Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BeemeR1
    replied
    Originally posted by wuoma View Post
    Väitän, että useat nastarenkailla ajavat luottavat aivan liikaa siihen renkaan pitoon ja aloittavat jarrutuksen kuin kesällä.
    Hyvä kirjoitus kaikkinensa.
    Olisi kiva tietää kummilla renkailla ajetaan enemmän kolareita - kitkoilla vai nastoilla. En olisi yllättynyt, jos suhteelinenkin luku olisi nastoilla suurempi, koska monet varmaan saa väärän turvallisuuden tunteen "testivoittaja-nastojen" ropistessa alla. Sitten vähän liian suurella tilannenopeudella heikun keikun ja *POKS*

    Hieman hymyilyttää TM:n kommentit "keski-eurooppa-kitkojen" vaarallisuudesta Suomen talvessa. Tyhmä tumpelo tunaroi niillä varmaan vieläkin helpommin kuin testivoittajilla, mutta äly päässä ja taidolla ajaen niilläkin pärjää. Tältä osin TM lietsoo turhaa turvallisuushysteriaa. Mutta turvallisuushan on ajan teema ja siitä ei tingitä.

    PS. Kannattaa noissa lehtitesteissä paneutua hieman testien numeroarvoihin. Ovat yllättävän pienet erot monessakin mittauksessa - käytännössä tuskin merkitykselliset.

    Leave a comment:


  • BeemeR1
    replied
    Originally posted by ZoMbiE View Post
    +1 . Nyt tuli asiallinen kommentti. Se on helvetin vaikee ottaa tosissaan tuollaisia, jotka ensin uhoaa, että osaavat ajaa kitkoilla vaikka olisi mikä keli, kun ottaa vaan tilannenopeuden huomioon. Ja seuraavassa lauseessa leijutaan olevansa talvisten YLEISTENteiden "kierrosaika-kuningas" ja kuinka nastarenkailla ajavat eivät vain uskalla ajaa..
    Kato, toiset vaan osaa ajaa. Ymmärrän sen harmittavan heikompilahjaisia, joilla ajosilmä ja perstuntuma ovat puutteeliset.

    No okei, on mulla neliveto-ylivoima, mutta harva pääsee etuvedollakaan ajaessani samaan vauhtiin pysähdyksistä. Onkohan ne jälkeen jääneet foorumin porukkaa?

    Yleisesti 90 % autoilijoista on liukkaalla täysin kädettömiä kuskeja. Ei se mun vika ole olla niin hyvä.

    Kyllähän nasta pitää (sileällä ja/tai märällä) jäällä paremmin kuin kitka, mutta aika vähän on talvessa keliä, jolloin nastaa oikeasti kaipaisi.

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Originally posted by MakeH View Post
    Käytännön esimerkki tähän "ennakoivaan ajoon". Ajat motarilla kitkoilla pääkaupunkiseudun aamuruuhkassa, tie peilijäässä. Pidät kunnon turvaväliä, mutta sitten joku vaihtaa kaistaa siihen 300m turvaväliin ja jarruttaa nastarenkailla. Mitäs sitten teet? Varmaan käännät aurinkolipan alas ja katsot peiliin kun odotat että pelti kolisee?
    Ei helvetti, nyt piti kyllä jo ääneen nauraa, sen verran hauska mielikuva tuosta tuli .

    Sallittakoon näitä kevennyksiä tähän välillä...

    Tero

    Leave a comment:


  • wuoma
    replied
    Originally posted by Ha2 View Post
    Minä en koskaan edes harkitse kitkarenkaita, jos pitää talvirenkaat ostaa. Muutamia ajokokemuksia niistä kyllä on, joten en ihan ummikkona ole liikkeellä.

    Edellinen auto oli E46 330ci. Omat talvirenkaat 225/45R17 Continental WinterViking 2:set. Aivan huippu nastarenkaat. Sitten piti käydä Saksassa -08 talvella. Siellä ei saa ajaa nastoilla, joten vaihdettiin viikoksi kaverin kans renkaat. Hänellä 225/40R18 muistaakseni Hankook-kitkarenkaat. Ennen reissua kävin yhtenä päivänä töissä autolla, yöllä oli satanut n. 10 cm lunta ja satoi koko ajan lisää. Kotona parkkipaikkaa ei oltu vielä aurattu, niin jäin siihen melkeen kiinni. Koko työmatka oli 10 km pelottavaa luistelua, kurveihin piti ajaa todella paljon hitaampaa kuin nastarenkailla (en myöskään ollut ennen saanu tuota autoa puskemaan niin ku etuvetosta), kaikki liikkellelähdöt valoista aivan naurettavaa paskaa, ja lopuks jäin työpaikan pöytätasaiselle auraamattomalle parkkipaikalle paikalleen jumiin, lunta sen 10 cm.

