Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dabbler
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 102
    • Lpr

    Täällä myös ihmetelty onko autojen valmistajat todella niin tyhmiä ettei ne vuodesta toiseen korjaa niiden "vääriä" painesuosituksia oikeiksi =likimain 3bar , niinkuin keskustelupalstoilla väitetään, itse olen huomannut jos paineet nostaa lähemmäs 3:n bar muuttuu ajomukavuus melkoisesti, alkaa jo lyömään "käsille" jopa vakiorenkaalla.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Goodyear "Rengaspainesuositus on kerrottu ajoneuvosi käyttöoppaassa."

      Michelin "Oikeat rengaspaineet eri kuormituksille löydät:
      Auton ohjekirjasta.
      Polttoaineluukun kannesta.
      Kuljettajan puoleisen oven sivusta jne.."

      Continental "Oikeat painesuositukset löytyvät auton ohjekirjasta, usein myös polttoainesäiliön täyttöaukon kannesta tai etuoven karmista. Auton valmistaja antaa aina suosituksen sekä kevyelle kuormitukselle, että maksimikuormitukselle. Muista lisätä renkaisiin painetta aina kun kuormaat autoasi."

      Kumho "Oikean rengaspaineen löydät ajoneuvosi ohjekirjasta."

      Tuoltakin voi vielä katsella paineita http://rengaspaine.fi/.
      Niin, se on edelleen MINIMIPAINESUOSITUS, jota ei pidä missään lämpötilassa alittaa.
      esim.Tuollainen 2.3bar vakiolämmössä oleva paine 19” renkaassa alkaa olla jo hengenvaarallinen kovissa nopeuksissa.

      Comment

      • Tenox
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1732

        Eikös se Hemi juuri sanonut yllä, että rengasvalmistajat määrittävät ne suosituspaineet. No suurin osa näyttää määrittävän ne niin, että katso auton ohjekirjasta (myös esim. Nankang). Mites ne rengasvalmistajienkin ohjeet nyt muuttuivatkin minimipaineiksi, eivätkä enää olekaan suosituspaineita? Nokian renkaat ohjeistaa pistämään talvirenkaisiin 0,2 bar enemmän kuin suositus, mitään muuta suositusta paineiden nostoon vs. ohjekirjan arvot en ole löytänyt toistaiseksi. Tuokin siis jää kauas 3bar lukemista aika monen auton kohdalla.

        En aio asiasta sen kummemmin väitellä, koska olen pyhästi päättänyt lopettaa väittelyn netissä... Odotelen vastausta Nokian renkailta ja ajelen siihen asti noilla paineilla. Jos sieltä jotain radikaalia muutosta kehotetaan tekemään, niin sitten otan asian harkintaan. Muuten voidaan jäädä odottelemaan miten renkaani kuluvat talven aikana.

        Tarkemmat notulit noista kumeista jos jotakuta kiinnostaa on Nokian Hakkapeliitta R 225/40/18 92R XL ja kyljessä lisäksi joku Black ice notuli ja merkintä "Ultra low rolling distance" - olleet muuten ennen alla Z4:ssä.
        Last edited by Tenox; 01-10-2015, 23:18.
        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732



          Tuossa Continentalin taulukko. Esimerkkinä vaikkapa BMX X6 35i.
          Rengaskoolle 255/50 R 19 arvot ovat 2.0 eteen ja 2.2 taakse yksin ajettaessa. :think
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Tenox View Post
            Eikös se Hemi juuri sanonut yllä, että rengasvalmistajat määrittävät ne suosituspaineet. No suurin osa näyttää määrittävän ne niin, että katso auton ohjekirjasta....
            Niin, ”katso suositellut minimipaineet” jota ei saa alittaa missään tilanteessa eikä missään lämpötilassa...., ei ”suosituspaineet”.
            Painetaso riippuu paljon alla olevasta vannekoosta, renkaan nopeusluokituksesta, camberkulmista ja käytetystä/halutusta ajonopeudesta.
            Oikea painetaso kakkine muuttujineen löytyy aina ammattitaitoisesta asennusliikkeestä.

