Announcement

Collapse
No announcement yet.

alumiinivanteiden hoito/kunnostus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TorQuel
    replied
    Sitten eteenpäin syksyn vannerojekteissa..

    Piakkoin saa tämänhetkisen projektisarjan valmiiksi ja olis aika alkaa cabrion alle työstämään settiä ensi kesäksi. olisi parit mielipidekysymykset raadille!

    Vanteina siis RC041 17" bebsit ja suunnitelmana tietenkin työstää huulet ja keskimutterit peilikiiltoon. Keskiöiden, kehäpulttien ja keskimerkkien tulevat värit vaan eivät nyt meinaa millään hahmottua..

    Autohan on OEM-linjainen diamantschwarz ja parinlaista ideaa mielessä:

    - Gunmetal kiiltävänmustilla kehäpulteilla + kultamustalla BBS keskimerkillä
    - Nogarosilber kiiltävänmustilla kehäpulteilla + mustavalkoisella (vai kenties legendaarisella punakulta) BBS keskimerkillä
    - E: Lisätään vielä OEM linjainen ajatus Felgensilber kiiltävänmustilla kehäpulteilla + mustavalkoisella BBS merkillä
    - Jotain muuta? :think
    Last edited by TorQuel; 16-09-2015, 17:30.

    Leave a comment:


  • TorQuel
    replied
    Originally posted by Jarppa63 View Post
    Ainakin Lemareissa se on 10 ja 12mm. Ja juu 12 kantainen hylsy.

    Jarppa
    Kyllä se kymppä oli loppupeleissä! On vaan nuo projektivanteet sen verran iäkästä bbs tuotantoa, ettei uusi bachon 12 kantanen aivan sovituksiltaan käynyt vaan oli tosiaan inan väljä.. Kaivoin sitten tallin vanhinta pikku hylsysarjaa esille ihan mielenkiinnosta vaikken aluksi uskonutkaan että asialla voisi olla merkitystä, niin jopas sopikin napakasti kuin ajatus, näinkin voi käydä

    Leave a comment:


  • Jarppa63
    replied
    Originally posted by TorQuel View Post
    Minkäs kokoinen se on tuo bebsin kehäpultteihin käypänen 12 kantanen hylsy? Kymppi on inan väljä, ei millään uskaltaisi vääntää ja ysi taasen ei sovi.. Onkos siihen joku erikoisavain vai passaako joku tuumakas hylsy? :think
    Ainakin Lemareissa se on 10 ja 12mm. Ja juu 12 kantainen hylsy.

    Jarppa

    Leave a comment:


  • TorQuel
    replied
    Minkäs kokoinen se on tuo bebsin kehäpultteihin käypänen 12 kantanen hylsy? Kymppi on inan väljä, ei millään uskaltaisi vääntää ja ysi taasen ei sovi.. Onkos siihen joku erikoisavain vai passaako joku tuumakas hylsy? :think

    Leave a comment:


  • isoR
    Guest replied
    Itellä tulis mieleen että "karkea" sorvin jälki edesauttaa paremaan lakan pysymiseen?

    Tiiäppä sitte?

    Leave a comment:


  • 9313juha
    replied
    Originally posted by cojama View Post
    Diamont cut viimeistely pitäisi saada teetettyä 15" vanteisiin, löytyykö Suomesta tekijää jolle uskaltaisi työn antaa? Vanteissa n. 1" lippa.

    https://m.youtube.com/watch?v=SsadBuZ8BTE

    Mites toi eroaa normista kiilloitussorvauksesta, jolla valmistavalla tehtaalla kiiloitetut pinnat ekan maalin jälkeen tehdään? Tuolta se näytti kun kesäduunissa -93 Borbetin linjalla haalarit niskassa palloilin. Hochglanz Drehen oli homman nimi eli korkeakiiltosorvaus. Sorvin jälkeen lähti lakkakierrokselle talon pulverimaalaamoon. Valmiissa vanteessa malatut osat maali+lakka, kiiltävät pelkkä lakka. Siitä ero korroosionkestossa. Olin siis maalaamossa pakkaamassa valmiita vanteita tai työntämässä Eareja maaliin menevien pultinreikiin. Tietysti paljon on maailmassa muuttunut 22 vuodessa. Silloin esim. ATS oli jo kultti, tänään Borbet omistaa putkan.

    BBS RC -vanteista huomattiin Rimfixin Jukan kanssa, että on aika karkea se sorvin jälki RC:n lipissä. Lienee jonkinlainen kompromissi lopputuloksen ja tuotantonopeuden välillä kun RC oli OEM vanne Bemarille. Munkaan 18"-vanteista ei edes koitettu kiilloittaa virheettömälle peilille tässä vaiheessa.
    Last edited by 9313juha; 07-08-2015, 14:21.

    Leave a comment:


  • QUASIMODO
    replied
    Pikainen kysymys!

    Tilailen uusia kehäpultteja, mutta kromatut on loppu tällä hetkellä varastosta..Onko (steinless steel) ruostumattomat (?) pultit yhtä "näyttävät"/kiiltävät?

    Leave a comment:


  • Hemu__
    replied
    Tämä kiinnostaisi itseäkin. L-weld ei ainakaan tee, sanoi kyseisen laitteen maksavan aika maltaita kuulemma n. 50ke, joten ei ole tullut vielä hankittua...