    Sitten kun sille pitkälle matkalle lähdettiin seuraavana päivänä, niin muutaman kerran ois tehny mieli ohittaa (Suomen puolella), mutta jäi ohittamatta, koska ei niillä renkailla pystynyt. DSC päällä ei saanut kelattua yhtään vauhtia lisää ja DSC kokonaan tai osittain päältä kytkettynä se oli ihan hasardia. Kyllä ne siellä Etelä-Ruotsissa ja Saksassa sitten +8 asteessa kuivalla asfaltilla oli ok. Niin ois kyllä ollu mun kesärenkaatki.

    Tuli kerran ajettua aikaanaan Mondeo ST200:sta, jossa oli uudet kitkarenkaat ja keli oli normaali talvikeli. Etuveto, 200 hv ja kitkarenkaat = ei jumalauta mitä paskaa. Samaa se on kyllä tehokkaalla takavetoisellakin.

    Jos on aina ajanut hyvillä nastarenkailla, niin ensimmäinen kokemus kitkarenkailla oli ainakin mulle oikeasti pelottava. Mielessä pyörii kauhukuvia, koska tajuaa, että melkeen puolet nuista kanssa-autoilijoista ajaa tämmösillä koko ajan.

    Edit: Nyt on alla E39 touringissa Contin WinterViking 2 koossa 225/55R16

    En nyt viittaa pelkästään tähän sinun postaukseesi, jonka quottasin, vaan tähän yleiseen kärjistyksen ilmapiiriin; miksi ihmeessä näin, voiko muka olla niin, että jopa näissä parjatuissa TM/TL/AB:n testeissä ihan ok pisteet saaneet kitkarenkaat voivat olla näin huonoja?

    Väitän omalla kuitenkin muutaman kymmenen tuhannen kilometrin kitkarengaskokemuksella että eivät ole. Ajelin tosiaan tuossa pari talvea liisarilla jossa alla olivat Nokian Rsi-kitkat, eikä ajaminen ollut mitenkään sen kummempaa kuin muillakaan autoilla. Tätä ennen yhden talven ajoin työajoa (n. 300km päivässä) uudehkolla Corollalla, jossa oli alla kitkat. Ihan hyvin onnistui, niinkuin onnistui aiemmat 10 talvea nastoillakin.

    Kyllä sen aina huomaa kun hyppää nastarenkailla ajavan kyytiin, että hakee sieltä matkustajan jalkatilasta jarrupoljinta ihan oikeasti aina pysähdyksiin tullessa. Väitän, että useat nastarenkailla ajavat luottavat aivan liikaa siihen renkaan pitoon ja aloittavat jarrutuksen kuin kesällä.
    Tähän kun lisätään vielä hyvä vetopito (esim maasturilla), niin tien pito-olosuhteiden illuusio onkin saavutettu. Sitten sillankaiteessa keula rutussa ihmetellään kun ei se pysähtynytkään vaikka painoin jarrua :think (tässä viittaan perhepiirissä sattuneeseen 40v autoa ajaneen herrasmiehen kolarointiin lähes pakasta vedetyllä autolla...)

    Itse ajelen talvella huomattavasti varovaisemmin kuin kesällä ja aloitan jarrutuksen aina sen verran aikaisin, että vaaratilanteessa voin ainakin yrittää pelastaa hommaa.
    Eikä tästä koidu mitään ylimääräistä hiostusta tai sen kummempaa, tuo tulee ihan selkärangasta ja tällöin talvi ei yllätä autoilijaa kuten mainoksessa sanotaan. Kun sataa, ei ajeta sataa.
    Johtunee varmaankin siitä, että autoilua aloittaessa alla on olleet useimmiten ihan paskat tai vähintäänkin halvimman merkin/pinnotetut talvirenkaat. On siis joutunut opettelemaan varovaisen ajotavan liukkaalla.