            Comment

            • b mutteri kasa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 1461
              • Area 03

              Originally posted by peto2 View Post
              Itse käytän n. 3bar melkein renkaassa kuin renkaassa.. 19" kesäkumeissa taitaa olla 3,1/3,3
              Kyllä tuollaiset 3,3bar ja yli,on jo liikaa jossain 19" ja esim.225/35 265/30 profiilissa.Itsellä pari kesää sitten,joku ammattimies oli auttanut vaimoketta huoltamolla ja laittanut sigun 335:seen 19" pirelleihin eteen 3,3 ja taakse 3,5 niin meno oli kuin marmorikuulilla,ei sitten mitään pitoa ja ajo- suuntavakaus kärsi todella paljon.

              Kyseinen tapahtumasarja johtui siitä varmaan että kyseinen avulias herrasmies luotti huoltamon painemittariin.Itsellä aina kontissa oma painemittari,jolla teen tarkistuksen ja pystyn kompensoimaan huoltamon "raiskatun" painemittarin lukeman.Isoin heitto on ollut huoltamon vs. omapainemittari 0,5 bar,eli laitoin huoltamon painemittarilla 3 bar niin oma näytti 3,5 bar
              BMW F11 530 dA VOLL
              Carbon-schwarz Metallic

              BMW E30 325i Sport

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Hemi View Post
                Niin, ”katso suositellut minimipaineet” jota ei saa alittaa missään tilanteessa eikä missään lämpötilassa...., ei ”suosituspaineet”.
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Goodyear "Rengaspainesuositus on kerrottu ajoneuvosi käyttöoppaassa."

                Michelin "Oikeat rengaspaineet eri kuormituksille löydät:
                Auton ohjekirjasta.
                Polttoaineluukun kannesta.
                Kuljettajan puoleisen oven sivusta jne.."

                Continental "Oikeat painesuositukset löytyvät auton ohjekirjasta, usein myös polttoainesäiliön täyttöaukon kannesta tai etuoven karmista. Auton valmistaja antaa aina suosituksen sekä kevyelle kuormitukselle, että maksimikuormitukselle. Muista lisätä renkaisiin painetta aina kun kuormaat autoasi."

                Kumho "Oikean rengaspaineen löydät ajoneuvosi ohjekirjasta."
                Mistään minimi paineesta ei puhuta mitään vaan suosituspaineista tai oikeista paineista.

                235/45-17 Contin nastarenkaisiin e39 touringissa kysyin Contin asiakaspalvelusta paineita, sano 3,5bar. Laitoin ja hyvin toimi.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by b mutteri kasa View Post
                  Kyllä tuollaiset 3,3bar ja yli,on jo liikaa jossain 19" ja esim.225/35 265/30 profiilissa.Itsellä pari kesää sitten,joku ammattimies oli auttanut vaimoketta huoltamolla ja laittanut sigun 335:seen 19" pirelleihin eteen 3,3 ja taakse 3,5 niin meno oli kuin marmorikuulilla,ei sitten mitään pitoa ja ajo- suuntavakaus kärsi todella paljon.

                  Kyseinen tapahtumasarja johtui siitä varmaan että kyseinen avulias herrasmies luotti huoltamon painemittariin.Itsellä aina kontissa oma painemittari,jolla teen tarkistuksen ja pystyn kompensoimaan huoltamon "raiskatun" painemittarin lukeman.Isoin heitto on ollut huoltamon vs. omapainemittari 0,5 bar,eli laitoin huoltamon painemittarilla 3 bar niin oma näytti 3,5 bar
                  Oikea painetaso tällaiselle 19” kokoluokan renkaalle on ehdottomasti yli 3bar.
                  Jos se meno sitten muuttuu kuin ”marmorikuulilla ajamiseksi”, ei ongelma ole itse renkaassa vaan täysin vääränlaisissa alustakulmissa ko.renkaalle(liiallinen negatiivinen camber).
                  Eli tällä oikealla 3.3bar painetasolla renkaan sisärunko alkaa kantamaan koko akselikuorman niin että rengas alkaa kulkemaan pelkällä kapealla osalla renkaan sisäreunaa ja ajaminen muuttuu todella levottomaksi.
                  Eli joo, laskemalla ne paineet liiallisella negatiivisella camberilla 2.5bar:iin saadaan koko kulutuspinta ajoalustaan kiinni, mutta samalla renkaan matala sisärunko joutuu joustamaan jokaisella renkaan pyörähdyksellä todella voimakkaasti, jolloin se ajaessa kuumenee voimakkaasti ja mitkässä juoksussa myös väsyy loppuun ennen aikojaan.

                  Tällä paineenlaskulla ei suinkaan korjata tällöin itse vikaa, vaan ainoastaan piiloitetaan itse ongelman aiheuttajaa siihen asti kunnes renkaan sisärunko pettää.
                  Missään tapauksessa BMW:n tasoisilla takacambereilla ei tämän koko/leveysluokan renkaassa saa olla alle 3.0bar, eikä tarvitsekkaan mikäli ne alustakulmat ovat säädetty 19” eikä 16” kokoluokalle.
                  Last edited by Hemi; 02-10-2015, 13:13.

                  Comment

                  • b mutteri kasa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 1461
                    • Area 03

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Oikea painetaso tällaiselle 19” kokoluokan renkaalle on ehdottomasti yli 3bar.
                    Jos se meno sitten muuttuu kuin ”marmorikuulilla ajamiseksi”, ei ongelma ole itse renkaassa vaan täysin vääränlaisissa alustakulmissa ko.renkaalle(liiallinen negatiivinen camber).
                    Eli tällä oikealla 3.3bar painetasolla renkaan sisärunko alkaa kantamaan koko akselikuorman niin että rengas alkaa kulkemaan pelkällä kapealla osalla renkaan sisäreunaa ja ajaminen muuttuu todella levottomaksi.
                    Eli joo, laskemalla ne paineet liiallisella negatiivisella camberilla 2.5bar:iin saadaan koko kulutuspinta ajoalustaan kiinni, mutta samalla renkaan matala sisärunko joutuu joustamaan jokaisella renkaan pyörähdyksellä todella voimakkaasti, jolloin se ajaessa kuumenee voimakkaasti ja mitkässä juoksussa myös väsyy loppuun ennen aikojaan.

                    Tällä paineenlaskulla ei suinkaan korjata tällöin itse vikaa, vaan ainoastaan piiloitetaan itse ongelman aiheuttajaa siihen asti kunnes renkaan sisärunko pettää.
                    Missään tapauksessa BMW:n tasoisilla takacambereilla ei tämän koko/leveysluokan renkaassa saa olla alle 3.0bar, eikä tarvitsekkaan mikäli ne alustakulmat ovat säädetty 19” eikä 16” kokoluokalle.
                    No sehän kumma,itsellä 19" kokoluokassa painella 2,9 ja 3,1bar renkaat kuluivat tasaisesti loppuun.Itseasiassa vieläkin tallin nurkassa pinossa n.3mm kulutuspinnalla.Enpä menisi sanomaan että camberit väärät kun juurikin aikoinaan 19" ne säädettiin.

                    Ja kyllä tiedän mitä tapahtuu kun camberit takana säädetty väärin/väärälle rengaskoolle.Aikoinaan sain tapella E60:sen kanssa,kun säätöä tekevä ammattimies ei halunnut säätä takarenkaita riittävän pystyyn,kun yhden sarjan ehdin jo ajaa hampaille takaa.

                    Mutta enivays...
                    Last edited by b mutteri kasa; 02-10-2015, 14:02.
                    BMW F11 530 dA VOLL
                    Carbon-schwarz Metallic

                    BMW E30 325i Sport

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by b mutteri kasa View Post
                      No sehän kumma,itsellä 19" kokoluokassa painella 2,9 ja 3,1bar renkaat kuluivat tasaisesti loppuun.Itseasiassa vieläkin tallin nurkassa pinossa n.3mm kulutuspinnalla.Enpä menisi sanomaan että camberit väärät kun juurikin aikoinaan 19" ne säädettiin.

                      Ja kyllä tiedän mitä tapahtuu kun camberit takana säädetty väärin/väärälle rengaskoolle.Aikoinaan sain tapella E60:sen kanssa,kun säätöä tekevä ammattimies ei halunnut säätä takarenkaita riittävän pystyyn,kun yhden sarjan ehdin jo ajaa hampaille takaa.

                      Mutta enivays...
                      Siis tuo 2.9+3.1bar on monelle 19” renkaalle ihan oikeakin paineluokka jos camberit ovat tälle rengaskoolle oikeat, eli takaa maksimissaan -1.35”.

                      Siinä tapauksessa että ajo on kuin kuulalaakereilla n.3bar paineilla renkaassa itsessään on jotakin vikaa tai alustassa on jotakin muuttunut edellisestä suuntauksesta (esim.liiallinen auraus aiheuttaa ko.ilmiön).
                      Kuitenkin ko.3.0 bar painetaso 19” ren kaassa on jopa alhainen jos lastia ja vauhtia on vähänkään enemmän.
                      Se miksi painetta nostetaan jos lasti tai/ ja ajonopeus kasvaa, johtuu juuri renkaan sisärungon ”pumppaamisesta” joka pyörähdyksellä ja sitä kautta sen lämpiämisestä.
                      Mitä nopeampi kierrosnopeus, sitä enemmän renkaan sisärunko lämpiää.
                      Painetta nostamalla renkaan kantavuus muuttuu ja sisärungon ei tarvitse muokkautua niin paljoa jokaisella pyörähdyksellä ja tätä kautta se ei myöskään lämpene niin paljoa.
                      ko.lämpö taas rasittaa voimakkaasti renkaan sivuseinämän rakennetta, ”väsyttäen” sitä niin että sen käyttöikä voi tulla täyteen ennen kuin kulutuspinta on loppu.
                      Nämä sisäkyljen repämiset on sitten aina melko vaarallisia tapahtumia liikenteessä.

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        Vieläkin jäi epäselväksi, että mistä ne oikeat rengaspaineet sitten saa tietoonsa, kun niitä eivät tiedä sen paremmin autonvalmistajat, kuin rengasvalmistajatkaan Hemin mukaan. :think

                        Mut se tästä. Katotaan keväällä millai on kuluneet. Nokian renkailta ei vielä vastausta tiedusteluuni.
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 9993
                          • KVLA

                          Originally posted by Tenox View Post
                          Vieläkin jäi epäselväksi, että mistä ne oikeat rengaspaineet sitten saa tietoonsa,
                          Kysy vaikka rengasliikkeestä,jos menee noin vaikeaksi.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Tenox View Post
                            Vieläkin jäi epäselväksi, että mistä ne oikeat rengaspaineet sitten saa tietoonsa, kun niitä eivät tiedä sen paremmin autonvalmistajat, kuin rengasvalmistajatkaan Hemin mukaan. :think

                            Mut se tästä. Katotaan keväällä millai on kuluneet. Nokian renkailta ei vielä vastausta tiedusteluuni.
                            Valmistajat ilmoittavat että oikeat paineet saa asennusliikkeestä (eli tapauskohtaista jossa huomioitavia muuttujia).

                            Comment

                            • Dabbler
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2010
                              • 102
                              • Lpr

                              Yleensä rengasliikkeet meilläpäin kysyvät mitä paineita käytät, jos ei kysy tuntuvat laittavan 2.5bar tienoille vakiokokoon, (oma huomio)

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Dabbler View Post
                                Yleensä rengasliikkeet meilläpäin kysyvät mitä paineita käytät, jos ei kysy tuntuvat laittavan 2.5bar tienoille vakiokokoon, (oma huomio)
                                No, meilläpäin jokainen rengasliike laittaa 18”-19” kokoluokan renkaaseen sen 2.9-3,3bar, mutta pienempiin vannekokoihin toki vähemmänkin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