Olisi kyllä mukava nähdä nuo renkaasi,kun olet kesällä työntänyt muutaman tuhat kilometriä motarinopeuksilla 2bar rengaspaineilla.
Exä on ajellut kesän Nankangeilla - pinnaltaan uuden veroiset edelleen ja paineita oli tänään kun katsoin 2bar joka nurkassa. Lisäsin toki hieman paineita ihan polttoaineen kulutuksenkin pienenemiseksi, mutta ei nuo Suomen olosuhteissa ja nopeuksissa V70 Vollen alla ainakaan ole menneet yhtään miksikään useamman tuhannen kilometrin aikana. Kuten ei pitäisikään mennä. Koko 215/45/17. Huomattavasti paremmassa kunnossa kuin suht samoilla kilsoilla Omegan alla olleet Nankangit aikoinaan, mutta niissä olikin 3bar.
Exä on ajellut kesän Nankangeilla - pinnaltaan uuden veroiset edelleen ja paineita oli tänään kun katsoin 2bar joka nurkassa. Lisäsin toki hieman paineita ihan polttoaineen kulutuksenkin pienenemiseksi, mutta ei nuo Suomen olosuhteissa ja nopeuksissa V70 Vollen alla ainakaan ole menneet yhtään miksikään useamman tuhannen kilometrin aikana. Kuten ei pitäisikään mennä. Koko 215/45/17. Huomattavasti paremmassa kunnossa kuin suht samoilla kilsoilla Omegan alla olleet Nankangit aikoinaan, mutta niissä olikin 3bar.
En ole lukenut läpi aikaisempia keskusteluja, mutta epäilen että nyt on painemittarissa heittoa. Nuo halvemmat mittarit ja jopa vanhat laadukkaammatkin saattavat näyttää reilusti pieleen. Porukoilla yksi tarjoustalo mittari näyttää 2bar ja todellisuudessa renkaassa on 2.5bar.
Töissä olen jonkinverran seurannut asiakkaiden vaihtoon tulleiden renkaiden paineita ja kulumista, niin kyllä ne on tuossa kokoluokassa lähes järjestään reunoilta kuluneet pyöreäksi ja joskus myös keskeltä jos on noin 2barin paineilla ajettu.
BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek BMW 330d touring e46 -05 Ford Cortina Mk2 1600 -70 ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja
Exä on ajellut kesän Nankangeilla - pinnaltaan uuden veroiset edelleen ja paineita oli tänään kun katsoin 2bar joka nurkassa. Lisäsin toki hieman paineita ihan polttoaineen kulutuksenkin pienenemiseksi, mutta ei nuo Suomen olosuhteissa ja nopeuksissa V70 Vollen alla ainakaan ole menneet yhtään miksikään useamman tuhannen kilometrin aikana. Kuten ei pitäisikään mennä. Koko 215/45/17. Huomattavasti paremmassa kunnossa kuin suht samoilla kilsoilla Omegan alla olleet Nankangit aikoinaan, mutta niissä olikin 3bar.
Siinä V70 ”vollessa” ei ole yhtä suuret negatiiviset camberit kuin takavetobemarissa, eli renkaan sisäpuolen sivu ei joudu jokaisella renkaan pyörähdyksellä tekemään niin suurta ”pumppausliikettä” kuin bemarin lähes -2.00”-asteen takacambereilla.
Toisekseen, ilman röntgenkatsetta et näe ko.renkaan sisäpuolen sivurunkoon sisälle kuinka väsynyt se on? Eli että pettääkö/repeääkö sisärunko ennen kuin kulutuspinta on loppu?
Vasta siinä kohtaa jos/kun se sisärunko tyypillisesti antautuu kerrasta, tiedät että se ei kestänytkään ko.alipaineilla ajelua.
Kaikki renkaat eivät ole samanlaisia ja toiset kestää paremmin kuin toiset ja muuttujana on myös erityisesti renkaan kantavuus ja nopeusluokka.
Tuossa muutama kuva siitä mitä lopulta mitä sisäpuolen rungolle isoilla cambereilla tapahtuu alipaineilla ajaessa(jos tämä sitten tapahtuu kovavauhtisessa kaarteessa, on yleensä kabiini ainakin käsiä täynnä).
Renkaan ei todellakaan tarvitse kulua ”linttaan” tai olla vanha pettääkseen:
Sisäpuolelta näyttää usein siltä kuin olisi ajettu kokonaan paineitta, mutta lopputulos on sama kuin 18”-19” rengas pidempään 2.0bar paineilla (ei näy ulos mitään ennen muutamassa sekunnissa tapahtuvaa totaalipettämistä):
...ja tuolta näyttää sisärunko sitten jossain kohtaa, riippuen cambereista ja todellisesta akselimassasta.
