Misukka, Conti, Pirelli ja muut premiumkumit
Collapse
X
-
Originally posted by Ceeray View PostVanteet olivat suorat.
En ala hallissa niskan takana ketään kuumottamaan, varsinkaan kun ei ole pitempää asiakassuhdetta. Jos joku tulis mulle mun hommia niskan takaa kyttäämään ja neuvomaan ni aika äkkiä häviäis ovesta.
Nakkasin alle 18" kitkasetin , nyt ne laadukkaat nokia R3 runflatit orkkisvanteilla. Ravistaa tämäkin satsi. Samanlainen roadforce painotus tilattu tiistaille. Jos siinä ilmenee että kaikki kunnossa niin keskiviikon huollossa Laakkosella saavat sitten paneutua takuun täyttämiseen ja ravisteluiden poisteluun. E
Muistankos väärin vai olikos g31ssä jotain murhetta että tärinät tulee läpi takapäästä? Aivan kuin olisin lukenut jotain tälläistä hetki sitten...
Oliko kitkat olleet alla sinun ajossa jo aikaisemmin vai vasta nyt ensimmäistä kertaa?
Leave a comment:
-
-
Vanteet olivat suorat.
En ala hallissa niskan takana ketään kuumottamaan, varsinkaan kun ei ole pitempää asiakassuhdetta. Jos joku tulis mulle mun hommia niskan takaa kyttäämään ja neuvomaan ni aika äkkiä häviäis ovesta.
Nakkasin alle 18" kitkasetin , nyt ne laadukkaat nokia R3 runflatit orkkisvanteilla. Ravistaa tämäkin satsi. Samanlainen roadforce painotus tilattu tiistaille. Jos siinä ilmenee että kaikki kunnossa niin keskiviikon huollossa Laakkosella saavat sitten paneutua takuun täyttämiseen ja ravisteluiden poisteluun. E
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View PostEi ei ei, se pittää olla vieressä vahtaamassa ja antamassa ohjeita sille koneen käyttäjälle et mitä halutaan. Ei siitä muuten mittään tuu, valitettavasti. Sinähän sen laskunkin maksat.
Originally posted by fraatti View PostKerropa mitä se runkovikainen nyt oikein tarkoittaa kun sitä termiä on niin mukava viljellä?
Kumminkin olen törmännyt uusiin renkaisiin muutamia kertoja työssäni niin että ne ovat olleet valmiiksi pilakalut, uudessa autossa renkaat ovat täristäneet ja on todettu renkaiden olevan vialliset. Määrällisesti ei monia renkaita, karkeasti 1/2000. Veikkaan että tämä lukema menee ihan valmistus toleransseihin.Last edited by jani; 26-08-2021, 11:03.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View PostEi ei ei, se pittää olla vieressä vahtaamassa ja antamassa ohjeita sille koneen käyttäjälle et mitä halutaan. Ei siitä muuten mittään tuu, valitettavasti. Sinähän sen laskunkin maksat.
Painamalla
road force -> voimantäsmäytys -> tiedot ja kuvaajat -> näytä yksityiskohdat
löytyy tälläinen
Voimavaihtelu
rengas kokonaisuus raja
4,5 kg 3,5 kg 9.1 kg
Vanteen heitto
keski raja
0.03 mm 0.66 mm
Eli tuossa äsken pyöräyttämässäni renkaassa voimavaihtelu oli 4,5kg(45N) ja kokonaisuus (eli rengas vanne yhdistelmä) 3,5 kg (35N). Raja siihen että kone hyväksyy yhdistelmän mutinoitta oli 9,1kg.
Vanteen heitto oli 0.03 mm ja koneeseen asetettu maks heitto 0.66mm.
Painamalla
-> Näytä heittokaaviot
Pääsee katsomaan kuvaajia että miten voimavaihtelut ja vanteen heitto osuvat toisiinsa.
Näistä pystyy toteamaan että kummassa on vika, renkaassa vai vanteessa.
Ja kuten tuossa aikaisemmassa laittamassani kuvassa oli niin säteittäinen heittoraja bemarin ilmoittama on 0.3mm, jos heittoa on millin luokkaa niin ei siinä kieron vanteen päällä mikään rengas ole enää suora....
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostMisukka ja Goodyear on kyllä niin tasalaatuisia kumeja etten alkaisi uusia renkaita paljoa vanteilla pyöritttelee, varsinkin jos ne on todettu runkovikaises.
Valitettavasti premium renkaissakin tietty osa laadunvalvonnasta on kuluttajilla kuten muissakin hyödykkeissä. Ei muuta kuin uutta kumia tilalle.
Ei tämä nyt aivan noinkaan mene laadunvalvonnan osalta, kinukeilla voi olla omat metodinsa mutta tiedän nämä laadunvalvonta prossessit varsin tarkasti miten ne tyypillisesti menee. Käytännössä jokainen rengas tarkistetaan visuaalisesti ja sen jälkeen renkaan voimavaihtelut(uniformity) mitatataan testikoneella. Jos rengas ylittää määritellyt rajat niin se romutetaan. Renkaan epätasapainoa ei välttämättä mitata koska se korjaantuu tasapainotuksessa. Sen sijaan renkaan sisäisille voimaihteluille ei voi jälkikäteen enää mitään.
