Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by Peltsii View Post

    Faktahan toki on, mitä KUKAAN ei varmasti kiellä, että nastarengas pitää paremmin kuin kitka ?
    Juuri TM testi osoitti, että kulunut kitka pitää jäällä jarrutuksessa paremmin kuin kulunut nasta. Tuulilasin testi osoitti Contin saksankitka olevan lumella parempi kuin moni nasta jarrutuksessa.


    Originally posted by lao View Post
    Tuskin kukaan kitkarenkaan käyttäjä tai kannattaja väittää, että kitkarengas pitäisi nastarengasta paremmin?
    Jäällä sivuttaispidossa Conti saksankitka oli Tuulilasin rengastestissä toiseksi paras, jättäen jälkeensä 6 merkki nastarengasta.

    Joten WTF? Mikä on faktaa?

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Juuri TM testi osoitti, että kulunut kitka pitää jäällä jarrutuksessa paremmin kuin kulunut nasta. Tuulilasin testi osoitti Contin saksankitka olevan lumella parempi kuin moni nasta jarrutuksessa.




      Jäällä sivuttaispidossa Conti saksankitka oli Tuulilasin rengastestissä toiseksi paras, jättäen jälkeensä 6 merkki nastarengasta.

      Joten WTF? Mikä on faktaa?
      Et kai sää nyt aikuisten oikeesti luule, että saksankitka on parempi talvirengas kuin pohjolan oloihin suunniteltu nasta. Nyt järki käteen!

      Se TM:n testi vertasi kahta kulunutta rengasta, joiden välillä oli 2 vuotta ikäeroa.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Juuri TM testi osoitti, että kulunut kitka pitää jäällä jarrutuksessa paremmin kuin kulunut nasta. Tuulilasin testi osoitti Contin saksankitka olevan lumella parempi kuin moni nasta jarrutuksessa.
        ...ja kuivalla asfaltilla parhaiten pitäisi rataslicksi, sekä märällä asfaltilla parhaiten pitäisi kesärengas!
        Jos kulunut kitka pitää milloinkaan jarrutuksessa jäällä paremmin kuin vastaavan IKÄINEN nasarengas, ei nastarenkaassa enään voi olla nastoja lainkaan, tai sitten jarrutus on tehty nastojen jo karhentamalla jäällä.
        Märällä kiilloittuneella jäällä kitkan jarrutusmatkat ovat lähe kolminkertaiset verrattuna nastapyöriin.
        Fysiikan lakeja ei yksikään kitkapyörä voi kumota, oli usko kuinka kova hyvänsä.

        Kyllä, kitkarenkailla ollaan muutamassa kohdin kutakuinkin samalla viivalla nastarenkaan kanssa, mutta hyvää talvirengasta ei tee jokin yksittäinen hyvä ominaisuus.
        Uusimman tuulilasin lukemalla voi kyllä tyhmempikin havaita kuinka valtavista eroista kuitenkin oikeasti on kyse, ihan jopa niilla kitkojen vahvoiksikin kuvitelluilla alueilla kuten lumella.

        Comment

        • -KK-
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 265

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Juuri TM testi osoitti, että kulunut kitka pitää jäällä jarrutuksessa paremmin kuin kulunut nasta. Tuulilasin testi osoitti Contin saksankitka olevan lumella parempi kuin moni nasta jarrutuksessa.




          Jäällä sivuttaispidossa Conti saksankitka oli Tuulilasin rengastestissä toiseksi paras, jättäen jälkeensä 6 merkki nastarengasta.

          Joten WTF? Mikä on faktaa?
          Joo toi oli -3 asteessa eli kuivalla ja siten jääksi aika pitävällä alustalla. Jarrutuskokeissahan oli mukana myös +1 astetta jolloin pinta oli märkä ja kitkaominaisuudet hävisi kokonaan jolloin erot oli dramaattiset kun vain nasta puri pintaan. Testikeissi oli tuossa ajaa siis ympyrää 6 vaihteella ja mitata kierrokseen kulunut aika. Parhaimman aika oli 50,2s (Bridgestone nasta) ja kitka keskieuroopasta siis toisena 51,3s ja koko poppoon huonoin Goodyear 55,1s. Eli 4,9 sekunnin sisään kaikki renkaat. Oisko se noin 10% siis vaihteluväli karkeasti. Tai +- 4,7% keskiarvosta tarkkaan laskien suuntaan tai toiseen? Erittäin hyvä tulos kitkalta kyllä. Mutta mun mielestä tässä oltiin tilanteessa missä pitoa oli parhaan ajopäivän mukaan. Se on myönnettävä, että olisin odottanut nastoilta merkittävästi parempaa tulosta silti.

          Yritin laittaa neutraalin vastauksen, mutta täytyy vielä kompata toista samanoloista testiä mikä oli mukana eli käsittelykoe jäällä, missä Bridgestone nastoilla jälleen ykkösenä sai ajan 57,4s. Samainen kitkarengas KE huonoimpana sai ajan 68,6s. Isompi ero, mutta mun mielestä tämä testi vastaa semmosta tilannetta minkä tosiaan voi kompata ennakoivalla ajotyylillä ja nopeudella ja pärjätä siis hyvin kitkalla. Silti hirvenväistössä jää pikkasen vähemmän pelivaraa. Sekä paniikkijarrutusta ei voi ennakoida aivan yhtä helposti. Paitsi ajamalla todella varovasti ja hiljaa jo ennakolta.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Peltsii View Post
            Faktahan toki on, mitä KUKAAN ei varmasti kiellä, että nastarengas pitää paremmin kuin kitka ? Se taas on eriasia, onko se kitka oikeasti hengenvaarallinen. Molemmilla ajaneena, minun näkökulma on, että ei....:
            Se vain tuolla tienpäällä usein on niin, että lähellä kesärengasta olevat ominaisuudet talvella realisoituessaan, johtaa hyvin helposti tilanteeseen joka on kuin onkin hengenvaarallinen.
            Yksi ainoa "pomppu" tai varomaton nopea ohjausliike kun alla sattuukin olemaan kosteaa jäätä, niin tällöin lähes olemattoman sivuttaispidon omaava kitkarengas irtoaa pidosta nopeammin kuin ehtii kissan sanoa.
            Lopputulos näissä riippuu sitten pelkästään tuurista ja että esim.korjaanko minä siitä puskurin alahelman, ostanko lunastusajoneuvona AVK:lta vai ostanko jäljelle jääneen verisen romukasan perikunnalta muutamalla kympillä.
            Nastarengas varoittaa vielä äänellään/äänen muutoksella että nyt on jäätä asfaltin päällä, mutta kitka ei tätä tee.
            Kesärenkaissa erot suurimmillaankin ovat käytännön suorituskyvyssä vain muutamia prosentteja ja niillä kun pitää huolen paineista ja urasyvyydestä on käytännössä vika aina ratin ja penkin välissä jos kolahtaa.
            Eli käytännössä kesärenkaassa riittää kunhan se on musta ja pyöreä, mutta talvirenkaassa näin ei todellakaan ole.
            Hyvälläkään kitkarenkaalla näin ei ole, vaan sen suorituskyky pahimmillaan voi olla ihan kesken ajotilanteen yht `äkkiä vain kolmannes vastaavasta nastarenkaasta.
            Kun ihmiset oikeasti tietäisivät kuinka olemattomalla pidolla he ovat kitkarenkaineen monessa kohtaa päätienopeuksissa "leijuneet", voisi rengasvalinta seuraavalla kerralla olla ainakin vähemmän paatoksellinen.

