Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Shifter
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Entä muu maailman pelastaminen?

    Leave a comment:


  • Arnolds
    replied
    Jos ennusteet pitää paikkaansa niin keskisuomessa pääsee huomenna testaamaan oikeesti onko se kitka niin hyvä kuin nasta.
    Ennusteessa jopa 20cm lunta mutta Destia kyllä suollaa.
    Etelään ennustetaan vähän vähemmä.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Melkoista vääntämistä, ihan kuin jokaisen kirjoittajan pitäs olla oikeessa

    Kuulkaas, teillä melkein kaikilla on niin tehokkaat BMW-koneet etuluuklun alla niin aivan sama mitä vanteiden ympärille kiedotu... Pito kuitenkin irtoaa kun ajaa pässinraivolla ilman aivoja.

    Olipa rengas mikä tahansa, se suurin pito löytyy penkin ja ratin välistä.

    Repikää siitä

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jussi_r View Post
    .
    Kaikesta huolimatta mä pyrin edelleenkin välttämään suomalaisten teiden turmelemista nastoilla - aivan samoin kuin yritän välttää kiinalaisten tuotteiden ostamista kauppapoliittisilla syillä. Vaikka ihan periaatteesta.
    Entä muu maailman pelastaminen? Lahjoitatko vuosittan Greenpeace:lle?
    Mitenkäs ilmastonmuutos? Koska lähdet ratakierrokselle sähköautolla?
    Onko haja-asutusalueiden vesi ja viemäröintiasia tällä hetkellä tapetillasi?
    Itämeren suojelussa olet ilmeisesti konkreettisesti mukana kesäkuukaudet?
    Vain elävä vihreä ravinto on ilmeisesti se sinun juttusi.
    ...en vain tajua, miksi et kulje kitkarenkain kulkevalla yleisellä, vaan yleensä omistat yksityiskäyttöisen ajoneuvon?
    Harrastat siis yleisillä teillä rata-ajon lisäksi:

    Leave a comment:


  • Risto113
    replied
    Ei tässä oo mitää epäselvää, toi nastapoika hymyilee vaan sen takia että sillä on lippiä talvivanteessakin.
    Last edited by Risto113; 13-10-2010, 13:43. Reason: kuva pois.

    Leave a comment:


  • peltone
    replied

    Leave a comment:


  • Hammu
    replied
    Tästäkin tulee varmaan jäätävä kivitys vääräuskoisena tai muuta vastaavaa, mutta onko kukaan nastoittanut renkaita jälkikäteen?

    Tekis mieli käydä nastoittamassa rallinastoilla jotku kiekot jäärataperseilyyn...

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by BeemeR1 View Post
    Kyllähän nasta pitää (sileällä ja/tai märällä) jäällä paremmin kuin kitka, mutta aika vähän on talvessa keliä, jolloin nastaa oikeasti kaipaisi.
    Väärin.
    Uusimmat nastarenkaat pitävät KAIKISSA talviolosuhteissa paremmin kuin vastaavat kitkarenkaat.
    Märällä/sileällä jäällä suorituskykyero on jo valovuosia.

    Leave a comment:


  • Ha2
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Vastaappa rehellisesti olisiko tuossa 10cm:n lumen pöperössä nastat auttanut yhtään mitään.Kyllä tuossa sinun tapauksessasi kyse on pelkästään renkaiden huonoudesta kiinni.Huippu kumit,nastat tai kitkat antaa varmasti tuollaisessa lumisateessa paremman ajofiiliksen.Tosin tuollaisessa kelissä ei enää mikään rengas toimi kunnolla.
    Ne renkaat vaihdettiin päittäin edellisenä iltana siinä samassa lumisateessa eräällä hallilla. Hallille ajoin omilla ja lähdin lainarenkailla. Ajettiin sinne hallille peräkkäin kaverin kans, minä eellä. Kaveri sanoi hallille päästyämme, että ei mitään mahdollisuuksia pysyä perässä ja minä ajoin rehellisesti sanoen ihan normaalisti mitenkään kaahaamatta tai yrittäen jättää kaveria (koska hän ei tiennyt edes mihin oltiin menossa).

