Originally posted by Antti O
View Post
Eli etu ja takapään välillä eroa pitää olla vähnintään yksi aste, jotta varsinkin auton äärikäytös pysyy sellaisena kuin minkälaiseksi se on suunniteltu (mm.ajonhallinnan näkökulmasta).
Sinulla takapäätä ei siis oikeastaan voi säätää pystympään, koska etupäässä camberia on jo lähes aste.
Nythän säätö on tehty joka tapauksessa aivan vikasuuntaan, koska tuo lähtötilanne takapäässä oli aika optimi suhteessa etupäähän.
Jos/kun nyt tällä säädöllä vetely väheni, johtuu se ihan puhtaasti siitä että takarengasta ikäänkuin kavennettiin entisestään, kääntämällä rengasta entisestään enemmän sisäkantilleen (eli nyt alla on ikäänkuin 175-leveyden takarenkaat).
Tällä hetkellähän renkaasi sisärunko kantaa valtaosan takapään akselimassoista ja renkaan kulutuspinnasta on tehollisessa käytössä vain sen sisäosa.
Kun rengas nyt pikku hiljaa kuluu kuitenkin ”lintaan”, alkaa myös vetely lisääntymään.
Eli se etupää nyt pitäisi saada sinne -0.25-0.35-asteen haarukkaan ja sen jälkeen voidaan takapää suhteuttaa siihen ”kertoimella” 1.10-astetta.
Comment