            Comment

            • -KK-
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 265

              Originally posted by Hemi View Post
              Se vain tuolla tienpäällä usein on niin, että lähellä kesärengasta olevat ominaisuudet talvella realisoituessaan, johtaa hyvin helposti tilanteeseen joka on kuin onkin hengenvaarallinen.
              Yksi ainoa "pomppu" tai varomaton nopea ohjausliike kun alla sattuukin olemaan kosteaa jäätä, niin tällöin lähes olemattoman sivuttaispidon omaava kitkarengas irtoaa pidosta nopeammin kuin ehtii kissan sanoa.
              Lopputulos näissä riippuu sitten pelkästään tuurista ja että esim.korjaanko minä siitä puskurin alahelman, ostanko lunastusajoneuvona AVK:lta vai ostanko jäljelle jääneen verisen romukasan perikunnalta muutamalla kympillä.
              Nastarengas varoittaa vielä äänellään/äänen muutoksella että nyt on jäätä asfaltin päällä, mutta kitka ei tätä tee.
              Kesärenkaissa erot suurimmillaankin ovat käytännön suorituskyvyssä vain muutamia prosentteja ja niillä kun pitää huolen paineista ja urasyvyydestä on käytännössä vika aina ratin ja penkin välissä jos kolahtaa.
              Eli käytännössä kesärenkaassa riittää kunhan se on musta ja pyöreä, mutta talvirenkaassa näin ei todellakaan ole.
              Hyvälläkään kitkarenkaalla näin ei ole, vaan sen suorituskyky pahimmillaan voi olla ihan kesken ajotilanteen yht `äkkiä vain kolmannes vastaavasta nastarenkaasta.
              Kun ihmiset oikeasti tietäisivät kuinka olemattomalla pidolla he ovat kitkarenkaineen monessa kohtaa päätienopeuksissa "leijuneet", voisi rengasvalinta seuraavalla kerralla olla ainakin vähemmän paatoksellinen.
              Jep, otan suorat lainaukset Tuulilasin kitkarenkaiden kommenteista käsittelykokeesta tähän vielä:

              Pohjoismainen kitka: "Kun auto lähtee luistoon, pidon palautumista joutuu odottamaan pidempään kuin nastallisilla. Mistään äkkinäisistä suunnanmuutoksista ei kannata haaveilla. Jos jokin on mennyt pieleen, on korjaaminen tuntuvasti hankalampaa kuin nastarenkailla".

              "Keskieurooppalaisen nastattoman pito on heikko. Kun kaikki on hyvin, meno tuntuu vakaalta. Kun jokin menee pieleen, tulee pulmia. Pelkkä liiallinen nopeus kaarteen alussa riittää. Nopeutta ei saa helposti hillittyä ja auto puskee ulkokaarteeseen. Tilannetta ei helpota yhtään se, että liikakääntäminen saa auton puskemaan vain lisää."

              Periaatteessahan tuo oli jo selvää mutta laitoin vielä kun liittyi noihin testeihin. Yhteenvetona siis: kitka oli ympyrällä hyvä, mutkatiellä huonompi. Pitää siis vaan olla perhanan hyvä ennakoimaan taikka jättää se Levin reissu väliin jos on huono keli taikka sitten ajaa ympyrää
              Last edited by -KK-; 01-10-2010, 23:04. Reason: typo

              Comment

              • M_Power
                Moderator
                • Jul 2003
                • 2766
                • Espoo, HML

                Nokian HKP4 pilataan Suomen tieliikenneverkostoa jälleen tänä talvena. 4-vedolla toimii todella hyvin.
                Alla käyttämätön vanha setti nastoilla. Hyvä valinta budjettiluokkaan, kuten myös 3 viimeisenä talvena.
                BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                Team vier Zylinder!

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by teropa View Post
                  Et kai sää nyt aikuisten oikeesti luule, että saksankitka on parempi talvirengas kuin pohjolan oloihin suunniteltu nasta. Nyt järki käteen!

                  Se TM:n testi vertasi kahta kulunutta rengasta, joiden välillä oli 2 vuotta ikäeroa.

                  Tero
                  En minä mitään luule, aiheutan keskustelua.

                  Ikäerolla ei ole väliä. TM sanottiin, kun nasta menettää terävyytensä sen pito romahtaa toisin kuin kitkarenkaan jonka pito perustuu materiaaliin ja rakenteeseen.

                  Kuinkahan moni ajaa tuollaisilla 4v vanhoilla hyvän näköisillä nastoilla ja kuvittelee ne huippurenkaiksi, vaikka ne ovat huonommat kuin uudet ja haukutut kitkat?

                  Eli nastat ovat parin talven jälkeen kelvottomat, kitkat on sitä uudesta lähtien Nastoilla luodaan illuusio turvallisuudesta ja itsepetos, ajetaan 10v samoilla bakeliitiksi muuttuneilla luistimilla ja haukutaan uusien kitkarenkaiden ostajia.

                  Comment

                  • asdf1
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2009
                    • 162
                    • interweb

                    Onko tää keskustelu edennyt mihinkään viimeiseen sataan sivuun? Kaikki väittää kaikille vaan vastaan.