    Nastat ois auttanu tuossa pöpperässä, rengas ku tavoittaa tien pohjan sutattuaan lumet pois alta, niin toinen vaan kiillottaa ja toinen raapasee ittenäs liikkeelle. Minkäänlaisia ongelmia koko lopputalvena ollut samanlaisissa tai pahemmissa keleissä niillä omilla nastarekailla.

    Kiihkoilematta, mulle on ihan sama, uskooko kukaan mun juttuja vai ei, ja mitä mieltä muut on. Täähän on vaan talvirengaskeskustelua. Koko mun juttujen pointti on vaan se, että henkilökohtaisesti en ikinä tule ajamaan kitkarenkailla talvella. Järkyttävää hommaa on se. Teron ja Hemin juttujen kans olen täysin samaa mieltä.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Silti voi vain hämmästellä useiden kanssa-autoilijoiden aktiiviisuutta tässä aikaisessa jarruttelussa mutkiin. Oulussa motarilla on paikoin lyhkäset kiihdytyskaistat, mutta hidastuskaistat ovat usein vähintään riittävät. Silti jo täysin kuivalla kesäkelilläkin, vesisateesta nyt puhumattakaan, löytyy yllätävän paljon autoilijoita, joiden täytyy alkaa hiljentämään nopeutta moottoritiellä jo oikeanpuoleisella ajokaistalla alle 80 km/h tasoon vaikka hidastuskaista on vähintään 100m pitkä ja koko sen jälkeisen mutkankin voisi ajaa turvallisesti 60-70 km/h ja haluttaessa myös 80 km/h.
    Pitää kuitenkin muistaa, että E39 antaa väärän kuvan siitä miltä joku nopeus muilla autoilla tuntuu. 100km/h on E39:llä lähinnä kävelyvauhti kun se joillain autoilla alkaa jo olla aika haasteellisen tuntuinen nopeus ja 120km/h on tosi hurja nopeus. Tuo siis kesällä, talvellahan asiat ovat toisin.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    TM = raamattu
    TL = raamattu
    AB = raamattu

    Joka sanaa toteltava ja uskottava! Ei kaikki siellä ole niin "puhtaan valkoista" varsinkin jos puhutaan Nokian spons... Hups tuota ei pitänytkään mainita kun oli kyse puolueettomasta testistä!

    Luulen ja uskon, että Suomessa tullaan vielä kieltämään nastat jossain kohtaa ja ajetaan niillä kitkoilla. Saattaa tulla jokin nastaveron tyyppinen ratkaisu jne. Olisi kiva nähdä Hemin ilme kun joutuisi ruuvaamaan kitkat alle
    Tämähän vain kuuluu juuri tähän sarjaan itsepetoksia jolla kitkarengas itselle perustellaan.
    Eli uskotellaan ja vakuutetaan itselle että ko.rengastestien suorituskykymittaukset ovat suurta salaliittoa kitkarenkaita vastaan ja/tai että testit ikäänkuin manipuloivat kuluttajia nastarengaskuluttajiksi (..."on toteltava ja uskottava"...).
    Ok, jos testi tehdään Nokian omistamalla testiradalla, niin miksi suosittaisiin Nokian nastarengasta, kun kerran Nokia valmistaa myös kitkarenkaita....ihan samoin kuin kaikki muutkin valmistajat?
    Eli tämä on toki vain se yksi itsepetoksen osa-alue jolla kitkarengas Suomen talvessa on niin erinomainen.
    Kuitenkan ihan oikeasti kyse ei ole yhden eikä kahdenkan lehden yksittäisestä testistä, vaan tuhansista testeistä kymmeniltä vuosilta ja mikä oleellisinta, kyseessä on jo fysiikan lait, johon ei mikään testi sinällään vaikuta.
    Muutoin jääratakisoja vedettäisiin nastapyörien ohessa kitkoilla.
    Kyse kun ei ole tässä kohtaa nyansseista kuten kesärengastesteissä, vaan erot uusimpien nasta ja kitkarenkaiden välillä erot ovat selkeitä, suuria ja yksiselitteisiä, vaikka kitkauskovainen tämänkin kääntää itselleen joksikin muuksi selitykseksi.
    Siis ihan aikuisten oikeasti näissä talvirengastesteissä kitkarengasta sikäli suositaan että nämä rata/pujottelu/jarrutustestit tehdään jo valmiiksi nastarenkaiden karhentamalla lumella ja jäällä.
    Jos testeissä imitoitaisiin tilannetta jossa nastarenkain varustettua ajoneuvovistaa ja sen tietä karhentavaa vaikutusta ei olisi, olisi tulokset kitkarekaiden osalta todella murheellisia.
    Eli taas kerran VolvoTDI kääntää/selittelee kitkaa tykönään paremmksi talvirenkaaksi Suomen talvessa suhteessa nastapyöriin kuin se onkaan?
    Miksi jos kerran ne kitkat ja niiden heikompi suorituskyky oikeasti tiedostetaan ja ne ajonopeudetkin valitaan sen mukaan?
    Mitä hävettävää ja peiteltävää kitkan heikossa suorituskyvyssä on jos siihen kerran oikeasti uskotaan ja sen mukaan liikenteessä käyttäydytään?

    ...ja miten niin Hemin ilme kun joutuisi ruuvaamaan kitkat alle?
    No, vaikka omissa+kaikissa perheen autoissa tällä hetkellä Nokian 4:set tai 7:t nastapyörät onkin, niin ajan kyllä asiakkaiden autoilla talvessa jokusen tuhat kilometriä myös kitkapyörillä.
    Päiväkohtaisen ja varsin realistisen vertailun tekeminen on siis varsin helppoa, eikä se tosiaan aina hymyilytä jos joutuu asiakkaan autolla lähtemään kitkoin kaikista huonoimpaan keliin.
    Tosin siinä kohtaa kun Suomessa kiellettäisiin nastapyörät kokonaan, hymyiltäisiin 100% varmuudella me kaikki kun talvinopeusrajoitukset pudotettaisiin 6-kuukaudeksi 60-70kmh:iin, vakuutusmaksut kaksinkertaistettaisiin, suolaa olisi pääteillä viisin/kuusinkertainen määrä ja henkilö+ajoneuvovahinkoja syntyisi kolmin nelinkertainen määrä nykyiseen. Samalla hiekoituksen valtava lisääntyminen vahdattaisi umpiot ja tuulilasit joka kevät.
    Todella hassua.
    Last edited by Hemi; 13-10-2010, 13:34.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Ha2 View Post
    Ennen reissua kävin yhtenä päivänä töissä autolla, yöllä oli satanut n. 10 cm lunta ja satoi koko ajan lisää. Kotona parkkipaikkaa ei oltu vielä aurattu, niin jäin siihen melkeen kiinni. Koko työmatka oli 10 km pelottavaa luistelua, kurveihin piti ajaa todella paljon hitaampaa kuin nastarenkailla (en myöskään ollut ennen saanu tuota autoa puskemaan niin ku etuvetosta), kaikki liikkellelähdöt valoista aivan naurettavaa paskaa, ja lopuks jäin työpaikan pöytätasaiselle auraamattomalle parkkipaikalle paikalleen jumiin, lunta sen 10 cm.
    Vastaappa rehellisesti olisiko tuossa 10cm:n lumen pöperössä nastat auttanut yhtään mitään.Kyllä tuossa sinun tapauksessasi kyse on pelkästään renkaiden huonoudesta kiinni.Huippu kumit,nastat tai kitkat antaa varmasti tuollaisessa lumisateessa paremman ajofiiliksen.Tosin tuollaisessa kelissä ei enää mikään rengas toimi kunnolla.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by wuoma View Post
    Itse ajelen talvella huomattavasti varovaisemmin kuin kesällä ja aloitan jarrutuksen aina sen verran aikaisin, että vaaratilanteessa voin ainakin yrittää pelastaa hommaa.
    Itekin mielestäni pääsääntöisesti varovasti ajan mutkiin jos ei ole varmaa tietoa pitotasosta, mikä talvella usein onkin tilanne. Silti voi vain hämmästellä useiden kanssa-autoilijoiden aktiiviisuutta tässä aikaisessa jarruttelussa mutkiin. Oulussa motarilla on paikoin lyhkäset kiihdytyskaistat, mutta hidastuskaistat ovat usein vähintään riittävät. Silti jo täysin kuivalla kesäkelilläkin, vesisateesta nyt puhumattakaan, löytyy yllätävän paljon autoilijoita, joiden täytyy alkaa hiljentämään nopeutta moottoritiellä jo oikeanpuoleisella ajokaistalla alle 80 km/h tasoon vaikka hidastuskaista on vähintään 100m pitkä ja koko sen jälkeisen mutkankin voisi ajaa turvallisesti 60-70 km/h ja haluttaessa myös 80 km/h.

    Siis talvella ja lämpötilan ollessa nollan lähellä syksyllä/keväällä ymmärrän hyvin ajoissa hidastelun, mutta jopa työpaikan kahviporukassa tätä tapaa on ihmetelty/kirottu toisenkin kerran. Enkä siis tarkoita tällä että wuoma ajaisi näin, tuli vain mieleen tuosta kommentista.

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Tosta toisesta keskustelusta niin tämä lainaus on minusta aika osuva. Toki renkaatkin olleet varmaan huonot tuossa, mutta silti...

    Originally posted by Harde2
    nyt oon saksan kitkarenkailla ajellut tämän talven, ostin auton tuossa syksyllä ja se oli saksasta tuotu, 535 E34

    moottoritiellä liukkaalla kelillä saa ajaa kieli keskellä suuta. tasakaasulla tasaista vauhtia vielä pystyy ajamaan mutta jos yrittääkin kiihdyttää niin perä lähtee heti ohittamaan autoa.

    myös on pakko pitää vähintään 100m turvavälejä koska jos edessä oleva jarruttaa ja minä isken jarrut pohjaan niin absit vaan rutisee ja vauhti ei hidastu ollenkaan. välillä sydän pomppaa kurkkuun kun edessä välähtää jarruvalo.

    pienemmissä vauhdeissa taajamassa olen jo tottunut noihin renkaisiin ja joka mutka menee kahva edellä, vaikeampaa ajaa ilman että perä irtoaa. joko puskeminen tai yliohjaus, valitsen yliohjauksen.
    Tero

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Originally posted by BeemeR1 View Post
    Hyvä kirjoitus kaikkinensa.
    Olisi kiva tietää kummilla renkailla ajetaan enemmän kolareita - kitkoilla vai nastoilla. En olisi yllättynyt, jos suhteelinenkin luku olisi nastoilla suurempi, koska monet varmaan saa väärän turvallisuuden tunteen "testivoittaja-nastojen" ropistessa alla. Sitten vähän liian suurella tilannenopeudella heikun keikun ja *POKS*

    Hieman hymyilyttää TM:n kommentit "keski-eurooppa-kitkojen" vaarallisuudesta Suomen talvessa. Tyhmä tumpelo tunaroi niillä varmaan vieläkin helpommin kuin testivoittajilla, mutta äly päässä ja taidolla ajaen niilläkin pärjää. Tältä osin TM lietsoo turhaa turvallisuushysteriaa. Mutta turvallisuushan on ajan teema ja siitä ei tingitä.
    Hyvin kyllä vedät . Pitävämpi rengas -> enemmän kolareita pidon menetyksen takia.

    Minäkin voin julistaa itseni tässä yhteydessä tyhmäksi tumpeloksi. Useampi vuosi takaperin ajoin tyhmyyttäni keski-euroopan kitkoilla suoraa tietä, ja kaistanvaihdon yhteydessä auto lähti alta ihan tosta noin vaan.

    Kommentti 2.5v takaa kitkoihin iteltä: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...8&postcount=52

    Ja tuosta omasta typerästä mokailusta tarkempi kuvaus onkin tässä: http://www.btcf.fi/forum/showthread....kat#post534305
    (Hemi ansiokkaasti näemmä jo tuolloin kommentoinut asiaa)

    Ja tuosta ylläolevasta yksi oma kommentti pisti kyllä silmään: "Olen talvikeleillä kyllä niin tarkka ja varovainen kuski, että kävi mielessä että miten helvetissä sitä oikeen pitää ajaa, kun ei mikään riitä.". Ei tarvi ihmetellä, että vastustan kitkarenkaita totaalisesti eikä mun mieli muutu koskaan. Kitkat jäisellä kelillä voi olla hengenvaaralliset.

    Tero

    Leave a comment:

Working...
X