Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussi_r
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1655
    • Nurmijärvi

    Originally posted by teropa View Post

    Sitten vielä tästä väittelystä nasta vs. kitka. Joku sanoi, että vammanen threadi. Kaukana siitä. Parhaat keskustelut on niitä, joissa on mielipiteitä, ja joissa ihmiset ei ole samaa mieltä joka asiasta. Yks parhaista threadeista koko palstalla, imo.

    Sori pitkä postaus, mutta asia on mielestäni päivänselvä, ja puhtaasti näkökulmakysymys.
    Näkökulma jonka unohdit pitkästä nastamessustasi on tiestön tuhoutuminen.

    Minua ärsyttää suunnattomasti se, että Suomen tieverkko on rapakunnossa ja heikkenee koko ajan. Näin ollen en halua olla osallisena sen paskaksi laittamisessa käyttämällä nastarenkaita. Enhän ainakaan tarkoituksella laita hajalle muutakaan yhteistä omaisuutta, heittele roskia kaduille tms. Oma lukunsa on vielä se, että turhaan nastoilla sahaavat rikkovat toisten tuulilaseja, ajovaloja jne.

    Kesällä ajelen Pilot Sporteilla ja talvella parhailla kitkoilla mitä rahalla saa. Nyt on Mfemmaan ostettuna Yokohama IG30:t koossa 245/40-18 ja E91:een Hakka R:t koossa 235/35-19. Paras ratkaisu nasta-asiaan olisi säätää nastojen tiestöä tuhoavan vaikutuksen perusteella nastamaksu. Tämä rohkaisisi ihmisiä kokeilemaan nastattomia renkaita, ja veikkaanpa että aika monen harhaluulot nastattomista karisisivat.
    M3 Cabrio Individual
    530d GT xDrive
    GL420 CDI
    ZX-12R

    Comment

    • MakeH
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1170
      • Vantaa

      Kuinkahan paljon luonto ja pohjavedet tuohoutuu, kun näitä kitkaintoilijoita varten pitää joka pikkutiekin olla suolattuna. Jäällä kun nuo kitkat tuppaa lipsumaan.

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        Originally posted by MakeH View Post
        Kuinkahan paljon luonto ja pohjavedet tuohoutuu, kun näitä kitkaintoilijoita varten pitää joka pikkutiekin olla suolattuna. Jäällä kun nuo kitkat tuppaa lipsumaan.
        Jep. Kielletään nastat ja suolaus. Katsotaan sitten miten pärjää kitkoilla
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Originally posted by jussi_r View Post
          Näkökulma jonka unohdit pitkästä nastamessustasi on tiestön tuhoutuminen.
          Miksi siitä pitäisi puhua tässä yhteydessä?

          Nastarenkaat henkilöautoissa ei taatusti tuhoa tiestöä. Jos tässä maassa jokin tuhoaa maanteitä, niin pääasiassa kaksi asiaa: 1. kelivaihtelut ja routa sekä 2. raskas liikenne, koska suomen tavaroista lähes 70% kulkee PYÖRILLÄ.

          Henkilöautojen massa on pienimmillään 1/60 osa täysperävaunurekan massasta. Toki normaalitilanteessa ja nykyautoihin verrattuna tuo suhde on varmaan "vain" 1/20-1/30, mutta silti ero on merkittävä. Järki sanoo, mitä raskaan liikenteen vaikutukset tekevät tiestölle. Nykymallisten nastojen vetäminen mukaan tähän keitokseen on hyvä knoppi, mutta muuten/asiasisällöltään täysin puutaheinää.

          Minusta on suorastaan naurettavaa, että rinnastat nastarenkaiden käyttäjät jotenkin yhteisen omaisuuden tärvelijöihin, rikollisiin tms. Kuten tuli tuossa aiemmin todettua: maksimaalinen pito talvella on tärkeämpää kuin kenenkään tuulilasit. Sikäli kun nastat ovat edes suurin osallinen tuossakaan sopassa. Mulla on mennyt Oulussa asuessa jokunen tuulilasi, ja yhtä lukuunottamatta edellä ajaneen auton ajettua moottoritienopeuksilla hiekkadyyniin josta nousi paljon kiviainesta päin näköä. Varmaan siellä seassa nyt oli sitten myös sen edelläajavan auton yksi nasta, joka lasin rikkoi... Ja varmaan olin silloinkin "nastoineni" liian lähellä edelläajavaa enkä osanut "ennakoida" kun itse ajoin oikeaa kaistaa ja vasenta kaistaa ajoi auto ohi, ja siinä sivussa kävi sulkuviivan toisella puolella kaiteenreunassa ja nostatti aavikkomyrskyn verran hiekkapaskaa kaikkien kanssa-autoilijoiden iloksi. Unohtamatta tietenkään sitä nastaa, joka napsahti lasiin...