Siinä V70 ”vollessa” ei ole yhtä suuret negatiiviset camberit kuin takavetobemarissa, eli renkaan sisäpuolen sivu ei joudu jokaisella renkaan pyörähdyksellä tekemään niin suurta ”pumppausliikettä” kuin bemarin lähes -2.00”-asteen takacambereilla.
Toisekseen, ilman röntgenkatsetta et näe ko.renkaan sisäpuolen sivurunkoon sisälle kuinka väsynyt se on? Eli että pettääkö/repeääkö sisärunko ennen kuin kulutuspinta on loppu?
Vasta siinä kohtaa jos/kun se sisärunko tyypillisesti antautuu kerrasta, tiedät että se ei kestänytkään ko.alipaineilla ajelua.
Kaikki renkaat eivät ole samanlaisia ja toiset kestää paremmin kuin toiset ja muuttujana on myös erityisesti renkaan kantavuus ja nopeusluokka.
Tuossa muutama kuva siitä mitä lopulta mitä sisäpuolen rungolle isoilla cambereilla tapahtuu alipaineilla ajaessa(jos tämä sitten tapahtuu kovavauhtisessa kaarteessa, on yleensä kabiini ainakin käsiä täynnä).
Renkaan ei todellakaan tarvitse kulua ”linttaan” tai olla vanha pettääkseen:
Sisäpuolelta näyttää usein siltä kuin olisi ajettu kokonaan paineitta, mutta lopputulos on sama kuin 18”-19” rengas pidempään 2.0bar paineilla (ei näy ulos mitään ennen muutamassa sekunnissa tapahtuvaa totaalipettämistä):
...ja tuolta näyttää sisärunko sitten jossain kohtaa, riippuen cambereista ja todellisesta akselimassasta.
Ihan huoletta voi todeta, että todella monissa noista kuvien renkaista tuo vaurion syy ei ole alipaine vaan se, että niillä on ajettu tyhjänä. Näen noita omissa töissäni miltei päivittäin, viimeksi tänään...
Meinasin ajaa seuraavankin kesän 2.3/2.7 bar paineilla, voin sitten postailla kuvia takarenkaista kunhan saa 10-15tkm mittariin. Epäilen etteivät kulu mihinkään, nytkin ovat aivan tasaisesti kuluneet joka nurkasta.. yli 6mm pintaa jäljellä vielä ekan kesän jäliltä.
En ole lukenut läpi aikaisempia keskusteluja, mutta epäilen että nyt on painemittarissa heittoa.
Epäilysi on tällä kertaa väärä. Mulla on kaksi tuollaista mittaria millä saa ilmaa laitettua ja yksi millä saa paineet tsekattua. Samalla kertaa kun noita paineita katsoin tsekkasin kaikki noi mittarit, joista yhden olin testannut rengasliikkeen kalibroidun mittarin kanssa. Eli paineet on kyllä oikeat. Muistaakseni laitoin kesän alussa noihin exän renkaisiin 2,5bar, mutta silloin en vielä tiennyt että tuo pääasiallisesti käyttämäni mittari näyttää 0,2 bar oikeaa vähemmän. Kesän aikana paineet on sitten laskeneet 2,3 -> 2,0 ja renkaat on täysin tasaisesti ja todella vähän kuluneet. Nyt laitoin 2,7 niihin loppusyksyn ajoihin. Siis oikeaa painetta (2,9 mittarin mukaan).
Noista mun mittareista yksi tosiaan näyttää 0,2 liikaa ja toinen peräti 0,5 liikaa. Sen sijaan tuo tarkistusmittari näyttää aika tarkkaan oikein. Tämänkin takia olen aika vakuuttunut siitä, että ihmiset ajaa tuolla hyvinkin erilaisilla paineilla ilman sen suurempia ongelmia.
Ihan huoletta voi todeta, että todella monissa noista kuvien renkaista tuo vaurion syy ei ole alipaine vaan se, että niillä on ajettu tyhjänä. Näen noita omissa töissäni miltei päivittäin, viimeksi tänään...
Juuri näin. Samaisesta Vollesta exä ajoi yhden renkaan ihan uutena kanttiin, eikä tajunnut ennen kuin kotona, että renkaasta oli ilma paennut kokonaan. Se näytti sisältä aika samalta kuin Hemin ylimmäisen kuvan rengas. Kaupunkiajossa ja n. 15km matkalla siis meni täysin paskaksi.
