Originally posted by Mr.Speed
View Post
Maalaustopic 3
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Jos en ihan väärin muista, niin en tainnut kysellä sinulta mitään neuvoja - metodit alkaa hiljalleen olemaan hanskassa, vaikkakin opin vielä tänäkin päivänä uutta ja kokeilen mielelläni uusia juttuja. Ja ihan kokopäivätyössä. Vapaasti voit harrastella niitä "kemiallisia hitsauksia" tykönäsi, mutta tässä tietääkseni oli tarkoitus neuvoa kysyjää ja kysyjälle helppoa selkeää toimivaa ratkaisua.
-
Tuolla projekti-osiolla oli kokemuksia/tietoa 2k-koriliiman käytöstä maalin alla,tässä tapauksessa 3M tuotteesta.Originally posted by Mr.Speed View PostSinäkö et tiedä että hitsauksessa syntyy monenlaista kuonaa ja epäpuhtautta? Pelkällä harjauksella ei puhdasta tule, ja paras olisi jos sauman pystyy eka hiekkapuhaltamaan ja huuhtelemaan sen bräkleenillä. Tässä tapauksessa kun korjauspala on hitsattu paikoilleen, paljaalle pellille edelleen tilkitsisin saumat 2k koriliimalla. Jos et ole tällaisesta vaihtoehdosta kuullut, niin onko se mr.speedyn höpöhöpö juttuja? Jos jollain on kiinnostusta ja osaamista pelata koritinan kanssa, niin se ei ole minulta pois, eikä mulla ole mitään sitä vastaan. Edelleen olen asiasta sitä mieltä mitä tuossa aiemmin sanoin, mutta se on vain minun henkilökohtainen mielipiteeni. Seuraava jakaa mielipiteitä, eli levitetäänkö kitti paljaalle pellille, vai vedetäänkö esim. epoksi ensin ja sitten vasta kitti. Omakohtaisesti olen todennut paremmaksi ruiskuttaa pohjamaali, ja vasta sitten kitti. Jos kyse jostain pienemmästä paikasta niin en minä silloin ala pohjustaan, vaan kittaan päälle, mutta meinaan tuollaista isompaa työmaata missä vaihdetaan jo enemmän peltiä. Itse olen pyrkinyt viime vuosien aikana käyttämään kemiallista hitsausta aina kun se vain on mahdollista --> http://www.finnsco.fi/pages/suomi/tu...ma-epox-90.php
Mitähän sää mahdat muistella mun kyselleeni? Ei ole pitkä aika kun kyselin kirkaslakkojen perään, kun olin tilaamassa isompaa satsia tavaraa. Minä en neuvo yhtäkään asiaa, ellei mulla ole siitä itselläni aiempaa, hyväksi havaittua kokemusta. En kylläkään väitä että minun neuvot ja vinkit on absoluuttinen totuus ja ainoa oikea tapa, mutta on erilaisia menopelejä pohjatöineen kaikkineen maalattu ensimmäisiä jo 15 vuotta sitten. Edelleen harrastuspohjalta mennään.
Mitä on kemiallinen hitsaus? Liimaamista..
Tinaus on vanha,hyväksi todettu konsti,vaikka sitten lappuhaalareissa...
Alkuperäisen kysyjän tapauksessa tinauksen saa unohtaa,jos hitsaussaumassa on reikiä. Tinatessa sauma pitää olla 100%,muutoin pohjuste (sisältää mm. suolahappoa) menee väärään paikkaan ja ruostuttaa äkäisesti..
Tuossa vielä pari videopätkää tinauksesta,jos tuollainen lappuhaalarihomma jotakuta kiinnostaa..
Originally posted by jannmann3M tekninen tuki suositteli ettei liiman päälle maalata/kitata. Ylimääräiset liimat tarkasti pois ja sitten kitit yms kamat. Liimanpäälle kittaamalla saattaa liimakohta kuulemma peilata valmiista pinnasta.
Näin siis minulle kerrottiin kun kyselin dp490 ja 8115 liimoista. Tosin kuitujen liimaukseen, mutta tuskin pellin kohdalla on eroa.Originally posted by petrolheadVoin kertoa kokemuksesta että 8115:n päälle kitattu pinta muhii esiin.
Maalikaupan kaveri opasti myös että saumasta pursuva kama pitää niistää pois pinnasta, ei levitellä sitä siihen.Originally posted by SanMiguelAika pitkälti asia tulikin tuossa käsiteltyä jo mutta heitänpä silti viellä kommentin tuohon liimasauman jatkojalostukseen. Ohjeistushan on hioa ylimääräiset liimat mahdollisimman kattavasti pois pinnalta jonka jälkeen ainakin 3M vaatii metallikitin/kemiallisenmetallin sauman päälle. Tämän jälkeen voi pohjustaa vapaasti valitsemallansa tavalla. Mikäli näin ei ole toimittu niin 3M nostaa ainakin kädet pystyyn mahdollisissa takuu tilanteissa. Tämä siis ainakin normaaleita kolarikorjauksia tehtäessä.
Just pariviikkoa sitten keskustelin tästä naapurin korikorjaamon työnjohdon kanssa joten ajattelin jakaa tämän tiedon tännekkin. Ikävä tosi asiahan se on että riski sauman näkyviin tulemisesta on silti melko suuri pintapelteihin tehtyjen liitosten kohdalla.
Ja loppuun, jatka Skarpa hyvää työtä!! Tätä on ilo seurata
Leave a comment:
-
Ja vähän ohi kysymyksestö mutta nuo Rokkarin mainitsemat 4CR:n kitit on kyllä parasta mitä on tullu vastaan. Äärimmäisen helppo levittää ja voi hioa vaikka hanskalla kun on niin helppo työstää
Kaikki vanhat kitit syötin naapurin koiralle ja akalle sen jälkeen kokeilin nuita. Ovat vielä edullisia
Leave a comment:
-
Guest repliedSinäkö et tiedä että hitsauksessa syntyy monenlaista kuonaa ja epäpuhtautta? Pelkällä harjauksella ei puhdasta tule, ja paras olisi jos sauman pystyy eka hiekkapuhaltamaan ja huuhtelemaan sen bräkleenillä. Tässä tapauksessa kun korjauspala on hitsattu paikoilleen, paljaalle pellille edelleen tilkitsisin saumat 2k koriliimalla. Jos et ole tällaisesta vaihtoehdosta kuullut, niin onko se mr.speedyn höpöhöpö juttuja? Jos jollain on kiinnostusta ja osaamista pelata koritinan kanssa, niin se ei ole minulta pois, eikä mulla ole mitään sitä vastaan. Edelleen olen asiasta sitä mieltä mitä tuossa aiemmin sanoin, mutta se on vain minun henkilökohtainen mielipiteeni. Seuraava jakaa mielipiteitä, eli levitetäänkö kitti paljaalle pellille, vai vedetäänkö esim. epoksi ensin ja sitten vasta kitti. Omakohtaisesti olen todennut paremmaksi ruiskuttaa pohjamaali, ja vasta sitten kitti. Jos kyse jostain pienemmästä paikasta niin en minä silloin ala pohjustaan, vaan kittaan päälle, mutta meinaan tuollaista isompaa työmaata missä vaihdetaan jo enemmän peltiä. Itse olen pyrkinyt viime vuosien aikana käyttämään kemiallista hitsausta aina kun se vain on mahdollista --> http://www.finnsco.fi/pages/suomi/tu...ma-epox-90.phpOriginally posted by Rockford View PostJotkut "suolojen?" pesut jarrukliinerillä ja sauman päälle liimojen levittelyt. Muistelisin että ei ole pitkä aika, kun kyselit itse neuvoja samoihin asioihin ja maalaustöihin yleensä :think
Mitähän sää mahdat muistella mun kyselleeni? Ei ole pitkä aika kun kyselin kirkaslakkojen perään, kun olin tilaamassa isompaa satsia tavaraa. Minä en neuvo yhtäkään asiaa, ellei mulla ole siitä itselläni aiempaa, hyväksi havaittua kokemusta. En kylläkään väitä että minun neuvot ja vinkit on absoluuttinen totuus ja ainoa oikea tapa, mutta on erilaisia menopelejä pohjatöineen kaikkineen maalattu ensimmäisiä jo 15 vuotta sitten. Edelleen harrastuspohjalta mennään.
Leave a comment:
-
Originally posted by Mr.Speed View PostTuo korjauspalojen laittaminen hitsaamalla ja tinalla leikkiminen on niin muinaista lappuhaalarimiesten touhua kuin olla ja voi
Ei sillä, että se olisi väärin, mutta hankalan kautta.Originally posted by Mr.Speed View PostSikalex??
Tuohon ilezkin kysymykseen, koska hiekkapuhallus mahdollisuutta ei ole, niin koittaa harjata sauma mahdollisimman puhtaaksi, pestä sauma bräkleenillä jotta kaikki suolot yms. epäpuhtaudet liukenisi pois. Itse tilkitsisin sauman 2k koriliimalla, hioisin ja ruiskuttaisin epoksin ja kittaisin lopuksi sen mitä tarvitsee.
Enemmän itse olen huolissani siitä, jos ei huomioida ollenkaan pellin sisäpuolelle jäävää saumaa.Jotkut "suolojen?" pesut jarrukliinerillä ja sauman päälle liimojen levittelyt. Muistelisin että ei ole pitkä aika, kun kyselit itse neuvoja samoihin asioihin ja maalaustöihin yleensä :thinkOriginally posted by Mr.Speed View PostKerro nyt tarkemmin missä kohtaa täällä on kerrottu höpöhöpö-juttuja?