Valmistajilla on omat rajansa renkaiden säteittäsvoimavaihteluille, harmoniselle säteittäisvoimavaihtelulle, sivuttaisvoimavaihteluille, kartiokkuudelle, säteittäisheitolle ja sivuttaisheitolle. Joissain renkaissa parametrejä on vielä enemmän, kuten esim OE-valmistuksessa plysteer, RHVH 2/RFVH 8 ja jokaisen renkaan epätasapaino myös mitataan.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö sellaisia renkaita voi päästä markkinoille mitkä aiheuttaa vaikka esim tärinä ongelmia. Jos niitä ei halua niin kannattaa ostaa oe renkaita(esim bemarilla *-merkityt) ja käyttää autossa suoria/uusia vanteita. Hunterin roadforce koneesta ei ole mitään apua jos vanteet ovat aivan suorat. Kun vanne on täysin suora niin tällöin renkaan asennon muuttaminen suhteessa vanteeseen ei muuta tilannetta mitenkään. Toki sen tuloksen tuosta näkee kuitenkin. Esim uudessakaupungissa merssillä vanne ja rengaspakettien heitot mitataan ennekuin paketti menee auton alle jolla varmistetaan se että ongelmallisia yhdistelmiä ei päädy asiakkaiden autojen alle.
Joissain autoissa tutinat ja tärinät tulevat herkemmin esille kuin toisissa. Tälle on monta syytä että miksi näin, esim jotkut volvot ovat sellaisia että tärinä renkaista välittyy kuskille todella herkästi. Samoin tietysti osa ihmisistä ovat allergisempia tutinoille kuin toiset. Ainuttakaan samanlaista rengasta ei ole olemassakaan vaan kaikki ovat yksilöitä ja myös jokainen autoon tuleva rengas on erilainen voimavaihteluiltaan.Last edited by fraatti; 26-08-2021, 05:51.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Ceeray View PostTuossapa. Eli kaksi rengasta ns. Runkovikaisia. Jos heiltä olisin ostanut niin menisi vaihtoon. Nyt pitää tapella ruottalaisten kanssa.
Vanteita ei syyttänyt.
Leave a comment:
-
-
Mulla on OEM vanteilla ja Misukat päällä RoadForcet ollu aina alle 6kg. Siis kun puhutaan uusista vanteista ja renkaista. Eikä silloin ole ikinä mitään tutinoita esiintynyt mitkä johtuisi vanteista tai renkaista. Juuri tämä asia on osoittanut vuosien saatossa etten osta renkaitakaan enää muuta kuin paikallisen liikkeen kautta. Mahdollinen reklamointi on niin paljon helpompaa. Ja kun hyvään asiakassuhteeseen on vuosien saatossa päässyt, niin ei se hintakaan enää kauas jää netin halvimmista kaupoista.
Leave a comment:
-
-
Misukka ja Goodyear on kyllä niin tasalaatuisia kumeja etten alkaisi uusia renkaita paljoa vanteilla pyöritttelee, varsinkin jos ne on todettu runkovikaises.
Valitettavasti premium renkaissakin tietty osa laadunvalvonnasta on kuluttajilla kuten muissakin hyödykkeissä. Ei muuta kuin uutta kumia tilalle.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Ceeray View PostTuossapa. Eli kaksi rengasta ns. Runkovikaisia. Jos heiltä olisin ostanut niin menisi vaihtoon. Nyt pitää tapella ruottalaisten kanssa.
Vanteita ei syyttänyt.
Jos vanteessa on heittoa paljon niin saattaa olla että sitä ei saa kompesoitua kääntelemällä rengasta eri asentoon.
Mulla oli autossa rengas jossa roadforce oli noin 10 muistaakseni. Se tuntui hiukan ajossa. Luulisin että tuo 8,5 alkaa olemaan siinä rajoilla että aiheuttaako se mitään ongelmia. Sen sijaan tuo 15 on jo aivan selvä tapaus.
Onko tuo juuri sama rengas missä oli vanteessa heittoa?
Tuosta koneesta saa myös käyrät näkyville jossa näkyy vanteen heitto ja koko paketin voimavaihtelut samaan aikaan. Jos voimavaihtelun korkein kohta on samassa kohdassa kuin vanteen heitto niin vika on varmasti vanteessa.
Saattaa olla että ei olisi huono ajatus suoristuttaa myös vannetta.
Joskus kilkuttelin jotain tarvikevannetta ja se oikeni aivan itsekseen. OEM vanne olikin sitten aivan eri juttu ja se ei onnitunutkaan enää lyijylekalla naputtelamalla..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Ceeray View PostJoo soitin tonne jo. Katotaan josko käyn jo huomenna.
Kerropa millaisia arvoja tulee roadforce koneella. Itse olen pyörritellyt tuolla jonkinverran renkaita niin kiinnostaan siitäkin syystä. Kone näyttää myös vanteen heiton.
Oma työ liippaa varsin läheltä tätä asiaa...
Leave a comment:
-
Leave a comment: