrätty 540tkm. Takakelkan puslat näyttäisi olevan suht ok, mutta voiko hammastanko olla kulunut ja siitä johtua, Tiukkasin jo vähän sitä "taikamutteria"
                          Originally posted by TAP View Post
                          235/40x18 goodride... tuommoisilla ajellu jo jotai 250tkm Ja nyt asia on pahentunut. onhan nuo nyt aika kuluneet edessä mutta voike se vaikuttaa noin paljon. Emännän S60 volvo menee kun juna oli renkaat mitä vaan. Takakelkan puslia 2 kpl vaihdoin joskus 250tkm kohdalla... ihan turhaan...
                          Siis sehän ei kerro mitään ovatko kulmasti oikeat 18” rengastukselle jos ovat vain tehtaan antaman toleranssialueen sisällä?
                          Ne voivat silti olla ihan mitä tahansa ja tässä tapauksessa ”sylttytehdas” löytyy varmastikkin juuri vääristä alustakulmista.

                          Eli mitähän ne ovat tällä hetkellä oikeasti?

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14353
                            • Oulu

                            Tässä tapauksessa kuitenkin tuo Goodride on se avainsana vetelyyn ja huonoon ajettavuuteen.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • jms1601
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 338
                              • P-Pohjanmaa

                              Originally posted by zener View Post
                              Tässä tapauksessa kuitenkin tuo Goodride on se avainsana vetelyyn ja huonoon ajettavuuteen.
                              Varsinki jos etupää kulunut.
                              530e G30 M-Sport -21
                              ***********************
                              Ex Audi A6 allroad -17
                              Ex X5 xd30 M-Sport -14
                              Ex 530dA F11 M-Sport -11
                              Ex E61 530xD M-Sport -08
                              Ex 530DAT E61
                              Ex E39 M-Sport

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4595
                                • Tampere

                                Originally posted by zener View Post
                                Tässä tapauksessa kuitenkin tuo Goodride on se avainsana vetelyyn ja huonoon ajettavuuteen.

                                Ääni tälle myös. Itsellä oli edellä bridgestone potenzat ja takana nokian hakka blackit. Auto oli juuri ylläkuvatulla tavalla hengenvaarallinen ohituksissa. Nyt hakka blackit edessä ja takana ja taas mennään kuin kiskoilla...
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