Originally posted by Pazi88
View Post
Maalaustopic 3
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Joo siis on paljon huonompiakin saatavilla, mutta ei tuo mitenään erokoista kuitenkaan ole. Reilukin kerros menee kesässä puhki, jos joutuu esim. sorateitä ajeleen päivittäin. Normi kaupunkipyörityksessä kestää varmasti pidempään. Tuo 3M 08800 on ihan eri maata ja sillä tulee aivan tautisen kova pinta, mikä varmasti kestää yhtä hyvin, mitä se alkuperäinenkin. Joka nyt on joku 20v siellä tehnyt tehtävänsä.Originally posted by Mr.Speed View Post447 dinitroli on minun mielestä ihan perus hyvä kiveniskusuoja. En tiiä miten muut tekee, jättääkö vain yhden kerroksen, mutta itse ruiskutan 2 reilua kerrosta (kuivausaika kerrrosten välissä tietty). Pitkäksi aikaa hyvä suoja.
Tuohon tunkkauspaikka asiaan oma mielipide että kannattaa pari kertaa miettiä mihin on ryhtymässä ennen kuin alkaa ainakaan rälläköimään. Itse joskus tunkinpaikkaa korjanneena voin sanoa että 100 varmasti vittumaisin työ minkä olen tehnyt.
Ja joo tuon ongelman korjaus ei ole mikään pikkuhomma, joka aloittelijalta onnistuis viikonlopussa (tai edes kokeneemmaltakin), vaan oikeasti melko iso ja vittumainen operaatio. Siksi tuo meikäläisen vaihtoehto A on ihan varteenotettava.
Ei riitä. tuplat ainakin menee ellei sitten enemmänkin. Mut tuo kun on noin hinnakasta, niin itse ruiskin tuon 6 pussia helmoihin ja pyöräkoteloihin yms. kovan kulutuksen paikkoihin. Ja muualle mihin ei lennä korkeintaan kuin satunnainen kivi silloin tällöin, ruiskin sitten tuota dinitrollia. Jos ei pinnalle tule kulutusta, niin kestää varmasti ihan hyvin sellaisissa paikoissa.Originally posted by Skarpa View PostOstin omaan projektiin 6 pussia ja levitysruiskun. Pitäis riittää koko pohjaan. Brittiläinen firma Spraygunsdirect oli nopealla googlailulla halvin. Hintaa tuli pari sataa.Last edited by Pazi88; 09-01-2017, 11:26.
Leave a comment:
-

3M:n 08800 ainakin. Tulee pusseissa, joissa kaksi erillistä komponenttia ja sisäänrakennettu sekoitusnokka. Vaatii oman levitysruiskun, oliko se nyt numeroltaan 08801 :think Ostin omaan projektiin 6 pussia ja levitysruiskun. Pitäis riittää koko pohjaan. Brittiläinen firma Spraygunsdirect oli nopealla googlailulla halvin. Hintaa tuli pari sataa.Last edited by Skarpa; 09-01-2017, 10:24.
Leave a comment:
-
Guest repliedTämä kiinnostaa itseäkin, koska olen kuullut ennenkin puhuttavan 2K alusta massoista/kiveniskusuoja-aineista, mutta en ole vielä toistaiseksi nähnyt aineita myytävänä missään, tai muutenkaan :thinkOriginally posted by makkis View PostMistäs tuollaista 2k kiveniskumassaa löytää, en oo vielä sellaiseen törmännytkään.
447 dinitroli on minun mielestä ihan perus hyvä kiveniskusuoja. En tiiä miten muut tekee, jättääkö vain yhden kerroksen, mutta itse ruiskutan 2 reilua kerrosta (kuivausaika kerrrosten välissä tietty). Pitkäksi aikaa hyvä suoja.
Tuohon tunkkauspaikka asiaan oma mielipide että kannattaa pari kertaa miettiä mihin on ryhtymässä ennen kuin alkaa ainakaan rälläköimään. Itse joskus tunkinpaikkaa korjanneena voin sanoa että 100 varmasti vittumaisin työ minkä olen tehnyt.
Leave a comment:
-
Mistäs tuollaista 2k kiveniskumassaa löytää, en oo vielä sellaiseen törmännytkään.Originally posted by Pazi88 View Postjos ei raski ostaa oikeita 2k röpömassoja.
Merkki ja ostopaikka sekä tietysti hinta kiinnostaa.
Muutenkin se että mikä on parasta kiveniskumassaa, tullu huomattua tarpeelliseksi tässä hiekkatien varrella asuessa.
Leave a comment:
-
Nuo e36 tunkauspaikat on vähän vittumaiset. Jos ulkoapäin näyttää tuolta, niin sisäpuolella on isolta alueelta kaikki ihan mätää. Tuosta pitäisi ainakin 20cm matkalta rälläköidä helman pohjapelti pois, että pääsee mätiin käsiksi. Tuurilla siinä samalla lähtee kaikki mätiny helmapelti pois ja tuohon tunkkausrakenteeseen pääsee käsiksi sen verran et saa hiekkapuhallettua siitä aukosta. Sit vaan hitsauspohjamaalia ja uus pellinpala tilalle. Huonolla tuurilla koko helmapellin pohja on mätä sisältä ja lisäksi tuo tunkkausrakenne on niin mätä, että siihen joutuu uusimaan kans joitain rakenteita. Eli koko helma on vaihdettava ruosteen vuoksi ka myös siksi, että pääsee korjaamaan ja poistamaan ruosteet tunkkaus rakenteista.
Joka tapauksessa tuota ei voi korjata kunnolla ilman rälläköintiä ja hitsausta. Jos vaan hiekkapuhallat tuon, niin siinä jää jäljelle päällekkäisiä peötirakenteita, joissa on ruoste välissä. Vaikka kuinka hyvin hiekkapuhaltaisit ja maalaisit näkyvät rakenteet, niin ei mee kauaa että ruoste puskee sieltä välistä taas näkyville
Minusta tuossa on vain kaksi järkevää vaihtoehtoa:
A ajelet niin iauan menemään, et katastusmies lyö hylsyn noista mätäkohdista ja pistät sit romun paaliin/myyt osiksi.
B leikkaat nuo mätäkohdat auki ja korjaat kerralla kunnolla. Sisärakenteita myöten. Sit jatkat kuten urpo-rotta jo kertoikin. Dinitrollin aineista ei kannata käyttää kuin ml kotelosuojaa, annitrolia (tämän kanssa saa olla pirun tarkka, jos meinaa maalata päälle) ja sit 447 kiveniskusuojaa. Ja tuo 447 ei edes ole mikään erityisen hyvä kiveniskusuoja, mut menettelee se, jos ei raski ostaa oikeita 2k röpömassoja.Last edited by Pazi88; 09-01-2017, 08:12.
Leave a comment:
-
Originally posted by Fibo View PostEn oikein osannut päättää, että minkä topicin alle tämä kuuluisi, niin laitoin nyt tänne...
E36 Compactin helmojen tunkkauspaikat/vedenpoistoreiät ovat ruosteessa ja kaipaisivat huolenpitoa.
Etummaiset näyttävät selvästi paremmilta ja niissä onkin nostokumit olleet paikallaan, mutta takapaikoista ovat kumit kadonneet ja ne näyttävät tältä:

Ilmeisesti jossain vaiheessa pinnoite/massa on saatu rikottua tunkkaamalla ja siitä on ruostuminen alkanut. Muuten pinnoite/massa on auton pohjassa ehjä.
Noissa ruostuneissa paikoissa on kuitenkin edelleen hyvin metallia jäljellä ja kestävät vielä myös tunkkauksenkin (samoin kuin myös alkuperäisen tunkin nostoreiät ovat ruosteettomat).
Katselin halpis-endoskoopilla myös helmojen sisään ja sielläkin näyttäisi suht hyvältä, jonkun verran ruostepilkkua takareikien lähistöllä, mutta mielestäni ei vielä mitään vakavaa.
Eli voisin kuvitella, että helmat ovat vielä pelastettavissa tai ainakin niiden elinikää olisi mahdollista pidentää?
Kaipaisin nyt vinkkejä siitä, että mitä noille paikoille kannattaisi tehdä, että ruostumisen saisi ainakin pysähtymään.