Leave a comment:
-
Guest repliedKerro nyt tarkemmin missä kohtaa täällä on kerrottu höpöhöpö-juttuja?Originally posted by Rockford View PostTäällä on taas tullut vähän höpöhöpö-juttuja, mutta jokainen toki voi neuvoa mitä haluaa
Leave a comment:
-
Täällä on taas tullut vähän höpöhöpö-juttuja, mutta jokainen toki voi neuvoa mitä haluaa. Tässä kuitenkin ihan käytännön ratkaisu:Originally posted by ilezki View PostEnsimmäistä kertaa korihommia tekemässä ja tietämys näistä aika vähäinen, jonka vuoksi tarvitsenkin vähän neuvoja. Tuli taakse molemmat lokarit uusittua. Seuraavaksi pitäisi saada pohjat tehtyä ja niitä asiani koskeekin

Mitä tuohon päälle? Kittiä vai koritinaa?
Koritinasta olen kuullut että on herkkää epäpuhtauksien kanssa. Kun tuollainen täytelangalla räitty sauma kyseessä niin kuonaa yms epäpuhtauksia luultavasti koloissa vaikka kuinka teräsharjalla harjaisi. Hiekkapuhallus mahdollisuutta ei ole.
EDIT:
Ja jos pelkkä kitti riittää niin mitä kittiä suosittelette, niitäkin on montaa sorttia ja eri valmistajilta
Lamellilaikalla sauma tasaiseksi, pyyhkäisy akkukone + messinkiharja - yhdistelmällä. Rasvanpoisto ja päälle lasi - tai hiilikuitukittiä. Lasikuitukitti yleensä toiminut kohdassa kuin kohdassa ja antaa kivikovan pohjan viimeistelykitille. Lasikuitukitin oikaisu ja hienokitillä normaalit viimeistelyt. Esim. 4CR:n kitit itsellä käytössä hyvillä kokemuksilla.
Hionta ja pohjatyöt, 2K-hiontaväriä satsit, hinkkavärin oikaisuhionta ja rasvanpoiston + liimarätin jälkeen pintaväri.
Eipä tuollaisen kaarenvaihdon kanssa mitään erikoista ja jos hitsattu asiallisesti, niin kittiäkään ei mene juurikaan.
Sisäpuolelle sama pyyhkäisy ja vaikkapa happoväri, päälle maalattava kivenisku/massa ja jotain pintaväriä näkyviin kohtiin (ei tartu paska). Sisäpuolisiin kotelopintoihin ruiskulla kotelosuoja.Last edited by Rockford; 11-08-2016, 10:31.
Leave a comment:
-
Guest repliedSikalex??Originally posted by MS74 View PostOnhan se toki hankalaa jos ei osaa. Toki sikaflexit sopii näihin muovikippoihin ihan hyvin
Tuohon ilezkin kysymykseen, koska hiekkapuhallus mahdollisuutta ei ole, niin koittaa harjata sauma mahdollisimman puhtaaksi, pestä sauma bräkleenillä jotta kaikki suolot yms. epäpuhtaudet liukenisi pois. Itse tilkitsisin sauman 2k koriliimalla, hioisin ja ruiskuttaisin epoksin ja kittaisin lopuksi sen mitä tarvitsee.
Enemmän itse olen huolissani siitä, jos ei huomioida ollenkaan pellin sisäpuolelle jäävää saumaa.
Leave a comment:
-
Onhan se toki hankalaa jos ei osaa. Toki sikaflexit sopii näihin muovikippoihin ihan hyvin
Leave a comment:
-
Guest repliedTuo korjauspalojen laittaminen hitsaamalla ja tinalla leikkiminen on niin muinaista lappuhaalarimiesten touhua kuin olla ja voi
Ei sillä, että se olisi väärin, mutta hankalan kautta.
Last edited by Guest; 09-08-2016, 18:32.
Leave a comment:
-
Tinatessa se vesi haihtuu sieltä kyllä. Eikä sitä sinne väliin mene, kostea rätti vaan ei kärähdä niinkuin kuiva siinä hommassa. Näin meille joskus peltikurssilla neuvottiinOriginally posted by ilezki View PostKiitos neuvoistanne ja erityisesti vaivannäöstäsi kattaviin ohjeisiisi MS74.
Tuon tinan kanssa mietityttää kun sauma ei ole täydellinen, siinä on pikku reikiä siellä täällä. Kun pohjustusaine pääsee taakse tekemään tuhojaan kun en välttämättä saa sitä täysin pois. Lisäksi tämä veden kanssa lotraaminen, kun paljasta peltiä (saumaa) siellä takana? Vinkkejä miten estää sauman ruostuminen?
Ei tuollaisessa kohdassa hirveemmin ole vaihtoehtoja kun ei saumaan kunnolla pääse käsiksi. Kotelomassan sinne voi suihkia, on niin liruu että menee pieniinkin huokosiin.
Ehkä jollain on tämänpäivän tietoa tuotteista mitä sinne laittaa.Last edited by MS74; 09-08-2016, 18:07.
Leave a comment:
-
Kiitos neuvoistanne ja erityisesti vaivannäöstäsi kattaviin ohjeisiisi MS74.
Tuon tinan kanssa mietityttää kun sauma ei ole täydellinen, siinä on pikku reikiä siellä täällä. Kun pohjustusaine pääsee taakse tekemään tuhojaan kun en välttämättä saa sitä täysin pois. Lisäksi tämä veden kanssa lotraaminen, kun paljasta peltiä (saumaa) siellä takana? Vinkkejä miten estää sauman ruostuminen?
Leave a comment:
-
Juu tina siihen päälle jos ei halua vuoden päästä tehdä uudestaa, eli tekee tyypillisen kiertopalkinnon. Jostain vaikka motonetistä haet sellasen pienen kaasu töhön, mihin tulee noin nyrkin kokonen kaasupatruuna. Sillä on kohtuu helppo tinailla.
Ensin hiot sauman tasaseksi, peset tinnerillä paskat ja rasvat pois.
Ämpäriin vettä ja joku rätti, vaikka vanha käsipyyhe.
Levität pohjusteen kunnolla sekoitettuna siveltimellä tinattavalle alueelle, ja sen ylikin muutaman sentin. Sitten alat töhöllä lämmittää sitä pohjustetta. Huomaat kyllä kun se muuttuu kirkkaaksi, silloin sulla jo kädessä se märkä pyyhe jolla pyyhkäset sen kirkkaaksi tulleen melkein kokonaan pois. Ja samalla tavalla jatkat eteenpäin. Lopputuloksena pitäisi olla harmaa tinan värinen tartunta kerros tinalle. Jäähdytä kylki kokonaan tässä välissä. Nyt toiseen käteen töhö ja toiseen tinatanko. Taas kuumennat pohjustetta ja samalla sitä tinatankoa. Kun pohjuste on taas muuttunu kirkkaaksi ja samaten tina alkaa pehmetä selvästi, painat sen peltiin kevyesti. Painat siihen sauman päälle sellasen nökäreen. Seuraavaa vaihetta varten olet käynny pöllimässä emännän puisen paistolastan. Ja leikannu patjasta palasen, minkä olet laittanu muovikippoon, tubberwaaran käy hyvin.Patjan palan olet kostuttanu öljyllä. Siinä on hyvä kostuttaa sitä lastaa. Lämmität sitä tinaa kyljessä ja lastalla levität sen mahdollisimman nätisti siihe saumaan. Jätä sopivasti muttei liikaa hionta varaa. Jos tina jää lastaan niin kostuttelet lastaa lisää, vähän joka välissä. Varo ettet kuumenna liikaa ettei kylki menetä jännitystään, tietää taas lisää hommia. Kun tinaus valmis niin tinneri rätillä hankailet taas paskat irti mitä lähtee. Hiot ja hankaat lisää. Sitten pääset kitin levityksee.
Leave a comment:
-
Ite ainakin hion sileeks ja tinasin päälle varmuuden vuoks, sen jälkeen normikittaukset ja maalit. Seuraavaa kertaa jos teen johonkin niin jätän kyllä tinaamatta, sen verta haastavaa hommaa ja saa varmaan kitillä ihan yhtä kestävän
Leave a comment:
-
Ensimmäistä kertaa korihommia tekemässä ja tietämys näistä aika vähäinen, jonka vuoksi tarvitsenkin vähän neuvoja. Tuli taakse molemmat lokarit uusittua. Seuraavaksi pitäisi saada pohjat tehtyä ja niitä asiani koskeekin

Mitä tuohon päälle? Kittiä vai koritinaa?
Koritinasta olen kuullut että on herkkää epäpuhtauksien kanssa. Kun tuollainen täytelangalla räitty sauma kyseessä niin kuonaa yms epäpuhtauksia luultavasti koloissa vaikka kuinka teräsharjalla harjaisi. Hiekkapuhallus mahdollisuutta ei ole.
EDIT:
Ja jos pelkkä kitti riittää niin mitä kittiä suosittelette, niitäkin on montaa sorttia ja eri valmistajiltaLast edited by ilezki; 09-08-2016, 16:23.
Leave a comment:
Leave a comment: