Originally posted by jussi_r
View Post
Talvirengaskeskustelu
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Originally posted by touring39 View PostKoska tää topikki meni jo jokin aika sitten poijes asialinjalta, niin tähän sopii ehkä toiselta foorumilta bongattu lausahdus:
Jos tiput avantoon, kummat haluat käteesi; naskalit vai kumihanskat
Leave a comment:
-
Koska tää topikki meni jo jokin aika sitten poijes asialinjalta, niin tähän sopii ehkä toiselta foorumilta bongattu lausahdus:
Jos tiput avantoon, kummat haluat käteesi; naskalit vai kumihanskat
Leave a comment:
-
Originally posted by teropa View PostAsenne on Hemillä luokkaa jämerä, ja koska itse olen samanlainen, niin arvostan sitä.
Originally posted by teropa View PostMinä mollaan kitkoja sen vuoksi, koska en tajua miksi jengi ostaa tieten tahtoen sellaisia renkaita, jotka on määrätyissä olosuhteissa helvetin huonosti pitäviä.
Saa siinä Enskat vielä kauan valistaa kansaa, kun asenne on se, että talvirenkaiden päätarkoitus on "kestää sudittelua" ja "radalle poikkeamisia". Voihan "lol", etten sanois.
- eivät syö tieverkkoa kuten nastalliset
- pysyvät vetävien/vetämättömien pyörien välillä paremmin samanlaisina pito-ominasuuksiltaan
Muitakin syitä on varmasti suuntaan jos toiseen.
Munkin mielestä sudittelun kesto on siis "lol", etten sanois. Vähän sama kuin siellä aiemmin mainitsemassasi ilmailussa on tosi "lol", kun jätkät treenaa kyllästymiseen asti vaaratilanteita simussa ja irl. Ajoneuvon hallinnan parantuminen kun nyt kuitenkin tulee lähinnä treenistä, ja nastarenkaat eivät kestä sitä treeniä samalla tavalla kuin nastattomat. Taas validi peruste, jonka painoarvo riippuu ihmisestä. Mun mielestä on suorastaan kannustettavaa käydä vaikka viikottain crossiradalla repimässä, tai ottaa siinä peltoaukean risteyksessä aina vähän "linjaa". Sieltä se turvallisuus tulee, jolla kevääseen selvitään.
Leave a comment:
-
Originally posted by ZoMbiE View Post+1. Nyt tuli asiallinen kommentti. Se on helvetin vaikee ottaa tosissaan tuollaisia, jotka ensin uhoaa, että osaavat ajaa kitkoilla vaikka olisi mikä keli, kun ottaa vaan tilannenopeuden huomioon. Ja seuraavassa lauseessa leijutaan olevansa talvisten YLEISTENteiden "kierrosaika-kuningas" ja kuinka nastarenkailla ajavat eivät vain uskalla ajaa..
Hah... kyllä noita juttuja näköjään muutkin lukee hymynkareen kanssa. Just näin se menee.
Tero
Leave a comment:
-
Originally posted by BeemeR1 View PostP.S. Taitaa suurimmat "kitkojen mollaajat" olla sellaisia, jotka eivät nykyaikaisilla kitkoilla ole kovin paljon ajaneet? Tai sitten ihan vaan kädettömiä puusilmiä.
Minä mollaan kitkoja sen vuoksi, koska en tajua miksi jengi ostaa tieten tahtoen sellaisia renkaita, jotka on määrätyissä olosuhteissa helvetin huonosti pitäviä. Itseäni ei kiehdo ajatus kolarikuolemasta, ja ihan mielelläni (olematta "turvahysteerikko") otan sen viimeisenkin tarjotun edun talviajoon.
Kaikki ei sitä tee, mutta ne jotka EI sitä tee, niin eivät myöskään kaikki ole "paljon ajaneita" tai "epäkädettömiä haukansilmiä". Osa on vaan asennevammasia, ihan puhtaasti. Saa siinä Enskat vielä kauan valistaa kansaa, kun asenne on se, että talvirenkaiden päätarkoitus on "kestää sudittelua" ja "radalle poikkeamisia". Voihan "lol", etten sanois.
Tero
Leave a comment:
-
Originally posted by huupi View PostIhan hyvin niillä on pärjännyt (pohjoisen) normaali talvikelissä, mutta ne muutamat liukkaat viime talvena aiheutti voimakasta verenpaineen nousua, sillä auto lähti lapasesta täysin varoittamatta pidon menetyksestä. Onneksi ei sattunut vahinkoa.
Tuossapa nimimerkki huupi hienolla tavalla kuvaa juuri tuon kitkarenkaan suurimman ongelman: pito perus talvikelillä (luntakin maassa) on ihan hyvä, ja varmasti niillä pärjää Suomen talvessa. Mutta sitten. Toisinaan käykin niin, että pito häipyy kuin pieru saharaan. Auto lähtee pahimmassa tapauksessa lapasesta. Eihän niin tarvitse käydä kuin kerran väärässä paikassa, yhden kerran.
Onneksi foorumilla on kuitenkin lukuisia rattimiehiä, jotka ottais ajokortinkin pois niiltä, jotka ei koe kitkan turvallisuutta riittäväksi. (=jotka ei "pysy tiellä" kitkoilla).
Hemin mollauksesta sanoisin, että kasvakaa aikuiseksi. Joutava mollata ja nimitellä aikuisten kesken. Mies puhuu kuitenkin asiaa, ja silloinkin kun en ole hänen kanssaan samaa mieltä, niin tiedän, että tietoa löytyy ja paljon. Asenne on Hemillä luokkaa jämerä, ja koska itse olen samanlainen, niin arvostan sitä. Jämerä ja pässikin saa olla, mutta ei tyhjänpuhuja. Jos asioille on perusteita, niin silloin homma on kyllä kunnossa. Totaalinen paskanpuhuminen ja kohkaaminen sitten erikseen. Kumma, ettei tässä kohtaa nähdä Hemin juttujen suhteen eroa?
Tero
Leave a comment:
-
Originally posted by TJJ View PostEikö sinua ikinä askarruta se, että oletko varmasti valinnut kitkarenkaille sen oikean tilannenopeuden/onko perstuntumassa vikaa, siis jos poikkeuksetta nastarenkaiset autot jäävät kauas taakse? Vai tarkoitatko vain niitä vakioköröttelijöitä joilla voi olla alla mitä tahansa ja silti nopeutena on rajoitus -15km/h?. Nyt tuli asiallinen kommentti. Se on helvetin vaikee ottaa tosissaan tuollaisia, jotka ensin uhoaa, että osaavat ajaa kitkoilla vaikka olisi mikä keli, kun ottaa vaan tilannenopeuden huomioon. Ja seuraavassa lauseessa leijutaan olevansa talvisten YLEISTENteiden "kierrosaika-kuningas" ja kuinka nastarenkailla ajavat eivät vain uskalla ajaa..
Leave a comment:
-
Originally posted by BeemeR1 View PostMutta suosittelen nastarenkaita kaikille, joilla ei ole käsitteet "tilannenopeus" ja "perstuntuma" tuttuja. Itselleni ei ole ongelma ajaa kitkoilla kolaritonta talvea. Ja poikkeuksetta mennään vieläpä sitä "nopeimman ryhmän kyytiä" nastarengas-niilojen jäädessä kauas taakse...
Leave a comment:
-
TM = raamattu
TL = raamattu
AB = raamattu
Joka sanaa toteltava ja uskottava! Ei kaikki siellä ole niin "puhtaan valkoista" varsinkin jos puhutaan Nokian spons... Hups tuota ei pitänytkään mainita kun oli kyse puolueettomasta testistä!
Luulen ja uskon, että Suomessa tullaan vielä kieltämään nastat jossain kohtaa ja ajetaan niillä kitkoilla. Saattaa tulla jokin nastaveron tyyppinen ratkaisu jne. Olisi kiva nähdä Hemin ilme kun joutuisi ruuvaamaan kitkat alle
Leave a comment:
-
Kevennetään välillä tunnelmaan.
Radiossa oli joku maksettu uutinen eilen jollain kanavalla, siellä naispuoleinen rengasmyyjä kertoi että silloin tällöin kun kysyt asiakkaalta että minkälaiset renkaat laitetaan, niin asiakas vastaa että "vaimo sillä etupäässä ajaa, laitetaan halvimmat Kiinalaiset". Tähän myyjä totesi että siinä sen näkee miten paljon sitä vaimoaan rakastaa.
Kajaanilainen keräilijänero Klaus N. kerran totesi, että talvirenkaat ne vasta vaarallisia ovatkin, katsoppa talvella ojaan menneitä autoja, kaikissa on talvirenkaat alla. Klaus ajaa tänä päivänäkin kesärenkailla vuodet ympäri.
Kunnes talvet muuttuvat kovin erilaisiksi tai asuinpaikka muuttuu, niin en taatusti harkitse mitään muuta kuin nastarengasta autooni talveksi.
Useampi henkilö on maininnut, että on pärjännyt x tai xx vuotta kitkoilla, eikä koskaan ole joutunut ongelmiin.
Itse olen ajanut Nastoilla 10 talvea, kitkoilla 2 talvea ja kesärenkailla 2 talvea.
Myös nastarenkailla olen joutunut ongelmiin, olen suistunut ojaan ajettuani märällä peilijäällä liian kovaa, olen jäänyt jumiin sohjoon omalle pihalleni, autoni on tarttunut pohjastaan myös lumeen yleisellä tiellä, olen ajanut risteyksen pitkäksi vastapenkalle.
Useita kertoja.
Kesärenkailla melkein pärjäsi parhaiten, ei tullut ajettua koskaan kovaa, eikä hirveän paljoa koko talvena kun tiedosti tilanteen.
Kai sitä ei vain osaa ajaa.
Näiden asioiden valossa uskallan olla vaihtamatta renkaaseen, joka luultavasti pitää huonommin käyttämissäni olosuhteissa.
Autossani on talvella aina mukana lecasora pussi, hinausköysi ja lapio.
Saa olla samaa ja erimieltä, mutta koitetaan pysyä asiallisena.
Leave a comment:
-
Originally posted by jussi_r View Post... Testasivatko ne tällä kertaa renkaita takavetoisella autolla, ja peräti edes sinnepäin läheltä omaa rengaskokoani? Käyttivätkö testeissä peräti BMW:tä? En sano, etteikö nasta varmasti useimmiten olisi parempi, mutta ainakaan noita testien numeroarvoja ei voi yleistää tosta noin vaan eri rengaskokoihin ja erilaisille autoille.Originally posted by BeemeR1 View PostAutolehtien rengastestit mittaavat teoriaa. Käytännössä testitulokset eivät kuitenkaan merkkaa kovin paljoa, koska oikeassa liikenteessä harvemmin ajetaan aivan renkaan limiitillä.
Nooh...muistellaan kuitenkin erityisellä lämmöllä näitä sitten taas ensi keväänä kun löytyy perusteet miksi testeissä heikommin menetyneitä "pingpong"/ "klinglong" renkaita ei voi missään tpauksessa käyttää.
Leave a comment:
-
Originally posted by peto2 View Postsanon vaan että talvella pito on todella huono renkaalla kun renkaalla jos verrataan kesäkeleihin, joten miksi tyytyä siihen huonommin pitävään renkaaseen..
...etenkään kun niillä on ajettu 10tkm paljaalla asfaltilla ja nastat tylsyyntyneet/katkenneet.
Autolehtien rengastestit mittaavat teoriaa. Käytännössä testitulokset eivät kuitenkaan merkkaa kovin paljoa, koska oikeassa liikenteessä harvemmin ajetaan aivan renkaan limiitillä.
Mutta suosittelen nastarenkaita kaikille, joilla ei ole käsitteet "tilannenopeus" ja "perstuntuma" tuttuja. Itselleni ei ole ongelma ajaa kitkoilla kolaritonta talvea. Ja poikkeuksetta mennään vieläpä sitä "nopeimman ryhmän kyytiä" nastarengas-niilojen jäädessä kauas taakse...
P.S. Taitaa suurimmat "kitkojen mollaajat" olla sellaisia, jotka eivät nykyaikaisilla kitkoilla ole kovin paljon ajaneet? Tai sitten ihan vaan kädettömiä puusilmiä.
Leave a comment:
-
Originally posted by Hemi View PostLue se uusin TM:n testi ja kerro
Kaikesta huolimatta mä pyrin edelleenkin välttämään suomalaisten teiden turmelemista nastoilla - aivan samoin kuin yritän välttää kiinalaisten tuotteiden ostamista kauppapoliittisilla syillä. Vaikka ihan periaatteesta.
Nastoista muuta huonoa mitä et ole lähtenyt toistaiseksi kumoamaan on se, että ne ottavat nopeassa ajossa itseensä ja varsinkin sudittelusta menevät pilalle. Tuolloin muodostuu etu- ja taka-akseleiden välille pahimmillaan isojakin pitoeroja, joka ei taida hallittavuutta parantaa.
Leave a comment:
Leave a comment: