Täällä myös ihmetelty onko autojen valmistajat todella niin tyhmiä ettei ne vuodesta toiseen korjaa niiden "vääriä" painesuosituksia oikeiksi =likimain 3bar , niinkuin keskustelupalstoilla väitetään, itse olen huomannut jos paineet nostaa lähemmäs 3:n bar muuttuu ajomukavuus melkoisesti, alkaa jo lyömään "käsille" jopa vakiorenkaalla.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Bmw Master View PostGoodyear "Rengaspainesuositus on kerrottu ajoneuvosi käyttöoppaassa."
Michelin "Oikeat rengaspaineet eri kuormituksille löydät:
Auton ohjekirjasta.
Polttoaineluukun kannesta.
Kuljettajan puoleisen oven sivusta jne.."
Continental "Oikeat painesuositukset löytyvät auton ohjekirjasta, usein myös polttoainesäiliön täyttöaukon kannesta tai etuoven karmista. Auton valmistaja antaa aina suosituksen sekä kevyelle kuormitukselle, että maksimikuormitukselle. Muista lisätä renkaisiin painetta aina kun kuormaat autoasi."
Kumho "Oikean rengaspaineen löydät ajoneuvosi ohjekirjasta."
Tuoltakin voi vielä katsella paineita http://rengaspaine.fi/.
esim.Tuollainen 2.3bar vakiolämmössä oleva paine 19” renkaassa alkaa olla jo hengenvaarallinen kovissa nopeuksissa.
Comment
-
-
Eikös se Hemi juuri sanonut yllä, että rengasvalmistajat määrittävät ne suosituspaineet. No suurin osa näyttää määrittävän ne niin, että katso auton ohjekirjasta (myös esim. Nankang). Mites ne rengasvalmistajienkin ohjeet nyt muuttuivatkin minimipaineiksi, eivätkä enää olekaan suosituspaineita? Nokian renkaat ohjeistaa pistämään talvirenkaisiin 0,2 bar enemmän kuin suositus, mitään muuta suositusta paineiden nostoon vs. ohjekirjan arvot en ole löytänyt toistaiseksi. Tuokin siis jää kauas 3bar lukemista aika monen auton kohdalla.
En aio asiasta sen kummemmin väitellä, koska olen pyhästi päättänyt lopettaa väittelyn netissä... Odotelen vastausta Nokian renkailta ja ajelen siihen asti noilla paineilla. Jos sieltä jotain radikaalia muutosta kehotetaan tekemään, niin sitten otan asian harkintaan. Muuten voidaan jäädä odottelemaan miten renkaani kuluvat talven aikana.
Tarkemmat notulit noista kumeista jos jotakuta kiinnostaa on Nokian Hakkapeliitta R 225/40/18 92R XL ja kyljessä lisäksi joku Black ice notuli ja merkintä "Ultra low rolling distance" - olleet muuten ennen alla Z4:ssä.Last edited by Tenox; 01-10-2015, 23:18.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Originally posted by Tenox View PostEikös se Hemi juuri sanonut yllä, että rengasvalmistajat määrittävät ne suosituspaineet. No suurin osa näyttää määrittävän ne niin, että katso auton ohjekirjasta....
Painetaso riippuu paljon alla olevasta vannekoosta, renkaan nopeusluokituksesta, camberkulmista ja käytetystä/halutusta ajonopeudesta.
Oikea painetaso kakkine muuttujineen löytyy aina ammattitaitoisesta asennusliikkeestä.
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View PostItse käytän n. 3bar melkein renkaassa kuin renkaassa.. 19" kesäkumeissa taitaa olla 3,1/3,3
Kyseinen tapahtumasarja johtui siitä varmaan että kyseinen avulias herrasmies luotti huoltamon painemittariin.Itsellä aina kontissa oma painemittari,jolla teen tarkistuksen ja pystyn kompensoimaan huoltamon "raiskatun" painemittarin lukeman.Isoin heitto on ollut huoltamon vs. omapainemittari 0,5 bar,eli laitoin huoltamon painemittarilla 3 bar niin oma näytti 3,5 barBMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNiin, ”katso suositellut minimipaineet” jota ei saa alittaa missään tilanteessa eikä missään lämpötilassa...., ei ”suosituspaineet”.Originally posted by Bmw Master View PostGoodyear "Rengaspainesuositus on kerrottu ajoneuvosi käyttöoppaassa."
Michelin "Oikeat rengaspaineet eri kuormituksille löydät:
Auton ohjekirjasta.
Polttoaineluukun kannesta.
Kuljettajan puoleisen oven sivusta jne.."
Continental "Oikeat painesuositukset löytyvät auton ohjekirjasta, usein myös polttoainesäiliön täyttöaukon kannesta tai etuoven karmista. Auton valmistaja antaa aina suosituksen sekä kevyelle kuormitukselle, että maksimikuormitukselle. Muista lisätä renkaisiin painetta aina kun kuormaat autoasi."
Kumho "Oikean rengaspaineen löydät ajoneuvosi ohjekirjasta."
235/45-17 Contin nastarenkaisiin e39 touringissa kysyin Contin asiakaspalvelusta paineita, sano 3,5bar. Laitoin ja hyvin toimi.
Comment
-
-
Originally posted by b mutteri kasa View PostKyllä tuollaiset 3,3bar ja yli,on jo liikaa jossain 19" ja esim.225/35 265/30 profiilissa.Itsellä pari kesää sitten,joku ammattimies oli auttanut vaimoketta huoltamolla ja laittanut sigun 335:seen 19" pirelleihin eteen 3,3 ja taakse 3,5 niin meno oli kuin marmorikuulilla,ei sitten mitään pitoa ja ajo- suuntavakaus kärsi todella paljon.
Kyseinen tapahtumasarja johtui siitä varmaan että kyseinen avulias herrasmies luotti huoltamon painemittariin.Itsellä aina kontissa oma painemittari,jolla teen tarkistuksen ja pystyn kompensoimaan huoltamon "raiskatun" painemittarin lukeman.Isoin heitto on ollut huoltamon vs. omapainemittari 0,5 bar,eli laitoin huoltamon painemittarilla 3 bar niin oma näytti 3,5 bar
Jos se meno sitten muuttuu kuin ”marmorikuulilla ajamiseksi”, ei ongelma ole itse renkaassa vaan täysin vääränlaisissa alustakulmissa ko.renkaalle(liiallinen negatiivinen camber).
Eli tällä oikealla 3.3bar painetasolla renkaan sisärunko alkaa kantamaan koko akselikuorman niin että rengas alkaa kulkemaan pelkällä kapealla osalla renkaan sisäreunaa ja ajaminen muuttuu todella levottomaksi.
Eli joo, laskemalla ne paineet liiallisella negatiivisella camberilla 2.5bar:iin saadaan koko kulutuspinta ajoalustaan kiinni, mutta samalla renkaan matala sisärunko joutuu joustamaan jokaisella renkaan pyörähdyksellä todella voimakkaasti, jolloin se ajaessa kuumenee voimakkaasti ja mitkässä juoksussa myös väsyy loppuun ennen aikojaan.
Tällä paineenlaskulla ei suinkaan korjata tällöin itse vikaa, vaan ainoastaan piiloitetaan itse ongelman aiheuttajaa siihen asti kunnes renkaan sisärunko pettää.
Missään tapauksessa BMW:n tasoisilla takacambereilla ei tämän koko/leveysluokan renkaassa saa olla alle 3.0bar, eikä tarvitsekkaan mikäli ne alustakulmat ovat säädetty 19” eikä 16” kokoluokalle.Last edited by Hemi; 02-10-2015, 13:13.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostOikea painetaso tällaiselle 19” kokoluokan renkaalle on ehdottomasti yli 3bar.
Jos se meno sitten muuttuu kuin ”marmorikuulilla ajamiseksi”, ei ongelma ole itse renkaassa vaan täysin vääränlaisissa alustakulmissa ko.renkaalle(liiallinen negatiivinen camber).
Eli tällä oikealla 3.3bar painetasolla renkaan sisärunko alkaa kantamaan koko akselikuorman niin että rengas alkaa kulkemaan pelkällä kapealla osalla renkaan sisäreunaa ja ajaminen muuttuu todella levottomaksi.
Eli joo, laskemalla ne paineet liiallisella negatiivisella camberilla 2.5bar:iin saadaan koko kulutuspinta ajoalustaan kiinni, mutta samalla renkaan matala sisärunko joutuu joustamaan jokaisella renkaan pyörähdyksellä todella voimakkaasti, jolloin se ajaessa kuumenee voimakkaasti ja mitkässä juoksussa myös väsyy loppuun ennen aikojaan.