                    Itse olen aina ajanut nastoilla ja tulen ajamaankin. Pari kertaa olen ajanut kaverin nissanilla kitkarenkailla ja en pitänyt, vaikka olivat ihan uudet kalliit nokiat. Ei pidossa sinänsä mitään vikaa ollut, mutta nastat vain tuntuu paremmilta.

                    Kaikki tekee itse oman valintansa. Mielestäni nasta on parempi pienille maanteille, koska ne on poikkeuksetta jäässä eikä lumesta tietookaan. Tämmöisillä ajan itse päivittäin talvella. Harvoin moottoriteillä.

                    Alla michelin x-ice northit ja seuraavat setti tulee olemaan samanlaiset.
                    -05 e61 530d msport

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      ... Nastoilla luodaan illuusio turvallisuudesta ja itsepetos, ajetaan 10v samoilla bakeliitiksi muuttuneilla luistimilla ja haukutaan uusien kitkarenkaiden ostajia.
                      Ai jaa? Jos tällä logiikalla mennään, niin ihan yhtä hyvin silloin kitkarengaskuskit harrastavat sitä itsepetosta jo heti renkaansa ostohetkestä lähtien.

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        Nastoilla tullut "aina" ajeltua, michelin x-ice north 2:lla pitäis ensi talvi taiteilla.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • Smokehammer
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2009
                          • 75
                          • Tampere

                          Eikö tää keskustelu kuuluisi johonkin gallup osioon? Tietysti huvittavaa tässä nähdä kuinka moni näkee mielipiteensä faktoina.

                          Itse oon ajanut molemmilla ja oma valintani tällä hetkellä kitkat. Syynä hiljaisuus. Nastojen ropina ärsyttää ja niiden vaihtoa tulee aina venytettyä syksyllä ja kesärenkaat tulee vaihdettua liian ajoissa keväällä alle.

                          Paljon tässä on tullut esiin hyviä näkemyksiä ja puolustavia asioita molemmille. Ihan yhtä hyvin tässä voitaisiin jauhaa siitä kuinka lapsia kuuluu kasvattaa tai tuleeko juusto leikkeleen päälle, vai alle..??

                          Lopputulos on aina sama. Jotkut haluaa aina maksimiturvan ja toiset halvimman renkaan. Toiset taas tahtovat parhaan mukavuuden tai parhaan ajotuntuman vaikka kuivalla kelillä.

                          Moniko tällä foorumilla ottaisi vaikka sitikan kun se menee niin "pehmeästi"? Tai wokkipannun kun ne on "luotettavampia"? Vai Dacian kun on niin "edullinen"? Vai olisiko paras kuitenkin Tojon hybridi kun säästää niin ympäristöäkin? Kaikissa on puolensa.

                          Nää on vaan pohdintoja, mutta niitä vois miettiä ennen kuin yleensäkään missään asiassa pitää ainoastaan omia valintojaan oikeina. Ihmisen paras ja samalla huonoin puoli on se, että osataan aina perustella itselleen miksi oma ratkaisu on/oli oikea. Usein vaan ne perusteet muuttuvat yleisiksi "faktoiksi" kun niitä perustellaan muille.
                          E46 325cia -00
                          R129 AMG


                          EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Smokehammer View Post
                            Eikö tää keskustelu kuuluisi johonkin gallup osioon? Tietysti huvittavaa tässä nähdä kuinka moni näkee mielipiteensä faktoina.

                            Itse oon ajanut molemmilla ja oma valintani tällä hetkellä kitkat. Syynä hiljaisuus. Nastojen ropina ärsyttää ja niiden vaihtoa tulee aina venytettyä syksyllä ja kesärenkaat tulee vaihdettua liian ajoissa keväällä alle.

                            Paljon tässä on tullut esiin hyviä näkemyksiä ja puolustavia asioita molemmille. Ihan yhtä hyvin tässä voitaisiin jauhaa siitä kuinka lapsia kuuluu kasvattaa tai tuleeko juusto leikkeleen päälle, vai alle..??

                            Lopputulos on aina sama. Jotkut haluaa aina maksimiturvan ja toiset halvimman renkaan. Toiset taas tahtovat parhaan mukavuuden tai parhaan ajotuntuman vaikka kuivalla kelillä.