          Jos mulla on nastamessua, niin vähintäänkin samalla ponnella sinä keksit tarinoita siitä, miten nastat tuhoaa tiet, tuhoaa tuulilasit eikä siinäkään sivussa edes ole talvella turvallisempia auton alla kuin kitkarenkaat.

          Tero
          Last edited by teropa; 01-10-2010, 12:53.
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • jussi_r
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1655
            • Nurmijärvi

            Originally posted by teropa View Post
            Nastarenkaat henkilöautoissa ei taatusti tuhoa tiestöä.
            Tuosta nyt löytyy vaikka ihan VTT:n toimesta tutkimustietoa, joten ei kannata lähteä sentään faktoja kiistämään. Nastojen kulutusvaikutus maksaa yhteiskunnalle hyvin paljon, ja sen takia rahaa ei tahdo jäädä muihin tiehankkeisiin. Nastoilla jauhattamisen takia meillä on myös iki-ihanat talvirajoitukset keleistä riippumatta.

            Muutoin tämä väittely on aivan sama kuin etuveto-takaveto-väittely, etuvetomiehet tietää aina kahvipöydissä millaisia ne takatuupparit on talvioloissa - jopa kokeilemattakin... Nastattomien puolestapuhujat taas eivät missään vaiheessa väittelyä kiistä nastallisten paremmuutta pitoasioissa. Ero vaan on oikeasti niin pieni, että sen verran voi ihan hyvin antaa vaikka jo hyvän asian puolesta tasoitusta. Turvallisuus kun tulee sieltä penkin ja ratin välistä, eikä mistään ulosmitattavista teknisistä tekijöistä.
            M3 Cabrio Individual
            530d GT xDrive
            GL420 CDI
            ZX-12R

            Comment

            • Tojopa
              BTCF Member
              • Mar 2004
              • 1592
              • Kuopio

              Originally posted by SSi View Post
              TM:n testin tulokset laitoin tuonne. Laittakaas vielä joku tuulilasin testitulokset..
              Hyvä! Jos joku vielä saisi lisättyä ne Tuulilasin tulokset..

              Comment

              • MakeH
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1170
                • Vantaa

                jussi_r voi varmaan liittää tuon tutkimustuloksen tähän, vai oliko ihan hatusta vedetty?

                Tässä vanha tutkimustulos vuodelta 2001, jolloin nastat olivat kunnon möhkäleitä. Nastarenkaita jopa tarvitaan jotta tien pinta pysyisi karheana.

                -----------------------------------------------------------------

                Tutkittaessa nastoitettujen talvirenkaiden aiheuttamaa keskimääräistä kestopäällysteen kulumaan
                on käyttökelpoinen suure ominaiskuluminen SPS (specifikt slitage), joka kuvaa nastoitetuilla
                talvirenkailla varustetun ajoneuvon kestopäällysteen kulutusta grammoina/ajettu kilometri. Tämä
                ominaiskuluminen on ollut vielä 1980-luvulla henkilöautoilla niinkin korkea kuin n. 25 g/km,
                josta se on sekä päällysteiden että nastojen kehityksen ansiosta laskenut VTT Yhdyskuntatekniikan mittausten mukaan tasolle 9 g/km. Tosin Ruotsissa on mitattu tieosuuksilla Tukholman seudulla jopa niinkin alhaisia ominaiskulumislukemia kuin 1-3 g/km. Keskimäärin kuitenkin Ruotsissa talvella 1999-2000 mitatut nastoitetuilla talvirenkailla varustettujen henkilöautojen tienpintojen päällysteen ominaiskulutukset olivat suurusluokkaa 2-4 g/km. Nastoitettujen talvirenkaiden aiheuttaman teiden päällysteiden vuotuisen kokonaiskulumisen määrästä Suomessa esitetyt arviot ovat vaihdelleet suuresti.
                On syytä huomioida, ettei nastoitettujen talvirenkaiden tienpäällystettä kuluttava vaikutus ole yksinomaan haitallista, sillä kulutus ylläpitää päällysteen kitkaominaisuuksia. Maissa, joissa nastarenkaat ovat kiellettyjä päällysteiden kitkaominaisuudet heikkenevät huomattavasti johtuen nastattomien renkaiden päällysteitä kiillottavasta kulutusvaikutuksesta. Kyseisissä maissa joudutaan tienkulutuskerroksia kunnostamaan riittävän kitkatason säilyttämiseksi. Nastarenkaita käyttävissä maissa päällysteet karkeutuvat talvisin nastarenkaiden vaikutuksesta.
                ---------------------------------------------------------------------------------