Uskon kyllä ennemmän Nokian edustajaa, jonka mukaan runko kestää kyllä ajamista esim. 2,2 bar paineilla. Tosin kun suositus heiltäkin on se minimissään 2,7 bar, niin toki ne laitoin omaankin autoon. (Sekään ei ole BMW.)
Uskon kyllä ennemmän Nokian edustajaa, jonka mukaan runko kestää kyllä ajamista esim. 2,2 bar paineilla. Tosin kun suositus heiltäkin on se minimissään 2,7 bar, niin toki ne laitoin omaankin autoon. (Sekään ei ole BMW.)
Niin.. Eihän Nokian mukaan hakka 8:sta nastatkaan irtoa..
Miks ne muuten suositteli 2,7bar sen 2,2 sijaan ?
Ilman muuta ajat 2,2paineilla kun se on autonvalmistajan suositus.
Ja kerran renkaat valmistajan mukaan kestää sen, niin mikset ajaisi niillä 2,2 paineilla? Olihan sulla positiivista kokemusta jo 2,0 paineistakin.
Eli anna palaa vaan niillä 2,2 paineilla.
Juuri näin. Samaisesta Vollesta exä ajoi yhden renkaan ihan uutena kanttiin, eikä tajunnut ennen kuin kotona, että renkaasta oli ilma paennut kokonaan. Se näytti sisältä aika samalta kuin Hemin ylimmäisen kuvan rengas. Kaupunkiajossa ja n. 15km matkalla siis meni täysin paskaksi.
Uskon kyllä ennemmän Nokian edustajaa, jonka mukaan runko kestää kyllä ajamista esim. 2,2 bar paineilla. Tosin kun suositus heiltäkin on se minimissään 2,7 bar, niin toki ne laitoin omaankin autoon. (Sekään ei ole BMW.)
Se on renkaan sivurungon näkökulmasta periaatteessa aivan sama ajatko sillä alipaineisena 15tkm vai tyhjänä 15km.
Kyse on siitä kuinka paljon sivurunko joutuu muokkautumaan jokaisella pyörähdyksellään ja tämä ”tyhjän ja täyden” raja on varsin häilyvä.
Joo, rengasliikkeissä usein renkaiden sisärunkovauriot tuomitaan ”tyhjänä ajetuiksi”, mitä se toki teknisesti ottaen onkin, vaikka isossa osassa itse perusvaurio syntyy alipaineisena ajamisesta (aina silloin kun vaurio on vain sisärungossa).
Sen jälkeen kun sisärunko pettää, sillä yleensä sitten ajetaan myös ”tyhjänä” ja näin ikäänkuin syy/seurauusuhde vaihtaa paikkaa kun romua otetaan liikkeessä vanteelta.
Kuitenkin se on näissä ”tyhjänä ajetuissa” aina se sisärunko joka on leikkaantunut ja revennyt, vaikka se ihan oikeasti tyhjänä ajaminen hajoittaa myös renkaan ulkopuolen rungon.
Tuossa aiemmassa esimerkkikuvasetissä kaikki kuvat ovat renkaan sisärungosta ja tiedän kyllä ihan tasan tarkkaan miten näihin rengasliikkeissä suhtaudutaan....”eli ajettu tyhjänä”? No, sitä ei toki voi välttää kun kuko sisärunko vauhdista pettää, jolloin AINA tulee ajettua jonkun matkaa tyhjänä.
Jos on lisäksi totuttu 18”-19” renkaassa johonkin 2.2bar paineisiin, sitä ei heti edes suoralla tiellö huomaa että koko sisärunko on revennyt auki.
No, oikeasti sen tyhjänä ajetun ja tyhjänä vaurioituneen erottaa varsin helposti siitä kuinka rengas ja erityisesti sen sivurunko on ”jauhaantunut” ja erityisestimyös ulkopuoleltaan, jolloin vaurio on ihan erinäköistä kuin aiemmissa kuvapostauksissani.
Kaikki renkaat eivät vaurioidu samallalailla, vaan mm.Nokialainen ja Kumho perinteisesti pettää ilman mitään päällipuolista vauriota, kun taas mm.Misukat ”pykivät” pitkään sivurunkoaan ennen totaalipettämistä. Conti ja monet Italiaanot on tästä välistä, eli niihin alkaa ilmestymään pitkiä ”viiltoja”.
Itseltä joskus petti yksi 18” Nokialainen kolmen viikon ja 5000tkm:n TODELLA nopean keskieuroopan ajolenkin jälkeen heti kun päästiin takaisin Suomeen (lähtiessä uusi).
Onneksi kumi ”tömähti” suhteellisen pienestä vauhdista ja suoralla tiellä ja kiesi saatiin pysäytettyä välittömästi. Koko sirärunko oli aivan muusina vaikka takacamberit olivat -1.35 ja käytetyt paineet hieman vajaa 3.0bar.
En vain ollut ottanut tarpeeksi huomioon sitä että alla on ....Nokialainen, kovat ajonopeudet ja pitkään ja autossa satojen kilojen viina/viinilasti. Myös toinen rengas takaa oli sisäpuolelta jo aivan hajalla ja runko ei olisi kestänyt montaa sataa kilometriä. Molemmat eturenkaat ihan ok -0-15 cambereilla, eli kyse oli puhtaasti liian alhaisesta paineesta bemarin takapään camberille koska painojakauma hyvinkin 50/50.
Sen jälkeen on kyllä tullut AINA Rostokissa vielä paineet tsekattua että ne ovat tasaisesti lähempänä neljää kuin kolmea kiloa.
Liian mataliilla paineilla ajetusta renkaan sisäpuolen runkovauriosta jo ENNEN totaalipettämistä kertovat kuvissa esiintyvät vauriot (ei siis ole ajettu ”tyhjänä”, vaan alipaineisena). Huom. vauriot siis syntyvät juuri sille puolelle rengasta joka camberin vuoksi joutuu joka pyörähdyksellä ”pumppaamaan”/muokkautumaan enemmän, eli käytännössä sisärunkoon.
Se että vaurio syntyy sisärunkoon, estää sen ajoissa havaitsemisen ja sen vuoksi se usein johtaa totaalirepeämiseen ja rengasmiesten tulkintaan ”tyhjänä ajamisesta” itse syynä (ihan ehjällä sisärungolla saa ajaa tyhjänä todella pitkään ennen kuin se kokonaan repeää/leikkaantuu ja silloin vaurio on myös useimmiten renkaan ulkorungossa, ei vain sisärungossa):
Itselläni ei ole koskaan ollut ongelmia renkaan rungon kanssa. Mieleen tulee väkisinkin, että pettikö se Hemin rengas kuitenkin ylipaineen vuoksi. :think
No kuten sanoin, en ala väittelemään. Uskon asiantuntijoita ja jatkan toistaiseksi noilla 2,7/2,8 paineilla. Yli kolmen barin en laittaisi omassa käytössä enää missään nimessä, enkä voi suositella. Näkisin että 2,5 - 2,9 on hyvä kompromissi kestävyyden, ajettavuuden ja kulutuksen kannalta.
2,2/2,3 on vastauksen mukaan ns. mukavuuspaine, kun taas minimissään 2,7 jota Nokia siis suosittelee on parempi ajettavuuden kannalta.
Toisin kuin oletat minulla ei ole kokemusta 2,0 bar paineilla ajamisesta, mutta renkaan kulumisen kannalta nuokin paineet on ainakin Nankangeissa ok. Sen sijaan yhdet Nankangit kuuluivat tasaisesti n. 4mm 10tkm matkalla 3barin paineilla. Nämä siis kokemusten perusteella.
Omassa autossa oli 2,5/2,5 ja nyt siis 2,7/2,8 ja ajoon tuo pieni lisäys ei vaikuttanut.
Itselläni ei ole koskaan ollut ongelmia renkaan rungon kanssa. Mieleen tulee väkisinkin, että pettikö se Hemin rengas kuitenkin ylipaineen vuoksi. :think
Miksi ihmeessä siinäkin tapauksessa olisi pettänyt pelkkä sisärunko ja miksi eturenkaat oli ihan ok vaikka painojakauma autossa oli 50/50.
Eli ei, ei todellakaan pettänyt yli vaan alipaineen vuoksi, vaikka painetta pari päivää ennen lähtöä laitettiin 2.9bar joka kulmaan.
kuitenkin huippunopeudet olivat pitkään yli 200kmh tunnissa ja lastia varsinkin reissun loppupuolella monta sataa kiloa.
Tästä oppineena jokaisella sen jälkeisellä vastaavalla reissulla on paineet ollut 3.4-3.6bar haarukassa, eikä vastaavaa ole enään tapahtunut(rungot tarkastettu joka reissun jälkeen tämän jälkeen).
Toisaalta, on tässä nyt viimeisen parinkymmenen vuoden aikana nähty ”sattuneesta syystä” satoja vastaavia tapauksia ja rengasvaurioita, joten minun on tästä turha kinata, kukin tulee uskossaan autuaaksi.
Comment