                            Moniko tällä foorumilla ottaisi vaikka sitikan kun se menee niin "pehmeästi"? Tai wokkipannun kun ne on "luotettavampia"? Vai Dacian kun on niin "edullinen"? Vai olisiko paras kuitenkin Tojon hybridi kun säästää niin ympäristöäkin? Kaikissa on puolensa.

                            Nää on vaan pohdintoja, mutta niitä vois miettiä ennen kuin yleensäkään missään asiassa pitää ainoastaan omia valintojaan oikeina. Ihmisen paras ja samalla huonoin puoli on se, että osataan aina perustella itselleen miksi oma ratkaisu on/oli oikea. Usein vaan ne perusteet muuttuvat yleisiksi "faktoiksi" kun niitä perustellaan muille.
                            Se vain ei ole mielipidekysymys onko nastarengas parempi vai huonompi TALVIRENGAS Suomen talvessa ja melko suurella marginaalilla.
                            Ok, jos rehellisesti tämä myös kitkamiesten keskuudessa tunnustetaan=tiedostetaan, niin vasta sen jälkeen kyse on valinnasta.
                            Siinä kohtaa kun esim.jarrutusmatka kaksin tai pahimmillaan jopa kolminkertaistuu, ei enään kyse voi olla vain mielipideasiasta, vaan tietoisesta riskistä, mikäli sen yleensäkkin tiedostaa.
                            Kuitenkin se mikä tässä on kummallista on se, että samat kaverit jotka ovat talvella valmiit valitsemaan renkaakseen sen yhden tai jopa arvostelutähdettömän tuotteen jonka esim.jarrutusmatka voi olla nastarenkaaseen verrattuna kolminkertainen, ovat vakasti sitä mieltä että kesärengas pitää kuitenkin olla turvallisuuteen vedoten viimeisin testivoittaja.
                            Tällöin kuitenkin huonoimmassakin olosuhteissa suorituskykyerot ovat alle 10%?
                            Kesärenkaassa EI siis voida tehdä ns.mukavuuskompromissia tuon 10%:n prosentin vuoksi, mutta samalla talvirenkaassa voidaan hyväksyä 300%:n suorituskykyerot kunhan ei tarvitse kuunnella "nastan ropinaa"?
                            Samalla tietenkin kesärenkaana voi olla se testivoittaja joka jo kolmanneksen kuluttuaan ulvoo kuin viitasusi.
                            Toki tämä kaikki vain siinä tapauksessa että kummassakin tapauksessa renkaan kyljessä on riittävän "katu-uskottava" valmistajan tuotemerkki.
                            Edelleenkään rengasasioissa jos missä itsepetoksella ei tunnu olevan mitään äärtä eikä laitaa kun esim.Kesärenkaana Nankang NS2:nen 100kmh jarutuksesta pirtää 5-6m pidemmän jarrutusjäljen kuin testivoittaja conti, on tämä monille aivan uskomattoman suuri suorituskykyero samalla kun märällä jääpintaisella asfaltilla 80kmh nopeudesta kitkacontin jarrutusmatka on lähes 90m, samalla kun vastavan nastallisen jarrutusmatka on n.30m?
                            Käytännössä kuitenkin Suomessa ajetut keskinopeudet poikkeaa hyvin vähän kesä ja talviaikoina, jolloin nimenomaan kokonaisturvallisuuden vuoksi oleellista on se miten valitsemme talvirenkaan.

                            Niin, ja esim.niissä Hkpl7:ssa ei kyllä käytännössä juurikaan kuulu nastojen ropina edes kuivissa jäättömissä olosuhteissa, puhumatakaan lumi/jääolosuhteissa.

                            Comment

                            • lao
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2010
                              • 278
                              • Tampere

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Se vain ei ole mielipidekysymys onko nastarengas parempi vai huonompi TALVIRENGAS Suomen talvessa ja melko suurella marginaalilla.
                              Ok, jos rehellisesti tämä myös kitkamiesten keskuudessa tunnustetaan=tiedostetaan, niin vasta sen jälkeen kyse on valinnasta.
                              Siinä kohtaa kun esim.jarrutusmatka kaksin tai pahimmillaan jopa kolminkertaistuu, ei enään kyse voi olla vain mielipideasiasta, vaan tietoisesta riskistä, mikäli sen yleensäkkin tiedostaa.
                              Kuitenkin se mikä tässä on kummallista on se, että samat kaverit jotka ovat talvella valmiit valitsemaan renkaakseen sen yhden tai jopa arvostelutähdettömän tuotteen jonka esim.jarrutusmatka voi olla nastarenkaaseen verrattuna kolminkertainen, ovat vakasti sitä mieltä että kesärengas pitää kuitenkin olla turvallisuuteen vedoten viimeisin testivoittaja.
                              Tällöin kuitenkin huonoimmassakin olosuhteissa suorituskykyerot ovat alle 10%?
                              Kesärenkaassa EI siis voida tehdä ns.mukavuuskompromissia tuon 10%:n prosentin vuoksi, mutta samalla talvirenkaassa voidaan hyväksyä 300%:n suorituskykyerot kunhan ei tarvitse kuunnella "nastan ropinaa"?
                              Samalla tietenkin kesärenkaana voi olla se testivoittaja joka jo kolmanneksen kuluttuaan ulvoo kuin viitasusi.
                              Toki tämä kaikki vain siinä tapauksessa että kummassakin tapauksessa renkaan kyljessä on riittävän "katu-uskottava" valmistajan tuotemerkki.
                              Edelleenkään rengasasioissa jos missä itsepetoksella ei tunnu olevan mitään äärtä eikä laitaa kun esim.Kesärenkaana Nankang NS2:nen 100kmh jarutuksesta pirtää 5-6m pidemmän jarrutusjäljen kuin testivoittaja conti, on tämä monille aivan uskomattoman suuri suorituskykyero samalla kun märällä jääpintaisella asfaltilla 80kmh nopeudesta kitkacontin jarrutusmatka on lähes 90m, samalla kun vastavan nastallisen jarrutusmatka on n.30m?
                              Käytännössä kuitenkin Suomessa ajetut keskinopeudet poikkeaa hyvin vähän kesä ja talviaikoina, jolloin nimenomaan kokonaisturvallisuuden vuoksi oleellista on se miten valitsemme talvirenkaan.

                              Niin, ja esim.niissä Hkpl7:ssa ei kyllä käytännössä juurikaan kuulu nastojen ropina edes kuivissa jäättömissä olosuhteissa, puhumatakaan lumi/jääolosuhteissa.
                              Kyllä mä ainakin ymmärrän Hemin pointin tässä talvirengaskeskustelussa. Liian monessa muutaman tonnin teiniressissa on kesällä 18-19" blingbling-vanteet ja urheilulliseen ajoon tehdyt huippurenkaat. Rengasmelu on aivan järkyttävä. Sitten kun tulee talvi, niin alle kelpaa vain kitkat, koska nastat ovat muka niin äänekkäät ja epämukavat. Kitkoiksi laitetaan halvimmat kiinalaiset sitten.....

                              t: itse kitkoilla ajava

                              Comment

                              • Babitzin
                                BTCF Member
                                • Jul 2009
                                • 463
                                • Kuopio

                                Viime talvena allekirjoituksen kulkineessa oli nastat, continental contiwinterviking 1,2 tai 3. Oli uudet kun syksyllä alle laitettiin. Joulun tienoilla katselin renkaita kun olin katsastamassa autoa. Huomasin että renkaissa ei ollut juurikaan enää nastoja jäljellä, ei edessä eikä takana. Ja ne muutamat hassut nastat mitkä oli, niin eipä niissä ollut sitä terävintä kärkeä enää. Pelkkä se nastan "jalka".

                                Tänä talvena alla pyörii Nokian Hakkapelitta RSi. Eipä ole nastoja mitä lähteä irti. Viime talvi oli ainakin tällä seudulla hyvin vakaa, niin enpä näe estettä lähteä kitkoilla ajamaan. Ajomelusta se ei ole kiinni, koska nastojen ropinaa ei tässä autossa kuulunut. Eipähän kulu asfaltti eikä takana persiissä ajavan tuulilasi eikä keula muutenkaan.

                                Ajokortin saatuani kolmena ekana talvena autossani oli kitkat, ei ongelmia. Asenteesta kiinni?:think
                                F20 118i M-sport
                                E63 M6
                                Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