                Ja linkki: http://virtual.vtt.fi/virtual/mobile...1/23_k0133.pdf

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  Mahtoiko eduskuntakin jossain kohtia miettiä tuota nastaveroa, jos oikein muistan...

                  Itsekin ajelen myös maaseuduilla, joissa suolaa ei käytetä ja hyvin on pärjätty kitkoilla. Kitkoilla vaan pitää muistaa ennakoida liukkailla keleillä.

                  Isän pakotin ostamaan kitkat 5 vuotta sitten ja sieltä tuli: "enhän minä nyt kun 30 vuotta olen ajanut nastoilla" Osti kuitenkin kitkat ja nyt sanoo, että ei todellakaan enää osta nastarenkaita! Isä ajaa ympäri suomea ja lähes aina kärry perässä!!
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Entäs katupölyn aiheuttamat hengitystiesairaudet. Tappaa useita joka vuosi.

                    Kuten tuulilasissa luki, renkaat on vain väline, suurin turvallisuustekijä on ratin ja penkinvälissä.

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      Ero vaan on oikeasti niin pieni, että sen verran voi ihan hyvin antaa vaikka jo hyvän asian puolesta tasoitusta.
                      Tuulilasin testistä:

                      Jarrutus jäällä -3 asteessa:
                      Paras nasta 20,2m
                      Huonoin nasta 25,8m
                      Paras kitka 28,1m

                      => ~8m ero jarrutusmatkassa.

                      Jarrutus jäällä +1 asteessa:
                      Paras nasta 23,1m
                      Huonoin nasta 33,2m
                      Paras kitka 47,4m !!!

                      => ~24m ero jarrutusmatkassa. Toisinsanoen: paras nastarengas pysähtyy kaksi kertaa ko. kelissä samasta vauhdista, ja on silti ennen parasta kitkaa pysähtyneenä. Huonoinkin nasta pysähtyy 14m ennen parasta kitkaa.

                      Pientä?

                      Turvallisuus kun tulee sieltä penkin ja ratin välistä, eikä mistään ulosmitattavista teknisistä tekijöistä.
                      Hiukan väärin minusta. Turvallisuus tulee sieltä penkin ja ratin välistäKin, sekä ulosmitattavista teknisistä tekijöistä.

                      TM17/09:

                      "Ainoa todellinen peruste pohjoismaisten kitkarenkaiden valinnalle on ajomukavuus, joka saavutetaan luopumalla osasta renkaiden turvallisuutta, niin jäisellä kuin sulallakin tiellä. "

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • MakeH
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1170
                        • Vantaa

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Entäs katupölyn aiheuttamat hengitystiesairaudet. Tappaa useita joka vuosi.
                        Eikös suurin osa katupölystä ole hiekoitushiekkaa, joka murenee renkaan alla? Ja tätä taas tarvitaan jotta kitkarenkailla pääsisi risteyksestä useampi kuin yksi auto kerrallaan...

                        Last edited by MakeH; 01-10-2010, 13:39.

                        Comment

                        • jussi_r
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 1655
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by MakeH View Post
                          jussi_r voi varmaan liittää tuon tutkimustuloksen tähän, vai oliko ihan hatusta vedetty?
                          Kiinnosti ennen asian lausumista selvittää vain sen verran, että tutkittu on ja että kulutus nyt on suhteellisen itsestään selvä asia. Nimittäin jos se pitää, niin se myös syö. Teropa:n väite, ettei nastarengas kuluta oli kuitenkin ehdoton väite, joka on näin ollen aivan varmasti epätosi.

                          Se on toki positiivista, että nastoja on heikennetty takavuosien piikeistä reilusti. On tosin hieman harhaanjohtavaa puhua kulumasta yksiköllä g/km. 5kk kestävän talvirengaskauden aikana kun ehtii vähän pirun moni ajoneuvo käyttää pääteitä, ja jauhaa niihin uraa.
                          M3 Cabrio Individual
                          530d GT xDrive
                          GL420 CDI
                          ZX-12R

                          Comment

                          • Pred
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2007
                            • 442
                            • E-Pohjanmaa

                            Originally posted by jussi_r View Post
                            Nastojen kulutusvaikutus maksaa yhteiskunnalle hyvin paljon, ja sen takia rahaa ei tahdo jäädä muihin tiehankkeisiin.
                            Jos nastarenkaiden kiellolla onnettomuudet lisääntyisivät, mutta tiet kestäisivät paremmin, niin eiköhän ne säästyneet eurot voisi suoraan osoittaa terveydenhoitoon.
                            Tesla Model 3 Performance
                            EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                            EX: VW Touran 2.0 TDI
                            EX: VW R6 Polo GTI
                            EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                            EX: BMW E91 325dA M-sport
                            EX: BMW E46 320d touring M-sport
                            EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                            EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                            EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                            EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by jussi_r View Post
                              Tuosta nyt löytyy vaikka ihan VTT:n toimesta tutkimustietoa, joten ei kannata lähteä sentään faktoja kiistämään. Nastojen kulutusvaikutus maksaa yhteiskunnalle hyvin paljon, ja sen takia rahaa ei tahdo jäädä muihin tiehankkeisiin. Nastoilla jauhattamisen takia meillä on myös iki-ihanat talvirajoitukset keleistä riippumatta.

                              Muutoin tämä väittely on aivan sama kuin etuveto-takaveto-väittely, etuvetomiehet tietää aina kahvipöydissä millaisia ne takatuupparit on talvioloissa - jopa kokeilemattakin... Nastattomien puolestapuhujat taas eivät missään vaiheessa väittelyä kiistä nastallisten paremmuutta pitoasioissa. Ero vaan on oikeasti niin pieni, että sen verran voi ihan hyvin antaa vaikka jo hyvän asian puolesta tasoitusta. Turvallisuus kun tulee sieltä penkin ja ratin välistä, eikä mistään ulosmitattavista teknisistä tekijöistä.
                              Sieltä VTT:n/Tielaitoksen tutkimuksista löytyy myös syyt miksi Suomessa on välttämätöntä että suuri osa talvisesta liikennevirrasta on varustettu nastoin.
                              Kerrotko nyt siis oman vaihtoehtosi miten KÄYTÄNNÖN tasolla Suomessa toteutetaan täysin nastaton talviliikenne ja mitähän ne talviset nopeusrajoitukset tässä skenaariossa mahtaisivat olla?

                              Comment

                              • jussi_r
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 1655
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Kerrotko nyt siis oman vaihtoehtosi miten KÄYTÄNNÖN tasolla Suomessa toteutetaan täysin nastaton talviliikenne ja mitähän ne talviset nopeusrajoitukset tässä skenaariossa mahtaisivat olla?
                                Helpoin olisi varmaan määrätä jokaiselle uudelle nastarenkaalle erityinen nastamaksu. Tämä ohjaisi ihmisiä hankkimaan nastattomia renkaita, ja liikennevirrasta katoaisi nastat vähitellen, ja samalla yleinen mielipide ja varma kahvipöytätieto muuttuisi. Sikäli kun nastauskovaisten skenaario täydellisestä tuhosta alkaisikin näyttää mahdolliselta, voisi suunnan muuttaa helposti maksun poistolla.

                                Mä en kuitenkaan usko näihin myytteihin nastojen välttämättömyyksistä jne. Olen myös ajanut erilaisissa talvikeleissä aika hiton paljon. Samoin olen ajanut talvikeleissä myös erilaisilla ajoneuvoilla litrasesta kyykystä monenlaisten autojen kautta rekkaan asti. Kaikilla ilman nastoja. Koskaan ei ole ollut tunnetta, etteikö homma olisi hanskattavissa.
                                M3 Cabrio Individual
                                530d GT xDrive
                                GL420 CDI
                                ZX-12R

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