    Selvennän vielä tähän, että tiedostan nastarenkaiden olevan lähes poikkeuksetta pito-ominaisuuksiltaan kitkoja parempia ja samassa paikassa samalla autolla varmasti pysähtyvät lyhyemmällä matkalla. Valitsen silti itse kitkat niiden mukavuuden ja hiljaisuuden vuoksi, sekä siksi että ne säästävät teitä.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by pmv View Post
    Kiihdytyksissä paras lopputulos saadaan kai edelleenkin sillä, että rengas pitää, eikä sudi.
    Lumella ainakin tarvitaan melko reiluakin sutimista että saadaan paras kiihtyvyys. Jäällä toki enempi käytännössä ajellaan, ja siitä en tiedä miten on. Nastoilla pieni sutiminen jäälläkin toimii minusta hyvin.

    Jos nastat lähtee niin sitten ne lähtee ja ostetaan taas uusia renkaita. Kierrättämällä renkaita edesta taakse voi kuitenkin tasoittaa näin syntyviä eroja jonkin verran jos ei aja sarjaa yhdessä talvessa vaihtokuntoon. Itse yritän ajaa uudet nastarenkaat sisään yhden talven eturenkaina.

    Leave a comment:


  • pmv
    replied
    Originally posted by touring39 View Post
    Sama täällä. Kolmas talvi lähtee Hakkis 5:silla. Kilsoja tulee 15-20tkm talvessa ja pintaa on 8mm ja joka ikinen nasta on tallella ja ulkonemakin on ok. Takapyörille välitetään se 500Nm vääntöä, mutta ei sitä sovi käyttää paikaltaan lähtiessä...
    No juu. Hieman ihmetyttää että minkähänlaista sellainen ajoharjottelu nyt lopulta on, että ajellaan sutiitellen menemään? Takavetoisen(kin) auton saa kyllä poikittain ilman kaasunkäyttöä. Kiihdytyksissä paras lopputulos saadaan kai edelleenkin sillä, että rengas pitää, eikä sudi. Ja kai paras lääke on ollut, että on vähän katsonut missä olosuhteissa alkaa ns. leikkimään. Märällä tai pitävällä asfaltillahan ei talvirenkaita tarvi pilata liiallisella kaasunkäytöllä. Lumikelillä tohtii antaa enempi hanaa, mutta helposti autoilu menee isommilla tehoilla turhaksi jollotteluksi(toinen rengas huutaa pidon puutteessa 140 km/h kun auto liikkuu 30 km/h).

    Leave a comment:


  • Matson^
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Jos nyt puhutaan e60:stä niin kokeile ihmeessä 245/40-18" Hkpl4.
    Ensinnäkin se on halpa, seon hiljainen tuossa kokoluokassa ja ohjaustuntuma vastaa hyvinkin esim.17" G&Y Excelenceä tai misukan Primcacy Hp:n kesärenkita.
    Suorituskykyeroa eikä ääntä Hkpl7:an ei huomaa perstuntumalta ja näiden hintaerolla vielä kustannetaan seiskan markkinointia.
    Erittäin mukava ja kuitenkn "elämätön" talvikumi e60:iin...ja lisäksi todella halpa.
    Contit ovat ainut talvirengas kokemus tämän e60 alla, ennen mainitut misukka ja gislaved ovat olleet muissa kulkineissa mutta samanlaista huojuntaa on sieltäkin jäänyt muistiin. Ehkä huojumattomin oli tuo misukan x-ice 2:nen 330d e46:sen alla, mutta pulttien kireäyttä tarkasteltiin senkin kanssa ensimmäiset viikot. Auto ja rengaskoko ihan eriluokkaa niin hankala kuitenkaan suoraa verrata.
    Muuten tykkään todella tuosta ContiWinterWiking kakkosesta, pitoa on jäällä ja lumella + tosi hiljaiset (vrt. tuumaa isommat kesärenkaat), mutta kuivalla asfaltilla kyllä mennään mihin sattuu..

    Originally posted by bemanderi View Post
    Siis ei missään tapauksessa. Halpa se on, mutta tämän nuljumpaa rengasta en ole e61:sen alla kokeillut vaikka kokemuksia on useammastakin eri talvirengassetistä.
    Hmm, tälläiset mielikuvat jäi minullekkin aikoinaan hkpl4, mutta taas eri auto, eri koko, ja vuosia välissä :think

    Originally posted by jussi_r View Post
    Mä olen ajanut mun E91 M-sportilla kesällä tarkoilla huippurenkailla, ja ero nyt alla oleviin talvirenkaisiin on aivan järkyttävä. 235/35-19 Hakkapeliitta R:t tuntuvat nuljuvan alla ihan miten sattuu, eikä tarkkuutta ole nimeksikään. Ohjauskulmatkin kävin tarkistuttamassa ja ovat tasan mitä pitääkin. Aivan sama juttu M5:n 245/40-18 Yokohama IG30:ien kanssa. Oikeastaan tunne on suunnilleen sama kuin silloin kun koeajoin yhtä E36 325i:tä, jossa oli alla NS-2:t koossa 225/45-17..
    No hyvä näin, hkpl7 haaveilin mutta sitäkään kun ei muistaakseni löytynyt 245/30R19 koossa niin jäi kokeilematta.
    Eihän se talvirengas toki koskaan niin tarkka voi ollakkaan kuin kesärengas, mutta sen turhan huojumisen kun sais pois niin vois ohittaakkin ilman kylmää hikeä jos pääsee nopeus nousemaan yli 90
    Last edited by Matson^; 13-10-2010, 09:54.

    Leave a comment:


  • jsa014
    replied
    Originally posted by Ha2 View Post
    Minä en koskaan edes harkitse kitkarenkaita, jos pitää talvirenkaat ostaa. Muutamia ajokokemuksia niistä kyllä on, joten en ihan ummikkona ole liikkeellä.

    Edellinen auto oli E46 330ci. Omat talvirenkaat 225/45R17 Continental WinterViking 2:set. Aivan huippu nastarenkaat. Sitten piti käydä Saksassa -08 talvella. Siellä ei saa ajaa nastoilla, joten vaihdettiin viikoksi kaverin kans renkaat. Hänellä 225/40R18 muistaakseni Hankook-kitkarenkaat.
    No älä nyt sen perusteella tuomitse kaikkia maailman kitkarenkaita jos kaverin Hankookit oli paskat. Enhän minäkään sano nastarenkaita paskoiksi vaikka Corollassa olleet Eko-Turbot sellaiset olikin.

    Leave a comment:


  • bemanderi
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Jos nyt puhutaan e60:stä niin kokeile ihmeessä 245/40-18" Hkpl4.
    Ensinnäkin se on halpa, seon hiljainen tuossa kokoluokassa ja ohjaustuntuma vastaa hyvinkin esim.17" G&Y Excelenceä tai misukan Primcacy Hp:n kesärenkita.
    Siis ei missään tapauksessa. Halpa se on, mutta tämän nuljumpaa rengasta en ole e61:sen alla kokeillut vaikka kokemuksia on useammastakin eri talvirengassetistä.

    Leave a comment:


  • MakeH
    replied
    Originally posted by jussi_r View Post
    Jos tiput avantoon, niin olisiko peiliin katsomisen paikka?
    Käytännön esimerkki tähän "ennakoivaan ajoon". Ajat motarilla kitkoilla pääkaupunkiseudun aamuruuhkassa, tie peilijäässä. Pidät kunnon turvaväliä, mutta sitten joku vaihtaa kaistaa siihen 300m turvaväliin ja jarruttaa nastarenkailla. Mitäs sitten teet? Varmaan käännät aurinkolipan alas ja katsot peiliin kun odotat että pelti kolisee?

    Leave a comment:


  • Ha2
    replied
    Minä en koskaan edes harkitse kitkarenkaita, jos pitää talvirenkaat ostaa. Muutamia ajokokemuksia niistä kyllä on, joten en ihan ummikkona ole liikkeellä.

    Edellinen auto oli E46 330ci. Omat talvirenkaat 225/45R17 Continental WinterViking 2:set. Aivan huippu nastarenkaat. Sitten piti käydä Saksassa -08 talvella. Siellä ei saa ajaa nastoilla, joten vaihdettiin viikoksi kaverin kans renkaat. Hänellä 225/40R18 muistaakseni Hankook-kitkarenkaat. Ennen reissua kävin yhtenä päivänä töissä autolla, yöllä oli satanut n. 10 cm lunta ja satoi koko ajan lisää. Kotona parkkipaikkaa ei oltu vielä aurattu, niin jäin siihen melkeen kiinni. Koko työmatka oli 10 km pelottavaa luistelua, kurveihin piti ajaa todella paljon hitaampaa kuin nastarenkailla (en myöskään ollut ennen saanu tuota autoa puskemaan niin ku etuvetosta), kaikki liikkellelähdöt valoista aivan naurettavaa paskaa, ja lopuks jäin työpaikan pöytätasaiselle auraamattomalle parkkipaikalle paikalleen jumiin, lunta sen 10 cm.

    Sitten kun sille pitkälle matkalle lähdettiin seuraavana päivänä, niin muutaman kerran ois tehny mieli ohittaa (Suomen puolella), mutta jäi ohittamatta, koska ei niillä renkailla pystynyt. DSC päällä ei saanut kelattua yhtään vauhtia lisää ja DSC kokonaan tai osittain päältä kytkettynä se oli ihan hasardia. Kyllä ne siellä Etelä-Ruotsissa ja Saksassa sitten +8 asteessa kuivalla asfaltilla oli ok. Niin ois kyllä ollu mun kesärenkaatki.

    Tuli kerran ajettua aikaanaan Mondeo ST200:sta, jossa oli uudet kitkarenkaat ja keli oli normaali talvikeli. Etuveto, 200 hv ja kitkarenkaat = ei jumalauta mitä paskaa. Samaa se on kyllä tehokkaalla takavetoisellakin.

    Jos on aina ajanut hyvillä nastarenkailla, niin ensimmäinen kokemus kitkarenkailla oli ainakin mulle oikeasti pelottava. Mielessä pyörii kauhukuvia, koska tajuaa, että melkeen puolet nuista kanssa-autoilijoista ajaa tämmösillä koko ajan.

    Edit: Nyt on alla E39 touringissa Contin WinterViking 2 koossa 225/55R16

    Leave a comment:


  • Arnolds
    replied
    Originally posted by jsa014 View Post
    Uskaltaakos täällä kysästä että mitäs käytännön eroa noilla HKPL 5 ja 7:lla on? Kun niitä myydään rinnakkain ja suurinpiirtein samaan hintaan.
    Ainakin pintakuviointi erillainen. Kumpi sitten parempi?

    Leave a comment:


  • TKGL
    replied
    Originally posted by jsa014 View Post
    Uskaltaakos täällä kysästä että mitäs käytännön eroa noilla HKPL 5 ja 7:lla on? Kun niitä myydään rinnakkain ja suurinpiirtein samaan hintaan.
    En nyt suoraan vastaa sun kysymykseen, mutta HKPL 7 voin suositella erittäin lämpimästi. Viime talvena ei ollut mitään pahaa sanottavaa. Melukaan ei mielestäni ollut mitenkään paha. Keväällä renkaat olivat kuin uudet. Yksi nasta oli irronnut toisesta takarenkaasta. Mutta ei noilla sladissa tullut paljon ajettuakaan.

    EDIT: Koko oli 225/45 16" (vai mikä se nyt oli, se perus kumminkin)

    Leave a comment:


  • jsa014
    replied
    Uskaltaakos täällä kysästä että mitäs käytännön eroa noilla HKPL 5 ja 7:lla on? Kun niitä myydään rinnakkain ja suurinpiirtein samaan hintaan.

    Leave a comment:


  • touring39
    replied
    Originally posted by pmv View Post
    Hieman hävettää kirjoittaa tähän threadiin mitään. Mutta nastarenkaista on todettava, että en ole itse nähnyt ongelmaa tässä, että nastat eivät olisi kestäneet niin hyvin vetävillä pyörillä. Erilaisia takavetoisia Bemareita, luistonestolla ja ilman, on ollut vuosia ja talvet ajanu aina nastoilla. En ole renkaista pystynyt syksyllä erottamaan, että millä akselilla ne on edellisenä talvena olleet. Ilmeisesti olen lammas tjsp. kun nuo nastat eivät nyt poikkeuksellisesti kulu minulla.
    Sama täällä. Kolmas talvi lähtee Hakkis 5:silla. Kilsoja tulee 15-20tkm talvessa ja pintaa on 8mm ja joka ikinen nasta on tallella ja ulkonemakin on ok. Takapyörille välitetään se 500Nm vääntöä, mutta ei sitä sovi käyttää paikaltaan lähtiessä...

    Leave a comment:

Working...
X