    Leave a comment:


  • cojama
    replied
    Diamont cut viimeistely pitäisi saada teetettyä 15" vanteisiin, löytyykö Suomesta tekijää jolle uskaltaisi työn antaa? Vanteissa n. 1" lippa.

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Moni vesihioo 1500 tai 2000 asti. Vasta sen jälkeen kiillotus.
    Tapoja on varmasti monia, mutta tosiaan tuon 400 grit pitäisi riittää. Itsehän hioin sinne 600 asti.


    Originally posted by khor View Post
    Kokeile vetää pienehkö alue läpi P175 saakka ja katso minkälainen tulee. Sen muistan, että itselläkin aika loppuvaiheessa alkoi vasta nuo naarmut katoamaan. Itse ajoin sähköporakoneella niin paljon kuin koneesta kierroksia lähti. Kannattaa muistaa vaan aina välillä teräsharjalla puhdistaa laikka ettei mene tukkoon.
    Pitääpä kokeilla. Melko aikaa vievää puuhaahaan tämä on mutta koitetaan nyt kiireettä vielä syksyn keleille saada lipat kiiltämään.

    Leave a comment:


  • khor
    replied
    Kokeile vetää pienehkö alue läpi P175 saakka ja katso minkälainen tulee. Sen muistan, että itselläkin aika loppuvaiheessa alkoi vasta nuo naarmut katoamaan. Itse ajoin sähköporakoneella niin paljon kuin koneesta kierroksia lähti. Kannattaa muistaa vaan aina välillä teräsharjalla puhdistaa laikka ettei mene tukkoon.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Moni vesihioo 1500 tai 2000 asti. Vasta sen jälkeen kiillotus.

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Originally posted by khor View Post
    Sisallaikalla ei tule saamaan ikinä naarmutonta lopputulosta. Itse vedin sisalin jälkeen vielä kolmella eri laikalla ja vahatangolla. Piti käydä ihan oma Menzernan "resepti" kaivamassa esille, millä itse kiillottelin täysin naarmuttoman ja kiiltävän lopputuloksen.

    1. P14 - Sisal
    2. P164 - White close stitch
    3. 480BLF - G-loose
    4. P175 - WDR-loose

    Tuon jälkeen vielä mikrokuituliina ja Mothers Billet polish. Ylläpitokiillotteluun sama kiillotusaine sekä lopuksi Sinoliin kostutetulla mikrokuituliinalla pyyhkäisy läpi.

    Noista sinun kuvista päätellen tarvitset vaan alkaa poistamaan naarmuja sekä hakemaan kiiltoa hienommalla aineella ja laikalla.
    En siis tarkoittanutkaan että pelkästään sisalilla ja tuolla 439T:llä saisi peilipinnan. Nuo naarmujen syvyydet tuntuu sellaiselta että seuraavan vaiheen white close stitch -laikalla ja 439T:llä ei muutu tilanne miksikään.

    Eli näitä ohjeita seuraan:

    Process 1 (Burnishing) Green 439T compound with a sisal polishing mop
    Process 2 (Prepolishing) Green 439T compound with a white close stitched polishing mop
    Process 3 (Polishing) Blue P164 Compound or Blue 480BLF (compound formulated for aluminium) with a Loose G quality
    Process 4 (Finishing) P175 for super finishing with a Loose WDR quality mop

    Millaisilla nopeuksilla tuon laikan tulisi pyöriä? Ohjeen mukaan sisalin jälkeen pinnan pitäisi olla "yhteinäinen himmeä pinta". Enempi se on naarmuinen ja epätasainen mun käsittelyn jäljiltä.
    "It is important at this stage that you remove all marks/scratches and leave a uniform dull finish."

    Leave a comment:


  • khor
    replied
    Sisallaikalla ei tule saamaan ikinä naarmutonta lopputulosta. Itse vedin sisalin jälkeen vielä kolmella eri laikalla ja vahatangolla. Piti käydä ihan oma Menzernan "resepti" kaivamassa esille, millä itse kiillottelin täysin naarmuttoman ja kiiltävän lopputuloksen.

    1. P14 - Sisal
    2. P164 - White close stitch
    3. 480BLF - G-loose
    4. P175 - WDR-loose

    Tuon jälkeen vielä mikrokuituliina ja Mothers Billet polish. Ylläpitokiillotteluun sama kiillotusaine sekä lopuksi Sinoliin kostutetulla mikrokuituliinalla pyyhkäisy läpi.

    Noista sinun kuvista päätellen tarvitset vaan alkaa poistamaan naarmuja sekä hakemaan kiiltoa hienommalla aineella ja laikalla.

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Onko tekijässä vai vehkeissä vika kun ei meinaa tulla kunnon jälkeä sitten millään. Sisal laikalla aloitettu kiillottamaan 600 paperin jälkeen ja tulee vaan melko rankasti naarmua. Käytössä vihreä Menzernan 439T tanko ja sähköporakone. Sisal laikalla ja tuolla aineella pitäisi pystyä aloittamaan kiillotus jo 400 grit jälkeen tämän ohjeen mukaan.

    Hionko 1000-1200 vai onko tekniikka vaan niin väärä?

    Pari huonoa kuvaa. Klikkaamalla isommaksi.






    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