Tällä paineenlaskulla ei suinkaan korjata tällöin itse vikaa, vaan ainoastaan piiloitetaan itse ongelman aiheuttajaa siihen asti kunnes renkaan sisärunko pettää.
Missään tapauksessa BMW:n tasoisilla takacambereilla ei tämän koko/leveysluokan renkaassa saa olla alle 3.0bar, eikä tarvitsekkaan mikäli ne alustakulmat ovat säädetty 19” eikä 16” kokoluokalle.
Ja kyllä tiedän mitä tapahtuu kun camberit takana säädetty väärin/väärälle rengaskoolle.Aikoinaan sain tapella E60:sen kanssa,kun säätöä tekevä ammattimies ei halunnut säätä takarenkaita riittävän pystyyn,kun yhden sarjan ehdin jo ajaa hampaille takaa.
Mutta enivays...Last edited by b mutteri kasa; 02-10-2015, 14:02.BMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
-
Originally posted by b mutteri kasa View PostNo sehän kumma,itsellä 19" kokoluokassa painella 2,9 ja 3,1bar renkaat kuluivat tasaisesti loppuun.Itseasiassa vieläkin tallin nurkassa pinossa n.3mm kulutuspinnalla.Enpä menisi sanomaan että camberit väärät kun juurikin aikoinaan 19" ne säädettiin.
Ja kyllä tiedän mitä tapahtuu kun camberit takana säädetty väärin/väärälle rengaskoolle.Aikoinaan sain tapella E60:sen kanssa,kun säätöä tekevä ammattimies ei halunnut säätä takarenkaita riittävän pystyyn,kun yhden sarjan ehdin jo ajaa hampaille takaa.
Mutta enivays...
Siinä tapauksessa että ajo on kuin kuulalaakereilla n.3bar paineilla renkaassa itsessään on jotakin vikaa tai alustassa on jotakin muuttunut edellisestä suuntauksesta (esim.liiallinen auraus aiheuttaa ko.ilmiön).
Kuitenkin ko.3.0 bar painetaso 19” ren kaassa on jopa alhainen jos lastia ja vauhtia on vähänkään enemmän.
Se miksi painetta nostetaan jos lasti tai/ ja ajonopeus kasvaa, johtuu juuri renkaan sisärungon ”pumppaamisesta” joka pyörähdyksellä ja sitä kautta sen lämpiämisestä.
Mitä nopeampi kierrosnopeus, sitä enemmän renkaan sisärunko lämpiää.
Painetta nostamalla renkaan kantavuus muuttuu ja sisärungon ei tarvitse muokkautua niin paljoa jokaisella pyörähdyksellä ja tätä kautta se ei myöskään lämpene niin paljoa.
ko.lämpö taas rasittaa voimakkaasti renkaan sivuseinämän rakennetta, ”väsyttäen” sitä niin että sen käyttöikä voi tulla täyteen ennen kuin kulutuspinta on loppu.
Nämä sisäkyljen repämiset on sitten aina melko vaarallisia tapahtumia liikenteessä.
Comment
-
-
Vieläkin jäi epäselväksi, että mistä ne oikeat rengaspaineet sitten saa tietoonsa, kun niitä eivät tiedä sen paremmin autonvalmistajat, kuin rengasvalmistajatkaan Hemin mukaan. :think
Mut se tästä. Katotaan keväällä millai on kuluneet. Nokian renkailta ei vielä vastausta tiedusteluuni.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Originally posted by Tenox View PostVieläkin jäi epäselväksi, että mistä ne oikeat rengaspaineet sitten saa tietoonsa, kun niitä eivät tiedä sen paremmin autonvalmistajat, kuin rengasvalmistajatkaan Hemin mukaan. :think
Mut se tästä. Katotaan keväällä millai on kuluneet. Nokian renkailta ei vielä vastausta tiedusteluuni.
Comment
-
-
Originally posted by Dabbler View PostYleensä rengasliikkeet meilläpäin kysyvät mitä paineita käytät, jos ei kysy tuntuvat laittavan 2.5bar tienoille vakiokokoon, (oma huomio)
Comment
-
Comment