Googlettelun perusteella ajattelin suurinpiirtein tällaisia työvaiheita:
1. Ruosteen ja ympäröivän pinnoitteen/alustamassan poishionta puhdistuslaikalla
2. Paljaan pellin käsittely ruosteenpoistoaineella (Dinitrol Annitrol)
3. Pohjamaalaus (Dinitrol 443 ruosteenesto)
4. Alustamassaus (Dinitrol CAR/4941 Alustasuoja tai Dinitrol 479 Alustamassa)
Miltä tämä lista kuulostaa? (Dinitrolin tuotteet ovat vain esimerkkeinä ajatelluista aineista.)
M-muovihelmat toki myös irroitan ennen toimenpiteisiin ryhtymistä.
Entä mitä kannattaisi tehdä helmakotelojen sisäosille? Kannattaako ruiskia kotelosuojaa (Dinitrol ML) sinne? Koteloissa näytti olevan yllättävän vähän moskaa sisällä.
Lisäksi takalokareissa ja -kulmassa on muutamassa kohdassa pieniä ruostekukkasia:

Mitä näiden kanssa kannattaisi tehdä?
Riittäisikö pienen alueen hionta, ruosteenpoistoaine ja maalaus jonkinlaisella paikkamaalisetillä?
Vai vaatiiko ehdottomasti isomman alueen hionnan, pohjamaalauksen ja maalauksen?
Tarkoituksena ei ole saada mitään näyttelyjälkeä, kunhan saisi perussiistin näköistä ja ruostuminen pysähtyisi. Auton väri on Alpinweiss III.
Ruostekohtien taustapuolelle kannattaa varmaan mahdollisuuksien mukaan tehdä sama käsittely kuin noille helmojen ruostekohdillekin?
Jossain myöhäisemmässä vaiheessa olisi tarkoitus tehdä auton koko maalipinnalle myllytys tai mahdollisesti päällemaalaus, mutta jos näille saisi nyt tehtyä jotakin ennen sitä.
Olisi varmasti yksinkertaisinta ja parasta jälkeäkin syntyisi, jos vain veisi auton johonkin ja pyytäisi laittamaan nuo kohdat kuntoon, mutta tässä on tarkoitus harrastaa ja opetella mahdollisimman laajasti erilaisia korjaushommia, niin miksipä ei sitten näitäkin tekisi itse.
Auto on talven seisonnassa lämpimässä tallissa ja tarkoituksena on pitää sitä jatkossa vain kesäkäytössä, eli tässä on nyt aikaa askarrella. Itsellä riittää lisäksi hermot ja pitkäjänteisyys opetella ja tehdä uusia juttuja.
Edit: Mikä reikä on muuten tuo vedenpoistoreiän takana (eli ylemmässä kuvassa vedenpoistoreiästä oikealla näkyvä) oleva pienempi reikä, jossain on jonkinlainen klipsi? Toisella puolella siitä reiästä vaan puuttuu se klipsi.
En ihan kaikkea lukenut mutta minä tekisin näin:
1. Hiekkapuhallus (paljon parempi kuin laikkahomma)
2. Annitrol käsittely tai happomaali.
3. 2 komponenttinen epoksi ( 1k aineita ei lähellekään mitään autoja)
4. Toinen epoksikerros
5. Mahdollinen kiveniskumassa
6. Pintamaali
Tällä menetelmällä takaan että ei ihan heti sama paikka kuki.
Tuon kokoisen puhaltelee vielä bilteman letkumallin halpis puhaltimellakin.
Leave a comment:
-
E36 ruostekorjausta
En oikein osannut päättää, että minkä topicin alle tämä kuuluisi, niin laitoin nyt tänne...
E36 Compactin helmojen tunkkauspaikat/vedenpoistoreiät ovat ruosteessa ja kaipaisivat huolenpitoa.
Etummaiset näyttävät selvästi paremmilta ja niissä onkin nostokumit olleet paikallaan, mutta takapaikoista ovat kumit kadonneet ja ne näyttävät tältä:

Ilmeisesti jossain vaiheessa pinnoite/massa on saatu rikottua tunkkaamalla ja siitä on ruostuminen alkanut. Muuten pinnoite/massa on auton pohjassa ehjä.
Noissa ruostuneissa paikoissa on kuitenkin edelleen hyvin metallia jäljellä ja kestävät vielä myös tunkkauksenkin (samoin kuin myös alkuperäisen tunkin nostoreiät ovat ruosteettomat).
Katselin halpis-endoskoopilla myös helmojen sisään ja sielläkin näyttäisi suht hyvältä, jonkun verran ruostepilkkua takareikien lähistöllä, mutta mielestäni ei vielä mitään vakavaa.
Eli voisin kuvitella, että helmat ovat vielä pelastettavissa tai ainakin niiden elinikää olisi mahdollista pidentää?
Kaipaisin nyt vinkkejä siitä, että mitä noille paikoille kannattaisi tehdä, että ruostumisen saisi ainakin pysähtymään.
Googlettelun perusteella ajattelin suurinpiirtein tällaisia työvaiheita:
1. Ruosteen ja ympäröivän pinnoitteen/alustamassan poishionta puhdistuslaikalla
2. Paljaan pellin käsittely ruosteenpoistoaineella (Dinitrol Annitrol)
3. Pohjamaalaus (Dinitrol 443 ruosteenesto)
4. Alustamassaus (Dinitrol CAR/4941 Alustasuoja tai Dinitrol 479 Alustamassa)
Miltä tämä lista kuulostaa? (Dinitrolin tuotteet ovat vain esimerkkeinä ajatelluista aineista.)
M-muovihelmat toki myös irroitan ennen toimenpiteisiin ryhtymistä.
Entä mitä kannattaisi tehdä helmakotelojen sisäosille? Kannattaako ruiskia kotelosuojaa (Dinitrol ML) sinne? Koteloissa näytti olevan yllättävän vähän moskaa sisällä.
Lisäksi takalokareissa ja -kulmassa on muutamassa kohdassa pieniä ruostekukkasia:

Mitä näiden kanssa kannattaisi tehdä?
Riittäisikö pienen alueen hionta, ruosteenpoistoaine ja maalaus jonkinlaisella paikkamaalisetillä?
Vai vaatiiko ehdottomasti isomman alueen hionnan, pohjamaalauksen ja maalauksen?
Tarkoituksena ei ole saada mitään näyttelyjälkeä, kunhan saisi perussiistin näköistä ja ruostuminen pysähtyisi. Auton väri on Alpinweiss III.
Ruostekohtien taustapuolelle kannattaa varmaan mahdollisuuksien mukaan tehdä sama käsittely kuin noille helmojen ruostekohdillekin?
Jossain myöhäisemmässä vaiheessa olisi tarkoitus tehdä auton koko maalipinnalle myllytys tai mahdollisesti päällemaalaus, mutta jos näille saisi nyt tehtyä jotakin ennen sitä.
Olisi varmasti yksinkertaisinta ja parasta jälkeäkin syntyisi, jos vain veisi auton johonkin ja pyytäisi laittamaan nuo kohdat kuntoon, mutta tässä on tarkoitus harrastaa ja opetella mahdollisimman laajasti erilaisia korjaushommia, niin miksipä ei sitten näitäkin tekisi itse.
Auto on talven seisonnassa lämpimässä tallissa ja tarkoituksena on pitää sitä jatkossa vain kesäkäytössä, eli tässä on nyt aikaa askarrella. Itsellä riittää lisäksi hermot ja pitkäjänteisyys opetella ja tehdä uusia juttuja.
Edit: Mikä reikä on muuten tuo vedenpoistoreiän takana (eli ylemmässä kuvassa vedenpoistoreiästä oikealla näkyvä) oleva pienempi reikä, jossain on jonkinlainen klipsi? Toisella puolella siitä reiästä vaan puuttuu se klipsi.
Leave a comment:
-
No toivottavasti et oikeesti ole laittanu kovetinta metallihohtomassan sekaaOriginally posted by Pazi88 View PostKyllä se maali on ollut liian paksua, jos se ei tuu läpi, vaan räkii siihen suuttimeen. Yleensä nuo metalli baset on lähes vesimäisiä, kun niitä on hakenut . Joskus on kyllä käyny niinkin, että on tullut liikaa kovetatta ja se maali kuivuu jo siihen suuttimen kärkeen ja alkaa räkimään. Mutta siitä tuskin oli tässä kyse.
Leave a comment:
-
Onhan sulla ruiskun päässä painesäädin mittarilla ? jos kompurasta säädät paineen ja sulla on letkua vaikka 10m niin se paine ruiskulle putoo melkolailla.
Mutta kuulostaa kyllä siltä että aika paksua tavaraa on ollut jos vaan räiskii eikä tuu pihalle, ellei ole sit jokin kanava sen verran tukossa että on ahdasta kulkemaan, nuo pohjamassat kun on on aina jonkinverran paksumpaa kuin lakka. ?
Jos sun ruiskus on HVLP malli niin painetta ei tarvi edes niin paljoa. Akryyli 2-2,4, pohjamassat n. 1,8 ja lakka 2-2,4. Joskus ihmettelin kun ei meinaa tulla kunnon pintaa, syynä oli liian kova paine.
Leave a comment:
-
Kyllä se maali on ollut liian paksua, jos se ei tuu läpi, vaan räkii siihen suuttimeen. Yleensä nuo metalli baset on lähes vesimäisiä, kun niitä on hakenut . Joskus on kyllä käyny niinkin, että on tullut liikaa kovetatta ja se maali kuivuu jo siihen suuttimen kärkeen ja alkaa räkimään. Mutta siitä tuskin oli tässä kyse.
Leave a comment:
-
Sanokaas mestarit missä on homman juju.
Maalailen sillontällön jotakin omassa tallissa ja tälläkertaa maalasin pakun takaoven jossa jälleen kerran esiin nousi "ongelma"
Paikallinen maaliputka sekoitti minulle liukkari metallinhohtovärin jonka ohensivat valmistajan ohjeen mukaan. Maali ei tullut ruiskusta läpi, eli maalia tulee huonosti ja työ ei etene ja todennäköisesti myös lopputulos paskaa koska märän pinnan saaminen lähes mahdotonta kun maalia ei vaan tule.
katsoin jo heti lähtiessä että jäykälle näyttää, oli sellaista sanotaan selkeästi kankempaa kuin maito mutta juoksevanpaa kuin piimä. Erikseen vielä kaupassa kysyin asiaa ja myyjä sanoi että näin on hyvä. Totesi vielä että 1.4 riittää hyvin ja että harrastajalle kannattais olla vähän ohjetta jäykempikin maali. ( Oma kokemus tähän mennessä päinvastainen) maali oli spiech heckeriä.
No eikun joku kymmentä prossaa tinneriä ja alkoi pelittämään paremmin mutta ohentamaan joutui reilusti valmistajan ohjetta enemmän. (En kuitenkaan uskaltanut ohentaa niin paljon kuin olisin halunnut)
Lakkaa sitten vedin oman perstuntuman mukaan sotkettuna ja sehän toimi kuin ennenkin tavara tuli hyvin läpi ja homma oli joutuisaa. Tämä oli Trotonia
Ruiskuna biltema sininen satajet kopio jota monet kehuneet. Painetta n.2,5 ruiskulla ja suutin 1.4 astian pohjasta siivilä poistettu.
Onko tämä nyt ruiskusta kiinni vai mistä? Ohentamaan olen aina joutunut ohjetta enemmän. Maalailut on kyllä onnistuneet vähäisestä kokemuksesta huolimatta hyvin.
Tämänkertainen keissi pelottaa että tuli sävyeroa toisen oven kanssa koska kiteet asettuu erilailla kun liialla ilmalla suhteessa maaliin joutu maalaamaan ku maali ei vaan tullu läpi niinku pitäs.Last edited by Urpo_rotta; 28-12-2016, 21:19.
Leave a comment:
-
Originally posted by advance View PostOisko viisaammilla vinkkejä antaa. Kyseessä lasikuituiset kaarilevikkeet joista on joskus irroiteltu maalikerroksia maalinpoistoaineella, aika monessa kohti ainetta on kaavittu rouheammin ja kuidut on pystyssä. Olisko ruiskukitistä mihinkään noiden kanssa, vai onko käytävä vain lasikuitukitin kanssa läpi.
Hio vähän ja pensselöi varovainen kerros hartsia päälle? Niin tekisin ite ainaki.
Leave a comment:
-
Oisko viisaammilla vinkkejä antaa. Kyseessä lasikuituiset kaarilevikkeet joista on joskus irroiteltu maalikerroksia maalinpoistoaineella, aika monessa kohti ainetta on kaavittu rouheammin ja kuidut on pystyssä. Olisko ruiskukitistä mihinkään noiden kanssa, vai onko käytävä vain lasikuitukitin kanssa läpi.Last edited by advance; 13-10-2016, 21:36.
Leave a comment:

Leave a comment: